ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הבכירים בבזן המואשמים בזיהום החריג: יריב גרץ, עודי יעקב

המשרד להגנת הסביבה הגיש כתב אישום חמור נגד בתי הזיקוק בחיפה ושניים מבכיריו: "גידול משמעותי בפליטות לאוויר של חומרים מסרטנים וחומרים רעילים" • פרק הזמן שלקח למשרד להגנת הסביבה להגיש את האישום: חמש שנים • פעילי סביבה מוחים על הסחבת: "הפקרות גמורה" • בזן: העיתוי אינו מקרי, מדובר במסע ציד נגד התעשייה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יריב גרץ, מנהל יחידה עסקית דלקים של בזן (מתוך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת)
יריב גרץ, מנהל יחידה עסקית דלקים של בזן (מתוך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת)

המשרד להגנת הסביבה הגיש כתב אישום חמור נגד בתי הזיקוק לחיפה (בזן) ושני מנהלים בכירים בחברה. תאגיד בזן מחזיק מספר מפעלים באזור המפרץ שלפי כתב האישום פלטו זיהום אוויר מסוכן. פעילי סביבה מצביעים על פרק הזמן הארוך שלקח למשרד להגנת הסביבה להגיש את כתב האישום: לא פחות מחמש שנים, בשל לא פחות מ-15 הפרות של היתר הפליטה שהתרחשו ב-2017. בכל התקופות הללו התאגיד היה בשליטת עידן עופר, לפני כשבוע מכר את יתרת מניותיו בחברה.

כתב האישום, שהוגש לפני כשבועיים בבית המשפט השלום בחיפה, מצטרף לחמישה כתבי אישום נוספים שהוגשו בעשור האחרון נגד החברה. מאז שנת 2015 הורשעה בזן בארבעה מקרים שונים במגוון עבירות סביבתיות, אולם היקף הקנסות ששילמה, בגובה של כמה מיליוני שקלים בודדים, מתגמד מול הכנסות החברה. לשם המחשה, ברבעון הראשון של 2022 דיווחה החברה על רווח לפני מס בגובה 103 מיליוני דולרים.

כתב האישום הוגש נגד בזן ונגד שניים מהמנהלים בחברה, יריב גרץ, שעבד בעת החריגות כסמנכ"ל בבתי הזיקוק ומנהל היחידה העסקית דלקים, ועודי יעקב שהיה מנהל התפעול של בזן ומנהל ביחידה העסקית דלקים. בבזן מכחישים את הטענות ומוסרים כי יתמודדו עימן בבית המשפט. בתגובה לפניית "שקוף", בבזן התנערו מהיסטוריית הזיהום והעבירות על החוק, והאשימו את השומר: המשרד להגנת הסביבה "מנהל מסע ציד נגד כלל התעשייה ובזן בפרט".

מתוך שידור הוידאו של איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה (צילום מסך: מנקים את מפרץ חיפה)

גידול משמעותי בפליטות חומרים מסרטנים ורעילים

מול טענות בזן ניצבות העובדות המפורטות בכתב האישום, לפיהן בזן זיהמה את האוויר, הפרה את היתר הפליטה ואף לא ביצעה דיגומים כנדרש: "הפרות אלה הביאו לגידול משמעותי בפליטות לאוויר של חומרים מסרטנים וחומרים רעילים נוספים בצורה שמהווה זיהום אוויר חזק ובלתי סביר", נכתב בכתב האישום שהוגש בידי עו"ד דן טוניק ורינת יאיר-אלון מפרקליטות המדינה.

בין החומרים שנפלטו ממפעלי בזן, מעבר לתקן המותר, מזהמים רבים ובהם תחמוצות חנקן וגופרית, פחמן חד חמצני, חלקיקים נשימים וחומרים מסרטנים כגון דיאקסונים. לפי כתב האישום, פליטת החומרים המסוכנים חרגה בכ-3,000%(!) מהתקן המאושר לפי היתר הפליטה של בזן.

פליטות המזהמים של בזן "יוצרות חשש לפגיעה בבריאות הציבור ו/או להחמרתה", כך לפי כתב האישום, המפרט שורה של נזקים בריאותיים אפשריים כתוצאה מחשיפה לחומרים המזהמים, בין היתר החלשת המערכת החיסונית, פגיעה במערכת הרבייה, מומים מולדים, פגיעה בתפקודי ריאות ועלייה בתמותת עוברים.

בארגוני הסביבה מחו על משך הזמן הארוך שלקח למשרד להגיש את כתב האישום. "לא יתכן שידרשו למשרד להגנת הסביבה ולמדינה חמש שנים להגשת כתב אישום פלילי בגין גרימת זיהום אוויר קשה ובלתי סביר כנגד מפעל כלשהו", אומרת ל"שקוף" רוית שטוסל, מרכזת קהילת "מנקים את מפרץ חיפה", "זו מציאות שאי אפשר ואסור לנו להשלים עימה".

שטוסל מזכירה כי "גם כעת, מרגע שהוגש כתב האישום, עוד צפוי הליך ארוך ומתיש בבית המשפט כשבסופו צפויות לדאבוננו פשרות רבות. בפרק זמן זה המפעלים המזהמים, במקרה הזה בזן, ממשיכים לפעול ולבצע חריגות וזיהומים נוספים תוך המשך הפגיעה בסביבה ובבריאות תושבי מטרופולין חיפה. זו הפקרות גמורה".

מפעלי מפרץ חיפה (יעל געתון)

יוליה גינזבורג, סגנית מנהלת מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה ומנהלת תחום פיקוח ואכיפה במחוז, אומרת בשיחה עם "שקוף" כי תהליך הגשת כתבי אישום "מאוד ארוך" משום שהוא כרוך ב"עבודה אינטנסיבית", הכוללת חקירה של המשטרה הירוקה ועבודה של הלשכה המשפטית. 

"כל עוד המפעלים האלה נמצאים כאן, במפרץ חיפה, לא נצליח להימנע לחלוטין מתקלות", אומרת גינזבורג. לדבריה לא כל תקלה היא בהכרח עבירה על החוק, שכן היתר הפליטה לוקח בחשבון גם אחוז מסוים של תקלות. אולם כך או כך, מדובר באירוע הפולט זיהום אוויר מוגבר. לדברי גינזבורג, בשנתיים האחרונות חלה ירידה בהיקף הפליטות החריגות מהארובות בעקבות תוכנית טיפול של המשרד להגנת הסביבה.

"מ-2020 לא איתרנו חריגות, ואם כן זה נקודתי ומינורי. אי אפשר להגיד שאין צמצום חריגות וזיהום, אי אפשר להגיד שזה לא עוזר. אבל כפי שאמרתי, התקלות ימשכו כל עוד המפעלים פועלים פה", היא מסכמת.

המשרד מודד – אבל הנתונים מוסתרים

האם העיצומים של המשרד להגנת הסביבה מרתיעים את החברה? רק אתמול (ד') התרחשה תקלה משמעותית במפעל כרמל אולפינים שבבעלות בתי הזיקוק, ועשן שחור התמר מהלפיד הבוער. תושבים דיווחו כי הלפיד בער זמן ממושך לפרקי זמן משתנים גם היום. לא מדובר בתקלה היחידה אפילו השבוע: גם ביום שישי האחרון בער הלפיד.

בבזן אמרו בתגובה לתקלות כי "בעקבות תקלה באחד ממתקני הקבוצה מבוצעת סגירה של המתקן. במהלך הסגירה צפויה פעילות לפיד לטובת תהליך של סגירה בטיחותית". עוד הוסיפו כי "ניתן לצפות בפעילות הלפיד בשידור ייעודי באתר הקבוצה".  

בינתיים מנהל המשרד להגנת הסביבה לפחות עוד תיק חקירה אחד נגד בזן, מלבד מספר הליכים מנהליים שונים. במשרד להגנת הסביבה ביקשו שלא לנקוב במספר מדויק, לטענתם כדי לא לפגוע בהליך החקירה, אבל ציינו כי מאז האירועים שהובילו לכתב האישום התרחשו חריגות נוספות ב-2018 וכן בשנת 2020. "למרות המאמצים שלנו להפסיק חריגות ולצמצם אירועים", מוסיפה גינזבורג, "יש גבול גם ליכולות שלנו".

מתוך שידור הוידאו של איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה (צילום מסך: מנקים את מפרץ חיפה)

על מנת להפעיל את יכולותיו, המשרד הממשלתי צריך, כמובן, נתונים. כתב האישום מתבסס בין היתר על דיגומי פתע שהמשרד להגנת הסביבה ערך. במשרד לא נקבו בהיקף הבדיקות שהם עורכים בשגרה, אולם ציינו כי 80% מבדיקות הפתע בארץ הן במפרץ חיפה "מתוכן הרוב המוחלט בחברת בזן": פעמיים בשבוע דיגום ארובות ולפעמים כמה ארובות ביום, "וזה נוסף לדיגומים תקופתיים ולאחרונה אין כמעט חריגות".

לדברי גינזבורג, במשרד להגנת הסביבה הפחיתו את דגימות המזהמים וסגרו ארבע מ-12 נקודות המדידה, זאת בעקבות הירידה בחריגות בפליטת מזהמים בשנתיים האחרונות ומשום שבזן הקימה מערך ניטור רציף על גדר המפעל. במקביל, המשרד להגנת הסביבה הוסיף תחנה תפעולית בתוך שטח המפעל המנטרת את פליטות הבנזן, שהוא חומר מסרטן ודאי. אלא שנתונים אלה – נשמרים בסוד.

מדוע לא לחשוף את הנתונים לציבור? אם התחנה מחליפה בין היתר את נקודות הדיגום שירדו, והנתונים של הדיגום חשופים לציבור, למה לא לחשוף גם את נתוני התחנה?

"יש עניין משפטי תוך-משרדי שאמורים להתחיל לפרסם, זה באגף איכות אוויר".

צו סגירה מנהלי לא על הפרק: "זו סוגיה מורכבת"

המשרד להגנת הסביבה סופג ביקורת בשל האופן בו הוא בוחר להפעיל את סמכויותיו, שנדמה לפעמים נרפה, מתמשך לאין קץ ולא אפקטיבי. במשרד מצביעים על כתבי האישום שכן הוגשו ועל ההצלחה בהפחתת הזיהום הקטלני לאורך השנים. האם המשרד להגנת הסביבה אכן ממצה את יכולות הפיקוח והאכיפה שלו? במשרד מדגישים שוב ושוב כי כל עוד המפעלים ממשיכים לפעול, הזיהום יימשך, וכי הם תומכים בהפסקת פעילות זאת. אלא שהמשרד להגנת הסביבה יכול גם לפעול לשם כך.

מה לגבי צו סגירה מנהלי? אם לאורך שנים על גבי שנים החברה ממשיכה לזהם והתקלות ממשיכות, אולי הגיע הזמן להחמרת הענישה?

"יש בחוק אפשרות של צו סגירה מנהלי, אבל זה צריך להיות בנסיבות של סכנה מיידית לבריאות הציבור. אנחנו צריכים לזכור שמדברים על מפעלים חיוניים וסגירה שלהם יכולה לפגוע במשק. הצעד שנבחר הוא החלטת הממשלה על סגירת המפעלים בחיפה וחיפוש חלופות בארץ".

הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן קבעה שבנזן, החומר שנפלט בין היתר מבתי הזיקוק, הוא מסרטן ודאי בכל רמה, גם מתחת לתקן. האם זו לא סיבה מספיקה להכריז על צו סגירה מנהלי?

"זו סוגיה מורכבת. אני צריכה הוכחה שיש זיהום חזק ובלתי סביר וקיימת סכנה. הכלי לזה הוא ניטור ודיגום ובכל התחנות אנחנו לא מודדים חריגות".

אבל בשביל שתהיה סכנה בריאותית, לא צריכות להיות חריגות…

"לא ראיתי מסמך שסקר וקבע שחשיפה לריכוז בנזן הורג לתקופה כזו או אחרת, משהו מוכח ומספרי שנותן לי אפשרות משפטית. אחרת מזמן היינו ניגשים לסגירת המפעל. יש סקרים שמעידים על תחלואה עודפת, אבל עבור חולים שנחשפו לזיהום עד לשנת 2012, וזו היתה תקופה שלא היה תקן לבנזן. כשמדינה קבעה תקן, כשנמדדו חריגות פעלנו להפסקתן. מי שחולה עכשיו – נחשף לפני הרבה שנים. יתכן שאם יעשו סקר כזה בעוד עשרים שנה, יקבלו מספרים אחרים לחלוטין".

אז אין סכנה לתושבי אזור חיפה בכל הקשור לפליטות בנזן?

"סכנה מיידית ממשית, כשיש עמידה בתקן – על פניו לא. קבענו תקן מבוסס, לא סתם מספר. עשינו מחקר שלם גם באירופה וארה"ב, ואין לנו שום סיבה חוקית או מדעית לדרוש תקן אפס. אילו משרד הבריאות יגיד שיש מחקר שמעל תקן אפס זה גורם למחלה כזו או אחרת, נבחן ונשקול. נכון להיום אין מידע כזה. התקנות האלה נבחנות אחת לכמה זמן, ואם יהיו מחקרים חדשים ונראה שיש מקום להוריד את התקן – נוריד".

קבוצת בזן (יעל געתון)

בזן: "מסע ציד"

בתגובה לפניית "שקוף" באשר לכתב האישום החמור שהוגש נגד החברה, בבזן בוחרים לתקוף דווקא את המשרד להגנת הסביבה. לפי בזן, כתב האישום לא הוגש בגלל שהמפעלים בשליטת החברה פלטו לאוויר חומרים מסוכנים, הידועים כגורמים לתחלואה ותמותה עודפת, אלא בגלל רדיפה שיטתית ובלתי מוסברת מצד הרגולטור:
"המשרד להגנת הסביבה הצהיר לא אחת על מדיניותו לסגירת התעשייה, והליכי האכיפה שהמשרד בחר לנקוט בהם בעת האחרונה הינם חלק בלתי נפרד ממסע הציד שהוא מנהל נגד כלל התעשייה ובזן בפרט", מסר דובר בזן, "הגשת כתבי אישום דווקא בעיתוי זה, לאחר חקירות שהתמשכו על פני שנים ארוכות, תוך עינוי דין של מנהלים בתעשייה, איננה מקרית. למרבה הפלא, המדיניות היא של אותו משרד שבמסמכים מקצועיים הודה כבר כי ביצועיה הסביבתיים של בזן מעולים ביחס לבתי הזיקוק באירופה".

בניגוד לדברים אלו של בזן, כתב האישום מפרט "ביצועים סביבתיים" כושלים ומפרי חוק, ובאמתחתה של בזן כבר מספר הרשעות.

בנוגע לכתב האישום עצמו מוסר דובר בזן כי "בזן מכחישה את הטענות שעולות מכתב האישום ותוכיח את טענותיה בבית המשפט. בזן ומנהליה מפעילים את מתקני הקבוצה במקצועות ובבטיחות תוך שמירה והקפדה על תקני איכות הסביבה המחמירים החלים עליה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!