ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יוקר מחיה הוא "תחושה"? מפגן הניתוק של העיתונות ועולם הדמיון של עשירי ישראל

קרנית פלוג קובעת במוסף של "ידיעות אחרונות" שהחיים בארץ נעשו זולים משמעותית • מנכ"ל האוצר מספר לנו ב"גלובס" שלרוב הציבור יש דירות • ובעיתון של טייקון הגז ממשיכים לשרת את האינטרסים של הבעלים • החיים בישראל, גרסת עיתוני הטייקונים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קרנית פלוג. "החיים בישראל זולים משמעותית" (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90)

מפגן הניתוק של העיתונות הישראלית התפרש בעיתוני סוף השבוע באופן ראוותני ממש על פני כמה עיתונים. מדלג משער לשער, מתצלום מדושן עונג אחד למשנהו. במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" זו קרנית פלוג שמצולמת יושבת על כורסה בפוזה של פריץ פולני. ב"גלובס" זה רם בלינקוב בתנוחת האדם החושב, או המגרד בסנטרו. ב"מעריב" יוסי אבו שזוף מתמיד, בחליפה שמילצ'ן לא היה מתבייש לתת במתנה לנתניהו. המשותף לכולם: הם לא חיים איתנו, כאן, בישראל. כלומר, הם חולקים איתנו גבולות ואוויר (גם זה בספק), אבל לא חיים באותה מדינה.

פלוג, לשעבר נגידת בנק ישראל וכיום סגנית נשיא במכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופסורית באוניברסיטה העברית, מככבת אצל סבר פלוצקר והקמפיין המתמשך שלו להסביר שאין בישראל יוקר מחיה. כלומר, לפעמים האינטרסים מצטלבים ופלוצקר מסביר שדווקא יש, אבל עקביות היא מצרך יקר ועל כך, לפחות, אין ויכוח.

כיום, כשהאינטרס של נציג האלפיון העליון בעיתונות הוא למנוע את העלאת הריבית, אין יוקר מחיה. כותרת הראיון היא "החיים בארץ נעשו זולים משמעותית". פלוג עשתה מחקר שהוכיח זאת, היא מספרת, וקובעת שבעשור האחרון החיים בישראל נעשו דווקא יותר זולים.

קרנית פלוג ב"ממון"

יוקר המחיה, קובעת הפרופסורית, הוא רק "תחושה". פלוצקר משיב לה עם אמירות על "שיח הקיטורים". התחושה, מסבירה פלוג, נוצרת בגלל "ההתחזקות של השקל מול הדולר והיורו". הנה לכם שורת פתיחה מצוינת לדיאלוג עם הקופאית בסופר, המוכר במגרש המכוניות או מתווך הנדל"ן.

ההוכחה של פלוג היא שהמדד בישראל עלה בעשור האחרון רק ב-10% בעוד שבגוש היורו הוא עלה ב-22% ובארה"ב ב-29%. נעזוב את זה שיוקר המחיה החל לטפס לפני יותר מעשור, ואת זה שאם במקום אחר הוא טיפס בתקופה מסוימת באופן תלול יותר, זה לא אומר שזול כאן.

הראיון עמוס במשפטים כמו "התגובה של הבנקים המרכזיים מכוונת לעצור היווצרות ספירלה אינפלציונית שבה הציפיות להמשך ההתייקרויות מובילות להעלאות מחירים מיידיות ולדרישות לתוספות שכר שעלולות לחזור ולהאיץ את המחירים לסבב שני ושלישי". אבל למה להכביר מילים. מספיק לציין שפלוג זורקת כבדרך אגב שמחיר קילו בננות הוא חמישה שקלים. בשופרסל קילו בננות עולה תשעה שקלים. בספירלה אינפלציונית זה כמעט כפול.

לפלוג יש פנסיה תקציבית מבנק ישראל, משכורת מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ומהאוניברסיטה העברית. משהו בין 100 ל-150 אלף שקל בחודש. בשבילה זה לא משנה אם הבננות עולות חמישה שקלים או מאה שקלים לקילו. היא לא צריכה בכלל להסתכל על המחיר. חבל. אם פלוג היתה פשוט יורדת לסופר פעם בשבוע בעשור האחרון אפשר היה לחסוך את הכסף שהוציאו על המחקר שלה והמסקנות ההזויות שלו.

תוך כדי שפלוג מסבירה לפלוצקר כמה זול כאן, היא זורקת שאמנם יש מוצרים שהתייקרו מאוד. מה זה "מוצרים". למשל: מזון. אתם יודעים, מוצר המותרות הזה שתכלס אפשר גם בלעדיו. תרזו.

תוך כדי שפלוג מסבירה לפלוצקר כמה זול כאן, היא זורקת שאמנם יש מוצרים שהתייקרו מאוד. מה זה "מוצרים". למשל: מזון. אתם יודעים, מוצר המותרות הזה שתכלס אפשר גם בלעדיו. תרזו. מה יש. מוצר אחר שהתייקר: "משקאות". מפונקים שכמותכם. וגם בתי קפה ומסעדות. שבאמת, לכו לעבוד, מה אתם יושבים בבתי קפה. אה, וגם מכוניות. לכו ברגל, זה יותר בריא. ועוד "מוצר" אחד, שמוזכר בסוף הראיון: דירות. אבל חוץ מזה, חברים, הכל דבש. אתם יודעים, ההוא של הבננה.

רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר (צילום: פלאש 90)

ב"גלובס" הכתבה המרכזית היא ראיון של העורכת נעמה סיקולר והכתב אורן דורי עם מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב. "הדיור הוא לא הסוגיה העיקרית ביוקר המחיה, לרוב הציבור יש דירות", הוא הציטוט שנבחר לכותרת. הראיון נפתח בכך שבלינקוב מזועזע מכך שמפגינים פוצצו הרצאה שלו במסגרת "אוצר על הבר", אירוע בשוק הפשפשים ביפו שבו בכירי האוצר באים להתחכך באוכלוסייה המקומית.

מה אומרים על מנכ"ל משרד ממשלתי, ועוד משרד האוצר, בישראל 2022, שחושב שהדיור הוא לא בעיה של יוקר מחיה ושמזדעזע מכך שהאזרחים לא רוצים לשמוע אותו? אם קישון היה חתום על זה, זה היה אמין. אם כי לסיקולר ולדורי, כך נראה, האירוניה עוברת מעל לראש.

אגב, אם פלוג לא צריכה לעשות חשבון במכולת, בלינקוב יכול פשוט לקנות את המכולת, לשבור קירות ולשכן שם עיזים. הוא שווה כמה וכמה מיליוני דולרים, שעשה אצל הטייקון אליעזר פישמן ושותפו נוני מוזס בחברת הכבלים. זה יכול להיות חלק מההסבר לניתוק.

חלק אחר יכול להיות הצורך לתרץ את הכישלון האישי. פלוג מוגנת במגדל השן של האקדמיה, בלינקוב הוא אחד הפקידים הבכירים במאבק המוצהר והכה כושל להורדת מחירי הדיור (לא שזו בעיה של יוקר מחיה, כן?). לכן אולי הוא מסביר ש"מרבית משקי הבית לא סובלים מיוקר המחיה בגלל שהם כבר נמצאים בדיור. יוקר הדיור מטריד מאוד את השוכרים ואת אלה שרוצים לקנות, אבל הם לא הרוב".

נכון, בערך שני-שלישים מהישראלים מחזיקים לפחות בדירה אחת בבעלותם, אם להאמין לסקרי הלמ"ס. נעזוב את זה ששליש מעם ישראל זה עדיין די הרבה, ועד כמה שאני יודע, הם נחשבים אזרחים מלאים ושווי זכויות, אבל מה עם השני-שלישים שיש בבעלותם דירה? האם הם לא סובלים מעליית מחירי הדיור?

בוודאי שכן. הם לא יכולים לשפר דיור. אם בתור זוג צעיר נכנסו לדירת שלושה חדרים, עכשיו כשיש להם 2.6 ילדים והם רוצים להתרחב, אין להם סיכוי. וכמובן שעליית מחירי הדיור משתקפת גם בגובה החזר המשכנתא שלהם. וכשהילדים יגדלו, אין מצב שהם יוכלו לקנות להם דירה (סקרי הלמ"ס אכן מציגים ירידה במספר בעלי הדירה, מאז תחילת האלף בערך).

ואגב, מי קנה את הדירות לשני-שלישים האלה, וכמה הורים חיסלו לעצמם את הפנסיה והעתיד בגלל זה? בנוסף, התייקרות של הדיור מתגלגלת לשכר דירה של עסקים, ומשם למחיר של דברים שאנחנו קונים. כמו בננות.

יוסי אבו ב"עסקים"

טייקון הגז אלי עזור, שגם מחזיק ב"מעריב", ממשיך לשרת את האינטרסים של חברות הגז. הפעם: ראיון השער של מוסף "עסקים" הוא מפגן חנופה של העיתון למנכ"ל דלק קידוחים ("ניו מד אנרג'י") יוסי אבו.

אבו "לא שוכח את מי שהעדיף שהגז יישאר באדמה מאשר שמישהו ירוויח ממנו", מכריזה הציטטה על השער. נעזוב את זה שמי שמרוויח מכך שהגז יישאר באדמה הוא המין האנושי, שאבו נמנה עליו, משום שדלקים פוסיליים כמו הגז פולטים גזי חממה, שגורמים לשינויי אקלים המביאים לבצורות, שטפונות, רעידות אדמה ושאר אסונות, בקנה מידה תנ"כי.

מעבר לעובדה הפעוטה הזו, הרי שמי שבגללם הגז נשאר באדמה ומרבצי הגז לא פותחו במשך שנים היו חברות הגז, שהעדיפו לחכות עד שירתמו לטובתם את התקשורת, את רה"מ נתניהו ושר האנרגיה שלו שטייניץ, שיאשרו להם לפעול באופן מונופוליסטי על חשבון רווחת האזרח הישראלי וחשבון החשמל שלו, ולייצא חלק גדול מהגז על חשבון הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל.

ב"מעריב" מציינים בתדהמה כי "החזון של אבו לעתיד כולל גם אנרגיות מתחדשות", בשילוב שאני בטוח שהבורות היא החלק המוביל על סתם שחיתות בתמהיל המצחין שלו. אבו, כמו כל מי שעוסק באנרגיה, יודע שבעתיד אין דלק פוסילי: 1. כי הוא ייגמר (מה לא הבנתם במושג "אנרגיות מתחדשות"). 2. כי אסון האקלים יאלץ את ממשלות העולם לאסור על השימוש בו לפני שייגמר. לכן המטרה שלו ושל עמיתיו היא לשרוף את הגז כמה שיותר מהר (להלן: ייצוא מוגבר).

הראיון של ליאת רון נפתח בתיאור עגמומי של משבר האנרגיה באירופה, ושוב – הו, הבורות. הרי המשבר נגרם דווקא בגלל ההימור על הגז כ"דלק מעבר" לפני השלטון המוחלט של אנרגיות מתחדשות, והתלות הנגזרת ממנו בדיקטטור הרוסי פוטין.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים (צילום: פלאש 90)

אבו פותח את הראיון באמירה שלפיה תגליות הגז תמר ולווייתן "הצילו את מדינת ישראל מהמשבר הכלכלי החמור בתולדותיה". אבו לא מסביר, ורון כמובן לא מתעניינת, וספר ההיסטוריה האלטרנטיבי שממנו שואב אבו את תובנותיו נותר חתום בספריית ההבל הבינלאומית, בין הפרוטוקולים של זקני ציון ויומני היטלר. האמת היא שתגלית לווייתן הצילה מישהו מהמשבר הכלכלי החמור בתולדותיו, אבל זו לא היתה מדינת ישראל אלא יצחק תשובה. הטייקון הממוזל מכולם.

אבו מתלונן על כך שהחוזה של המדינה עם זכייני חיפושי הגז הוא "אם תצליח – תשלם 50% מההכנסות". בישראל, מי שהכנסתו החודשית עולה על 55 אלף שקל בחודש משלם למדינה 50% מההכנסות. אבו מכניס כמה מיליוני שקלים בשנה, חברות הגז הרוויחו כבר יותר מכמה מיליארדים. כנראה זה ההיגיון של מי שמרוויח סכומי כסף דמיוניים: אם זה דמיוני, לא צריך לשלם על זה מס.

*

מתוך מדור "סקירת העיתונות" השבועי של אתר "העין השביעית"

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שוקי טאוסיג

שוקי טאוסיג
העורך הראשי של אתר "העין השביעית".

9 תגובות

  1. אפשר לטעון לעיוורון של בעלי שררה כאלו ואחרים אבל ראוי להציג לקוראים שתי עמדות מתרס לפחות (עדיף יותר) שמסבירות את המשמעות של יוקר מחיה במספר מובנים, אולי ביחס לעבר, באופן אבסולוטי או באופן של קצב צמיחה, ביחס לעולם, ביחס למדינות מפותחות אחרות, או ביחס למשהו.
    רצוי גם להסביר מה ההגיון של אנשים שחושבים כך ומה ההגיון של אנשים שחושבים אחרת.
    בסוף אפשר גם לנסות להסביר את הסיבות הפסיכולוגיות והאישיות שהביאו אנשים להתנתק מהשטח.

    במקום זה העיתון בחר (ולא לראשונה לצערי), להתייחס כמובן מאליו למצב, לעובדות (כלשהן), לפרשנותן ולמיקומן בנראטיב של הכותב וכן לחושבים אחרת ולמניעים שלהם.
    מעבר להסתייגות אפשר לחוש כמעט שנאה ותיעוב לקבוצת אנשים שהעזה לחשוב אחרת.
    המאמר בחר גם להביע הזדהות עם השתקה אלימה שבינה לבין הפגנת מחאה מכובדת או חופש דיבור יש קשר מוגבל ביותר.
    כדי להימנע מקיטוב ומחנאות כדאי לנסות לכבד ולהימנע מזלזול בכל מה שאיננו אתה.
    אפשר להסית ולשרוף כל מה ששונה ממני אבל כאחד המו"לים של העיתון אני נוטה להאמין שאפשר גם אחרת.

    כדי להדגיש את ההבדל, הנה תרגום של תגובתי הנ"ל לשפת מזלזלת ופופליסטית יותר:
    כתבה ילדותית ומתלהמת, במקום להתייחס באופן ענייני הכותב תוקף באופן שטחי עובדות לא רלוונטיות כמו המשכורת של המרואיין בכתבה של עיתון מתחרה.
    מה שחשוב הוא ש"שקוף" לא נגוע במחנאות (ציניות. למי שתהה)
    שוב ושוב "שקוף" ממשיך להציג עמדה ברורה ומגובשת חסרת בסיס, חד צדדית ומתלהמת וכל מי שחושב אחרת טועה לא בגלל התוכן שאמר, אלא בגלל משלח ידו ומצבו הסוציואקונומי.
    כמובן שבניגוד לעורכי "שקוף" הזכים והטהורים, כל שאר העולם השפל נגוע באינטרסים וצרות עין.
    הבכיינות והקנטרנות של העיתון הזה מתחילה לעייף ולייאש אותי.

  2. באופן כללי פינת הסיקור השבועי מעולה, אבל השבוע במיוחד. לכמה ימים כל הפיד שלי בטוויטר התמלא בציטוטים מהסיקור הזה 🙂

  3. סליחה שוקי, אבל כל הטיעונים בנוגע לפלוג הם טיעוני אד-הומינום, לא הצלחתי להבין את הביקורת על המחקר והטענות האם משהו שאמרה לא נכון?

    1. מצטרף לשאלה – יש דרך לבקר מסקנות של מחקרים אקדמיים, והיא לא כוללת לתקוף את מחבריהם. להצביע על כך שבשופרסל קילו בננות עולה 9 ובמחקר כתוב 5 זה לא רציני – אני מניח שבמחקר מדובר על מחיר ממוצע או חציוני. אבל הדיון על המחקר יתנהל בצורה מועילה יותר אם יהיה קישור למחקר, כדי שכל מאן דבעי יוכל לראות בעצמו ובעצמה.

      1. לדעתי הביקורת של שוקי היא פחות ברמה האקדמית על המחקר, יותר על הראיון והכותרת של פלוצקר איתה. וכן, בסיקור עיתונאי נראה לי לגיטימי לתקוף כותרת ראשית של "אין יוקר מחיה" גם על זה שהוא מגיע מנציגה מובהקת של המאיון/אלפיון העליון, כמו שלגיטימי לתקוף את נתניהו בנושא קמפיין יוקר מחיה בגלל הזהות/הסטוריה של מעביר המסר ולא עצם הנושא.

        ובלי קשר, הנה לינק למחקר. הוא אגב מציין במפורש עליה גדולה במחירי מזון ודיור, אבל כמו בידיעות זה מתחבא בתקציר שבוחר להתמקד על מדד המחירים המלא. https://www.idi.org.il/media/18382/%D7%99%D7%95%D7%A7%D7%A8-%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%9E%D7%94-%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D.pdf

  4. אממ..
    בעלי הדירות מרוויחים באופן הכי ישיר ופשוט מעליית מחירי הדירות… הם ליטרלי שווים יותר.
    משונה מאוד להגיד שהם מפסידים מזה ופרט, בדיוק בגלל העליה במחירי הדיור מי שקנה דירה ממש לא "חיסל לעצמו את הפנסיה והעתיד"…
    אפשר להגיד על הדירות דברים מעניינים וחשוב כמו פערים בין שכבות סוציואקונומיות או הפיל בחדר שהוא הפערים הדוריים אבל איכשהו בחרתם להגיד דברים לא נכונים ובכלל לא הגיוניים וחבל.

    כמו כן, פליטות גזי חממה לא יוצרות רעידות אדמה….

    וכן גמני ממש רציתי שהגז ישאר באדמה כי חבל על הים והאקלים אבל, וואללה, בהינתן האקלים הגיאופוליטי הנוכחי ברור שעדיף שיש לך עתודות של דלקים פוסילים.

    קיצר, טיפול חובבני ומלא בורות בנושאים מורכבים שדווקא יש הרבה דברים מעניינים להגיד עליהם.

  5. זה מזכיר את האימרה של מרי אונטואנט
    אם אין לחם תכלו עוגות…
    פקידים מנותקים מהמציאות,השבע לא יבין את הרעב

    1. הפרופסורים: אין מגפה, אין יוקר מחיה
      מה מלמדים שם בליבה לעשן קנביס?
      נכון שהגז מזהם אבל כל עוד אין אלטרנטיבה פחות מזהמת
      צריך לצרוך אבל לא ליצא כי לא יהיה

      1. יש אלטרנטיבה פחות מזהמת לגז. רק צריך תקציבים והתגייסות של הממשלה לעבור אליה במעשים ולא הצהרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!