ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דעה: "טיסת הרעיות" הוא מנהג שצריך לחלוף מהעולם הדמוקרטי

מיכל הרצוג הצטרפה לביקור הנשיא, רעיית יו"ר הכנסת טסה איתו לכל משלחת - רק לפיד נהג כראוי לאחרונה, כשטס לעצרת האו"ם לבדו. לרעיות של "סמלי השלטון" אין באמת תפקיד ממלכתי - טוב תעשה הכנסת אם תפסיק לממן להן טיסות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רעיית יו"ר הכנסת במשלחת רשמית (במרכז) (צילום: באדיבות לשכת יו"ר הכנסת)

בשבוע שעבר פרסמנו פה בשקוף ידיעה על כך שרעיית יו"ר הכנסת התלוותה אליו לכל משלחת בשנה האחרונה. אחד הכרטיסים של נורית לוי עלו למשלם המיסים כ-24 אלף שקלים – ושימו לב מדובר רק בכרטיסים. בנוסף לכך יש עלויות שהייה והוצאות מחייה. גם רעיית הנשיא הרצוג, מיכל הרצוג, טסה השבוע להלוויית המלכה אליזבת באנגליה. חריג בקרנבל הטיסות היה רה"מ יאיר לפיד שטס לעצרת האו"ם בלי רעייתו ליהיא – כך צריך לנהוג. הגיע הזמן לדבר על באופן מעמיק על סוגיית בני או בנות הזוג שטסים או טסות לביקורים בחו"ל. 

משום מה המנהיגים שלנו לא אוהבים שתוקפים את רעיותיהם. בנט לא אהב שתוקפים את גילת, נתניהו לא אהב שתוקפים את שרה ואני מניח שגם לוי לא שמח לראות את שמה של נורית בכתבה באתר "שקוף". העניין הוא שהם אלו שמערבים אותן. אף שמנסים לתרץ את הטיסות האלו ולטעון שלבני הזוג יש "תפקיד רשמי" במשלחות, הוא לא רשמי ולא נעליים – מחרטטים אותנו. התוצר של ביקור הרעייה הוא בלתי ניתן למדידה. ספק אפילו אם הטיסות של בעלי התפקיד עצמם ניתן להערכה – אבל ניחא. מה בכלל קורה שם בזמן פגישה אמיתית? הרעייה מצטרפת וחווה דעתה בפגישות עם מנהיגים זרים? היא מנהלת לו"ז מקביל דמיוני עם רעיות אחרות. סביר יותר שהיא בתפקיד הקישוט.

מנהג מלוכני ולא דמוקרטי

ניחוח רע עולה באופן גורף מכלל הטיסות האלו של בני הזוג. מדינות דמוקרטיות לא בוחרות בבתי מלוכה שמושלים יחד אלא באדם שתפקידו למלא פונקציה מוגדרת לזמן מוגבל. לא בחרנו בנורית, שרה, גילת ומיכל. אגב מוזר לכן שאלו רק רעיות ממין נקבה? גם לי. 

הניסיון לשוות לרעיית הנשיא, רה"מ או יו"ר הכנסת נופך ממלכתי רשמי הוא בעיני דרך להצדיק גינונים עריצותיים ולא דמוקרטיים. ההשוואה לתפקידים רשמיים אחרים עושה שכל: לשרים ושרות, חשובים ככל שיהיו, אין אישור לרכוש כרטיסי טיסה לבני או בנות זוגם כשהם טסים למשלחת רשמית. זו עבודה בתפקיד בדיוק כמו שנסיעותיהם של הרצוג, לפיד או לוי הם נסיעות בתפקיד. 

אנחנו לא נתינים ולכן בעיני לא צריכים לממן טיסות לקרובי משפחה, גם לא של מה שמכונה "סמלי שלטון". טוב תעשה הכנסת הבאה אם תבטל את המנהג הלא-דמוקרטי על זה, כדי שלא נצטרך לבנות על ההיגיון הבריא של אותם סמלי שלטון, שיוותרו על הצטרפות בת זוגם למשלחת כשמתחוור להם כי כרטיס הטיסה שלה עולה לנו 24 אלף.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. שאלה מעניינת בהקשר הזה היא מה נעשה במדינות דמוקרטיות ליברליות אחרות. האם גם שם הרעיות מצטרפות? אם כן, אולי יש איזשהו הגיון לכך, למשל תמיכה רגשית בראש הממשלה והשתתפות בטקסים רשמיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!