ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"מאמץ מתואם לזייף מידע": תלונה בארה"ב נגד לוביסטים של NSO

על פי תלונת ארגון זכויות אדם אמריקני, 4 שדלנים של חברת הריגול הישראלית הסתירו פרטים כשנרשמו כסוכני מדינות זרות • מאז התפוצצות פרשת תוכנת הריגול "פגסוס" - החברה נמצאת ברשימה השחורה של גופים הפועלים נגד האינטרס של ארה"ב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אילוסטרציה

ארבעה לוביסטים של חברת NSO בארה"ב עשויים למצוא עצמם תחת חקירת הרשויות: ארגון זכויות אדם הגיש לפני כשבוע תלונה למשרד המשפטים האמריקאי נגד לוביסטים של חברת הריגול הישראלית, לפיה הארבעה הסתירו פרטים במסגרת הרישום כסוכני מדינות זרות – בניגוד לחוק בארה"ב.  

על פי חוק ה-FARA שעבר בבית המחוקקים בארה"ב ב-1939, כל שדלן ושדלנית שמקדמים אינטרסים של מדינות זרות מול הממשל האמריקאי, נדרשים להצהיר על כך בשקיפות במרשם מיוחד. המטרה היא ליידע את הציבור ואת המחוקקים עצמם באינטרסים זרים שעלולים לעלות על חשבון אינטרסים של אזרחי ארה"ב.

במרכז התלונה שהגיש ארגון DAWN ("דמוקרטיה לעולם הערבי עכשיו") עומדת הטענה שהלוביסטים של NSO נופלים תחת הפרמטר של מי שפועלים "בפיקוח, בבעלות, בניהול, בשליטה, במימון או בסבסוד חלקי" של ממשלה זרה, אך לא ציינו זאת בטופס הנדרש. בפנייה מצוין כי "נראה שמדובר במאמץ מתואם או מכוון לזייף מידע על קבוצת NSO, שנשלטת ומנוהלת על ידי ממשלה זרה, ישראל". 

ניסה לקדם את ענייני NSO מול הנשיא האמריקני? לפיד עם ביידן (צילום: אמיל סלמאן, פלאש 90)

כעת נשאלת השאלה האם משרד המשפטים האמריקאי יכריע שהלוביסטים של NSO הסתירו מידע קריטי וחשוב הנדרש לדיווח על פי חוק ה-FARA. שמות הלוביסטים של NSO נגדם הוגשה התלונה ארבעת הלוביסטים – בריאן פינץ', דיויד טאמאסי, סטיב רבינוביץ' וטימותי דיקינסון. 

מגיש התלונה הוא פעיל זכויות האדם אדם שאפירו שהתפרסם בישראל לפני 20 שנה כמי שנכנס למוקטעה ברמאללה, המקום בו היה נצור יאסר ערפאת, במטרה להגן עליו מאפשרות חיסול ממוקד על ידי ישראל. 

לפיד ניסה לקדם את ענייני חברת הריגול מול הנשיא האמריקני?

חברת NSO ידועה כחברה ישראלית המפתחת תוכנות ללוחמת סייבר וריגול דיגיטלי, ובין השאר היא אחראית לפיתוח תוכנת הריגול פגסוס. 70% ממניות החברה נמכרו ב-2014 לקרן אמריקאית, כשהמכירה כללה התחייבות להותיר את מרכז הפיתוח בישראל. החל מ-2016 החלו לטפטף טענות ש-NSO מספקת את תוכנות הריגול לגורמים העוקבים אחרי עיתונאים ופעילי זכויות אדם. 

ביולי 2021 פורסם תחקיר המנתח 50 אלף מספרי טלפון שממנו עולה כי הושתלה בהם תוכנת הריגול, ביניהם עיתונאים בכירים ברחבי העולם, גורמים מ-45 מדינות, רשימה ארוכה של נשיאים, ראשי ממשלות ובעלי תפקידים בכירים מכל רחבי העולם, מקנצלרית גרמניה ונשיא צרפת ועד רודנים וגורמים הנחשבים כבעייתיים עבור מדינות המערב. 

אילוסטרציה

הסערה שהפרשה חוללה בעולם הובילה לכך שארה"ב הכניסה את חברת NSO ל"רשימה השחורה" והמפוקפקת של גופים המנוגדים לאינטרס של ארה"ב. מאז החברה מנסה להפעיל לחצים, גם באמצעות לוביסטים, על הממשל בארה"ב כדי להוציאה מאותה רשימה שמכבידה על עסקיה. 

דיווח של אורי בלאו מ"שומרים" העלה כי ייתכן שהנושא עלה אפילו בפגישה הקצרה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד שהתקיימה לאחרונה בישראל. אם הדברים נכונים, נסיונו של לפיד לקדם את ענייניה של חברת הריגול עשוי לחזק את טענת המתלוננים נגד הלוביסטים של NSO, כי יש קשר מהותי בין החברה לאינטרסים של ישראל. 

בנו של הנשיא קידם אינטרסים של סין ואוקראינה?

כמעצמה עולמית, בתי המחוקקים בוושינגטון מוצפים בלוביסטים מטעם מדינות זרות המנסים להשפיע בנושאים מגוונים כמו לטובת הסרת חסמי ייבוא, שליחת כוחות צבא ועוד. המחוקקים בארה"ב חשבו שנכון ליידע את מקבלי ההחלטות ואת הציבור כשמאחורי השדלנים עומדות מדינות זרות – שכן האינטרסים שהם מקדמים פעמים רבות עולים על חשבון אינטרסים ציבוריים של אזרחי ארה"ב. 

האשמה דומה לזו שמופנית כעת נגד NSO עולה בימים אלה גם נגד האנטר ביידן, בנו של הנשיא, שלא נרשם באותו מרשם כשקידם אינטרסים של סין, אוקראינה ומדינות נוספות. 

כשלוביסטים זרים בוחשים בישראל – זה רחוק מעין הציבור (צילום: משה שי, פלאש 90)

חוקי שקיפות על לוביסטים שמקדמים אינטרסים של מדינות זרות קיימים רק בארבע מדינות בעולם: ארה"ב, קנדה, אוסטרליה ומוסדות האיחוד האירופי. כשהדבר נוגע להתערבות מדינות באינטרסים כלכליים בישראל, הדבר מנוהל עד כה הרחק מעיני הציבור, ולעיתים בזהירות רבה כדי שלא לעלות על "מוקשים דיפלומטיים".  

כך קרה במקרה הפרטת נמל חיפה והשתתפות חברה טורקית במכרז, או כשחברה סינית הפסידה במכרז להתפלת מים בישראל בשל לחצי ארה"ב. הדוגמה המוכרת ביותר בשנים האחרונות נוגעת לפרשת הצוללות. ברוב המוחלט של המקרים האלה הציבור לא נחשף לאינטרסים שהניעו את עסקאות הענק שעשויות להשפיע עליו באופן ישיר.

הניסיון היחיד עד כה "לצבוע" לוביסטים זרים בישראל היה כשממשלת נתניהו העבירה ב-2016 חקיקה המחייבת שקיפות לגבי תרומות שמקבלות עמותות ממדינות זרות, אך החוק כוון במקור נגד עמותות שמאל כדי לשוות להן הילה של "סוכנים זרים" המשרתים אינטרסים המנוגדים לאינטרס הישראלי – ולא ניסיון כן לעשות סדר בנושא לובי למען אינטרסים של מדינות זרות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. אני מתרשם, כתבה מסבירה למה רישום סוכנים זרים הוא חיוני, מסתיימת במשפט המסביר שבישראל, אין צורך בכך כי הכסף זורם למקום הנכון, לשמאל, ולכן כאן מדובר רישום כזה הוא בגדר סכנה לדמוקרטיה.
    צר לי, המלחמה הקשוחה של ארגוני השמאל נגד הפרסום היא ההוכחה הברורה לכך שהם אכן רואים עצמם כסוכנים זרים ונבוכים מהאפשרות שהציבור ייחשף לכך.
    אגב, מתי נראה כתבה של שקוף על חוסר השקיפות המוחלט של הארגונים הללו? או שלוביסטים הם צריך להיות תחת פיקוח רק כאשר מניעיהם כלכליים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!