ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: אלה השרים שהפילו את הצעת החוק לשקיפות בהצהרות ההון

איילת שקד, קארין אלהרר ויפעת שאשא ביטון טענו בוועדת השרים לחקיקה כי חשיפת הונם של נבחרי ציבור היא "מציצנות" • העמדה הרשמית של מפלגת יש עתיד בהובלת יאיר לפיד הייתה להפיל את החוק • מנגד: תמר זנדברג וגדעון סער הצביעו בעד השקיפות • שימו לב: את המידע הזה קיבלנו בהדלפה - כי ועדת השרים לחקיקה עדיין מתנהלת באפלה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

איילת שקד ויאיר לפיד. התנגדו לחוק (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

אחרי הבטחות למלחמה בשחיתות: ממשלת ה"שינוי" דחתה סופית היום הצעת חוק לשקיפות בהצהרות הון של ראשי המפלגות. ל"שקוף" נודע כי בוועדת השרים לחקיקה יצאו נגד החוק השרות איילת שקד, קארין אלהרר, ויפעת שאשא ביטון – וטענו שמדובר במציצנות. עוד נודע כי מפלגת יש עתיד החליטה בישיבה מוקדמת להפיל את החוק – מהלך שמאחוריו עומד שר האוצר יאיר לפיד, כפי שחשפנו לאחרונה. 

ההצעה, אותה יזמה אלינה ברדץ'-יאלוב מישראל ביתנו, ביקשה לקבוע שראש הממשלה, שרים וסגניהם, ראשי מפלגות ובני משפחותיהם יחויבו לפרסם לציבור את הונם, נכסיהם וחובותיהם. המטרה, כך לפי דברי ההסבר, היא "לאפשר לציבור לדעת על אינטרסים אפשריים, לעודד שקיפות ולחזק את האמון בנבחרי הציבור".

יפעת שאשא ביטון וקארין אלהרר. התנגדו לחוק (צילום ארכיון: הדס פרוש, פלאש 90)

בדיון החסוי בוועדת השרים לחקיקה, שהמידע ממנה נחשף רק בהדלפות עיתונאיות כיוון שעדיין איננה שקופה, היו גם מי שתמכו בהצעת החוק. תמר זנדברג וגדעון סער טענו בישיבה שזהו מהלך ראוי. סער תהה בקול מה ההבדל בין הסכמי ניגודי עניינים של השרים, שמפורסמים על פי חוק לציבור, לבין הצהרות ההון. זנדברג המשיכה וניסתה להתעקש על חשיבות החוק, אך ללא הואיל: שקד, אלהרר, ביטון וזאב אלקין הצביעו נגד. זנדברג וסער הצביעו בעד. נחמן שי ומרב כהן בחרו שלא להשתתף והוועדה הפילה החוק.

נשארנו עם אפלת הכספות

הצהרות ההון שמגישים נבחרי הציבור נשארות כיום במהלך הקדנציה באפלת הכספות של ועדת האתיקה או מבקר המדינה, ונפתחות רק בהוראת שופט. היחידים שמרוויחים מהמצב הקיים הם הח"כים עצמם ומי שמכר למדינה את הכספות.

האזינו לראיון של תומר אביטל בפודקאסט "האינטרסנטים" של "דה מרקר"

במפלגה שמוביל יאיר לפיד מאמינים כי המציאות הנוכחית – שבה הצהרות הון השרים מפוקחות על ידי מבקר המדינה – מספקת. הצהרות ההון מכילות לשיטתם מידע אישי ולאור צנעת הפרט מספיק שמבקר המדינה יפקח על ניגודי עניינים ונושאים פיננסיים במהלך כהונת נבחר ציבור. המידע הזה לא אמור, לדעת "יש עתיד", להתפרסם בעיתון. 

אלא שלפיד עצמו פרסם בעבר את הצהרת הונו. בנוסף, בפני השרים והשרות עמדה אפשרות לשנות את ההצעה בדיוני ההמשך ולהגיע לנוסח מוסכם. אך גם לכך סירבו ממשלות נתניהו השונות, וכעת גם ממשלת "השינוי". 

חוקי השקיפות שנפלו אחד אחרי השני

זה לא החוק הראשון להגברת טוהר מידות שמפילה הוועדה: בדצמבר היא הפילה חוק לשקיפות בוועדת השרים עצמה, אף שמי שיושב בה כיום הגיש חוק דומה כשישב באופוזיציה. בפברואר דחתה הוועדה הצעת חוק של ח"כ אלי כהן (ליכוד) לאיסור מתן כספים קואליציוניים. זו אותה הצעה בדיוק שהוביל לפיד ארבע שנים קודם לכן ואף נכתבה במצע יש עתיד.

בוועדת השרים לחקיקה חברים שר המשפטים סער, שר האוצר ליברמן, שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד), שר הבינוי זאב אלקין (תקווה חדשה), שר התקשורת יועז הנדל (תקווה חדשה), השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ), השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד), שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה), שר התפוצות נחמן שי (עבודה), שרת הפנים איילת שקד (ימינה) ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן).

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

5 תגובות

  1. עד היום הצבעתי לפיד בכל מערכת בחירות מאז שהתחיל. הכתבה הזאת מבחינתי זה המסמר האחרון וללפיד לא אצביע יותר.
    האם יש חוק כנגד שחיתות שכן עבר בממשלה?

  2. לפיד ניזון עד היום מכספים שקיבל בירושה
    משר בממשלה שהיה חבר טוב של אולמרט.

  3. יש משהו משותף לחברי הכנסת . אין להם דם כחול הם כמו כולם. זה שהם חברי כנסת הם לא מרומים מהעם. זה שהם לא רוצים זה אומר דרשני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!