ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מיהו "העיט" שיכול "לסובב את הספינה"? מסע בלשי

אחת הדמויות המשמעותיות ביותר בהשחתת התקשורת בשנים האחרונות הוא אדם שאתם כנראה לא ממש מחברים בין שמו ופרצופו לבין פועלו. ניר בן צבי מסביר - כך הוא הגיע לעמדת ההשפעה שלו, וזה מקום העבודה הנוכחי שלו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מכירים? (צילום: אורן פרסיקו)

זיהית את האיש בתמונה? אני אניח ברשותך כי הוא אלמוני לחלוטין עבורך. אבל כפי שיתברר לך בסוף הכתבה, ההשפעה שלו על החיים שלך גדולה יותר ממה ששיערת. נצא למסע בלשי קצר בעקבותיו – התשובות בסוף.

  1. הכינוי שלו הוא "העיט", והוא אחד האנשים המשמעותיים בהשחתה של התקשורת הישראלית של העשור החולף.
  2. אני מנחש שרובכם לא רק שלא מזהים את תמונתו, אלא אף לא מכירים את שמו האמיתי – אבל העדויות בתיקים 2000 ו-4000 מלאות סיפורים אודות "העיט" ומעשיו.
  3. כך למשל במסגרת תיק 2000, באחת השיחות הסודיות שקיימו נוני מוזס (הבעלים של "ידיעות אחרונות") ובנימין נתניהו, מוזס נוקב בשמו של "העיט" כאחד משני עורכים בכירים שיכולים לבחוש במערכת ולדאוג שהיא תעבור לשרת את ראש הממשלה ("לסובב את הספינה").
  4. הערת צד: תזכרו שמוזס אומר פה בשיחה שישנם *שני* עורכים-בוחשים (כלומר עוד מישהו בנוסף ל"עיט") – עוד נחזור לזה בהמשך.
ארנון מוזס מו"ל ידיעות, בדיון הפתיחה של משפט המו"לים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
  1. גם בפרשת וואלה-בזק (תיק 4000) "העיט" מקבל מקום של כבוד: שאול אלוביץ' (הבעלים של וואלה ובזק דאז) שואב השראה מנוני מוזס ש"יודע למנות אנשים שיודעים מה לעשות בלי שיגידו להם" ונוקב בשמו של "העיט".
  2. בעדותו בבית המשפט, מנכ"ל וואלה אילן ישועה מספר שידע כי "העיט" "בא מ-ynet ושם הם יודעים לעבוד ככה בצורה הזו". השופטת פרידמן-פלדמן שואלת בתגובה "מה זה בצורה הזו?" – וישועה משיב: "אם יש לבעלים של העיתון רצון מסוים, העורך הראשי יודע להוציא את זה לפועל בצורה מסוימת בלי שצריך לבקש כל יום".
  3. ואם זה לא מספיק, רק בשבוע שעבר, במהלך עדותו של שלמה (מומו) פילבר בבית המשפט, התברר כי כי שמו של "העיט" עלה כמחליף אפשרי לפילבר בתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת. המהלך להחלפת פילבר ב"עיט" כנראה הובל בידי ניר חפץ, אך לא יצא לפועל לבסוף.

"אם יש לבעלים של העיתון רצון מסוים, העורך הראשי יודע להוציא את זה לפועל בצורה מסוימת בלי שצריך לבקש כל יום"

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, בעדותו בתיק 4,000
  1. מוכנות לגלות מי הוא "העיט"? שמו הוא ערן טיפנברון, והוא היה העורך הראשי של ynet בין 2013 ל-2016. הנה ציטוט אודותיו מתוך כתבה של איתמר ב"ז שלנו ב"העין השביעית":

    "עיתונאים שעבדו לצדו לאורך הקריירה הארוכה שלו מתארים אותו כזיקית חסרת עכבות, כלי קיבול לאינטרסים של המו"ל, עורך שיודע למשוך בחוטים בשקט ובאפקטיביות, בלי לשאול שאלות ובלי לעורר מהומות (…) בתקופתו של טיפנברון, ynet הפך מאתר עצמאי וחופשי באופן יחסי, מעין אח חורג במשפחת 'ידיעות אחרונות', לחבר מלא במאפיה של מוזס: זרוע לקידום בעלי ברית וממון, וריסוק או השתקה של יריבים. מערכת עיתונאית שבה הכל עומד למכירה. אחד העובדים הגדיר אותו כ"מוציא לפועל הראשי לבית נוני".
  2. רגע נקפוץ הצידה בשביל לדבר על כך שהבעלים של "ידיעות אחרונות", גם ברגעים אלה ממש, הוא עדיין נוני מוזס. ולא רק שהוא המו"ל של העיתון, הוא גם מקפיד להחזיק בתואר "העורך האחראי", מי שעומד מעל כל העיתונאים בארגון.
  3. ומה מצב הבעלות בוואלה? שאול אלוביץ' פשט רגל, ואתר החדשות השני הכי פופולרי בישראל (עשרות מיליוני כניסות בחודש!) נמכר לאדם בשם אלי עזור. עזור מחזיק בנוסף את מעריב, ג'רוזלם פוסט, 103FM, רדיו חיפה, 99FM, ערוצי צ'רלטון (ספורט 1, 2, 3, 4), וגם… חלק משמעותי משדה הגז "תמר", לאחר שרכש את חלקו של יצחק תשובה במיזם.

אז נותרה לנו עוד שאלה משמעותית אחת לענות עליה: איפה העיט-טיפנברון עובד היום? וגם שאלת בונוס: מי הוא העורך השני שמוזס הזכיר כמי שיכול לבחוש במערכת "ולסובב את הספינה".

ועכשיו, הגיע הזמן לתשובות:

טיפנברון הוא העורך הראשי של וואלה.

והאדם השני הוא רון ירון, העורך הראשי של "אולפן שישי" של חדשות 12.

רון ירון, עורך "אולפן שישי" (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ממשיכים כאילו כלום

הסיפור על העיט הוא נחלת העבר – אלא מעלה כמה שאלות נוקבות על גופי התקשורת גם כיום. מדוע מינה אלי עזור, המו"ל של וואלה וג'רוזלם פוסט, את "העיט" טיפנברון לעמוד בראש המערכת העיתונאית? כמי שיצא לו מוניטין של אדם שיודע להשתמש במערכת העיתונאית לשירות האינטרסים של בעל ההון המחזיק בעיתון, המינוי הזה מחייב קריאה בזכוכית מגדלת באתר הפופולרי, והטלת ספק רצינית בתיווך המידע. בעיקר בכל הנוגע לשר האוצר אביגדור ליברמן, המוכר על פי פרסומים כידידו הטוב.

לא רק וואלה צריך להיות תחת העין הבוחנת – אלא כל העיתונאים שמוכנים לעבוד תחת העורכים שהניעו את גלגלי המערכות המושחתות. אם למדנו ממשפט המו"לים, תיקי 2,000 ו-4,000, הוא שהשירות שנתנו עורכים כמו ירון וטיפנברון לבעלי העיתונים הוא הבסיס עליו צמח הניסיון לכאורה של ראש ממשלה לנסות להשפיע על דעת הציבור באופן כה בוטה. האם בפעם הבאה שיאלצו לשרת אינטרסים זרים ולעוות את המציאות בדיווחם – ירימו קול?

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת ניר בן-צבי

ניר בן-צבי
מייסד-שותף, מנכ"ל נולדתי בנגב, גדלתי בגליל המערבי. בוגר 8200, פריק של עיתונות, טכנולוגיה, סדר ותהליכים. נשוי לרעות, אבא לנעמי. לפני שקוף עבדתי כעשר שנים בעולם ההייטק (בישראל ובקליפורניה) – מרביתן בסטרטאפ בתחום אבטחת המידע – במהלכם ניהלתי צוותים של בדיקות תוכנה, אוטומציה, תמיכה טכנית, הטמעות, פיתוח עסקי וניהול מוצר. ב-2018 הקמתי עם תומר אביטל את "שקוף" – סטארטאפ חברתי, מתוך מטרה לבנות כלי תקשורת רחב היקף ומשנה מציאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!