ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

באופן חריג: נעצרה מכירת דירת השגריר בניו יורק

לאחר ארבעה חודשים בשוק, במשרד החוץ הורידו את הדירה שעדיין רשומה על שם רה"מ לשעבר נתניהו מהמדף. באתר הסוכנות נכתב כי מדובר במהלך זמני, אך בברור עם משרד החוץ נמסר כי הוחלט "לא להמשיך עם המכירה" • גורם בתחום הנדל"ן בניו יורק מסביר: סיבה אפשרית אחת לעצירה - בעיה בהעברת הבעלות על הדירה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בניין הדירות במנהטן בו ממוקמת דירתו של שגריר ישראל לאו"ם הרשומה על שם בנימין נתניהו. (צילום: גוגל מפות)

פיאסקו דירת השגריר בניו יורק חוזר: ארבעה חודשים אחרי שהועמדה למכירה במחיר של 11.75 מיליון דולר, במשרד החוץ הורידו את הדירה מהשוק לפני כחמישה שבועות. במודעה נכתב כי המהלך נעשה "באופן זמני", אך נראה כי מדובר בעצירה ממשית ותמוהה של הליך המכירה – ולא בעיכוב זמני. במשרד החוץ טוענים, בלי להסביר, כי "הוחלט בשלב זה לא להמשיך עם תהליך המכירה ולכן הדירה 'ירדה מהמדף'".

איך הכול התחיל? בשנת 1986 רכשה מדינת ישראל דירה יוקרתית במנהטן שבנויה כחלק מקו-אופ (תאגיד שיתופי המנוהל על ידי הדיירים). המחיר עמד אז על 99 אלף דולרים בלבד – כ-241 אלף דולר במונחים של היום. הכסף יצא אמנם מכיס הציבור, אבל מטעמים ביורוקרטיים ובהתאם לנהלי הקו-אופ וחוקי מדינת ניו יורק – הדירה נרשמה על שם בנימין נתניהו, אז השגריר באו"ם. בדירה תשעה חדרים וארבעה חדרי אמבטיה, והבניין שבו היא ממוקמת נחשב לאחד הנכסים היוקרתיים בעיר. 

המודעה של הדירה עם ההודעה על ה"עצירה הזמנית"

ב"שקוף" כתבנו שוב ושוב על המצב המעוות שעלול עוד להוביל לכך שילדיו של רה"מ לשעבר יירשו את הדירה המפוארת שנרכשה מכספי הציבור. במקביל חשפנו כי התשלום החודשי לטובת ניהול הבניין לבדו עומד על 11,348 דולר לחודש (כ-36 אלף שקלים). שימו לב, זו לא שכירות אלא רק תשלום אחזקה לבניין – סכום מופרך בהתחשב בכך שהצענו פתרונות זולים יותר לאחר מכירת הדירה, כמו שכירות בהתאם לצרכי השגריר או רכישת דירה במתחם קונדו. נציין שלנתניהו אין טענת בעלות על הדירה ולפי תגובת משרד החוץ אין שום בעיה ברישום הדירה על שם המדינה. אבל עצירת הליך המכירה מעלה לא מעט שאלות. 

האם סוגיית הבעלות על הדירה מקשה על המכירה?

בניסיון להבין מה יכולות להיות הסיבות לעצירת המכירה במקרה שכזה ובנסיבות הקיימות, שוחחנו עם מנהל מחלקת מכירות בחברת Living NY קובי להב. "אפשרות אחת היא שבעל הדירה, המדינה או פרוקסי של בעל הדירה החליט שהוא משתמש בדירה לתקופה מסוימת ולכן לא ניתן להראות אותה אולי משיקולי אבטחה", מסביר להב. "אפשרות נוספת היא שיש בעיה פיזית קשה בדירה. קשה לי להאמין שזאת הסיבה כי זה משהו פתיר שלא היה מונע מכירה". 

המדינה תטען שהיא בעלת הדירה? "לבורד זה לא משנה". קובי להב

אפשרות נוספת שמציע להב היא ש"יש בעיה בהעברת הבעלות על הדירה. בעל הדירה הרשום מחזיק משהו שנקרא stock &lease והמסמכים האלו נמצאים בידי בעל הדירה הרשום בלבד". אם בעל הדירה הרשום מסרב לחתום על מסמכי מכירה, מסביר להב, "אז גם אין ממש תוקף להסכם הבלעדיות עם הברוקר שמוכר את הדירה ואין תוקף לניסיון העברת בעלות על הדירה וכל התהליך נתקע". 

להב מוסיף ואומר כי "המדינה לכאורה יכולה לטעון שהם בפועל בעלי הדירה אבל זה לא משנה לאף אחד בבורד (הבניין, ע.ב), כי מי שיכול לאשר את המכירה זה הבעלים הרשום בלבד ואם הוא לא משתף פעולה (מסיבות מס, סיבות אישיות או סיבות אחרות) אין אפשרות לבצע מכירה כזאת בלי התערבות משפטית".

הדירה עדיין על שמו. בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אנחנו לא יודעים נכון לעכשיו מה בדיוק הגורמים שהובילו לעצירת הליך המכירה אבל נראה שלא מדובר בעיכוב קל אלא בהסתבכות משמעותית. כך או כך סביר שלא נראה את הדירה נמכרת בקרוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

14 תגובות

  1. נראה לי שהמצב מסובך יותר ממה שנראה :
    אם ביבי רשום כבעל הנכס הרי שהתמורה על הנכס צריכה לעבור ל….ביבי.
    אני לא מעורה כלל במיסוי המקרקעין בניו-יורק אבל מניח שיש גם סוגיית מיסוי כזאת או אחרת ואז היא שוב פרסונלית.
    ביבי, בצדק מצידו, יכול לטעון כי שיוך הדירה על שמי היה פרוצדורלי, מאחר ולא ניתן היה לרשום את הדירה על שם יישות שהיא אינו אדם (שוב, זאת האמת כפי שאני מכיר אותה).
    לא פאשלה של ביבי אלא עוד אחת מסדרות הפאשלות של שירותי החוץ לדורותיהם.

    הפיתרון ? משפטי בעיקרו.
    ואולי יש מי שבמשרד החוץ גילה שבאותה דירה הותקנו דברים שהשתיקה יפה להם ועכשיו לך תסיר אותם….

    רב הנסתר על הגלוי.

  2. מה הבעיה לדרוש משר החוץ האוצר והראש הממשלה לסגור את הענין לאלתר? ולהסביר מה היה הגורם לעיכוב?
    ובמקביל לפנות למבקר המדינה שיוציא דוח כדי שנדע מה היה באמת.

    1. בית בושת יוקרתי ביותר ש40 אחוז מההכנסות השתשלו לכיסו ביבי פטור ממס … כל הכבוד ביבי הנה עוד מלכודת שהצבת לעצמך ולטוהר המידות של משפחת נתניהו …אילו הדירה לא היתה יוצאת למכירה אפחד לא היה מגלה זאת ובשיבה טובה הדיכרה עוברת ל2 הפרזיטים בניו הפרזיטים ץ

    2. בית בושת יוקרתי ביותר ש40 אחוז מההכנסות השתשלו לכיסו ביבי פטור ממס … כל הכבוד ביבי הנה עוד מלכודת שהצבת לעצמך ולטוהר המידות של משפחת נתניהו …אילו הדירה לא היתה יוצאת למכירה אפחד לא היה מגלה זאת ובשיבה טובה הדיכרה עוברת ל2 הפרזיטים בניו הפרזיטים ץ

  3. שזו אזלת יד של הממסד שאינו יודע לעמוד על זכויותיו,כנגד שרלטנים.

  4. יכול להיות שביבי משתמש בדירה כערבות להלוואות שהוא לקח?
    אולי העניין זה שיש על הדירה איזו "הערת אזהרה" או משהו כזה? (אני לא מספיק מבין בתחום..)
    יש לכם דרך לבדוק את זה?

  5. חשיפת עצירת המכירה חשובה. מעבר לזה הכתבה ריקה מתוכן ועובדות ונראית כמו טור רכילות.

  6. עצוב – שרמת השחיתות הגיעה לדרגה כזו , מקווה שעם הממשלה החדשה יפעלו באופן החלטי לבטל החלטות מושחתות "לכאורה" שנלקחו בעבר

  7. אולי הדירה הוקפאה כי היא שייכת לאיזה אוליגרך רוסי. אולי הבעלים שלה שייך לאוליגרך רוסי.

  8. יש להגיש את החשבון לתשלום דמי האחזקה לביבי, שהוא ישלם. אם הדירה עדיין על שמו, שישלם.

    אח״כ לתבוע מביבי את מחיר הדירה לפי מחירה הנוכחי.

    אם מעשיו מוכיחים שהוא רואה עצמו כבעל הדירה, שישלם את מחירה בשוק.

    אם לא ישלם בתוך מספר חודשים, יש לעקל את כל נכסיו, דירותיו, חשבונות הבנק שלו, גם בפנמה ובג׳רזי, ולעקל משם את הכספים.

    כפי שכל אזרח ישראלי יודע, החשבונות מעוקלים על ידי הוצל״פ בלחיצת כפתור יחידה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.