ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נתניהו בפרסומת לערוץ 14: "הורידו כעת את האפליקציה"

בזמן שבביהמ"ש נשמעות עדויות על הבחישה הפלילית לכאורה של רה"מ לשעבר נתניהו בתקשורת, ראש האופוזיציה מתגייס לקמפיין ערוץ 14 (לשעבר ערוץ 20) • בעבר כפה נתניהו שינוי רגולטורי לטובת הערוץ, המעניק לו סיקור אוהד באופן מופגן • הפרסומת מנוגדת להוראות קודמות של ועדת האתיקה - אך נכון להיום היא עדיין לא קיימת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראיון עם נתניהו במשדר הפתיחה של ערוץ 14. (צילום: צילומסך מתוך השידור)

"הורידו כעת את האפליקציה של ערוץ 14, ערוץ החדשות של ישראל!" הנחה ראש האופוזיציה בנימין נתניהו את שניים וחצי מיליון עוקביו השבוע (ג') בפייסבוק ובטוויטר. יומיים קודם לכן זכה נתניהו לראיון מלטף באותו ערוץ, במשדר הפתיחה החגיגי לרגל המעבר לערוץ 14 בשלט ושינוי השם "ערוץ 20" ל"עכשיו 14".

עוד ב"שקוף":

ההתגייסות הבוטה לקמפיין הפרסומי היא רק החוליה האחרונה בשרשרת מהלכים שנקט נתניהו לטובת הערוץ ובעליו, איל ההון יצחק מירלרשווילי. כראש ממשלה, נתניהו לחץ בכל כוחו, בחקיקת בזק בכנסת ובהתערבות ברגולציה תוך ניסיון לדרוס את מועצת הכבלים והלווין, על מנת שהערוץ, שהוקם כערוץ מורשת האמור לשדר תכנים הקשורים לדת ומסורת, יהפוך לערוץ חדשות. במועצת הכבלים והלוויין התנגדו לשינוי בדיעבד של תנאי רישיון השידור, אותו הפר הערוץ שוב ושוב (בין השאר, כששידר ראיון עם נתניהו).

בשיא מסע הלחצים של נתניהו, הנחה ראש הממשלה את שר התקשורת איוב קרא לבטל כליל את מועצת הכבלים והלווין כדי לקדם את שינוי הרישיון. השיחה בין השניים נחשפה על ידי ספי עובדיה בערוץ 13. עוד קודם לכן, ח"כים מהליכוד קידמו את הנושא בחקיקה חפוזה: הדיונים הופקעו מוועדת הכלכלה, בראשה עמד ח"כ איתן כבל מהאופוזיציה. הוקמה וועדה מיוחדת בכנסת בראשות ח"כ יואב קיש מהליכוד. הדיונים התרחשו בחטף וללא הליך ראוי, תוך התעלמות מביקורת משרד המשפטים.

בימים אלה מתנהל בירושלים משפטו הפלילי של נתניהו, ששניים משלושת האישומים שבמרכזו נסובים על עסקאות תן וקח חשודות בפלילים של נתניהו עם מו"לים וכלי תקשורת. ב"תיק 4000" נאשם נתניהו כי התערב ברגולציה לטובת חברת בזק, בעוד בעל השליטה שאול אלוביץ' מעניק לנתניהו מעורבות מרחיקת לכת בתכנים ובמינויים באתר "וואלה" שבבעלותו.

נראה כי ההירתמות של ערוץ 20 לטובת האינטרסים של נתניהו בולטת לא פחות מזו של "וואלה" בזמנו: פרשנים ושדרנים חוזרים שוב ושוב על תזת "התיקים תפורים" ו"התיקים מתפוררים" ביחס למשפט המתנהל כעת, תוך האשמות מתוזמרות כלפי הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה. כך גם ביחס למשפחת נתניהו, כשאחד המקרים הבולטים הוא ראיון מלטף וארוך של שרה נתניהו לשמעון ריקלין ב-2017. בנו של נתניהו, יאיר, אף הצטרף לתוכנית בערוץ.

יאיר נתניהו בתוכנית "האולפן הפתוח" מה-26.4.2020 (צילום: צילום מסך מתוך התוכנית)

לאחרונה נחשף בעין השביעית כי פעיל ליכוד שנתניהו ניסה להציב כפובליציסט ב"וואלה" וב"מעריב" – כך לפי עדותו של ניר חפץ – הפך לפאנליסט בערוץ. אולם עד כה הקשר בין הערוץ ובעליו לבין נתניהו, טרם נחקר. דו"ח מבקר מדינה אחד, מסורס למדי, הילך בשולי הנעשה במועצת הכבלים והלווין.

הפרסומת של ח"כ נתניהו מנוגדת להנחיות ועדת האתיקה

גם מבלי להידרש לאספקט הפלילי, כבר כעת נראה שנתניהו עובר על הנחיות קודמות של ועדת האתיקה ושל היועץ המשפטי לממשלה, האוסרות על נבחרי ציבור לפרסם גופים מסחריים. "אסור לחברי הכנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים", קבעה בעבר הוועדה, שבכנסת הנוכחית טרם החלה לפעול בשל מחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה על ייצוג חברי הכנסת ומינוי יו"ר הוועדה, וסירוב של הליכוד לקחת חלק בשורותיה.

באוקטובר האחרון פרסמנו ב"שקוף" כי חברי הכנסת עמיחי שיקלי, שמחה רוטמן ואמיר אוחנה השתתפו בקמפיין פרסומי של הוצאת הספרים "שיבולת". במקרה זה, היועץ המשפטי של הכנסת סבר כי לא מדובר בעבירה אתית.

ח"כ רוטמן בקמפיין פרסומי למינויי הוצאת שיבולת (צילום: צילום מסך מתוך פייסבוק)

בפניית "שקוף" לייעוץ המשפטי של הכנסת בנושא, בהיעדר ועדת אתיקה, אישרה היועצת כי "אכן, חל איסור על חברי הכנסת לסייע בקידומם של גורמים מסחריים, בין היתר באמצעות נתינת חסות, קידום מכירות, מיתוג, או יחסי ציבור", אך לצד זאת הוסיפה כי "לחבר הכנסת חופש פעולה רחב במילוי תפקידו, שליחותו הציבורית, וקידום מדיניות וערכים. פעולות שכאלו מצויות בליבת עבודתם של חברי הכנסת. יש הבדל בין ביטוי של השקפת עולם שמרנית במסגרת סרטון של גוף עסקי לבין המלצה על קניית פיצה ברשת מסחרית מסוימת".

ההידרשות של היועצת המשפטי של הכנסת להשתתפות של נבחר ציבור בפרסומת לרשת פיצות אינה היפותטית: כך בדיוק עשה בעבר חבר הכנסת מהליכוד אורן חזן. דווקא הדוגמה הזו ממחישה את הבעייתיות שבקביעת היועץ המשפטי של הכנסת, הפותח פתח למסמוס מוחלט של הוראות האתיקה. 

סגן השר עידן רול מפרסם חברה שמלווה זוגות להט"ב בהליך פונדקאות (צילום: צילום מסך מתוך פייסבוק)

כמו חברי הכנסת שטענו כי הם מקדמים את הוצאת הספרים מסיבות אידיאולוגיות, כך גם ח"כ חזן טען כי התגייס לקמפיין רשת הפיצריות משום שהבטיחו לתרום מכספי הלקוחות לחיילים בודדים. שנה קודם לכן טענה שרת התרבות מירי רגב שקידמה את תוכניתו של אייל גולן בערוץ 24, כדי "לעודד את הזמר המזרחי". סגן שר החוץ עידן רול מיש עתיד, שפרסם לאחרונה חברה שמלווה זוגות להט"ב בהליך הפונדקאות טען כי רואה בכך שליחות ציבורית. כך גם ח"כ נתניהו יוכל לטעון כי הערוץ מקדם את ערכי הציבור שבשליחותו נבחר. כך יכול כל נבחר ציבור לשווק כל חברה מסחרית שטרחה לעטות מעטה אידיאולוגי. 

דווקא על רקע העדויות הנשמעות במשפט המו"לים ונתניהו, על קשרי הגומלין המושחתים בין נבחרי ציבור לכלי תקשורת, אפשר היה לצפות כי בכנסת יקפידו פי כמה על אכיפת הוראות האתיקה האוסרות על נבחרי ציבור להשתתף בקמפיינים מסחריים, בוודאי כשהקמפיין המסחרי הוא של כלי תקשורת, ועוד יותר כשמדובר בכלי תקשורת המקדם ללא לאות את אותו נבחר ציבור.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

13 תגובות

  1. גברת נידם,
    מדהים לראות כמה אין לך מינימום של יושר אינטלקטואלי. הסירי את השנאה מליבך ואז אולי תזכי ללב חכם שרואה את העובדות בלי טשטוש. עד אז שזה יקרה מה שנראה כאן זה מבט עכור.
    את יודעת, לכתוב כולנו יודעים ולהפריח דמיונות ופרשנויות אלאק היו עובדה זה גם לא בעיה. העניין הוא אם יש מצפון ואם הוא עובד. אז תחשבי היטב מה את רוצה להשיג בכתבה, אולי התשובה תכוון אותך מצפונית.

  2. שאלה לעורכת, יכול להיות שאם לימין היה 3 ערוצי טלוויזיה, נאמר 11,12,13 פלוס 3 עיתונים נאמר ידיעות, הארץ ומעריב, אז נתניהו לא היה צריך לצייץ על ערוץ14 ? נמאס ממכם הסמולנים שמתוך בחירה מסרבים לראות את הדבשת של עצמם ומוסיפים חטא על פשע כשבמקום להתסכל עליה, הם מפנים אצבע מאשימה לאחרים שרחוקים מהם שנות אור. אפס מודעות עצמית + משתינים מהמקפצה. אבל אנחנו בימין לא פראיירים, ונמשיך להציב לכם ראי על אפם וחמתכם, אור השמש מחטא, תתרגלו ! חצופים יפי נפש

  3. פראבדה, חוץ מלהטיל רפש בקואליציה ולהלל את הנאשם שדרכו רצופה ברמיה הונאה הסתה ועשיית הון תועפות בתוך העבודה הציבורית לא עושים מאומה זה סהכ שופר תעמולה חד מימדי של הנאשם ומשמיץ את שומרי הסף. קנה במיליארדים צוללות כאילו וזה עסק פרטי שלו בלי להיוועץ עם מערכת הבטחון ממש מפחיד. כל מעשי הערוץ זה להלל ולשבח את האיש השלילי הזה. מעניין מה יוצא למיליארדר מזה ??

  4. סוף סוף ערוץ תקשורת של העם ולא של השמאל. מה כואב לך? שנתניהו מקדם את הערוץ היחידי שלא עסוק אוטומטית במתקפה עליו? שלא עסוק אוטומטית בשקרים?

    המסך יורד על שקרי התקשורת שלכם ועולה בשביל עיתונאות חדשה – של העם

    1. היי דוד,

      זה לא של העם. ממש כמו ש 12 13 והעיתונים כולל "הארץ"(!) – אינם של העם.
      כל אלו בבעלות פרטית של קומץ מקבלי החלטות משרות בעלי גוף התקשורת כחברתם הפרטית.
      חברות המדיה מעוצבות לתועלת חברות ענק אחרות אשר לרוב בשליטת אותם קומץ בעלי שליטה.

      נתניהו האיש אינו מעניין. השיטה שלפיה הוא פועל היא הבעייתית. כאשר ערוצי התקשורת מטילים רפש ימינה ושמאלה העיקר נשכח.

  5. ניסנקורן התמנה לשר משפטים למרות שהיה נגדו תיק בפרקליטות שהוסתר על ידי התקשורת שלך כאילו ממסדית. הוא מינה 60 שופטים בהרף עין ללא הסכמה של חברי הקואליציה שהשתתפו ומיד הפיל את הממשלה שהיה חבר בה. זו שחיטות! מעשים כאלו צריכים להדיר שינה מענייך ולא ערוץ חדש שחיכו לו רוב העם בישראל. בגלל החוסר שיוויון בסיקור של בנימין נתניהו בתקשורת שלך קם הערוץ הנפלא הזה. לכן זו זכותו להציע לבוחרים שלו שהם מייצגים את רוב העם לצפות בערוץ. ולהזכירך תיק 4000 זו המצאה של הפרקליטות ולא היה אישום מעין זה באף מקום בעולם.

  6. חוצפה, רמיה וצביעות.
    מצד אחד יוצרים תקשורת שמיישרת קו באופן מוחלט לכיוון אחד ומהצד השני פועלים במגמה למנוע תקשורת שמציגה וחושפת את האמת ומאפשרת להתגונן.
    לצערי בסוף יווצרו שתי מערכות תקשורת שכל אחת תפנה לקהלה. יש ציבור גדול שלא מאמין למילה אחת בערוצים 11, 12, 13…

  7. סוף סוף אני נהנה לשמוע חדשות אמת ולא חדשות אלג'זרה חברה לעבור מומלץ לעבור לערוץ החדש 14 חדשות אמת ולא תעמולת השמאל שהורסים כל חלקה טובה ואני בתור ערבי אומר את זה השמולנים לא סתם אוהבים אותנו הערבים כי הם רוצים שאנחנו נבחר רק בשמאל ימח שמם הם עוד לא יודעים מזה ערבי ביום שתילהם הזדמנות הם יובלו גם בהם ואני אומר את זה בתור ערבי שאוהב את המדינה ואת איהודים

    1. ביום שתי לערבים איזדמנות הם יטבחו גם בשמאלנים אני בתו ערבי שאוהב את המדינה ואת איהודים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!