ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"אתה אומר שגורם מדינתי בונה בנייה בלתי חוקית בזמן שאתה אמור להרוס אותה?"

במהלך העדות המקצועית ביותר שנשמעה עד כה בוועדת החקירה לחקר אירועי מחדל מירון התגלה שהמדינה בעצמה היא שבנתה חלק מעשרות המבנים הבלתי חוקיים בהר • גם חברי הוועדה היו צריכים לחזור שוב על המידע הזה כדי לתפוס
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

גבעה חשופה התמלאה בעשרות מבנים לא חוקיים. מתחם קבר הרשב"י, 2021

לאחר שבועיים של עדויות נמרצות בוועדת החקירה לאסון מירון נראה שהעדות האחרונה הייתה עד כה – מהתרשמות כותב שורות אלו – העדות המקצועית ביותר. העד, סגן מנהל מחוז הצפון ברשות האכיפה במקרקעין פאבלו אספינו, הגיע מוכן עם מצגת מסודרת על המידע שיש לו על ההר ואפילו חוברות מודפסות לחברי הוועדה. למרבה הצער עדות זו לא הועברה בשידור ורובה הכילה תמונות שהוצגו על מסך באולם. עדותו צריכה לקומם כל אזרח שומר חוק. 

עוד ב"שקוף":

אספינו תיאר באמצעות תצלומי אוויר ותמונות מהשטח איך מאז שנת 2000 הר מירון החל לשנות את אופיו משטח שרובו חשוף ועד לאוסף של 73 מבנים לא חוקיים. לחלק מהמבנים האלה אחראית המדינה בעצמה. הרשויות שהיו אמונות על האכיפה במקום עצמו עין במהלך השנים והמדינה עצמה ביצעה עבודות פיתוח נרחבות ללא היתר. "אף אחד לא העלה על דעתו שהמדינה תבנה באופן לא חוקי", אמר אספינו כשנשאל מדוע לא פעלו ברשות נגד עבודות הפיתוח.

מהר חשוף בשנת 2000 – לעשרות מבנים לא חוקיים בשנת 2021

סדרת השקפים שהציג אספינו משנת 2000 ועד 2021 מספרים את סיפורו של ההר ואת ההתנהלות המבישה של רשויות המדינה בכל הנוגע לשמירה על החוק. בתצלום הראשון שהראה משנת 2000 ההר נראה נקי למדי מבנייה. מתחם הקבר עשוי האבן בולט בשטח אבל מעבר לכך ההר נקי ממבנים. אספינו קופץ לתצלום משנת 2005 שם כבר רואים בבירור עבודות פיתוח על אדמות המדינה. למעשה כל האדמות המקיפות את מתחם הקבר הן אדמות מדינה. 

הריסת מבנה מסוכן במתחם תולדות אהרון. צילום: דוד כהן, פלאש 90

התצלום הבא שהציג משנת 2007 כבר הראה את גלגולו של "גשר דב" שעליו התרחש האסון. אספינו הסביר איך צץ הגשר. "למקום ניתן היתר בנייה לחיזוק קיר תמך. על אותו היתר הקימו גשר בטון צמוד לקיר עם קונסטרוקציה מתחת", אמר. אותה קונסטרוקציה יצרה לימים חלל שלם שיהפוך לחדר שממנו יחלקו אוכל למבקרים. 

בתצלום משנת 2009 רואים שפני השטח של ההר ממשיך להתכסות במבנים ובעיקר במכולות. גם הם לא חוקיים. ובסמוך להר מתווספים עוד מבנים לא חוקיים. אחד מהם הוא תחנת המשטרה המקומית. 

אספינו המשיך והציג תצלום משנת 2012 של מה שנקרא "גשר הכהנים". זהו גשר צדדי לשביל בפאתי ההר שנראה כמרחף מעל הקרקע. אספינו ציין שדווקא הגשר הזה נהרס אבל נבנה בהמשך על ידי עמותת המקומות הקדושים. תמונות נוספות מאותה השנה מציגות כבר עוד אוהלים שמוקמים וטריבונות שנוספו, לכאורה באופן זמני לקראת הילולת ל"ג בעומר. 

המבצעת בפועל של הבנייה הבלתי חוקית – חברה ממשלתית

תמונה אחרת משנת 2013 מציגה כבר צמד מכולות שרותכו אחת לשניה באמצע ההר. מה שמכונה היום "בוסקילה". ולא מדובר באיזו קבוצת מאמינים שתובעים את חלקם בהר, אלא באדם פרטי שהשתקע שם עם שני בניו. לימים הוא נפטר והבנים נשארו. 

עוד ב-2013 רואים איך הורחב "גשר דב". אותה עבירת בנייה לא רק שלא הוסרה אלא אף שודרגה והפכה לתקרה של עבירה נוספת – אולם שלם שהוקם מתחת. 

בשנת 2014 הציג אספינו תמונה של עבודת תשתית מסיבית ולא חוקית במתחם תולדות יצחק. הוא הדגיש שאלו "עבודות שדורשות טרקטורים. העבודה נעשתה ככל הנראה על ידי המקומות הקדושים" (כלומר על ידי חברה ממשלתית). 

האכיפה החלה רק אחרי האסון. צילום: דוד כהן, פלאש 90

חבר הוועדה שלמה ינאי התקשה להישאר אדיש ושאל: "אתה אומר שגורם מדינתי בונה בנייה בלתי חוקית בזמן שאתה אמור להרוס אותה". 

"כן. זה גורם מדינתי בוודאות", משיב אספינו.

אספינו הציג איך הוקמו טריבונות קבועות במתחם תולדות אהרון בשנת 2015. בשנת 2019 כבר רואים סלילה של כבישים בעבודות שגולשות מעבר לגבולות המותרים לאתר, תוך פלישה בוטה לאדמות מדינה. תמונות מחרידות לא פחות מציג אספינו מהעת האחרונה מתוך אולם שהוקם מתחת לרחבת תולדות אהרון שעליו יושב חלק מהגשר. 

בסך הכל במהלך השנים הוקמו 73 מבנים לא חוקיים בשטח. כיום פועלת הרשות במרץ לסלק אותם בהסכמה. "בשעה זו שאני פה אנחנו מפרקים את הטריבונה בתולדות אהרון בהסכמה של החסידות", אמר אספינו. עוד הוא הדגיש שהרשות לא מתכוונת להגיש כתבי אישום נגד העוברים על החוק אלא להתמקד בסילוק המבנה. 

מי מפחד לאכוף? מסתבר שגם ראש המועצה

לשאלה איפה הייתה הרשות המקומית ואיפה היה אגף הפיקוח שבו הוא עובד ציין אספינו כי הרשויות המקומיות מאד חלשות בכל הנוגע לאכיפת עבירות בנייה. "ראש המועצה עמית סופר תמיד אמר לנו 'טפלו אתם'", העיד. "היה אפילו ראש מועצה שאמר לי שבגלל זה (שאכף עבירות בנייה) הוא לא נבחר שוב".

אספינו אכן הודה בעדותו כי הם לא פעלו באכיפה במקום, מהטעם הפשוט שלאחר דוח מבקר המדינה, כשהתכנסו לעבוד על תיקון הליקויים – המשימה לא הוטלה עליהם. "אנחנו לא עסקנו באכיפה", אמר. "בעקבות דוח מבקר המדינה היו דיונים והמשימה הייתה על עמית סופר (ראש מועצת מרום הגליל). ברגע שזה נחת בוועדה המקומית אנחנו ניתקנו מגע". 

החגיגות לפני האסון. צילום: דוד כהן, פלאש 90

אספינו ציין גם שרוב העבודות שבוצעו מאז דוח מבקר המדינה היו של המדינה. "זה לא אזור שאנחנו אוכפים בו ביום יום", אמר. "לא הגיע לפתחנו שהמדינה מבצעת עבירות בנייה". עוד ציין כי לפני שנת 2017, אז חוקק חוק קמיניץ (תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה) לא הייתה להם יכולת להוציא צווים מנהליים כדי להרוס עבירות בנייה. היום כבר כן.

האכיפה נגד הבנייה הבלתי חוקית – רק אחרי האסון

חבר הוועדה ינאי כמעט החזיק את ראשו בשלב זה, ואמר: "אתה רוצה לומר לי שהממונה על המחוז מטיל את האכיפה על הוועדה המקומית. הוועדה לא מבצעת ובהמשך המדינה מבצעת עבודה לא חוקית ואף אחד לא מעלה על הדעת שהמדינה תבנה באופן לא חוקי". 

"כן, וראינו שהמדינה המשיכה לבנות גם אחרי", השיב אספינו.

חברי ועדת החקירה בסיור בהר מירון. צילום: דוד כהן, פלאש 90

לאחר האסון התמונה השתנתה והרשות התערבה באכיפה. יעד סיום פינוי כל 73 המבנים הוא ה-15 באוקטובר 2021. בנוסף ציין אספינו כי כל חודש מעלה הרשות רחפן כדי לצלם את השטח ולתפוס עבירות בנייה בזמן. עבירה שנתפסת בתוך חצי השנה מיום סיומה אפשר לפרק באופן מהיר. לאחר חצי שנה זה כבר מגיע לבתי משפט.

כדי לבצע עבודות חוקיות במקום צריך לאשר תוכנית ואף לשנות את סיווג הקרקע (חלקה מוגדרת כשמורת טבע). אספינו ציין בעדותו כי הוכנה תוכנית פיתוח שכזו, שהגיעה לשר הפנים בשנת 2014 (גדעון סער) אבל הוא – מסיבות שאספינו לא ציין – לא חתם עליה. "כיום זה אמור להגיע לשרת הפנים כדי לגרוע חלק מההר משמורת הטבע", אמר. "מהלך שצריך לאשר גם בוועדת הפנים בכנסת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!