ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דיווחי השריפות במהדורות העלימו את המילים "משבר האקלים"

מהדורות הטלוויזיה סיקרו את השריפות בהרי ירושלים מבלי להזכיר במילה מדוע התפתחו למימדי ענק

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"משבר האקלים" - הצירוף שאין לומר את שמו. השריפה בהרי ירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"חשוב לציין שאירועי שריפות כאלו יהפכו לשכיחים יותר, וחמורים יותר, בעקבות משבר האקלים". המשפט הזה לא נאמר אתמול באף אחת ממהדורות החדשות שסיקרו את השריפה שכילתה כ-20 אלף דונמים בהרי ירושלים, שטח עצום הדומה לזה שנשרף בכרמל ב-2010. לא בחדשות 12, חברת החדשות הפופולרית בישראל. לא בחדשות 13, חברת החדשות המסחרית הנוספת. אפילו לא בחדשות כאן 11, של השידור הציבורי, שנותנת מקום קבוע לסיקור הסביבה.

עוד ב"שקוף":

מה כן היה? הטרימינולוגיה הצבאית הקבועה: "הכוחות פרוסים", "חשד להצתה", "חפ"ק", "מוקדים", כחכוחים של מכשירי קשר ורמיזות לטרור. זאת אף שהמומחים מסבירים שההתפשטות האדירה של הלהבות נגרמת בשל השלכות המשבר, בלי קשר לשאלה אם מקור השריפה הוא ברשלנות או בהצתה מכוונת. גם באירופה, גלי חום כמעט חסרי תקדים פקדו את טורקיה, יוון, ספרד ואיטליה וגררו שריפות ענק שאילצו המוני אנשים לעזוב את ביתם מאחור.

הבסיס המדעי: למה חומרת השריפה נובעת באופן ישיר ממשבר האקלים?
אנשים רבים נוטים לטעות שאם מדובר בהצתה, או שאם לא היה חם באופן קיצוני באותו יום, אז אין קשר למשבר האקלים. אך מדובר בטעות.

"מה שמשפיע על היובש של העצים ושל הצמחיה שמתחת להם אינה הטמפרטורה בשבועיים מסוימים אלא זו שמתקיימת לאורך שבועות וחודשי הקיץ, ועוד לפני כן – כמות הגשמים ואופי הפיזור שלהם בחורף שלפני", מסביר פרופסור עדי וולפסון. "מזג אוויר אינו אקלים. המושג 'מזג האוויר' מתאר את המצב המשתנה של האוויר, המים והחום באטמוספירה הקרובה לפני כדור הארץ, ומתייחס לתופעות כמו טמפרטורה, לחות, עננות ומשקעים. הוא מתייחס לטווח הקצר, שבין שעות לימים. המושג 'אקלים', לעומת זאת, מתייחס למכלול התנאים המטאורולוגיים המאפיינים אזור מסוים לאורך השנים. המונח 'שינויי האקלים' מתייחס לשינויים לטווח הרחוק, בעבר ובעתיד, של עשרות ומאות שנים. ובקיצור, לקבוע שמשבר האקלים לא גרם לשריפה בירושלים משום שבמשך שבועיים היה מזג אוויר כזה או אחר, מעיד על חוסר הבנה מהו 'אקלים'".

מעבר לכך, ב"הארץ" מביאים נתונים ממחקר של ד"ר עמיר גבעתי שמצא כי "בין השנים 1986 ל-2019 חל גידול של כ-10% בפוטנציאל התלקחות שריפות באזור הרי ירושלים עקב שינויים במשתנים אקלימיים בלבד, כלומר ללא קשר למשתנים כמו שימושי קרקע וגידול באוכלוסייה. בכל הנוגע לפוטנציאל להתפשטות שריפות באותו אזור, הדוח מצא כי באותה תקופה חל גידול עוד יותר משמעותי – של 22%".

"אחת התוצאות הבולטות של משבר האקלים היא ההתגברות בתדירות ובעוצמות שריפות יער כפי שאנו רואים הקיץ באירופה ובסיביר. מספר שריפות היער באזורנו צפוי לגדול משמעותית", מתריע גבעתי. עוד מביאים בכתבה את דבריו של ראש השירות המטאורולוגי, ניר סתיו, שאומר כי "מגמות האקלים מצביעות על התרבות גלי חום ויובש בקיץ ובעונות המעבר ולהפחתה הדרגתית בכמות הימים הגשומים בחורף. אלו תופעות המגבירות את סכנת השריפות".

ובשורה התחתונה, כלל המומחים שעוסקים בנושא קובעים: חומרת השריפה שהתפתחה בהרי ירושלים נגרמה כתוצאה ממשבר האקלים

המילים שנעלמו: "משבר האקלים". צילום מסך

מה עוד הציעו לנו עורכי החדשות בטלוויזיה לנוכח אסון הטבע? אווירת ריאליטי סוחטת דמעות. ומה הצופים לא זכו לראות? עיתונאים ששואלים את המנהיגים והמנהיגות שלנו את השאלות הקשות: מה ישראל עושה כדי להיערך למשבר האקלים ולהתמודד עם אסונות כאלו, שצפויים להיות תכופים יותר ויותר? כ-45 דקות הוקדשו לסיקור השריפות בשלושת הערוצים ביחד בפתיחת המהדורות, ובאף אחת מהן אפילו לא הוזכרו המילים "משבר האקלים".

מציעים אווירת ריאליטי סוחטת דמעות. עורכי מהדורות החדשות המרכזיות – מימין: אבירם אלעד, אבי וייס וברוך שי. צילום: פלאש 90, אורן פרסיקו ומיכל צוקר בכור

מי שעוקב אחרי התקשורת הישראלית לא אמור להיות מופתע מההתעלמות של ערוצי הטלוויזיה מהסוגייה הכי בוערת לאנושות ובפרט למדינת ישראל, שעתידה לסבול במיוחד מהשלכות משבר האקלים. במשפט אחד – גלי חום, שריפות, שטפונות ובצורות יהפכו שכיחים הרבה יותר, החקלאות תיפגע, העניים לא יוכלו להרשות לעצמם לקרר את הבתים מפני החום הנורא, ומיליוני פליטי אקלים צפויים לצבוא על הגבולות בחיפוש אחר אוכל ומים. רשימה חלקית.

זיכרון קצר

סגן טפסר שי נחמיה, מפקד תחנת הכיבוי בירושלים, היה הצדיק בסדום שהזכיר בריאיון בגלי-צה"ל את הקשר של משבר האקלים לשריפה: "מרגישים את ההתחממות הגלובלית באזור", הוא אומר. "הטיפול בשריפות הוא לא מה שהיינו רגילים אליו עד עכשיו". חבל שסגן טפסר נחמיה לא עורך את החדשות בערוצי הטלוויזיה שלנו, כי נראה שיש להם זיכרון קצר מאוד בכל הקשור לסיקור משבר האקלים. מה זה קצר? רק לפני כשבוע פורסם דוח ענק של מדעני האו"ם, שהתריע מפני השלכות המשבר. בין השאר הזהירו המדענים כי גלי חום קיצוניים שהיו מתרחשים אחת ל-50 שנים, עתידים להפוך לפי 40 שכיחים יותר אם נמשיך בקצב הפליטות הנוכחי שמובילות חברות הנפט והגז.

"מרגישים את ההתחממות הגלובלית באזור". מאמצי הכיבוי בהרי ירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חדשות 12, 13 ו-11 סיקרו את הדוח, שזכה לתשומת לב עולמית מהדהדת, אך נראה שכבר הספיקו לשכוח אותו. אולי צריך להביא לידיעתם גם את הפרסום של סוכנות הידיעות AFP, שחשפה חלק מטיוטת דוח נוסף של האו"ם, שיתפרסם בשנה הבאה. טיוטת הדוח מזהירה כי אזור הים התיכון הוא "נקודה מרכזית של שינויי האקלים" ועתיד להיפגע מגלי חום קיצוניים יותר, בצורות ושריפות מוגברות כתוצאה מהעלייה בטמפרטורות.

במקום לזמן את הפוליטיקאים ומקבלי ההחלטות ולשאול אותם את השאלות הקשות, מערכות החדשות בטלוויזיה חוטאות לתפקידן העיתונאי והעורכים מעדיפים להמשיך בנוהל מסחטת הרגשות: מראיינים את אנשי היישובים שנפגעו, מספרים על כלב שלא הצליח לשרוד את השריפה ומחטטים בסיפורים הכואבים של התושבים.

שאלות על חוק האקלים ופיתוח מאגרי הגז? זה לא לפריים טיים

התושבים שנפגעו, ואלו שעתידים להיפגע מהשריפות הבאות, היו נשכרים הרבה יותר אם בחדשות 12 היו מזמינים לפאנל את ראש הממשלה נפתלי בנט ושואלים אותו: איך אתה נערך לעידן משבר האקלים בו תדירות וחומרת השריפות יגברו? מתי ישראל תקנה מטוסי כיבוי נוספים כדי להתכונן לשריפות הענק שמחכות לנו? למה לא מקדמים חוק אקלים?

למה לא לדבר על פיתוח מאגרי הגז? ארכיון

או אם בחדשות 13 היו מזמינים את שרת האנרגיה קארין אלהרר ושואלים אותה: מה ישראל עושה כדי להיות חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה של החרפת משבר האקלים? ולמה מדינת ישראל עתידה לקדם פיתוח פרויקטים פוסיליים נוספים ולא עומדת ביעדי האנרגיות המתחדשות שקבעה?

מערכות החדשות הטלוויזיוניות הן מעצבות עיקריות של דעת הקהל. ההתעלמות הבוטה שלהן ממשבר האקלים היא לא רק חרפה מקצועית אלא גם פגיעה של ממש בעתיד של כולנו. אם באירוע שריפה קיצוני כזה לא מזכירים את המשבר, איך נצפה מהציבור הישראלי להבין את חומרתו המיידית והקיומית של משבר האקלים על החיים שלנו?

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת דרור גורני

Picture of דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

9 תגובות

  1. שמח לקרוא את כל התגובות
    יש הרבה אנשים שפויים שרואים את האמת בניגוד לכותב הכתבה.

  2. השאלה שעולה מקריאת הכתבה היא האם יש משהו שכתבי שוף ושאר הסביבתנים לא יאשימו בו את משבר האקלים?
    אם במקום שריפות היו שטפונות מן הסתם גם הייתם מאשימים את "משבר האקלים" שלכם.
    אם היו סופות חזקות- הייתם אומרים שזה בגלל משבר האקלים, ואפילו אם היה מתפרץ הר געש בארץ הייתם אומרים שמשבר האקלים גרם לו להתפרץ.
    ככה זה כשאם ואתן מונעות ומונעים מהשקפה דתית פנאטית שאין לה דבר וחצי דבר עם ביסוס מדעי.

  3. הפכתם להיות שופר עלוב לשקרים
    ממש עצוב שלזה הפכתם..
    השריפות האלו ובכל העולם נגרמות מהצתות.
    מאז ה"איחוד" שלכם הפכתם לזבל מרכזי

  4. מי מממן את דברי הבלע וההבל לכם, שמאלנים אנטישמים.
    גזענים שונאי יהודים, במיוחד אם הם מזרחים.
    מי משלם לכם? האיחוד האירופי, שאתם יותר אנטישמים ממנו?

  5. בוא תסביר כתב יקר, את הקשר בין שרפות למשבר האקלים? השרפה פורצת כי לאיזה עץ חם? שרפות פרצו תמיד וימשיכו לפרוץ, ומשבר האקלים הוא כנראה אחד הדברים שממש, אבל ממש לא קשורים לשרפות.

    1. הרבה יותר קל לשריפה להיות מוצתת כשהאדמה יבשה וחמה.

      עובדה שיש שריפות בכל רחבי דרום אירופה.
      האם באופן אקראי החליטו שום כולם להצית שריפות?

      1. גם בארצות אחרות, כמו יוון ואלג'יריה, היו טענות מבוססות על הצתות.
        תפנה לנציבות הכבאות, לדובר ששמו אלון, והוא יספר לך על מאות שרפות של יערות בשנים האחרונות בישראל שנגרמו מהצתות זדון, ונתפסו ונאשמו חברים ערבים שלכם.

      2. אין לחום שום משמעות. אם אף אחד לא היה מדליק את היער לא היתה שריפה.
        אין גם שום בסיס לכך שהיום יש יותר שריפות מבשנים עברו.
        ההבדל היחיד בין התקופה הנוכחית לעבר, זה שהיום מאשימים כל תופעה במשבר האקלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!