ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
תוהים אם מפלגה ראויה לקולכם? אם ח"כ מסוים ראוי לתמיכתכם? שקיפות, ברמה המפלגתית ועל אחת כמה וכמה ברמת הח"כ הבודד, היא כלי מצוין למניעת שחיתות ויצירת מערכת אמון בין נבחרי הציבור לבין הציבור. יש כמה דברים פשוטים שכל פוליטיקאי יכול לעשות כדי להראות לציבור שהוא לא חושש להראות איך הוא פועל לממש את המנדט שהענקנו לו. וזה תלוי אך ורק בו.
זה תלוי רק בח"כ אבל גם בכם: כולכם מוזמנים לבקש מהם לחשוף את היומן שלהם, את ניגודי העניינים הפוטנציאליים שלהם, את שיקולי ההצבעה שלהם ועוד.
בונוס: תוהים לגבי הביצועים של פוליטיקאי מסוים? הנה שלל כלים נוספים לבחינת פועלם של חברי הכנסת.
זה לא ייאמן, אך הדוחות הכספיים של המפלגות מוסתרים מהציבור. קשה לחשוב על דבר שצריך להיות פומבי ושקוף יותר מהפירוט של מה עושות המפלגות עם כספי משלם המסים. ומדובר בכסף רב – מיליוני שקלים בשנה.
שקיפות בתקציב היא מדד קריטי שיכול לעזור להבין אם המפלגה דואגת לעצמה או לבוחריה. גיששנו, ביקשנו, התחננו בפני ראשי המפלגות שיפרסמו את הדוחות. בסוף אפילו לחצנו על ראשי מפלגות באמצעות סיירת השקיפות. אבל הם התחמקו פעם אחר פעם, ולא באלגנטיות.
אז מה עושים?
אנחנו בשנת 2021, אך רוב חברי הכנסת והמפלגות מתנהגים כאילו אנחנו במאה הקודמת. הגיע הזמן לשנות זאת. עזרו לנו והפיצו את רשימת עקרונות השקיפות לשנת 2021. אין תירוצים כמו משמעת קואליציונית, כל המהלכים האלו תלויים אך ורק בנבחרים עצמם. זה הרעיון – כולנו יכולים לפנות: לחץ ציבורי נרחב יגדיל משמעותית את הסיכוי לשינוי.
איך?
פנו למזכ"ל המפלגה שלכם (דרך אתר המפלגה) ובקשו למשל את דוח ההוצאות (ההתקשרויות עם ספקים) של המפלגה לשנים קודמות. הקובץ הזה, שכה ראוי להיות פומבי, מחכה במחשבי המפלגה, והמידע הזה שייך לכם.
העלו את הפנייה שלכם בפייסבוק (ותייגו אותנו). עדכנו אותנו אם קיבלתם תשובה וגם אם לא – ונתחיל יחד להפעיל לחץ על המפלגות האפלות ולפרגן לשקופות.
פקודים למפלגה? אפשר במקום או במקביל גם לאיים (ולממש את האיום) על הח"כ הפופולרי באותה מפלגה: לא נצביע לך עד שתממש את עקרונות השקיפות. אין במפלגה האהובה עליכם פריימריז? פנו לח"כ החביב עליכם בתוכה, ושתפו אותנו בפנייה.
ומילה לח"כים עצמם: אנחנו יודעים, זה קשה. שקיפות דורשת זמן, התמדה וחוסן נפשי. אבל שקיפות איננה מטלה, אלא דרך נפלאה לתווך לציבור את פועלכם בשלל רבדים. בסופו של דבר זה יועיל לא רק לבוחרים שלכם, אלא גם לכם.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
תגובה אחת
מלכים.