ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המדריך לח"כ השקוף: כך תיצרו אמון עם הציבור

לנבחרי הציבור יש כמה דברים שהם יכולים לעשות כדי להראות שהם מעדיפים שקיפות על הסתרה • זה לא מסובך - וזה תלוי רק בהם, בעידוד הציבור • מה הם צריכים לעשות, ואיך אתם יכולים לעודד אותם לעשות זאת? • המדד הכי חשוב למפלגה שקופה - תקציב חשוף לציבור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מליאת הכנסת (צילום: אתר הכנסת)

תוהים אם מפלגה ראויה לקולכם? אם ח"כ מסוים ראוי לתמיכתכם? שקיפות, ברמה המפלגתית ועל אחת כמה וכמה ברמת הח"כ הבודד, היא כלי מצוין למניעת שחיתות ויצירת מערכת אמון בין נבחרי הציבור לבין הציבור. יש כמה דברים פשוטים שכל פוליטיקאי יכול לעשות כדי להראות לציבור שהוא לא חושש להראות איך הוא פועל לממש את המנדט שהענקנו לו. וזה תלוי אך ורק בו.

עוד ב"שקוף":

אלה העקרונות לנבחר הציבור שמעדיף שקיפות על הסתרה:

זה תלוי רק בח"כ אבל גם בכם: כולכם מוזמנים לבקש מהם לחשוף את היומן שלהם, את ניגודי העניינים הפוטנציאליים שלהם, את שיקולי ההצבעה שלהם ועוד.

בונוס: תוהים לגבי הביצועים של פוליטיקאי מסוים? הנה שלל כלים נוספים לבחינת פועלם של חברי הכנסת.

ואלה העקרונות למפלגה שקופה:

המדד הקריטי – שקיפות בתקציב

זה לא ייאמן, אך הדוחות הכספיים של המפלגות מוסתרים מהציבור. קשה לחשוב על דבר שצריך להיות פומבי ושקוף יותר מהפירוט של מה עושות המפלגות עם כספי משלם המסים. ומדובר בכסף רב – מיליוני שקלים בשנה.

שקיפות בתקציב היא מדד קריטי שיכול לעזור להבין אם המפלגה דואגת לעצמה או לבוחריה. גיששנו, ביקשנו, התחננו בפני ראשי המפלגות שיפרסמו את הדוחות. בסוף אפילו לחצנו על ראשי מפלגות באמצעות סיירת השקיפות. אבל הם התחמקו פעם אחר פעם, ולא באלגנטיות.

אז מה עושים?

אנחנו בשנת 2021, אך רוב חברי הכנסת והמפלגות מתנהגים כאילו אנחנו במאה הקודמת. הגיע הזמן לשנות זאת. עזרו לנו והפיצו את רשימת עקרונות השקיפות לשנת 2021. אין תירוצים כמו משמעת קואליציונית, כל המהלכים האלו תלויים אך ורק בנבחרים עצמם. זה הרעיון – כולנו יכולים לפנות: לחץ ציבורי נרחב יגדיל משמעותית את הסיכוי לשינוי.

איך?

פנו למזכ"ל המפלגה שלכם (דרך אתר המפלגה) ובקשו למשל את דוח ההוצאות (ההתקשרויות עם ספקים) של המפלגה לשנים קודמות. הקובץ הזה, שכה ראוי להיות פומבי, מחכה במחשבי המפלגה, והמידע הזה שייך לכם.

העלו את הפנייה שלכם בפייסבוק (ותייגו אותנו). עדכנו אותנו אם קיבלתם תשובה וגם אם לא – ונתחיל יחד להפעיל לחץ על המפלגות האפלות ולפרגן לשקופות.

פקודים למפלגה? אפשר במקום או במקביל גם לאיים (ולממש את האיום) על הח"כ הפופולרי באותה מפלגה: לא נצביע לך עד שתממש את עקרונות השקיפות. אין במפלגה האהובה עליכם פריימריז? פנו לח"כ החביב עליכם בתוכה, ושתפו אותנו בפנייה. 

ומילה לח"כים עצמם: אנחנו יודעים, זה קשה. שקיפות דורשת זמן, התמדה וחוסן נפשי. אבל שקיפות איננה מטלה, אלא דרך נפלאה לתווך לציבור את פועלכם בשלל רבדים. בסופו של דבר זה יועיל לא רק לבוחרים שלכם, אלא גם לכם. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!