ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בחסות חקירת האסון במירון – הממשלה שומרת על זכות השתיקה

בסוף, כצפוי, מוסמסה הקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי מירון. אבל דבר בסיסי יותר התחדד בדיון בוועדת הכספים: עד לרגע זה לא פנה כל נציג רשמי של מדינת ישראל למשפחות הנספים כדי להסביר להן מה קרה שם • נציגי הממשלה בדיון התחמקו ממתן תשובות אחד אחרי השני • ח"כ פינדרוס מיהדות התורה קרא לאוחנה "לשים את המפתחות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יימצאו האחראים למחדל? מחאה אחרי האסון במירון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בזמן שבישראל נשמעות קריאות חוזרות ונשנות להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי האסון במירון, הצביע אתמול ישי צרפתי, בנו של משה צרפתי שנספה באסון, על דבר בסיסי עוד יותר: "עד עכשיו אף אחד מהמדינה לא פנה אלינו וסיפר לנו מה קרה שם". בדיון מיוחד שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת מתחו הח"כים ביקורת על התנהלות הממשלה סביב האסון במירון, ורובם קראו להקמת וועדת חקירה ממלכתית. אך בינתיים משרדי הממשלה, בחסות החקירות השונות שמתנהלות, שומרים על זכות השתיקה. 

עוד ב"שקוף":

כשהגיע תורה של הממשלה לענות על השאלות בדיון, במשרדים השונים החליטו שהם שומרים על זכות השתיקה. במשרדו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בחרו לשלוח יועצת משפטית מהמשרד, קרן בירן, שאמרה: "מתוך חשש לשיבוש הליכי חקירה לא נוכל למסור פרטים". 

אתי ליבן אפעיים ממשרד המשפטים אמרה כי: "אנחנו מחכים לראות מה תהיה המדיניות בנוגע להחלטה אם תתקיים ועדת חקירה ממלכתית". 

גם מנכ"ל המשרד לשירותי דת עודד פלוס אמר דברים באותה רוח: "למעשה כל העניין הזה נתון בחקירה משטרתית. יש לי רצון לדבר, אבל אני לא אדבר על האירוע הנקודתי". פלוס דווקא דיבר, אבל לא על האירוע, והתייחס לטפח מההתנהלות בהר – אישורי בנייה שלא אושרו בתקופתו של אלי ישי כשר הפנים (סיים את תפקידו בשנת 2013). 

פלוס כמובן טען ששום דבר לא באשמתו. מאז לטענתו מתנהל דיאלוג מול ההקדשות שמחזיקות בחלק מהאתר. הוא טען שהדבר הראשון שיש לעשות הוא למנות מנהל לאתר. נזכיר כי משרדו של פלוס הוא זה שמתקצב את האתר ופעילותו ולא ברור מה מנע ממנו לעשות זאת עד היום. אז לאן הולכים עשרות מיליוני השקלים בשנה שעוברים למירון? לטענת פלוס הכסף מיועד "להיענות לדרישות המשטרה… והכסף נועד לא רק לאתר אלא גם לחניונים שמקיפים אותו". 

"גם אם נקים ועדת חקירה ועכשיו אנחנו נבדוק את מירון ב-20 שנה הקרובות – אי אפשר יהיה לענות תשובות לשום דבר, כי זה בחקירה"

ח"כ יצחק פינדרוס

הכשלים שעלו בדיון היו רבים, ונגעו לא רק לעצם קיומו אלא גם להליך הגעת גופות הנספים לאבו כביר, שעל פי צרפתי התעכב מאוד. "הגופות בשעה 00:30 הגיעו לאבו כביר, אלוהים יודע למה, שעתיים ישבו בשער", אמר. "שלוש מערכות היו שם: עובדים סוציאליים, משטרה ואבו כביר – שלוש מערכות שלא מדברות אחת עם השניה". עוד הוא הוסיף: "שתי דקות לפני כניסת השבת אני ראיתי את אבא שלי כאילו זה אוטו יד שניה".  

הביקורת על התנהלות הממשלה לא הגיעה רק מהאופוזיציה, אלא גם מצד חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה: "הממשלה לא לוקחת אחריות כממשלה ואז כל גוף בורח לפינה של עצמו. כשהגשתי שאילתא לשר לביטחון הפנים בשבוע שעבר על ההתנהלות שהייתה במעבר לאבו כביר ואח"כ באבו כביר של חוסר ניהול וחוסר אחריות, ענה לי השר שמכיוון שזה נמצא בחקירה הוא לא יכול לענות על השאלה הזו".

"זאת אומרת שגם אם נקים ועדת חקירה ועכשיו אנחנו נבדוק את מירון ב-20 שנה הקרובות – אי אפשר יהיה לענות תשובות לשום דבר, כי זה בחקירה", המשיך פינדרוס. "אני מתפלא עליו. אם זה בחקירה שיתפטר עד לסוף החקירה, יחזור לסוף החקירה כדי לבדוק אם הוא זכאי. כי הוא לא אשם כמובן אבל הוא אחראי". 

עוד הוסיף פינדרוס ביחס להתנערותו של אוחנה מאחריות לאסון: "אין למדינת ישראל משטרה – זה פיקציה. אין מכון אבו כביר, כי ביום פקודה הם לא שם ואין שר, כי השר אחראי ולא אשם. אני מציע שהוועדה תקרא כבר עכשיו לשר לשים את המפתחות וללכת הביתה". 

"אנחנו מדברים כאילו אנחנו חיים בעולם אוטופי שאין ממשלה, אבל יש ממשלה", אמר חבר הכנסת יואב סגלוביץ' (יש עתיד). "יש רה"מ 12 שנה שאחראי פה על מה שקורה. ואין פה מה לגלגל עיניים לשמיים". לדבריו, "יש גם בעיות למשטרה אבל אי אפשר להתעלם מכך שהמשטרה יובשה פה שנתיים וחצי, והמשטרה סורסה שנתיים וחצי, ולא רק המשטרה. גם הפרקליטות. וכל פעם מחדש מגלגלים עיניים לשמיים".

"הדיון הזה צריך להסתיים בדבר אחד, המלצה להקמת ועדת חקירה ממלכתית", סיכם סגלוביץ'. "כי אני אומר לכם, כבעל מקצוע (סגלוביץ' היה בעבר מפקד להב 433 במשטרה, ע.ב), מח"ש חוקר מצד אחד, המשטרה מצד שני, עם תיאום של הפרקליטות ומבקר המדינה בודק. אני אומר לכם, בדיקה אמיתית לא תהיה פה. זה ניסיון למסמס ולהרוס כל דבר". 

"אם לא תצא מפה קריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית אנחנו נשתתף במלאכת הטיוח, שכבר החלה", אמר ח"כ גלעד קריב (העבודה). "הושקעו עשרות רבות של מיליוני שקלים באתר מירון ובאירוע ל"ג בעומר. הושקעו כספים, אבל עולה השאלה לאן הגיעו אותם הכספים. צריך לומר בצורה ברורה, הושקעו כספים רבים באתר. ועדת חקירה ממלכתית צריכה לשאול איך הושקעו אותם הכספים".

המבקר יבדוק שוב, אבל מי יתקן את הליקויים?

יואל הדר, יועץ משפטי למבקר המדינה, אמר במהלך הדיון כי "מבקר המדינה החליט להיכנס שוב לנושא (מירון) ולערוך ביקורת עומק בנושא, מרמת מקבלי ההחלטות והטיפול בליקויים שעלו בדוחות מבקר המדינה. ובכלל הסדרת אירועים דתיים המוניים בעתיד".

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) תהה בנוגע לדוח מבקר המדינה שהזהיר כבר בשנת 2008 מהליקויים בהיערכות לאירוע במירון: "איך משרד מבקר המדינה עובד? אתם לא בודקים איך יושם הדוח הזה. מה קרה בין 2008 ועד 2021?". הדר הסביר לאזולאי שהם לא גוף אוכף וזה דווקא תפקידם של חברי הכנסת. 

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הבהיר כי זה תפקידו של המשרד הממשלתי לתקן את הליקויים ולא משרד מבקר המדינה. סגלוביץ' הוסיף ואמר שאפילו במשרד רה"מ יש גוף שתפקידו הוא מעקב אחר תיקון הליקויים. תוכלו לקרוא עוד על הגוף הזה בתחקיר מבקר המדינה של שקוף.

אזולאי לא היה באותה תקופה בכנסת. אבל נזכיר שמפלגתו הייתה שותפה בקואליציה שבלמה את דוחות המעקב אחרי תיקון הליקויים של משרדי הממשלה. הדוחות האלה היו יכולים לשקף לחברי הכנסת ולציבור באופן ברור כיצד מטופלים הליקויים שעליהם הצביע מבקר המדינה ואם בכלל מטופלים. 

בשורה התחתונה, חרף הצהרות הח"כים, לא נקראה הממשלה להקים ועדת חקירה. נציין גם שזה לא בסמכות ועדת הכספים, וקריאה שכזו היא רק הצהרתית. יו"ר הוועדה משה גפני הציע להקים ועדת מנכ"לים בראשות רב ראשי: "אסור לחכות עד שיוחלט אם תוקם ועדת חקירה ממלכתית". למעשה, גם קריאה שכזו אינה בסמכות ועדת הכספים.  

וכך, גם היום, מוסמסה ועדת החקירה הממלכתית. אנחנו, נכון לעכשיו, לא נדע מה באמת קרה, והאסון הבא כבר עלול להיות מעבר לפינה. 

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

גם ממשלת המעבר הנוכחית יכולה להקים ועדת חקירה ממלכתית. היועמ"ש, אביחי מנדלבליט כבר קבע כי אין מניעה משפטית לעשות זאת לאור האירוע החריג.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. כשהגיע אלי מקרה של חילוקי דעות במשפחה, בצוואה שמישהו מחביא, למשל, שלחתי את הצד הפגוע להשקיע 600 ש"ח ולבקש צו ירושה. זה מוציא את העכבר מהחור.
    במקרה שלפנינו – למצוא נפגע שאין לו מה להפסיד אצל הרבנים, ולסייע לו לתבוע את כל העולם על כל מה שאפשר. אולי זו יכולה להיות גם תביעה ייצוגית?
    הרבנים והיועמ"ש בוודאי מכירים את פרק יח בתהלים: "עם חסיד תתחסד, עם גבר תמים תתמם, עם נבר תתברר ועם עקש תתפתל"; המשורר מוליך מהקל אל הכבד, כל אחד בא יומו. המקרה הראשון קשה, הבאים אחריו הם קלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!