ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

במקום להיאבק בטייקונים – סמוטריץ' התקפל ופגע בכולנו

שר אוצר עם עמוד שדרה היה מנצל משבר חסר תקדים כמנוף לקידום רפורמות חיוניות למדינה • סמוטריץ' עשה הפוך: הוא נכנע לקבוצות הלחץ וויתר על צמיחה ושגשוג • הנה כמה מהלכים שהוא היה יכול וצריך לעשות - במקום לאשר תקציב הרסני • דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו בהצבעה על התקציב, אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

והרי החדשות: בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) הוא כנראה שר האוצר הגרוע ביותר בתולדות מדינת ישראל. עצוב לי לכתוב זאת, במיוחד לאחר ששיבחתי אותו כשר תחבורה. באמת ובתמים קיוויתי שחרף הפערים האידיאולוגיים בינינו, סמוטריץ' יממש ולו חלק קטן מההבטחות שלו בתפקידו כשר האוצר. 

אחרי התקציב שאושר אמש אפשר לומר בוודאות: טעיתי, ובענק.

במקום לנצל משבר חסר תקדים וגירעון עצום כמנוף לרפורמות נחוצות, סמוטריץ' בחר בדרך הקלה.

הוא יכול היה, למשל, לטפל בהגדלות הרמטכ"ל השערורייתיות לקצינים בדימוס – כפי שהוא בעצמו הבטיח – ולהעביר את הכסף ללוחמים.

הוא יכול היה להסדיר את המיסוי על מזהמים, יצרני מזון ושתייה מזיקים ועל בעלי נכסים מרובים – ולהשתמש ברווחים כדי להקל את המס על אנשים עובדים. הרבה יותר הגיוני למסות רכוש רב, תאגידים שהורגים אותנו ומזהמים מאשר עבודה – משהו שאנו רוצים לעודד.

זה ממש לא הכל. תעיפו מבט באיור שהכינו ב"לובי 99". המחירים בישראל מופרזים גם בגלל המונופוליזציה הזו. פירוק הריכוזיות זה מה שבטווח הארוך יעזור לכולנו יותר מכל במאבק נגד יוקר המחיה.

כל שר אוצר עם עמוד שדרה היה מנצל את שעת הכושר הזאת כדי לפרק משרדי ממשלה מיותרים וגם את הריכוזיות וגם את הקרטלים שפועלים בחסות החוק (כמו מועצת הדבש) ולהוריד דרמטית מחירים.

אבל סמוטריץ' בחר להגן על כל הטייקונים, הקרטלים, המונופולים וקבוצות לחץ. במקום להילחם בהם, הנה כמה מהפעולות של שר האוצר:

  • הוא העלה מסים לכולנו. 
  • הוא הותיר משרדי ממשלה מיותרים וחילק (שוב) מיליארדי שקלים בכספים קואליציוניים למטרות סקטוריאליות, לרבות עידוד חרדים לא להתגייס.
  • הוא קיצץ במחקר ובפיתוח בצורה שתעודד בורות ואי השכלה.
  • הוא ויתר על התניית קצבאות בהשכלה ובהכשרה, ובמקום זאת זרק תוספות אדירות למגזר החרדי, לרבות חצי מיליארד שקלים לבני ישיבות שמשתמטים – בעידוד מנהיגיהם – משירות צבאי או לאומי.

סמוטריץ' אכזב את כל מי שציפה ממנו להיות שר אוצר אמיץ וחדשני. הזדמנות פז להוביל שינוי לטובה אבדה. העתיד הכלכלי של ישראל נותר מעורפל. אי השוויון החברתי והכלכלי רק ילך ויעמיק.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

7 תגובות

  1. אני רוצה לומר לכם יישר כוח על הפעילות, ראיתי את האתר במקרה ומאוד אהבתי, אני חושב שהעם מאוד צמא לאמת ויושר.
    מאוד ניכר שאתם קשורים בעיקר למחנה השמאל ונגד ביבי, אני חושב שזה חבל ושפה חסר לכם קצת יושר, זה בסדר אם אתם חושבים שביבי הוא אדם בעייתי ולא ראוי לכהן יותר, אבל אני חושב שזה יותר מזה.
    ובכללי, אני רואה בכם מהלך טוב שמתחיל אבל שקצת שייך רק לחלק מהעם. ואני חושב שבשביל להביא באמת יושר וצדק במדינה ו"לסדר את העסק" אתם צריכים להביא גם את הצד הימני והאמוני.
    אני בא מהצד הזה, לומד בישיבה, ואני אשמח להצטרף ולעזור לכם ולהביא גם את הצד שלי.
    אני חושב להצטרף בעז"ה גם לסיירת השקיפות, אבל חוץ מזה אם אתם מעוניינים ביצירת קשר ולשמוע קצת ביקורת שיש לי מהצד שלי אני אשמח לכתוב לכם.
    כמו כן יש לי גם דברים שהייתי רוצה לקדם – אתר נגד אלימות משטרתית, המצב בהר הבית ובעיר העתיקה, העמדה הלא ברורה של המדינה כלפי ערבים ועוד.

    1. סליחה, טעות, זה מה שהתכוונתי לכתוב (בטעות הדבקתי משהו לא קשור):
      זאת והכתבה על מס הפחמן (https://shakuf.co.il/46847#comment-31053) הם כתבות מגמתיות נגד סמוטריץ. תומר, אתה אשכרה מאשים את סמוטריץ רק על זה שהוא לא ניצל את המצב בשביל לקדם דברים טובים וזה מביא אותך לומר עליו שהוא "כנראה שר האוצר הגרוע ביותר בתולדות מדינת ישראל"?!
      יכולות להיות כל מיני סיבות, אולי דווקא בגלל המלחמה הוא עסוק בדברים אחרים (כמו להעביר כסף לעסקים קורסים, למשרתי מילואים וכו') ולכן לא היה לו פנאי לרפורמה? ואולי זמן של מלחמה זה לא זמן טוב לרפורמה כי צריך קודם כל יציבות? ואפילו תאמר שהסיבות לא נראות לך, רק על זה שהוא לא עשה את מה שרצית עכשיו אתה ככה פוסל אותו?
      גם בתגובות ניכרת מאוד הרוח המגמתית והלא עניינית שבה אתם שופטים אותו.
      (רוצה להזכיר את הכתבה "כך דיבור מסתייג וספקנות יכולים להציל את העולם")

      אז אני רוצה לומר שהתאכזבתי ממכם כי חשבתי שחרף הפערים האידיאולוגיים בינינו אתם תקשורת עניינית. (אבל אני לא חושב שאתם התקשורת הכי גרועה ועדיין לא התייאשתי)

      1. זאת התגובה שלי, רק ככה הצלחתי לשלוח אותה, סליחה על הבלאגן.

    2. נשלח לי בטעות, סליחה, ניסיתי לכתוב תגובה אחרת שמשום מה אני לא מצליח לפרסם. (זאת הודעה למערכת אם מעניין אותכם…)

  2. כל תפקיד שמתנחל מגיע למא אותו – מתברר כטעות אדירה במינוי. התנחלויות שנבנו על גזל הרגילו את כל חבריהן ותושביהן לסטנדרטים סיציליאנים, וככה זה יגמר

  3. תמים האמנת? התאכזבת?
    גם סמוטריץ האמין באלוהים והתאכזב.
    רק שהוא לא רץ לספר לחבר'ה.

  4. תומר אתה אופטימיסט🙂

    ציפיתי מסמוטריץ להיות גרוע,כי הוא לא מאמין שהוא צריך להתעמק כדי ללמוד,וכי הוא רואה את עצמו משרת של ציבור קטן מאד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!