ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שיטת ברקת: הגדיל את כספי הקמפיין דרך מטה משותף עם שטרית

כדי לנטרל יתרון לעשירים, חוק הבחירות קובע סכום מקסימלי למימון קמפיין פריימריז ● ניר ברקת מצא דרך מתוחכמת לעקוף את החוק: הקמת מטה עם בת בריתו קטי שטרית ● בפועל, לא רק שרוב המימון הגיע לברקת, הוא אף חרג מתקרת התקציב ● זו לא הפעם הראשונה שברקת מצפצף על חוקי בחירות ● כך נראית השיטה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ניר ברקת במטה הליכוד בירושלים, בחודש מרץ. יש שיגידו שהפשע משתלם (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כשח"כ ניר ברקת התמודד לראשונה לרשימת הליכוד לכנסת ה-21, הוא לא רצה להסתפק בסכום המותר בחוק להוצאות קמפיין הבחירות אז הוא מצא דרך מיוחדת לנפח אותו: הקמת מטה משותף עם בת בריתו קטי שטרית, דרכו יגדיל לעצמו בעקיפין את האמצעים.

אמנם הונו הפרטי של ברקת מוערך בכחצי מיליארד שקל, אך חוקי הבחירות בישראל קובעים סכום מקסימלי להוצאות, על מנת לנטרל יתרון לעשירים מופלגים על פני אחרים. בליכוד, נכון לכנסת ה-21, עת התקיימו הפריימריז האחרונים, עמד הסכום על 324 אלף שקל למועמד. 

עוד בנושא:

אבל כאמור, ברקת לא תכנן לעצור שם. בעבר כבר הפר את תקרת הסכום המותר יותר מפעם אחת, אבל הפעם, לפי דוח מבקר המדינה שפורסם לפני כחודשיים, מצא דרך יצירתית יותר: להעביר כספים דרך בת בריתו ח"כ קטי שטרית. את הקמפיין שלו הוא מימן במלואו מכיסו ושלח את בנותיו, אחיו וחמותו לתרום לקמפיין של שטרית, שהועסקה עד סמוך מאוד לבחירות כיועצת הפוליטית שלו בחברת BRM שבבעלותו.

עבור ברקת, נראה שהמהלך הזה היה מימון עקיף שסייע להגדיל את הוצאות הקמפיין – שהגיעו לבסוף ל-869 אלף ש"ח. שטרית מצדה זכתה בסיוע כספי נרחב של ברקת ומקורביו בריצה לכנסת.

העסקה כפולה 

עוד בטרם הייתה חברת כנסת, שטרית עבדה כמה שנים בחברה פרטית בבעלות ברקת ואחיו אלי – חברת BRM השקעות. ברקת גייס אותה לטובת דריסת הרגל שלו בליכוד ומינה אותה ליועצת הפוליטית שלו וראש המטה שלו לבחירות לקראת הכנסת ה-21, במקביל למשרה פרטית בחברה. משם היא הריצה אותם לכנסת והוא מימן אותה בדרך עקיפה עד ל-31 בדצמבר.

קטי שטרית, לפני כשנה. עבדה כמה שנים בחברה פרטית בבעלות ברקת ואחיו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

על פי החוק, שניהם נדרשו להשיג מימון עצמי או מתורמים כדי לרוץ לכנסת כיוון שלא היו חברי כנסת קודם לכן, כשהסכום המקסימלי למימון הוא 324 אלף שקל לכל אחד. אם יצליחו להיכנס לכנסת, קובע החוק, המדינה תשיב להם אותו כזיכוי והם מחוייבים להשיב אותו לתורמים.

מה עשה ברקת, שלא רצה להגביל את עצמו? הקים מטה בחירות משותף עם שטרית תוך התחייבות לשאת באופן שווה בעלויות – ואז הפר את ההתחייבות. "המועמד (ניר ברקת, ע.ב) והמועמדת חברת הכנסת קטי שטרית ערכו ביניהם הסכם לשיתוף פעולה ונשיאה משותפת ברוב ההוצאות שהיו כרוכות בהתמודדותם, ואולם בפועל המועמד נשא בהוצאות בשיעור גבוה מזה שנקבע בהסכם". כך קבע מבקר המדינה, בלשונו העדינה.

17 אנשי ברקת תרמו לשטרית

לאחר שברקת כאמור רשם לעצמו שיק שמן של 320 אלף שקל לקמפיין, הוא הפנה תורמים וקרובי משפחה למנהלת הקמפיין שלו שטרית, שגייסה סכום של 277 אלף שקל מתורמים שונים.

שםמקום מגוריםסכוםקרבה לניר ברקתקטגוריה
אריה נחמיאסכוכב מיכאל11,300שותף עסקישותף עסקי
איתמר ברהוםבית חורון11,300שותף עסקישותף עסקי
יובל רכביבית זית11,300שותף עסקישותף עסקי
שםכפר שמריהו11,300שותף עסקישותף עסקי
קטרין שטריתבית שמש100,000שטריתקטי שטרית
יוסף אקוועאשקלון11,000אבא של גיסתומשפחה של ניר
נעם ברקתירושלים6,000בתו של נירמשפחה של ניר
לואיס סקלובסקיירושלים11,000חמו של נירמשפחה של ניר
לורנה סקולובסקיירושלים11,000חמותו של נירמשפחה של ניר
גיא ברקתתל אביב – יפו11,300קרוב משפחהמשפחה של ניר
דניאל ברקתירושלים6,000ביתו של נירמשפחה של ניר
עמוס שפיראתל אביב – יפו1,000קרוב משפחהמשפחה של ניר
ערן ברקתתל אביב – יפו11,300אח של נירמשפחה של ניר
זלמן ברקתמבשרת ציון11,000אבא של נירמשפחה של ניר
אלי ברקתתל אביב – יפו11,300אח של נירמשפחה של ניר
סילביו פינקוירושלים11,300מקורב לנירמקורב לניר
סוזן לייכטירושלים6,000מקורב לנירמקורב לניר
מרדכי גמישירושלים11,000מקורב לנירמקורב לניר
מרטן ווירטשפטררעננה8,000??
מוחמד דראושהאכסאל5,000??

מי הם התורמים? מדובר ב-20 אנשים פרטיים, מתוכם 17 מקורבים לברקת שמימנו סכום של 142,000 שקל. עשרה מהם ממשפחתו הקרובה של ברקת: בנותיו, אביו, אחיו ואפילו חמו וחמותו, שתרמו בסה"כ 90,900 שקל. ארבעה תורמים נוספים הם שותפיו העסקיים מחברת BRM שאינם קרובי משפחה – סה"כ 45,200 שקל.

שלושה נוספים הם מקורבים של ברקת: מרדכי גמיש, סוזן ליכט וסילביו פינקו – סה"כ 28,800 שקל. מבין השלושה הנוספים אפשר למנות קודם כל את שטרית עצמה, ששילמה עוד 100 אלף שקל על הקמפיין מכיסה. לצדה היו שני אנשים: מרטן ווירטשפטר ומוחמד דרואשה, שתרמו סה"כ 13,000 שקל. אבל הדוח משאיר פרצה לא ברורה: סכום העומד על 66,663 ש"ח שנתרם לקמפיין של שטרית ולא ברור מהיכן הגיע. שטרית עצמה לא מסרה תשובה בנושא.

משתלם לעבור על החוק?

השיטה לא הספיקה – ברקת חרג ב-200 אלף שקל מהתקרה המותרת בחוק והוציא יותר מ-524 אלף שקל. כיוון שנראה כי הוא מימן בפועל את הקמפיין שלו ושל שטרית, העסקה הזו איפשרה לברקת לממן את הבחירות שלו בפריימריז בסכום כולל של 869 אלף שקל. 

בנוסף, מאחר שהמועמדים חיברו את משאביהם (בפועל חילקו את משאביו של ברקת לשני מועמדים) ברקת תרם לקמפיין של שטרית הרבה מעבר למגבלה המותרת בחוק (11,400 שקל מהונו האישי). אבל הכסף רק עשה סיבוב וחזר ישירות לקמפיין שלו לכנסת. 

בסופו של יום שטרית נבחרה לכנסת והכסף לתורמים הוחזר מקופת המדינה. עם זאת, גם היא חרגה ביותר מ-20 אלף שקל מתקרת ההוצאות המותרת והוציאה כ-344 אלף שקל בקמפיין הבחירות. מדובר בסכום שגוייס כאמור, ברובו על ידי ברקת עצמו למטה הבחירות שלו בדרך עקיפה. 

זו לא הפעם הראשונה שברקת מצפצף על החוק ומשיג יתרון לא הוגן בזכות הכסף שעומד לרשותו ובניגוד לחוק. בבחירות לראשות עיריית ירושלים בשנת 2013 הוציא קרוב ל-14 מיליון שקל וחרג ביותר מ 4.5 מיליון שקל מההוצאה המותרת לו. על כך חטף קנס של 406 אלף שקל.

בבחירות לפניהן, בהן התמודד בפעם הראשונה, ברקת הוציא 8.9 מיליון שקלים, חריגה של 290 אלף שקל "בלבד". על כך קיבל קנס של כ-300 אלף שקל. בסבב הבחירות הנוכחי, למרות הקומבינה ולמרות שחרג בסכום שערורייתי מהמותר בחוק, נקנס ב-25 אלף שקל בלבד. יש שיגידו – הפשע משתלם.

תגובת ברקת: "המטה הוקם במסגרת הברית הפוליטית"

מלשכתו של ברקת נמסר: "הדו"ח הכספי המבוקר על הוצאות ההתמודדות בבחירות המקדימות הוגש למבקר המדינה במועד ובהתאם לחוק, והמבקר קיבל מענה מלא לכל שאלותיו לקראת הדו"ח הסופי. המבקר קבע שח״כ ברקת חרג בהוצאותיו, אולם לאור ההסברים שקיבל ובהתחשב בנסיבות שהובאו לפניו החליט המבקר על-פי סמכותו להטיל קנס מופחת בסך 25,000 ש״ח בלבד. 

ח״כ ברקת וח״כ שטרית החליטו, במסגרת הברית הפוליטית ההדוקה ביניהם, להקים מטה משותף במטרה לחסוך בהוצאות, לצורך הקמת המטה הם קיבלו ייעוץ משפטי מדוקדק מעורכי דין שונים שמתמחים בדיני בחירות ופעלו על פיו. הוסכם ביניהם שעלויות שנוגעות למטה המשותף בלבד יחולקו ביניהם בהתאם להתנהלות הקמפיין, וכל צד יישא בעלויות הישירות לקידומו האישי. עלויות המטה המשותף וההוצאות שמשויכות לכל מועמד בנפרד, דווחו כנדרש למבקר המדינה. 

בניגוד לנטען, ח״כ ברקת לא נשא ביותר מהעלויות שעליהן סוכם עם ח״כ שטרית. החריגה שעליה נקנס נבעה מהוצאות ישירות שהוצאו לקידום המועמדות של ח״כ ברקת בלבד. ח״כ ברקת לא תרם תרומה כלשהי לקידום המועמדות של ח״כ שטרית".

תגובת ח"כ שטרית: "אינה חבה שקל לאיש"

מטעמה של ח"כ קטי שטרית נמסר: "התרומות לקמפיין הבחירות של ח״כ שטרית התקבלו בהתאם לחוק ודווחו באתר המבקר במלואן, ועם קבלת כספי המימון הממלכתי הושבו לתורמים כנדרש בחוק. ח״כ שטרית אינה חבה שקל לאיש מתורמים.

כידוע לכל ובשקיפות מלאה, ח״כ שטרית תמכה בניר ברקת מיד עם הצטרפותו לליכוד עקב היכרותה עימו והכרתם המשותפת שהם חולקים עמדות לאוניות וערכים דומים. בשלב מסויים אף שימשה כיועצת פוליטית שלו, וכאשר החליטה להתמודד לכנסת זכתה בברכתו ותמיכתו המלאה של ח״כ ברקת.

במסגרת הברית הפוליטית ההדוקה הקימו ח״כ ברקת וח״כ שטרית מטה משותף במטרה לחסוך בהוצאות. לצורך הקמת המטה, קיבלו השניים ייעוץ משפטי מדוקדק מעורכי דין שונים שמתמחים בדיני בחירות, והוא דווח כמובן למבקר המדינה. 

במסגרת המרוץ המשותף, ח״כ ברקת קרא במופגן ובפומבי לתומכיו לתמוך גם בח״כ שטרית ולהיפך. באופן טבעי רבים מתומכיו של ח״כ ברקת, לרבות בני משפחתו, נענו לקריאתו הפומבית תמכו בשטרית, ואף תרמו לה במסגרת מסע הבחירות במגבלות החוק.

יש להבהיר שוב שכל כספי התרומות הוחזרו כחוק וכי אף אחד מבני משפחתה של ח״כ שטרית אינו מועסק ולא הועסק בשום אופן על ידי BRM. ח״כ שטרית כמו גם ח״כ ברקת גאים בשותפות הפוליטית שלהם ומתכוונים להמשיכה בגלוי ובשקיפות, ללא מורא מהכפשות וסילופים באשר לקשר בלתי נאות". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. ידיעה על כלום. אם היית גבר היית מתחיל בדוח מבקר המדינה. אבל מכיוון שנכתבה היא כלום אז….. מה אפשר לצפות מניפוח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!