ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדקנו: למגדר ולמרחק ממשכן הכנסת אין השפעה על נוכחות הח"כים בכנסת

בבדיקת נוכחות חברי וחברות הכנסת ה-23 לא מצאנו בסיס לטענה שיש קשר בין מרחק המגורים של חברי הכנסת לבין הגעתם למשכן ● בנוסף, קשה להשוות בין נוכחותן של נשים לגברים, בגלל תת ייצוג של נשים בכנסת ● וגם: הקואליציה, לפחות במושב החורף האחרון, נכחה יותר מהאופוזיציה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

האם חברות כנסת מגיעות למשכן פחות מחברי כנסת? האם המרחק מהמשכן משפיע על נוכחותם של חברי הכנסת? בחודש שעבר, לרגל סיום כנס החורף של הכנסת, פרסמנו בשקוף דירוג נוכחות חברי הכנסת במקום עבודתם. מהבדיקה עלה כי שיאני הנוכחות מגיעים מסיעת ש"ס וכי בעשירייה הפותחת נמצאים רק חברי כנסת גברים.

בעקבות הפרסום, נשאלנו האם ניתן להסיק מהנתונים על פער בין נשים לגברים כשזה נוגע לנוכחות במשכן. בנוסף, עלתה השאלה אם קיים קשר בין המרחק מהמשכן להגעתם של חברי הכנסת למקום העבודה. לבסוף, נדרשנו ליחס בין חברי הקואליציה לאופוזיציה. הטבלאות הבאות עושות סדר בנתונים.

נשים מול גברים

ראשית, בדקנו אם בממוצע חברות הכנסת מגיעות למשכן הכנסת בירושלים פחות מחברי הכנסת. הבדיקה התייחסה רק לחברי/ות הכנסת ולא כללה שרים/ות או סגני שרים/ות. הבעיה בבדיקה כזו היא שקיים פער גדול מדי בין מספר חברי לחברות הכנסת. בעוד שמספר חברי הכנסת עמד על 63, במושב החורף האחרון נכחו רק 25 חברות כנסת.

עוד בנושא:

לכן, כשמתבוננים בנתונים אודות נוכחות הגברים בכנסת אפשר לראות שיש התפלגות נורמלית (עקומת פעמון). אצל הנשים, לעומת זאת, אין התפלגות כזו. מסיבה זו, קשה להסיק מסקנה כלשהי לגבי ההבדלים המגדריים, אם אמנם יש כאלה. 

מרחק מול נוכחות

בעזרתו של המתנדב רון אשרוב בדקנו אם יש קשר בין המרחק בו גרה חבר/ת הכנסת לבין מספר השעות/הימים בהם נכחו במשכן. הבדיקה העלתה כי, לפחות בכנסת ה-23, לא קיים קשר שכזה. לא הצלחנו למצוא התאמה והנתונים מפוזרים על-פני כל הגרף. 

* לחצו על הטבלאות כדי לראות אותן בגודל מלא

אופוזיציה מול קואליציה

בהשוואה בין 48 חברי הקואליציה לבין 42 חברי האופוזיציה, נראה כי בממוצע חברי הקואליציה נוטים להגיע יותר למשכן הכנסת ביחס למחנה המקביל. בעוד שחברי האופוזיציה נכחו בממוצע 29.3 ימים בלבד, חברי הקואליציה נכחו 32.6 ימים. 

גם בהשוואה לפי שעות נוכחות, ידה של הקואליציה על העליונה. לפי הנתונים שבידינו, בקואליציה נכחו 254 שעות בממוצע בעוד באופוזיציה נכחו 223 שעות בלבד.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

חברי הכנסת הם לא פעילים פוליטיים מהשורה, הם הנבחרים. הם מקבלים שכר, עוזרים ויועצים, ושלל כלים פרלמנטריים. הם מקבלים את הכוח והזכות לפעול בפרלמנט כדי לקדם את האג׳נדה שלמענה נבחרו. עבודתם קשה ומורכבת, ויש לה פנים רבות: חקיקה, פיקוח על הממשלה, פעילות בוועדות, טיסות לחו"ל, קשר עם הציבור, סיוע פרטני ועוד. אבל הכנסת היא מקום העבודה הראשי שלהם. ח״כים שלא מגיעים יתקשו מאוד להשפיע על המהלכים שנרקמים בכנסת. לא ניתן להצביע, לא ניתן לדרוש תשובות בוועדות, לא ניתן לנהל שיחות מסדרון – בלי להגיע לכנסת. לכן ח״כ שאינו נוכח בכנסת, מבצע פחות טוב את תפקידו.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

ב-23 במרץ נלך כולנו לקלפיות כדי לבחור, שוב, את הנציגים שלנו לכנסת. אנחנו ב"שקוף" מנגישים לכם באופן קבוע ניתוחים מכל הזוויות, ויוצרים במקביל מדדים שונים במטרה לנטר ולפקח על עבודת נבחרי הציבור. אנחנו חושבים שהציבור זכאי לדעת מי מהח"כים עובדים בשבילנו ומי לא, ואיך. עכשיו תוכלו לקחת בחשבון גם את המדד הזה, כשאתם באים לבחור מי באמת יעבדו בשביל לקדם את הערכים, האג׳נדה והאינטרסים שלכם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!