ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
שאילתות הן אחד מהכלים הפרלמנטריים החשובים שעומדים לרשות חברות וחברי הכנסת: הן מאפשרות לח"כים להפנות לשרים הממונים על משרדי הממשלה כל שאלה ולקבל תשובה תוך זמן קצוב – בין יומיים ל-21 יום.
חברת הכנסת סונדוס סאלח (תע״ל, הרשימה המשותפת) החליטה לקחת את הפיקוח על הממשלה צעד אחד קדימה ולשתף בו גם את הציבור. היא קוראת לאזרחיות ולאזרחים כמו גם לארגונים חברתיים לשלוח אליה שאילתות שירצו להפנות למשרד ממשלתי, כדי שהיא תוכל להגיש אותן למשרדים הרלוונטים ולחלץ מהם מידע ותשובות.
"יש חשיבות מאוד גדולה לזה שאנחנו כנציגי ציבור נהיה בקשר עם הציבור", אמרה ח"כ סאלח בשיחה עם ״שקוף״. "יש כלים פרלמנטריים שמאפשרים שיתוף של הציבור, שיהיה חלק בשאילת השאלות ובקביעת נושאי הדיון עצמם. שיתוף פעולה בין חברת הכנסת או חבר הכנסת לבין הציבור שבחר בהם, יוצר אחריות משותפת".
לכל חברות וחברי הכנסת יש זכות לדרוש תשובות מהירות ממשרדי הממשלה. השאילתות משמשות לצרכים רבים – החל מקבלת מידע לצורך חקיקה, דרך בירור מקרים פרטניים ועד שאלות לצורך בקרה על הנעשה במשרדי הממשלה השונים.
אבל, לא כל חברי הכנסת משתמשים בכלי החשוב הזה. על פי מדד השאילתות של ״שקוף״ בכנסת ה-20 הוגשו 6,021 שאילתות, נתון נמוך יחסית, ומספר חברי כנסת לא שלחו אפילו שאילתה אחת., למשל: אבי דיכטר, דוד אמסלם ויאיר לפיד.
יש כמה סוגים של שאילתות: רגילה, דחופה וישירה. הן שונות זו מזו במספר המילים שמותר לכתוב בהן, באופן הפניה (בכתב, באופן דיגיטלי או בעל פה) ובזמן שניתן לשר או לשרה הממונה להשיב עליהן. השאילתות מאפשרות לחברות וחברי הכנסת להעלות נושא שחשוב להם על סדר היום של הממשלה, ולחייב את המשרדים להתייחס לבעיות שבתחום אחריותם במהירות. בחלק מהשאילתות, 21 הימים שבין הגשת השאילתה לקבלת התשובה עשויים לספק למשרד אליו נשלחה הפניה הזדמנות לתקן את הבעיה. אם השר האחראי נשאל אם קידם נושא מסוים, אולי יעדיף לנצל את תקופת המענה כדי לקדמו ובכך לחסוך את המבוכה שבתשובה שלילית.
מאז פורסמה ההודעה, בלשכתה של ח״כ סאלח כבר החלו לקבל פניות מאזרחים ואזרחיות שמבקשים לקדם דרכה נושאים שונים מול משרדי הממשלה. כך לדוגמא, היא מספרת על פניה מאישה שביקשה לברר את זכאותה לפטור ממס הכנסה לאחר שעברה ניתוח קשה. "דרישת הסף לבירור הזכאות הוא תשלום של 659 שקלים. הגשנו עבורה שאילתה לשר העבודה והרווחה כדי להבין איך ייתכן שזה הסכום שנדרש ממי שזקוקים לסיוע והטבה במיסים, והאם יש אפשרות לפצל את התהליך והתשלום, ולהפחית או לבטל אותו, לפחות בתקופה הזאת, באופן שינגיש אותו למי שזקוקים לו".
מספר השאילתות של כל ח"כ מוגבל, ולכן יש צורך להתאים לכל פניה את הכלי הפרלמנטרי המתאים לה ביותר. חלק מהפניות לסאלח הופכות למשל לדיונים בוועדות. לאחר שפרסמה את ההזמנה להגיש דרכה שאילתות, היא סיפרה ל"שקוף", קיבלה פניה מקבוצת המאבק "לשחרר את האסי". סונדוס מספרת שבמקום שאילתה היא החליטה לייצג את הפעילים והנושא בוועדה ולדאוג לכן שהם יוכלו להביע את עמדותיהם. דוגמא נוספת היא דיון שיזמה בעקבות פניה אליה בנושא של פגיעה מינית בקטינות וקטינים. "אנחנו ממשיכים להציף את הנושא הזה בכל הוועדות כדי שיבינו שזה מדאיג את הציבור ואת נבחרי הציבור ושצריך לקחת את הנושא לידיים. בכל פעם שאנחנו מעלים נושאים כאלה בוועדות הם נשארים על השולחן, אי אפשר להתעלם מהם והם מתחילים להתקדם", היא מסבירה.
יש נושא שחשוב לך במיוחד? משהו נקודתי שמשרד ממשלתי היה צריך לקדם כבר מזמן?
כתבו שאלה לפי הנוסח הבא:
תוכלו לשלוח את השאלה לח"כ סאלח במייל: sondos@knesset.gov.il.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
3 תגובות
מסונכרן, רק במוצש עלינו לאוויר עם מערכת חדשה אשר
בעזרת ההשתתפותם של האזרחים, יגדל כוחה ושאילתות והצעות חוק ציבוריות יעברו ישירות מהאזרחים למערכת הפוליטית.
קחו חלק והשתתפו !
טוב מאד ומבורך בזמן שהשחיתות חוגגת על גבי הציבור בישראל.
האם כדאי להגיש שאילתה ישירות לח"כ או דרך "שקוף"?
אשמח לתשובה מהירה ומנומקת. גבריאל
אשכרה חברת כנסת שמבינה למה היא שם ומה חשוב. כאילו אלמנטרי, אבל כל כך נדיר כאן.