ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"מגן קדמי להסתדרות": ניסנקורן בולם מהלך לשקיפות בארגוני עובדים

מהלך שיוביל לשקיפות באלפי ארגונים, כמו ההסתדרות, קופות החולים והתאחדות המלונות, מחכה לחתימת שר המשפטים ● אבל ניסנקורן ממפלגת כחול לבן מתחמק: "טרם גיבשתי עמדה" ● שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, שהובילה את מהלך השקיפות: "לא מפתיע שיו"ר ההסתדרות לשעבר קובר את התקנות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השקיפות נקברת. שרת המשפטים הקודמת איילת שקד, והשר הנוכחי אבי ניסנקורן (צילומים: פלאש 90, עצמי)

שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן), לשעבר יו"ר הסתדרות העובדים, בולם מהלך שיחייב אלפי אגודות וארגוני עובדים לפעול בשקיפות. השינוי הנדרש נמצא כבר בשלבים מתקדמים, כאשר משרד המשפטים כבר כתב את התקנות הנדרשות והן ממתינות לחתימתו של השר. 

בחודש שעבר פנינו במכתב רשמי בנושא אל שר המשפטים הנוכחי אבי ניסנקורן (כחול-לבן). למרבה האכזבה, השר ניסנקורן החליט לא לקדם את הנושא. הוא טען כי הוא טרם גיבש דעה בעניין ולכן בינתיים הנושא לא מתקדם. טענת השר ניסנקורן אינה מתיישבת עם העובדה שעד לפני כשנתיים הוא עצמו היה יו"ר ההסתדרות, כך שהוא מכיר מקרוב את הנעשה באגודות עות'מאניות בחסות החשכה.

עוד באותו נושא:

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, שפעלה בקדנציה הקודמת לקידום הנושא לאחר פניות "שקוף", מתחה ביקורת חריפה על התנהלות השר הנוכחי: "לא מפתיע שיו"ר ההסתדרות לשעבר קובר את התקנות שאמורות לפתוח פתח לשקיפות בארגון שמתנהל במשך שנים ארוכות מתחת לרדאר", אמרה לשקוף. "לא יתכן שגופים כאלו, שמנהלים פעילות בעלת חשיבות ציבורית בהיקפים כלכליים גדולים, ובעלי השפעה קריטית על כלל אזרחי המדינה יתנהלו בצורה לא שקופה".

עוד הוסיפה: "אני מקווה ששר המשפטים החדש יעמיד את אינטרס הציבור למול עיניו ויתרכז בתפקידו כשר משפטים במקום להמשיך לשמש כמגן הקדמי של ההסתדרות".

מה זה אגודות עות'מאניות ולמה חשוב להשקיף אותן?

האגודות הנהנות מהחוק הטורקי כוללות כ-10,000 ארגונים ללא מטרות רווח, בעיקר ארגוני עובדים, כמו ההסתדרות החדשה, מגן דוד אדום, הסתדרות המורים, התאחדות המלונות ועוד. באמצעות לובי חזק מול הכנסת, הארגונים האלו הצליחו להישאר עד היום תחת פרצה בחוק העמותות שמגדירה אותם כאגודות עות'מאניות הכפופות לחוק העות'מאני, ומכאן שלא חלות עליהם חובות העוסקות בשקיפות ובדיווח. 

תרשים מתוך דוח המבקר בנושא


הם פטורים, למשל, מפרסום פרוטוקולים של ישיבות, מהצגת דוחות שנתיים, מביקורת רגולטורית של מבקר המדינה, וממתן מידע לציבור לפי חוק חופש המידע. התוצאה: אפלה כמעט מוחלטת שמובילה שוב ושוב לשחיתויות – על חשבון הציבור.
לא רק אנחנו חושבים שחוסר השקיפות באגודות העות'מאניות בעייתי: ב-2016 משרד המשפטים הוציא דו"ח המפרט מדוע חשוב להשקיף את האגודות העות'מאניות. מבקר המדינה כתב על כך גם, בדו"ח מ-2017. המבקר מתח ביקורת חריפה בדו"ח על היעדר פיקוח על אגודות אלה, ובפרט על אלה המנהלות פעילות כספית בהיקף משמעותי. המבקר כינה את היעדר הפיקוח "ליקוי של ממש ברגולציה הממשלתית". 

פתח לשחיתות

לפני כחודש פרסמנו ב"שקוף" כי הקלטה חסויה שהגיעה לידינו מוכיחה כי הסתדרות העובדים הארצית פעלה במטרה להדיח יו"ר ועד עובדים מקומי מתפקידו בוועד, מאחר שחשדה בו שסייע ל"שקוף" לחשוף שחיתות. זו אינה הפעם הראשונה שאנחנו חושפים ב"שקוף" את התרבות הבעייתית באגודות העות'מאניות הגדולות בישראל (הר"י, ההסתדרות וכד') – תרבות שמעודדת שחיתות והשתקה של בעיות בארגונים האלה.
בשנים האחרונות פנינו אל כל שרי המשפטים המכהנים בנוגע להשקפת האגודות העות'מאניות, וכתבנו על הנושא בלי סוף. בתקופתה של השרה שקד, משרד המשפטים ביצע עבודת מטה מעמיקה בנושא ופרסם טיוטת תקנות להשקפתן. המשמעות היא שהקרקע למהלך כבר מוכנה ועל השר ניסנקורן רק להמשיך אותו, ולא להמציא את הגלגל. 


"אין שום סיבה שהאגודות העות'מאניות יוחרגו מהצורך בשקיפות", מסרה שקד ל"שקוף". "זכותם של עובדי ואזרחי ישראל לדעת מה נעשה בכספם. אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר. הדבר נכון גם לגבי פעילותם של גופי הממשל והכנסת וגם לגבי פעילותן של עמותות וחברות ציבוריות"
לדבריה, גם בכובעו הקודם התנגד ניסנקורן למהלך. "התקנות הופצו בתום שנה מאומצת של עבודת מטה במשרד המשפטים. יו"ר ההסתדרות לשעבר ושר המשפטים בהווה אבי ניסנקורן, יצא נגד נגד פרסומן, פנה ליועמ"ש בדרישה למנוע את הפרסום שלהם והאשים את היוזמה כתעמולת בחירות", היא מספרת. 

גם שקד כשרת משפטים מרחה את הזמן עם השקפת האגודות העות'מניות

חשוב לזכור כי כשרת משפטים, שקד לא פעלה כדי להשקיף את האגודות העות'מניות. היא אמנם הגישה בסופו של דבר את תקנות השקיפות וזה צעד מבורך – אבל זה היה רק בסוף הקדנציה, כשכבר היה מאוחר מידי לחתום עליהן.
לכל אורך הקדנציה שלה כשרת משפטים היו לה הזדמנויות לשפר את מצב השקיפות באגודות, אך היא התעלמה מהנושא למרות פניות חוזרות ונשנות של "שקוף" אליה. הנה למשל וידאו של שקד כשרת משפטים בולמת הצעת חוק פשוטה יחסית שהגשנו (מספר פעמים) בעזרת חברת הכנסת לשעבר עליזה לביא (יש עתיד), שבאה לחייב אגודות עות'מניות להזדהות במסמכים רשמיים.

כאמור שקד התעוררה רק בסוף הקדנציה, לאחר שהוכרז כבר על הקדמת הבחירות (הראשונות) וקידמה את תקנות השקיפות, אך לא הספיקה לחתום עליהן בעצמה. פירגנו לה על כך כמובן – אך זה קרה כשכבר היה מאוחר מדי ולכן הן לא עברו עד היום.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

ההסתדרות או ארגוני עובדים אחרים עלולים להפוך את השירות שאת או אתה מקבלים מהמדינה לגרוע יותר: ההסתדרות מאגדת תחתיה עובדי ציבור רבים, שכולנו משלמים להם משכורת ומקבלים מהם שירות (עובדי הכבאות, רשות המיסים, עובדי משרד הביטחון ועוד). 

עקב חוסר שקיפות, ההסתדרות פועלת כדי להשתיק ולטייח מקרי שחיתות בתוך הארגונים עליהם היא אחראית וכך מעודדת שחיתות שתוביל לשירות ציבורי גרוע יותר עבורך.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

שקוף תמשיך לפעול למען השקפת האגודות העות'מאניות בכל האמצעים העומדים לרשותה מול השר ניסנקורן. רק בשבוע שעבר פנינו יחד עם סיירת השקיפות לשר ניסנקורן כדי להפעיל עליו לחץ לפעול בנושא. 
נמשיך לפרסם כיצד חוסר השקיפות באגודות העות'מאניות גורמת לשחיתות ולפגיעה בציבור כדי להמשיך להביא ללחץ ציבורי על נבחרי הציבור לטפל בבעיה זו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

2 תגובות

  1. הדוגמא על ההסתדרות כמאגדת עובדי ציבור היא דוגמא קצת צולעת. בגדול לא ברור מה דחופה השקיפות דווקא באגודות הספציפיות הללו, הן לא פועלות על "כספי ציבור" אלא על כספי החברים בהן (אולי מד"א שונה בהקשר הזה, אני לא מכיר). הדרישה לשקיפות היא אמנם דרישה לגיטימית, אך היא תמיד גלימה המלבישה איזשהו אינטרס פוליטי אחר. אם הדרישה הייתה מגיעה מתוך חברי הארגון, לדוגמא מאוגדים בהסתדרות (שלא חסר ביקורת עליה דווקא משמאל) שיטענו שההסתדרות לא פועלת מספיק לטובתן והיו דורשים לראות את פרוטוקולי הנהגת ההסתדרות, זה כבר היה סיפור אחר.

  2. השקדיה תמשיך לפתח את הבושם שלה יולי בסוף יצא מזה חיסון כלשהו ,ותעזוב אותנו לנפשנו עם התלונות הבלתי פוסקות שלה!
    ניסנקורן ראש הממשלה הבא הוא הא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!