ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כיצד מסקרת התקשורת העולמית את ההפגנות נגד נתניהו?

רה"מ נתניהו טוען כי התקשורת הישראלית התגייסה לסקר את הפגנות נגדו באופן מוגזם ● האם גם העולם כולו צופה? ● בדיקה מעלה כי רק בימים האחרונים פורסמו עשרות ידיעות במגוון שפות בכלי התקשורת המובילים בעולם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

צילום: אלכס פרפורי

| שוקי טאוסיג, העין השביעית |

ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל לאורך הקריירה שלו מערכת יחסים קרובה והדוקה עם עיתונאים, עורכים ומו"לים, אולם בד בבד הוא גם מתדלק עוינות ושנאה פומביים לתקשורת בכלל ולכלי תקשורת ועיתונאים ספציפיים, בהתאם לצרכיו הפוליטיים המשתנים. מאז החלה התקשורת בשבועות האחרונים לסקר באופן בולט את ההפגנות נגדו, המתרחשות ללא הפוגה מאז שנודע על חקירותיו הפליליות לפני כשלוש שנים, טוען נתניהו שהמחאה זוכה לסיקור מוגזם.

"מתדלקים את ההפגנות האלה", כתב נתניהו בפוסט בדף הפייסבוק שלו, "במיוחד בהתגייסות התקשורתית שאני לא זוכר כמוה". התגייסות התקשורת לסיקור ההפגנות, כתב נתניהו בהמשך, היא "כבר במונחים צפון קוריאניים". נתניהו אף הביא סיוע לדבריו מטור שכתב העיתונאי קלמן ליבסקינד ב"מעריב" ביום שישי האחרון, שטען אף הוא כי התקשורת מעניקה סיקור יתר להפגנות.

אם מניחים בצד את הסגנון המתלהם וההגזמות השקריות של נתניהו, המיועדות לליבוי יצרים והתססה, ניתן לבחון את התוכן שבטענתו. האם ההפגנות המתרחשות בירושלים, מול מעונו, וברחבי הארץ, הן אירוע זניח או שולי, שהתקשורת מסקרת בהבלטה רק בשל רצונה לפגוע בנתניהו, או שמדובר דווקא באירוע חדשותי מרכזי, כזה שכל כלי תקשורת היה מוצא לנכון להקדיש לו זמן ותשומת לב?

אינדיקציה לכך יכולה להיות תשומת הלב שמעניקה התקשורת העולמית להפגנות. בניגוד לכלי התקשורת בישראל, לכלי התקשורת בעולם אין מערכת יחסים עם נתניהו, הם אינם מושקעים בנעשה בישראל ואין להם מניות בזירה הפוליטית המקומית. אם ההפגנות נגד נתניהו הן אירוע זניח שהתקשורת הישראלית מנפחת ומעצימה רק בשל איבתה לנתניהו, הרי שהתקשורת העולמית אמורה להתעלם מהן. רק אם מדובר באירוע חדשותי בעל משמעות גדולה, ניתן לצפות שכלי תקשורת יקדישו להם מקום במשבצת המצומצמת המיועדת לישראל במסגרת מדורי החוץ שלהם.

עוד בנושא: 

עוקבים בעניין: המחאה באתרים שמרנים וליברלים ובמגוון שפות

בדיקה כזו מעלה תוצאה חד-משמעית: כלי התקשורת ברחבי העולם מתייחסים להפגנות נגד נתניהו כאל אירוע חדשותי מהמעלה הראשונה. רק בימים האחרונים התפרסמו עשרות ידיעות בכלי תקשורת מובילים בכל רחבי העולם, שעסקו בהפגנות נגד נתניהו. הידיעות התפרסמו בכלי תקשורת בעלי אג'נדה ליברלית כמו גם בכאלה בעלי אג'נדה שמרנית, בכלי תקשורת פרטיים וציבוריים, במדינות דמוקרטיות ובמדינות אוטוריטריות.

רק הימים האחרונים מעלים עשרות דיווחים ברחבי העולם בשפה האנגלית בלבד. בדיקה נוספת מעלה כי לא מדובר בסיקור אפיזודי – התקשורת העולמית עוקבת אחר ההפגנות מזה זמן ומקדישה לסיקורן מקום קבוע. הנה מבחר מהסיקור שהתפרסם בימים האחרונים:

"אלפים הפגינו, המחאה נגד נתניהו צוברת תאוצה", נכתב ב"וושינגטון פוסט". גם ה"וושינגטון טיימס", מצידה השני של המפה הפוליטית, הקדיש לכך ידיעה תחת הכותרת: "נתניהו תוקף את התקשורת על רקע ההפגנות נגדו". ב"קול אמריקה", הרשת הבינלאומית של הממשל האמריקאי, דווח כי "משטרת ישראל פיזרה בכוח מפגינים מחוץ למעון ראש הממשלה". ב"פוליטיקו" כותרת הדיווח הייתה "נתניהו אומר שהתקשורת מציתה שנאה ואלימות כלפיו".

רשת NBC דיווחה על המיצג שהוצב בהפגנה בכיכר רבין. "נתניהו תוקף בחזרה בעקבות המחאה נגדו" הייתה הכותרת באתר רשת "בלומברג". המגזין "טיים" דיווח על ההפגנות עם הכותרת "ראש הממשלה הישראלי נתניהו תוקף את התקשורת בטענה לשלהוב גל המחאות נגדו". כותרת כתבת הווידיאו של סוכנות הידיעות "רויטרס" הייתה "דור הביבי קם נגד נתניהו".

גם סוכנות הידיעות היהודית-אמריקאית JNS, הממומנת ע"י איל הקזינו שלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום" התומך בנתניהו, סיקרה את ההפגנות האחרונות והקדישה להן דיווח חדשותי וטור פרשנות. אתר הימין הקיצוני "ברייטברט" הקדיש שמונה אייטמים למחאות בשבוע וחצי האחרונים: "נתניהו יוצא נגד התקשורת בשל המחאות נגדו" אתמול, "אלפי ישראלים צועדים נגד נתניהו" שלשום ועוד.

גם בבריטניה סיקרו את ההפגנות. "אלפים הפגינו נגד נתניהו, המחאה בישראל צוברת עוצמה", נכתב ב"גרדיאן". ב"טלגרף" ההפגנות כיכבו ב"תמונה היומית". ה"סאן דיווח על ההפגנות תחת הכותרת "בנימין נתניהו טוען כי אויביו מבקשים לצלוב אותו כמו ישו אחרי שמיצג בדמות הסעודה האחרונה לעג לו".

מימין: "המשטרה פיזרה את המפגינים במחאה הגדולה ביותר נגד נתניהו עד כה, 12 נעצרו". סיקור ההפגנות בירושלים ב-RT הרוסית, רשת התקשורת של הקרמלין. משמאל: "אלפים הפגינו נגד נתניהו, המחאה בישראל צוברת עוצמה". סיקור ההפגנות ב"גרדיאן" הבריטי

גם בקנדה דיווחו על ההפגנות: "אלפי ישראלים מוחים נגד נתניהו", נכתב ב"גלוב אנד דה מייל" ובגלובל-ניוז הייתה הכותרת "המשטרה בישראל עצרה תריסר בהפגנות נגד נתניהו". "אלפים מפגינים נגד נתניהו בעוד המחאות מקבלות מומנטום", דיווחה רשות השידור האוסטרלית.

במסגרת הבדיקה נבדקו רק פרסומים בשפה האנגלית, ובכל זאת נמצאו דיווחים רבים בכלי תקשורת מרכזיים גם בארצות שאינן דוברות אנגלית.

"ישראל: אלפים מחו נגד נתניהו, ההפגנות צוברות תאוצה", נכתב ב"דויטשה ולה" הגרמני. "המחאה נגד נתניהו ממשיכה להתרחב", נכתב ברשת France24 הצרפתית. סוכנות הידיעות הצרפתית הבינלאומית AFP דיווחה על ההפגנות תחת הכותרת "המשטרה הישראלית התנגשה עם המפגינים שאלפים מהם מחו נגד נתניהו". גם RT, רשת התקשורת של הקרמלין, דיווחה על ההפגנות: "המשטרה פיזרה את המפגינים במחאה הגדולה ביותר נגד נתניהו עד כה, 12 נעצרו".

בהודו דיווח ה"אינדיאן אקספרס" על המחאות תחת הכותרת "פרשנות: מדוע ישראל חווה שבועות של מחאה בקנה מידה גדול נגד ראש הממשלה נתניהו". ובפקיסטן: "המשטרה הישראלית עצרה 16 אנשים במהלך הפגנות נגד נתניהו בירושלים", דיווח ה"אורדו-ניוז". בסין רשת הטלוויזיה הסינית הגלובלית (CGTN) דיווחה כי "המפגינים בירושלים קוראים לנתניהו להתפטר".

בהונג-קונג ה"סאות צ'יינה מורנינג פוסט" כתב: "אלפי ישראלים יצאו לרחובות ודרשו מנתניהו להתפטר". "אלפי ישראלים מוחים מחוץ למעונו של נתניהו", דיווח ה"טייוואן ניוז".  אתר החדשות ההודי The Wire בחר בכותרת "ישראל: נתניהו מגנה את המפגינים נגדו, מותח ביקורת על התקשורת".

מימין: "אלפים הפגינו, המחאה נגד נתניהו צוברת תאוצה". סיקור ההפגנות בירושלים ב"וושינגטון פוסט" האמריקאי. משמאל: "ישראל: אלפים מחו נגד נתניהו, ההפגנות צוברות תאוצה". סיקור ההפגנות בירושלים ב"דויטשה ולה" הגרמני

גם בארצות ערב ובמזרח התיכון סיקרו את הפגנות הימים האחרונים. "נתניהו תקף את המפגינים שתובעים את התפטרותו" באל-ג'זירה הקטארית, "אלפי ישראלים הפגינו מחוץ לבית נתניהו, ההפגנות צוברות תאוצה" באל-ערבייה הסעודית, "נתניהו השווה את התקשורת לקוריאה-הצפונית בעקבות ההפגנות נגדו" ב"נשיונל" של איחוד האמירויות הערביות. "אלפים הפגינו בעוד המחאות נגד נתניהו צוברות כח" ב"דיילי סטאר" הלבנוני. "הישראלים ממשיכים למחות על האופן בו מטפל נתניהו במגיפה" ב"דיילי סבאח" הטורקי.

דוגמאות נוספות מתוך הסיקור בכלי התקשורת בעולם:

מימין: "נתניהו תוקף את התקשורת על רקע ההפגנות נגדו". סיקור ההפגנות בירושלים ב"וושינגטון טיימס" בארה״ב. משמאל: "המחאה נגד נתניהו ממשיכה להתרחב". סיקור ההפגנות בירושלים ברשת France24 הצרפתית
מימין: ״ראש הממשלה הישראלי נתניהו תוקף את התקשורת בטענה לשלהוב גל המחאות נגדו". סיקור ההפגנות בירושלים ב"טיים", 2.8.2020. משמאל: "נתניהו תוקף בחזרה בעקבות המחאה נגדו". סיקור ההפגנות בירושלים ברשת בלומברג בארה״ב
מימין: "אלפי ישראלים הפגינו מחוץ לבית נתניהו, ההפגנות צוברות תאוצה". סיקור ההפגנות בירושלים ברשת אל-ערבייה הסעודית. משמאל: "נתניהו תקף את המפגינים שתובעים את התפטרותו". סיקור ההפגנות בירושלים ברשת אל-ג'זירה קטארית
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

14 תגובות

  1. את התלות של התקשורת הזרה בדיווחים המקומיים כבר כיסו. כך שאסתפק בציון העובדה שלתת לאיש העין השביעית שהוא מהגורמים העוינים ביותר בתקשורת הישראלית כלפי נתניהו לנתח את השאלה האם התקשורת מנפחת את ההפגנות היא בגדר בדיחה לא מוצלחת ואיננה שונה בהרבה מאשר לתת ללשכת ראש הממשלה לעשות כן. אילו שוקי טאוסיג היה כותב פה מסקנה אחרת, הוא היה מוצא את עצמו בלי עבודה עוד באותו היום וכך יש להתייחס לדבריו.

  2. המחאה אינה של השמאל… כבר מזמן. כבר רואים מגמה ברורה שממשיכה להתחזק, של רבים מהקשת הפוליאית, בכלל לא שמאל, שמצטרפים להתפכחות הכללית שאומרת-הגיע הזמן לשנות. ביבי כבר לא עושה את העבודה הטובה שציפו ממנו. השיקולים השתנו, המציאות התעוותה, האוזניים נאטמו, הרמה ירדה……. זה כבר לא מתאים מהרבה בחינות, יחד עם כתבי האישום שמוסרית מסמנים לביבי לפנות את הדרך לאחר.
    היה אפשר לחסוך את הבושה העולמית הזו אבל האיש לא משחרר את הכסא…. אי אפשר לא לראות את האובססיביות שלו עצמו במלחמה המכוערת הזו של ראש ממשלה באזרחים שלו. זהו כבר הרוב לא רוצים אותו… וזה נשמע בקול מאוד ברור במחאות המתגברות. חבל שהוא לא מקשיב

  3. אם הדגשתם את הנקודה שלנתיהו אין כל שליטה על התקשורת בחו"ל , משמע שרציתם להעביר מסר שחו"ל כותבים את האמת, אבל אם לעיתונים או לאנשים שמאלנים כן יש שליטה על העיתונים בחו"ל , אז הם יכתבו דווקא נגד נתניהו … השמאלנים ממש הגזימו, עברו על כל גדרי המוסריות. רואים כבר מה הם רוצים שיהיה במדינה …מדינה ללא ערכים , הם רק יובילו להפחתה חמורה עוד יותר בערך של א"י. כבר העולם צוחק על איך שהם מתנהגים …בושה

    1. כמו שנאמר פה כבר סוכניות הידיעות החיצוניות מתבססות על הידיעות של סוכנויות הידיעות הגדולות בחו"ל, מעט מאוד מהכתבות בעיתונות המקומית.
      הדבר היחיד שמפחית בערך של ישראל הוא ראש ממשלה מושחת מוקף בחבורה של מושחתים שמנסה לרמוס כל פעולה חופשית בארץ- מבתי המשפט ועד לעיתונות. אין קשר בינלאומי להפיל את נתניהו. המלך הוא עירום, ויותר ויותר אנשים רואים את זה.

    2. ראש הממשלה לא רומס שום פעולה!
      המדינה מתעכבת על שטויות, סקר חיובי לא סקר חיובי, אותי זה לא מעניין. על פי הרוב בנימין נתניהו נשאר והוא תמיד יישאר!
      אני לא זו שמטפלת בתיק של נתניהו, ולכן אני לא יודעת עד כמה הדברים נכונים. אבל על פני השמאל עדיף ראש ממשלה כזה.

    3. מה שהולך במדינה מצד השמאל , השנאה כלפי נתניהו , זה כבר לא עניין של אידיאולוגיה, לא מעניין את השמאל המדינה, מעניין אותם רק שנתיהו יזוז מהתפקיד…לכן אין מה ללכת עם השמאל

  4. "אלפים הפגינו, המחאה נגד נתניהו צוברת תאוצה", נכתב ב"וושינגטון פוסט". גם ה"וושינגטון טיימס", מצידה השני של המפה הפוליטית, הקדיש לכך ידיעה
    וושינגטון טיימס? זה עיתון?

  5. כמו שככבר כתבו פה התקשורת העולמית מתבססת ברובה על התקשורת הישראלית ככה שלא ברורה הפואנטה של הכתבה .
    אגב, אפשר לאהוב את נתניהו או לא אבל לטעון שהתקשורת לא אובססיבית נגדו זה להתעלם מהמציאות.

  6. ההיגיון של הכותב, לא מתכתב עם המציאות. ישראל היא אחת המדינות המסוקרות בעולם. בכל יום כשתפתח עיתונים נחשבים בעולם, תמיד תהיה ידיעה על ישראל. בנוסף, לתקשורת העולמית, יש אינטרס מובהק בהפגנות האלו. א. זה מתקשר להם עם הפגנות השחורים, ב. זה מתקשר עם האג'נדה הפרוגרסיבית, ג. נתניהו בעיניהם הוא מין טראמפ כזה שחובה להפיל. בנוסף הם רואים את ישראל כמובילת דעה ולגן חשוב להם להשפיע את דעתם כאן בצורה בולטת.

  7. אחלה כתבה !
    מכניסה לפרופורציות ביחס להתקרבנות המוגזמת של נתניהו הנאשם בשוחד מרמה והפרת אמונים.

  8. האם הכתבות הזרות לא מתבססות על העיתונות המקומית? אם לא אז איך הם שולחים מישהו אובייקטיבי ואמין מטעמם כדי לסקר ידיעה?
    שואל בתמימות

    1. היי,
      זו נעמי העורכת.
      יש כלי תקשורת שאין להם כתבים בישראל והם תלויים בסוכנויות הידיעות הגדולות – שכולן ללא יוצא מן הכלל מקדישות מקום נרחב (יחסית כמובן) להפגנות. לסוכנויות הגדולות יש כתבים משלהן בישראל. נכון, הם מן הסתם מושפעים מהסיקור בישראל, אבל גם נחשפים לדברים באופן בלתי אמצעי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!