ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
"איך פעל בחודשים האחרונים משרד העבודה והרווחה כדי לתת מענה לסובלים מלחץ נפשי בגלל משבר הקורונה?" שאלה אורלי פרומן (יש עתיד) את שר העבודה והרווחה איציק שמולי (העבודה). "כיצד מפקח משרד התקשורת על פריסת האינטרנט ברחבי הארץ ומי הגורם האמון על כך?" שאל איימן עודה את שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל (דרך ארץ).
אלו רק שתיים מתוך כמעט 450 שאילתות ישירות ורגילות שטרם נענו. מאחר שהכנסת התפזרה, אלו גם שאילתות שלא יזכו למענה – לפחות עד הכנסת הבאה. בהשוואה לנתונים שפרסמנו לפני כחודשיים – אז לא נענו עדיין 400 שאילתות – זו עלייה של 15% בהתעלמות משאילתות תוך חודשיים.
שאילתא היא אחד הכלים המשמעותיים שעומדים לרשות נבחרי הציבור בכנסת כדי לפקח על עבודת הממשלה. חברי הכנסת יכולים להגיש שאילתות לשרים על נושאים בהם עוסק משרדם. השרים חייבים לענות. על פי התקנון יש להם זמן מוגדר לענות. במקרה של שאילתא רגילה מדובר ב-21 יום לתגובה במליאת הכנסת, על שאילתא ישירה השרים נדרשים לענות בכתב באותו פרק זמן. יש גם שאילתות דחופות (מענה תוך יומיים). חשוב לציין – נראה כי תרבות האיחורים במענה לשאילתות אינה ייחודית לכנסת הזאת, אולם הגיע הזמן לעשות לזה סוף.
בבדיקה שערכנו לפני כחודשיים, עת חזרה הכנסת לעבודתה לאחר פגרת קיץ קצרה, מצאנו כי על שולחן הממשלה היו כ-400 שאילתות שמועד הגשתן עבר. ממוצע האיחור עמד על 53 ימים, אך לעיתים הן לא זכו למענה במשך ארבעה חודשים ויותר. נכון למועד פיזור הכנסת היו כבר כמעט 450 שאילתות שלא נענו עדיין למרות שהמועד שלהן עבר. ממוצע האיחור עומד כבר על 68 יום.
בהשוואת מצעד השרים המאחרים מצאנו כי חלקם דווקא השתפרו אך מצבם של אחרים הידרדר:
שני "כוכבים חדשים" עקפו את שרת התחבורה רגב ואת שר האוצר כ"ץ והם: שר הביטחון, בני גנץ ושר העבודה רווחה איציק שמולי. גנץ, איחר ב-41 ושמולי ב-39 שאילתות.
לעומתם ראוי לציין לחיוב את שרת התחבורה, מירי רגב, שהשתפרה ומאחרת רק ב-17 שאילתות לעומת 36 שאילתות; שר האוצר, ישראל כ"ץ, שיפר גם הוא את המענה ומאחר היום ב-28 שאילתות לעומת 54.
יריב לוין, יו"ר הכנסת, נוהג להתהדר בכך שהוא מעוניין לחזק את פיקוח הכנסת על הממשלה בתמורה להאטת קצב החקיקה. הקדנציה הנוכחית שלו מראה שגם כשכמעט לא הייתה חקיקה פרטית הפיקוח עדיין הולך ומידרדר – ולא רק בשימוש בכלי השאילתות.
ההידרדרות באיזון בין הממשלה לכנסת מתבטא בחוקי הקורונה שעקפו את 120 חברי הכנסת, מינויי ראשי ועדות ממושמעים ונוחים לממשלה, פגיעה ביכולת הפיליבסטר ועוד (פיליבסטר – כלי של האופוזיציה למרוח זמן בהצבעות כדי להתיש את הממשלה). למעשה מצאנו 15 סימנים בכנסת ה-23 שמעידים כמה הכנסת חלשה.
איך זה משפיע עליך (אזמ״ע)? אם אנחנו רוצים לדעת אם רשת ה-5G נפרסת בארץ ומה הסיכונים, או איך הממשלה תטפל באלימות בתוך המשפחה בזמן הסגר, יש לנו חברי כנסת שבכוחם לדרוש תשובות ישירות משרי הממשלה. אך כששרי הממשלה מצפצפת עליהם בגסות ופשוט לא עונה בזמן – הכוח הזה נלקח מאיתנו. לילד שסובל מאלימות ונעול בביתו – לא תעזור תשובה משר הרווחה אם היא תגיע בעוד 4 חודשים.
מה אפשר לעשות כדי שיתוקן (מעש״י)? יו"ר הכנסת הבא חייב לקחת את הנושא לידיו. כבר מהשבעת הכנסת ראוי שיסדיר אל מול שרי הממשלה את נוהל בטיפול שאילתות שלא יענו טרם הפיקוח ידרדר עוד. בשלב ראשון הוא יכול לקבוע שבאיחור של 10 ימים הוא יאפשר באופן אוטומטי הפיכת השאילתא לשאילתא דחופה. במידה וגם זו לא זוכה להתייחסות ראויה יקבע נוהל ברור של ענישה המשרד על ידי עיכוב תקנות ואפילו דיון מיוחד בוועדת הכנסת המפקחת.
***
יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא? כתבו לעיתונאי עידן בנימין
(איך זה משפיע עליך)
אם אנחנו רוצים לדעת אם רשת ה-5G נפרסת בארץ ומה הסיכונים, או איך הממשלה תטפל באלימות בתוך המשפחה בזמן הסגר, יש לנו חברי כנסת שבכוחם לדרוש תשובות ישירות משרי הממשלה. אך כששרי הממשלה מצפצפת עליהם בגסות ופשוט לא עונה בזמן – הכוח הזה נלקח מאיתנו. לילד שסובל מאלימות ונעול בביתו – לא תעזור תשובה משר הרווחה אם היא תגיע בעוד 4 חודשים.
(מה עושים כדי שיתוקן)
יו"ר הכנסת הבא חייב לקחת את הנושא לידיו. כבר מהשבעת הכנסת ראוי שיסדיר אל מול שרי הממשלה את נוהל בטיפול שאילתות שלא יענו טרם הפיקוח ידרדר עוד. בשלב ראשון הוא יכול לקבוע שבאיחור של 10 ימים הוא יאפשר באופן אוטומטי הפיכת השאילתא לשאילתא דחופה. במידה וגם זו לא זוכה להתייחסות ראויה יקבע נוהל ברור של ענישה המשרד על ידי עיכוב תקנות ואפילו דיון מיוחד בוועדת הכנסת המפקחת.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק