ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
חלפה כמעט שנה וחצי מאז נדרש מבקר המדינה, על פי חוק, למסור את דוח הביקורת שלו על הפריימריז האחרונים שניהלו המפלגות הדמוקרטיות. אבל למרות שאנחנו, שוב, עומדים בפתחן של בחירות, באופן שערורייתי הוא עדיין לא פרסם את הביקורת, שכבר נערכה.
מאז נשמעה שריקת הפתיחה לבחירות לכנסת ה-24 הרעש במפלגות עוסק במיקומם של הח״כים ברשימה לכנסת הבאה. השיטות שונות. בחלק מהמפלגות יש אדם אחד שמשבץ את חברי וחברות הרשימה. באחרות, מתקיימות בחירות בקרב מליאה של נציגים, ויש גם מפלגות בהן חברי הרשימה נדרשים לשכנע ציבור רחב של בוחרים להצביע להם בבחירות מקדימות. לעיתים מדובר ביותר ממאה אלף כמו בליכוד, ובמקרה של מפלגת העבודה ומרצ מדובר בעשרות אלפים.
בפעם האחרונה שבה העבודה, הליכוד ומרצ קיימו בחירות פנימיות מקדימות, זה היה לפני הבחירות לכנסת ה-21 שהתקיימו במרץ 2019. באותן פריימריז המועמדים השונים זכו, לראשונה, למימון בחירות אישי, בסכומים שהגיעו עד ל-324 אלף שקל למועמד, בהתאם לגודל המפלגה. בסך הכל שילם הציבור למועמדים סכום שהצטבר לסך של יותר מ-14 מיליון שקלים.
בהתאם לחוק מבקר המדינה היה אמור לפרסם עוד ביולי 2019, חמישה חודשים מתום הבחירות, דו"ח ביקורת שאמור לספק לציבור את חוות דעתו הכללית על האופן שבו התנהלו המועמדים. אבל למרות שמדו"ח ההוצאות של משרד מבקר המדינה עולה כי המבקר כבר שילם למשרדי רואי חשבון חיצוני כ-528 אלף שקל עבור עריכת ביקורת של הבחירות המוקדמות – הדו"ח עדיין לא פורסם.
בחודשים האחרונים, פנה "שקוף" למבקר המדינה, כמה פעמים כדי לברר מדוע הביקורת הזו טרם פורסמה ובכל פעם קיבלנו תשובה מתחמקת. השבוע, עם פיזור הכנסת, פנינו שוב ושאלנו מדוע מתמהמה אנגלמן. אולם בדוברות משרד המבקר מסרו כי "התשובה הקודמת שלנו נשארת בעינה ואם יהיו לנו משהו חדש לעדכן נעשה זאת". התגובה הקודמת שהועברה ל"שקוף" בנושא, ביולי האחרון, תירצה את העיכוב ב"תקופת משבר הקורונה וריבוי מערכות הבחירות"' ונאמר בה כי משרד המבקר "עוסק בימים אלו בהשלמת הביקורת". מאז מתארכים הימים, ואין לנו אלא להביע תמיהה: מדוע מסתיר משרד המבקר את הביקורת על הח"כים?
בכנסת ה-20 העביר דוד אמסלם (הליכוד) חוק שמזרים הרבה מאוד כסף ציבורי לחברי הכנסת המתמודדים בבחירות מקדימות במפלגתם. כאמור, על פי החוק, כל חבר כנסת קיבל עד 324 אלף שקל (תלוי בגודל המפלגה) להתמודדות – סכום שאינו מותנה בזכייה של המועמד.
הבעיה הראשונה בחוק היא שהמענק ניתן רק למי שכבר מכהנים בכנסת – לכן הוא מייצר להם יתרון מובהק מול מתמודדים טריים בפריימריז. מדובר באפס סיכון עבור הח"כ המכהן ומקסימום סיכון לציבור בתוספת חוסם עורקים סביב הדמוקרטיה שלנו, שימנע מדם חדש לזרום אליה.
בעיה משמעותית נוספת היא שהוצאות הח"כים אינן שקופות: תקציב הפריימריז החדש של הח"כים משולם על-ידי הכנסת, אך אין לנו כל דרך לדעת לאן הוא מגיע. בדיונים שנערכו בכנסת, נלחם "שקוף" כדי לשנות את המצב: ביקשנו שהציבור ידע כיצד הח"כים הוציאו את הכסף שהם קיבלו מאיתנו הציבור, ולהחיל על הכסף חובת שקיפות. דוד אמסלם, מי שקידם אז את החוק – סירב.
המידע היחיד שהציבור יכול לקבל על האופן בו בזבזו המועמדים את הכסף שלנו, הוא דרך מבקר המדינה. הוא היחיד שמקבל מהח"כים מידע על ההוצאות, והיחיד שחשוף אליו. באחריותו לבחון את ההוצאות ולפרסם לציבור את חוות דעתו הכללית על ההתנהלות. הוא יכול לדווח לציבור אם המועמד התנהל כראוי עם הכסף או לא, אבל לא מחויב לפרסם ולפרט אם היו בעיות בדרך ניהול הכסף, עבור מה הוציאו את הכסף ולמי הוא שולם.
לצערנו, גם את המעט הזה אנחנו עדיין לא מקבלים. ביקורת שהייתה אמורה להתפרסם אחרי חודשים בודדים נמרחת כבר שנה וחצי – זמן לא סביר בעליל.
(איך זה משפיע עליך)
אנו מצפים מנבחרי ציבור להתייחס בכבוד לכסף שלנו וזה משפיע על הדרך בה אנו תופסים אותם. לשם השוואה סכום של 324 אלף שקל הוא שווה ערך למענק הקורונה (750 שקל לאדם+500 שקל לילד) ל-108 משפחות בנות חמש נפשות או למעל חמש שנות עבודה של שכיר בשכר מינימום. גם אם הח"כים החליטו לממן לעצמם את הבחירות המקדימות, הכסף חייב להיות שקוף למען יתנהלו בזהירות ובחיסכון – וזה לצערנו לא המצב. לקראת בחירות נוספות, ואולי פריימריז בחלק מהמפלגות ראוי שמבקר המדינה ישחרר את המידע אודות המועמדים. מידע אותו אנו זכאים לקבל על פי חוק.
(מה עושים כדי שיתוקן)
מתוך הנחה כי מבקר המדינה מתמהמה אולי כי נדמה לו שלציבור לא ממש איכפת מהנושא, ואולי אפילו שכח – אנחנו יכולים להראות לו, ביחד, שביקורת כן חשובה לנו. בין אם אתם חברי אחת המפלגות או שלא, זה הכסף שלכם וזכותם לדעת איך הוא בוזבז. פנו ללשכת מבקר המדינה במייל ובקשו ממנו, בנימוס, שיפרסם את הדו"ח על הבחירות המקדימות – עכשיו, בטרם יתקיימו בחירות מקדימות נוספות: mevaker@mevaker.gov.il.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק