ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לבקשת "שקוף": נשיא המדינה חשף את הוצאותיו הפטורות ממס. נתניהו מסרב

חוק של ח"כ מיקי זוהר מ-2018 סידר לרה"מ ובני משפחתו פטור ממס על הוצאות בביתו הפרטי. על מה קיבל פטור בשנתיים האחרונות רה"מ בנימין נתניהו? הוא מסרב לפרסם. וכאילו זה לא מספיק, נתניהו מבקש כעת פטור רטרואקטיבי על המסים שהתבקש לשלם טרם אישור החוק. הנשיא לעומת זאת חשף הכל: הוציא כ-15,000 ש"ח על עיתונים וכ-30,000 ש"ח על הופעתו הייצוגית בשנה, פטורים ממס
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ריבלין ונתניהו ב-2019 (יונתן זינדל, פלאש 90)

בקשת חופש מידע של שקוף חושפת אילו חשבונות פרטיים שילמנו עבור נשיא המדינה, כנגזרת מחוק מיקי זוהר שמעניק פטור ממס על הוצאותיהם של מנהיגי המדינה. במשרד ראש הממשלה מסרבים, לפחות בינתיים, לחשוף את המידע המקביל לגבי ההוצאות סביב הווילה בקיסריה.

רה"מ, מתי תפרסם את הוצאותיך הפטורות ממס, כמו שעשה הנשיא? (יונתן זינדל, פלאש 90)

קצת רקע: בנימין נתניהו פעל בעבר לקבל החזרים מהכיס הציבורי על הוצאות שלא רלוונטיות למילוי תפקיד ראש הממשלה, לצד שדרוג ביתו הפרטי. לשם הדוגמה, רק חשבון המים החודשי בווילה בקיסריה מגיע ל 7,000 שקל בכל חודש – על חשבוננו. 

עוד באותו נושא:

הכל השתנה ב-2017 אז הגיש עו"ד שחר בן מאיר בג"ץ בנושא. השופטים החליטו שעל ראש הממשלה לשלם מס על כל הוצאה שאינה קשורה לתפקידו, בכללן הוצאות על המעון הפרטי בקיסריה.

אז מה עשה נתניהו? ב-2018 דאג שיחוקק חוק, בהובלת מיקי זוהר, שפוטר את ראש הממשלה והנשיא מכל הוצאה שהמדינה משלמת עבורם (חוץ משכר). הטיעון היה השוואת תנאי רה"מ לאלו של הנשיא שזכה בפטור עוד משנת 1961. 

שימור הקיים או שדרוגו?

בית הנשיא והמעון שייכים לציבור. כולנו מממנים את אחזקתם, וזה בסדר גמור. אף אחד לא מצפה מהנשיא ומרה"מ לשלם בעבור אחזקת מעון רשמי. בד בבד, זכאים המנהיגים למימון מהמדינה עבור "שימור הקיים" בבתיהם הנוספים הפרטיים. אף אחד גם לא מצפה מהם לשלם עבור התאמות בגין סידורי אבטחה למשל.

ח"כ מיקי זוהר. העביר חוק הפוטר את רה"מ וילדיו ממס עבור הוצאות בתיהם

אלא שלפי החוק שהעביר ח"כ זוהר (2018), גם הוצאות המנהיגים בבתיהם הפרטיים יהיו פטורות ממס. ההטבה תחול גם לאחר הפרישה, ללא הגבלת זמן ואפילו לשאריהם (ילדים ובת זוג). ההטבות אמורות כאמור לחול על הוצאות של "שימור הקיים", אלא אף אחד לא הגדיר מה זה "שימור הקיים", ומה זו הוצאה לגיטימית ורלוונטית למילוי תפקיד רה"מ. 

כך למשל, בדיון שנערך בכנסת העידו נציגי משרד רה"מ עצמו, כי אינם יודעים להבחין בין הוצאות פרטיות לבין ציבוריות. כלומר, רה"מ ומשפחתו עלולים לשדרג את ביתם על חשבוננו, ולהסוות זאת מאחורי מעטה "שימור". למרות זאת וחרף הבטחה של יו"ר ועדת הכספים משה גפני, מעולם לא התקיים דיון בנושא

נתניהו מסרב לשלם את חובותיו

החוק של מיקי זוהר, אם כך, מאפשר להעמיס על הציבור שלל בזבוזים, דוגמת שיפוצים, רכישת ריהוט, חשבונות מופרזים וכן הלאה. במילים אחרות החוק מאפשר ליאיר נתניהו לשכשך רגליים בבריכה בקיסריה לנצח על חשבון הציבור. יאיר, וילדים אחרים של ראשי ממשלה עתידיים שיחזיקו בריכה.

בעת חקיקת החוק העריכה רשות המיסים שהוא יעלה לציבור בין 100 ל-200 אלף שקל בשנה. סכום שכמובן צפוי רק לטפס ככל שהשנים יחלפו ויצטברו עוד ועוד ראשי ממשלה ונשיאים בדימוס. אביעד גליקמן חשף לאחרונה שרשות המיסים דורשת מנתניהו לשלם כ-600 אלף ש"ח בעבור עבודות שבוצעו בביתו הפרטי בין 2013 ל-2018, בהתאם לפסיקת בג"ץ. אלא שנתניהו פועל כדי לחמוק מתשלום המס. היום (ראשון) ביקש נתניהו רשמית מוועדת הכספים פטור מלא ממס עבור הוצאות שהציבור שילם עבורם עוד מתחילת כהונתו ב-2009.

משרד רה"מ מסתירים, בית הנשיא חושפים

על מנת להבין מה בדיוק כולנו אמורים לממן, והאם השימוש בחוק נעשה בצורה מדודה, "שקוף" פנתה דרך חוק חופש המידע למשרד רה"מ ולבית הנשיא בבקשה לחשוף את העלויות שהשיתו עלינו עד כה דרך סעיף זה.

אלא שבמשרד רה"מ עדיין לא סיפקו שבריר מידע בנושא ואף העניקו לעצמם ארכה למענה. אזכיר שדוברות משרד רה"מ מדורגת בתחתית דירוגי הדוברים של "שקוף" מדי שנה. במקביל, המשרד עונה לבקשות חופש מידע באיטיות משוועת, אם בכלל. 

למעשה, לא פעם בקשותינו לקבלת מידע נמצאו מוצדקת על ידי משרד המשפטים, ועדיין – משרד רה"מ סירב לחשוף את המידע. בין היתר כך קרה כאשר תבענו לדעת כיצד כספי משלמי המיסים מנוצלים לבניית בניין ומעון חדשים לרה"מ (פרויקט אלמוג). נמשיך להילחם לחשוף את הנתונים.

בבית הנשיא, מנגד, ענו במהירות, ואף סיפקו תשובות מלאות לשאלות המשך. הנה הנתונים:

מסתבר שמדי שנה, נשיא המדינה מקבל החזר הוצאת של כ-50 אלף שקלים עבור חשבונות בביתו הפרטי, עבור עיתונים, ועבור הופעה ייצוגית. לגבי עלות העיתונים, נמסר מבית הנשיא כי מדובר בתשלום שנתי לידיעות אחרונות וכלכליסט, מעריב, הארץ, מגזין דה מרקר, ישראל היום ומקור ראשון. אלו העיתונים שהנשיא קורא.

הופעה ייצוגית כוללת איפור וביגוד עליהם משלם הנשיא באופן אישי מכספו ומקבל החזרים כנגד קבלות שהגיש. חשבונות החשמל, הגז, והטלפון הם של הדירה הפרטית של הנשיא ראובן ריבלין הממוקמת ברחוב נוף הרים בירושלים.

חצי מיליון שקל על ביגוד

משרד רה"מ כאמור עדיין לא מסר את המידע, אבל נזכיר שאת נתוני ההופעה הייצוגית כבר חשפנו: בנימין ושרה נתניהו רכשו ביגוד מתקציב הציבור בכחצי מיליון שקל. רה"מ ורעייתו מיצו כל שקל אפשרי מתקציב הייצוג שמסתכם במאות אלפי שקלים. למרות זאת, לפי החשד נתניהו גם לקח חליפות יוקרה מאיש עסקים.

אזמ"ע (איך זה משפיע עליך?): רשות המיסים כאמור תובעת מס של כ-100 אלף שקל לשנה על הוצאות נתניהו בביתו בקיסריה. אם מדובר אך ורק בתשלום מס, אפשר רק לדמיין כמה סך הכל עלו לנו ההוצאות עצמן מדי שנה. הכסף הזה יוצא כולו מהכיס שלך. בנוסף, הטבות כאלו מגבירות את הניתוק של המנהיגים מהציבור הרחב ומחריפות את אובדן האמון של משלמי המיסים בפוליטיקה. לראייה, ברשתות כבר החלה תנועת מרד מיסים.

מחאת המיסים

מעש"י (מה לעשות כדי שיתוקן?): נבצע פניה נוספת ליו"ר ועדת הכספים גפני לבצע דיון בנושא ונמשיך לעקוב כדי לוודא שהנתונים נחשפים, והמסים משולמים. מוזמנים לעזור לנו דרך הצטרפות כמו"לים וכחברים בסיירת השקיפות שתפעל סביב הסוגיה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

  1. מה שלא ברור לי: אם יש לי חוב למקום העבודה שלי, הוא רשאי לפרוס את החוב ולהוריד לי את החוב מהמשכורת. אם לפוליטיקאי יש חוב למדינה (שנותנת לו את המשכורת), היא לא אמורה לעשות אותו דבר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!