ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לבקר את התקשורת 6: איך מעצמות עורכות עליך מניפולציות בפייסבוק?

בניית תשתיות - שנים לפני הבחירות עצמן. חשבונות פייסבוק מזוייפים שמארגנים הפגנות שמתרחשות בחיים האמיתיים. דיכוי מצביעים דרך ניפוח פרסומים שקריים. כשאתם גוללים בבית בפיד רוב הסיכויים שגם אתם נחשפים לפרופילים פיקטיביים בחסותן של מדינות שיש להן מה להרוויח מלהשפיע על העמדה שלכם.  זה לא מותחן ריגול - זו המציאות. הנה חלק מהשיטות. כתבה שישית בסדרת כתבות הקריאה הביקורתית של שקוף
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

למה הרוסים רוצים לעזור לברני סאנדרס? לפני כחודש דיווחו גורמי ביון אמריקאים לברני סאנדרס כי הממשל הרוסי מנסה להתערב לטובתו בבחירות לראשות המפלגה הדמוקרטית. למה הממשל הרוסי מעוניין לעזור לסאנדרס להיבחר? זו ה-שאלה. התשובה אולי נגזרת מאופיים הפרובוקטיבי שלו ושל יריבו הפוטנציאלי טראמפ, שני מועמדים שקרב ראש בראש ביניהם יכול להעמיק את השסע בחברה האמריקאית ולפגוע באחדותה, ומשם גם בחוסן הלאומי שלה.

סדרת הכתבות של שקוף בנושא קריאה ביקורתית:

האמריקאים למודי ניסיון מהבחירות הקודמות במה שנוגע להתערבות של הממשלה הרוסית. בעקבות החשדות להתערבות זרה בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב מינה משרד המשפטים האמריקאי ועדת חקירה בראשות ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר. הדו"ח, שפורסם לפני כשנה כשחלקים גדולים ממנו מושחרים, חושף כמה משיטות העבודה של סוכנויות רוסיות בבחירות. בין הנושאים שבהם טיפל היו הקשר בין הממשל הרוסי לבין הקמפיין של טראמפ, הפריצה למערכת הקמפיין של יריבתו הילרי קלינטון וניסיונות שיבוש החקירה של הנשיא המכהן.

חלק מהדו"ח עדיין חסוי

ממצאי הדו״ח מצביעים על כך שהרוסים השקיעו בדעת הקהל האמריקאית עוד הרבה לפני הבחירות, כולל הקמת קבוצות בנושאים שונים ואלפי חשבונות מזוייפים. אלה הצליחו בשלב מסוים לארגן עצרות תמיכה בטראמפ ובמקביל פעלו לדיכוי מצביעים מהצד השני בטענה שהמתמודדת שלהם שונאת מיעוטים ומושחתת ולכן "אין באמת למי להצביע".

תמצתנו את שיטות העבודה, כפי שהן עולות מהדו"ח:

בניית תשתית – שנים לפני הבחירות עצמן

  • הרוסים שלחו לארה"ב סוכנים בכיסויים שונים לאיסוף מידע עוד בשנת 2014, כמעט שלוש שנים לפני הבחירות (ע' 4).
  • עד סוף שנת 2016 לרוסים הייתה גישה למיליוני אזרחים אמריקאים דרך קבוצות פייסבוק ואינסטגרם (ע' 14).
  • הופעלו חשבונות טוויטר מזוייפים, לכל אחד מהם עשרות אלפי עוקבים, ביניהם דמויות פוליטיות שהדהדו את המסרים שהרוסים צייצו. טוויטר זיהתה 3,814 חשבונות כאלו ופייסבוק 470 חשבונות. החשבונות האלו יצרו סך הכל כ-80 אלף פוסטים בין ינואר 2015 לאוגוסט 2017, פוסטים שהגיעו לכ-126 מיליון משתמשים (ע' 15).

להתערב בבחירות מרחוק

סוכנות IRA, שפעלה מטעם הממשל הרוסי, פתחה חשבונות מזוייפים ברשתות החברתיות, שייראו כאילו מקורם בארה"ב.

  • דרך אותן חשבונות נפתחו קבוצות פעילים תחת מעטה של יוזמה שצמחה מהשטח לטובת קידומו של מועמד.
  • ה-IRA פתחה גם חשבונות עם שמות דומים לשמות של ארגונים אמיתיים, המקדמים נושאים כמו התנגדות למהגרים, מאבק האוכלוסיה האפרו-אמריקאית ומפלגת 'מסיבת התה'.
  • לקראת הבחירות החשבונות והקבוצות החלו לנקוט עמדה ברורה, תמכו בדונאלד טראמפ וביקרו את הילרי קלינטון. כך, לדוגמא, במאי 2016 חשבון בשם ׳מאט סקייבר׳ שלח באופן פרטי בקשות לקבוצות תומכות טראמפ כדי שיעזרו לו לארגן צעדת תמיכה במועמד. הסוכנות הרוסית רכשה יותר מ-3,500 מודעות לקידום הצעדה ואירועים דומים ביותר מ-100 אלף דולר.
  • במקביל, החשבונות המזוייפים המשיכו לעמוד מאחורי קבוצות שתמכו בזכויות להט"ב, שוויון זכויות וקבוצות מוסלמים – מהלך ששימש אותם קרוב יותר לבחירות לטובת ניסיון לדיכוי מצביעים מהצד השני.

רגליים בקרקע: כך הצליחו חשבונות פייסבוק מזוייפים לארגן הפגנות

אחד החלקים המדהימים בדו"ח הוא תיאור התהליך מיצירת חשבון מזוייף להפגנה מציאותית בשטח. ככה עושים את זה:

  • הסוכנות הרוסית פותחת אירוע אמיתי דרך החשבונות המזוייפים שהקימה שנים קודם לכן. מפעילי החשבונות מתחזים לפעילי שטח מקומיים.
  • הסוכנות שולחת לכמות גדולה של אנשים הזמנה לאירוע דרך החשבונות המזוייפים.
  • היא מחפשת אדם שהביע עניין ומבקשת ממנו, דרך מארגן האירוע (חשבון מזוייף), להיות המתאם בשטח, מאחר והיוזם המקורי לא יצליח להגיע.
  • הסוכנות הרוסית ממשיכה לארגן בשיטות שונות את האירוע מאחורי הקלעים ואפילו להוציא הודעות לתקשורת. כל ההפניות לראיונות נשלחות למתאם האמריקאי האמיתי.
  • הדו"ח של מולר טוען כי היו עשרות אירועים אמיתיים שהתקיימו באופן הזה. האירוע הראשון שזוהה התקיים עוד בנובמבר 2015.
עמוד 31 בדו"ח – ככה ארגנו צעדות

המסרים שטפטפו הרוסים הודהדו בידי קמפיין טראמפ: מולר מצא כמה שיתופים כאלו בחשבונות הפרטיים של הנשיא.

טראמפ משתף חומר תעמולה של הסוכנות הרוסית

דיכוי מצביעים והעמקת השסע

בחצי השני של 2016, כשההתארגנות הייתה מוכוונת במלואה לבחירות, החלו בסוכנות הרוסית לשכנע מיעוטים שלא להצביע, או לחלופין להצביע למועמד שלישי לא ריאלי.

כמה דוגמאות:

  • באוקטובר 2016, חודש לפני הבחירות, הרוסים השתמשו בחשבון ששמו ׳התעוררו שחורים׳ וכתבו: "…בבחירה בין השניים, טראמפ או קילרי, אנחנו לא יכולים לבחור – ולכן עדיף שלא להצביע בכלל".
  • בנובמבר, ימים ספורים לפני הבחירות, כתבו בחשבון אינסטגרם בשם ׳בלאקטיביסט׳: "בחרו בשלום והצביעו לג'יל שטיין. סמכו עליי – לא תבזבזו את הקול שלכם".
  • ׳המוסלמים המאוחדים של אמריקה׳, חשבון שנשלט גם הוא בידי הסוכנות הרוסית, פרסם את ההודעה הבאה: "אמריקאים מוסלמים מחרימים היום את הבחירות, רובם מסרבים להצביע להילרי קלינטון מכיוון שהיא מעוניינת להמשיך את המלחמות כנגד המוסלמים במזרח התיכון".
  • בנוסף החלו להופיע הודעות ממומנות שהביעו חשש מפגיעה בטוהר הבחירות.

לעיון בדו"ח המלא.

יציאת הממלכה הבריטית מהאיחוד האירופי: ״הונאה אחת גדולה״

לא רק הרצת מועמדים לאומנים לנשיאות ארצות הברית: המעורבות של הממשלה הרוסית גלשה גם ליציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. המטרה הפעם – החלשת חוסנו של האיחוד על ידי הוצאת מדינה מובילה ממנו, פעולה שהובילה גם לחוסר יציבות פוליטית בבריטניה ולנפילת הממשלה הבריטית. בהרצאת ה-TED שלפניכם מציגה העיתונאית החוקרת קרול קדוולדר מה-observer את אוזלת ידה של המדינה הדמוקרטית אל מול התעמולה המופצת באינטרנט ומסבירה כיצד ניתן להפיץ היום שקרים בקלות יחסית ובאופן ממוקד. קדוולדר קוראת לתעמולה שהתרחשה בפייסבוק הונאה אחת גדולה כנגד אזרחי בריטניה.

בייחוד בשעה הזו, שבה כולנו נדרשים להישאר בבית וחלקנו ממלאים את הזמן בשיטוט ברשתות החברתיות, חשוב שנזכור שאנחנו טרף קל – אנחנו המוצר שאותו מוכרים לבעלי אינטרס ולמדינות שאינן חפצות בטובתנו.

עיתוני חדשות סינים בשירות התעמולה

בסין אין אמנם גישה רשמית לפייסבוק, אבל לפי מגזין האקונומיסט, מתוך 1.3 מיליארד אזרחים – לשלושה מיליון דווקא כן יש גישה לרשת החברתית, דרך רשתות עוקפות (VPN). ערוצי התקשורת הסינים משקיעים משאבים רבים בהפצת חדשות מטעם הממשל דרך הרשתות החברתיות. כך, לרשת CGTN, שנשלטת בידי הממשל הסיני, יש 98 מיליון עוקבים בפייסבוק, לעומת הניו יורק טיימס, שלו יש רק 17 מיליון עוקבים. אם בעבר ממשלות זרות היו צריכות להפיץ עיתון כדי להגביר את ההשפעה שלהן במדינות אחרות, היום הן רק צריכות לחזק את האחיזה בפיד הפייסבוק שלכם.

לפני כשנה פורסם גרף במגזין האקונומיסט שמשווה כמה מערוצי התקשורת המרכזיים בסין אל מול רשתות תקשורת כמו CNN וניו יורק טיימס ועמודים של מפורסמים כמו וויל סמית, שאקירה ורונאלדו. התקשורת ורשת האינטרנט בסין אמנם אינן חופשיות, אך לפי המכון freedom house סין משקיעה מאמצים רבים בהגברת ההשפעה שלה בעולם דרך הפצת פרופגנדה בערוצים חדשותיים שבשליטתה.

מתוך האקונומיסט

הגרף מפנה את תשומת הלב לכמה ערוצי חדשות סינים שלהם עשרות מיליוני עוקבים. בדקנו מה המצב שלהם לאחר שנה מפרסום הכתבה. ל-CGTN יש 98 מיליון עוקבים לעומת 75 מיליון ב-2019, ל-china daily יש 89 מיליון עוקבים, ל-People Daily יש 50 מיליון עוקבים ול-Xinhua יותר מ-75 מיליון עוקבים. כלומר, עלייה של מיליונים עד עשרות מיליונים תוך שנה.

מסתמן שהערוצים הסינים מכוונים למקומות שבהם הדמוקרטיה פחות מובנת מאליה, כמו מצרים, ערב הסעודית ודמוקרטיות בדרום אמריקה.

מתוך האקונומיסט

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

חשבונות אנונימיים בעברית שמקורם בחו"ל לא חסרים. כך, לדוגמא, דף בשם MIGA הריץ את משה פייגלין לכנסת. מפעילי העמוד סירבו להזדהות ואפילו במפלגתו של פייגלין ׳זהות׳ התקשו לומר לנו מי האנשים שעומדים מאחוריו.

בנוסף, תקציב התעמולה של המפלגות אינו שקוף, למרות שהגיע למיליארד שקלים בשנה האחרונה. חלק מהתקציב הזה מופנה לפרסום באינטרנט וגם בפייסבוק. אומנם פייסבוק מחייבת דפים בעלי אופי פוליטי לזהות את הגורם המשלם על המודעות, אך ניתן לעקוף זאת בקלות יחסית. לדוגמא, להעביר כסף למשרד יחסי ציבור שישלם עליו או להפעיל אותו במסווה של תנועה א-מפלגתית.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

הכנסת חייבת להחיל רגולציית שקיפות מוחלטת על כל מודעה ממומנת בפייסבוק. ברמה האישית? על כולנו לדעת שלא משנה כמה חכמים אנחנו – השעמום והפסיביות שלנו הופכים אותנו לטרף קל עבור בעלי אינטרס. פייסבוק מרוויחה מהמצב הזה כסף ולכן לאו דווקא תגן עלינו מרצונה

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!