ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

איך אפשר למנוע זיופים בבחירות הקרובות: שני פתרונות ישימים

בליכוד אמנם שכחו מהנושא, אך שורת ארגונים אזרחיים פנו לוועדת הבחירות בבקשה לקידום פעולות בהולות לצמצום הזיופים בבחירות הקרובות. הזמן קצר, וביקשנו בעצמנו מהארגונים השונים להצביע על תיקון הכרחי אחד. משמר הבחירות, המכון הישראלי לדמוקרטיה והתנועה לטוהר המידות הצביעו על שקיפות בפרוטוקולי הקלפיות כמטרת על. בתנועה לאיכות השלטון מאמינים שקלפי מאוזנת ומפוקחת יותר תפתור את הבעיה. בינתיים בוועדת הבחירות הודיעו כבר על צעד ראשון
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר

בוועדות הקלפי יושב מזכיר נטרלי ושלושה נציגים של המפלגות מהכנסת היוצאת. בליל הבחירות אמורה הוועדה לספור את הקולות ולהעבירם לוועדת הבחירות יחד עם פרוטוקול בו מציינים כל אירוע חריג שהתרחש באותו היום. בשנה האחרונה העלו שלל גורמים פוליטיים טענות כי הזיופים מטים את תוצאות הבחירות ודרשו הצבת מצלמות. אלא שרגע אחריהן, הם שכחו מהנושא.

אבל שורת ארגונים אזרחיים מתוך הקואליציה לשקיפות פנו לוועדת הבחירות בבקשה לקידום פעולות בהולות לצמצום הזיופים בבחירות הקרובות. הם טוענים שהפתרונות ישימים ועדיין נחוצים. ובראש: שקיפות בפרוטוקולים ויצירת איזון בין הנציגים בקלפי.

הבעיה: שינויים בפרוטוקול הקלפי לאחר סגירתו. הפתרון: שקיפות

לכל קלפי יש פרוטוקול בו רושמים חברי הוועדה אירועים חריגים שהתרחשו באותו יום, מספר המצביעים וסיכום ההצבעה בסוף היום. הפרוטוקולים האלו חסויים ולא מפורסמים לציבור ואפילו לא למפלגות. חוסר השקיפות שלהם מאפשר לבצע בהם שינויים לאחר סגירת הקלפי. שינויים שחברי ועדה או משקיפים עשויים שלא לדעת בכלל שנעשו.

הפתרונות

  • שקיפות. פרסום הפרוטוקולים בגלוי עם השחרת פרטים אישיים.
  • צילום הפרוטוקולים ושליחתם פעמיים ביום לוועדת הבחירות כדי למנוע שינויים רטרואקטיבים.

"אין שום טעם בצילום הקלפיות במהלך היום, הזיופים האמיתיים מתרחשים לאחר סגירת הקלפי", אומרת סמרה גורן מהמטה לשיתוף פעולה בין המחאות וארגונים. לדבריה, "צילום דף התוצאות יאפשר אימות ובקרה לכל קלפי שתוצאותיה עלולה להצביע על חשד לזיוף". גורן מוסיפה שבמטה חשים אי נוחות רבה מכך שאף המפלגות אינן יכולות לקבל את סריקות הפרוטוקולים לבדיקה ובקרה "זה מרוקן מתוכן את המושג בקרה הדדית אשר עליו מושתת מערכת בקרת הבחירות".

גם מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס, מסמן את הבעיה כקריטית: "כל אחד מאיתנו משתמש ביום בטלפון שלו לצלם דברים חשובים, ורק את הפרוטוקלים לא מאשרים לצלם. אם ועדת הבחירות הייתה מאשרת לצלם את הפרוטוקולים, ולפרסם אותם, זה היה יוצר הרתעה משמעותית בפני כל אחד שחושב לזייף את הבחירות".

עו"ד עומר מקייס

איך אתם מקדמים את הפתרונות?

"הרעיונות שהבאנו במכתב לוועדת הבחירות הם דברים שהועלו עוד לפני ועדת הבחירות הקודמת, ומבוססים על הניסיון והידע שנצבר אצלנו ואצל משמר הבחירות בנושא". מקייס מדגיש כי "בלי הנכונות של ועדת הבחירות קשה מאוד להתקדם. הוועדה מסתגרת, לא עונה, ולא משתפת איתנו פעולה". חשוב לציין, פרסום הפרוטוקולים הם אלו שאפשרו למתנדבי משמר הבחירות לחשוף אי סדרים בבחירות באפריל.

שאלנו גם את ד"ר תהילה אלטושלר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה באיזה פתרון אחד הייתה בוחרת לאור הזמן הקצר, והיא סומכת את ידיה על הצעה זו. "אני הייתי בוחרת שקיפות של הפרוטוקולים", אמרה לנו. ולגבי אי-קידום הפתרון גם הם פנו ולא קיבלו מענה מוועדת הבחירות.

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר

הבעיה: חוסר איזון של של גושי המפלגות. הפתרון: שינוי הנהלים

שלושה שבועות לפני הבחירות אמורה ועדת הבחירות לפרסם קובץ ובו חלוקה לפי נציגי המפלגות בוועדות הקלפי. ועדת הבחירות אמורה לדאוג שהייצוג יהיה מאוזן לפי מפתח גושי של ימין-שמאל, חילוני-חרדי וכדומה. בפועל פורסם הקובץ הסופי בבחירות הקודמות יומיים לפני, מה שהביא לעיוותים בחלוקה. במסמך נכתב: "בבחירות לכנסת ה-21 היו לערך כ-1500 קלפיות ללא איזון גושי, ובבחירות לכנסת ה- 22 השתפר המצב והיו לערך כ-247 קלפיות ללא איזון גושי".

פתרונות

  • פרסום הקובץ והחלוקה פרק זמן משמעותי לפני הבחירות.
  • זמן גג להגשת השינויים המתבקשים על ידי המפלגות.
  • סנקציה על מפלגות שיעשו שינויים ללא אישור שניתן בזמן.
  • קמפיין הסברה לעידוד הציבור לקחת חלק בתהליך הפיקוח מטעם המפלגות.
צילום אתר לע"מ, אבי אוחיון

בתנועה לאיכות השלטון מצביעים על הבעיה הזו כקריטית ביותר. "קלפי מאוזן ומפוקח מבחינת ועדת הקלפי וגם מבחינת המשקיפים זה התיקון החשוב ביותר", אומר לנו עו"ד הידי נגב מהתנועה לאיכות השלטון. "אני מאמין שכל עוד יש נציג נוכח לכל צד וגוש במפה הפוליטית – יהיה קשה הרבה יותר לאלו המבקשים לרמות". לדבריו הקפדה על נוכחות מאוזנת של כל הצדדים גם כחברי ועדה וגם כמשקיפים היא גם זו שמאפשרת את אמון הציבור בבחירות ובשיטה. "למעשה היא גם זו שמבטיחה את טוהר הבחירות".

איך קידמת את התיקון?

"שיגרנו חוות דעת מטעם התנועה לאיכות השלטון והמכון הישראלי לדמוקרטיה ליו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-23 כב' השופט הנדל, למנהלת הכללית של הוועדה וליועץ המשפטי של הוועדה. נמסר לנו שהם מתכוונים להשיב למכתבנו".

נדגיש: הפתרונות הקלים והשימים האלה יכולים לצמצם משמעותית את הניסיונות לזיופים בסבב הבחירות השלישי בשני במרץ 2020. עם זאת, טרם קיבלו הארגונים תשובה רשמית מהוועדה בנוגע לאילו מההמלצות יאמצו, ובכוונתם להמשיך ולהציף בפני הוועדה אתגרים נוספים.

אתר לע"מ, צילום: אבי אוחיון

מה שכן, יש בשורות טובות: כנראה שמשהו בהתמדה עבד, לפחות חלקית. בשבוע שעבר, לקראת סגירת הרכב הקלפיות, פנינו בכמה שאלות בנושא לוועדה. ואמש כששלחנו לוועדה שוב את טענות הארגונים לקבלת תגובה קיבלנו הודעה כי השופט ניל הנדל, יו"ר הוועדה, אמר בפגישה עם נציגי המפלגות: "לא נסכים עם שינויים בחלוקה של ההרכב הסיעתי ללא אישור. יופעלו סנקציות על המפרים". עוד הודיעה ועדת הבחירות כי הנדל "רואה חשיבות רבה שבקלפי יהיו נציגים משלוש סיעות שונות, תוך כדי שמירה על הכללים והעקרונות שקבעה ועדת הבחירות המרכזית, כל זאת במטרה לשמור על טוהר הבחירות, תוך כדי יישום עקרון הבקרה ההדדית". לאחר מכן הוסיפה הוועדה: "הארגונים שפנו לוועדת הבחירות המרכזית באותם נושאים שאתה מעלה בפניתך, יקבלו תשובה ישירה. ועדת הבחירות המרכזית אינה סבורה שיש צורך בגורם מתווך להבהרת התשובות".

בתגובה להודעת הוועדה נמסר מהמטה לשיתוף פעולה בין המחאות והארגונים כי "אנו מברכים על החלטת הוועדה ומצפים כי תקפיד בתוכה על ייצוג בקלפי בין גושי המפלגות, כפי שמשתקפת מהכנסת הנוכחית".

גילוי נאות: גם אנחנו ב'שקוף' חברים בקואליציית השקיפות יחד עם שאר הארגונים המוזכרים בכתבה.

תוספת (מאת תומר אביטל): פתרון מדליק נוסף – תצהיר התחייבות לשמירה על טוהר הבחירות

העיפו מבט בטופס הפשוט הזה. הוא יכול למנוע אינספור זיופים. התנועה לטוהר המידות שיגרה לאחרונה לוועדת הבחירות הצעה פשוטה וחכמה: להחתים יו"רי וחברי ועדות קלפי בבחירות על תצהיר התחייבות לשמירה על טוהר הבחירות. לפני שתפקפקו ביעילות 'תצהיר' דעו שיצר אותו פרופ' דן אריאלי. אריאלי, יועץ לממשלות רבות בתחום רמאות ושקרים (וגם מו"ל בשקוף 😅), הוכיח במחקריו כי חוק לא מפחית מרמאויות. לעומת זאת, אזכור קוד מוסרי בסמוך למועד ביצוע פעולה גורם לשינוי התנהגותי ועליה בהתנהגות האתית.
 
אלא שוועדת הבחירות כלל לא הגיבה להצעה זו. לא חבל? זה רעיון ישים וקל לביצוע. פנינו גם לוועדה ונעדכן ברגע שנקבל תשובה.
 
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. אפשר וכדאי להחליף את הפתק במעטפה בטופס לסריקה אוטומטית, כמו זה של הבחינה הפסיכומטרית, כל בוחר מסמן ריבוע, בסוף סורקים הכל ע"י מכונה, כך יהיה משמעותית פחות טעויות ספירה, והס0ירה תסתיים תוך דקות אחדות.

  2. טיפשות = “לעשות את אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות בכל פעם” אלברט איינשטיין
    לאחר הבעיות החוזרות ונישנות בהצבעות בקלפיות, הגיע הזמן להחליף את מערכת הבחירות הארכאית במערכת בחירות חכמה שתוכל להתמודד עם הקידמה ולהבטיח בחירות הוגנות ומדויקות.
    בבחירות ידניות כפי שקיימות היום פשוט מאוד לזייף את תוצאות הבחירות. זה נעשה על ידי אנשי מפתח במערכת, ברמות הכי גבוהות. הנתונים מעידים על רמאויות מאורגנות שגם מתועדת לעיתים בפרוטוקולים. רוב הזיופים ו״הטעויות״ של תוצאות הבחירות קורות בקלפיות. מקרים אלה מאורגנים בצורה ממוסדת בעזרת חברי ועדות הקלפי, ששותפים להונאה.
    במצב הפוליטי הקיים היום יש סכנה מוחשית שמערכת הבחירות תיפגע בצורה רצינית, במידה ויוסטו תוצאות הבחירות. כל אדם, מימין או משמאל, צריך להיות מודאג לגבי התהליך הדמוקרטי בישראל.
    השאלה היא האם כדאי אולי לעבור לבחירות ממוחשבות. אחת הטענות שנתקלתי בה בכתבה ב״ישראל היום״, נאמר ע״י עו״ד אורלי עדס מנכ״לית ועדת הבחירות המרכזית ״בזמנו נאמר כי אפשר יהיה לקיים את כל מערכת הבחירות באמצעות מחשבים רק כאשר מסעודה מדימונה תוכל להצביע במחשב״. נשמע כמו אגוז קשה לפיצוח, אז החלטתי להרים את הכפפה ופיתחתי קונספט מהפכני של מערכת ממוחשבת כזאת. המערכת בנויה על פתרון יצירתי שמקטין למינימום את ההשפעות על המצביעים בעיקבות המעבר למערכת בחירות ממוחשבת.
    מצורפים שני סרטונים בנושא
    מחפש שיתופי פעולה
    https://drive.google.com/file/d/1aLQvEef_hfO6wgk_GlIT0V247K1-p75_/view?usp=drivesdk
    https://drive.google.com/file/d/1DK3lhbb0xwSKQlULVZ-rp32u8CBIisVv/view?usp=drivesdk

  3. הישועה לא תבוא מהממשלה / מהמדינה
    עלינו להתאחד ולפעול במנותק מן הממשלה והמדינה
    עלינו להתאחד ולעזור זה לזה בכל תחומי החיים ולא לצפות שמישהו אחר יבוא ויעשה את העבודה במקומנו כמו תאגיד מדיני

  4. יש בעיה של זיוף כתב המינוי למשקיפים :
    כאשר הגיעו משקיפים לקלפיות לא מאוזנות מטעם מפלגות השמאל- מרכז, הם נדהמו לגלות שכבר יש שם משקיפים מטעם המפלגה ששלחה אותם . אסור שני משקיפים מאותה מפלגה ולכן המגיעים עזבו. בפועל , כתבי המינוי של הנמצאים הקלפי היו מזויפים .
    היות וכתב המינוי מועתק במכונת צילום ורק צריך למלא בו שם ותעודת זהות , קל מאור לזייף .
    צריך אמצעי זיהוי גם למשקיפים !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!