ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, יסיים את תפקידו באפריל. הכנסת תתקשה למנות לו מחליף

יועמ"ש הכנסת, איל ינון, עתיד לסיים את תפקידו באפריל הקרוב. מי שאמור למנות יועץ משפטי חדש הוא יו"ר הכנסת, לאחר המלצת ועדה שבמציאות הנוכחית לא ניתן להקים. במידה ולא ימונה יועץ בזמן, המשנה שלו אמור למלא את מקומו - הבעיה: אין כיום משנה ליועץ 
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חשבתם שהשלטון בסחרור בשנה האחרונה?
חכו: הכל הולך להיות מטורף אף יותר. יועמ"ש הכנסת, איל ינון, עתיד לסיים את תפקידו באפריל הקרוב. בדקנו: מי שאמור למנות יועץ משפטי חדש הוא יו"ר הכנסת. הוא אמור לעשות זאת לאחר המלצת ועדה שבמציאות הנוכחית מסובך להקים, וזאת בכפוף לאישור עוד ועדה שלא קיימת.

על פי החוק, אם לא ימונה יועץ בזמן, המשנה ליועץ אמור להחליפו. אז הלכנו לבדוק מי הוא. מסתבר שאין כרגע משנה ליועמ"ש הכנסת. אז מי יהיה היועץ המשפטי לכנסת מאפריל? אין לנו מושג. אולי הפתרון הינו להאריך את כהונתו?
בשביל זה צריך חוות דעת של… יועמ"ש הכנסת.

כהונה מסתיימת באפריל

מתוקף תפקידו, אמון היועץ המשפטי של הכנסת על ייעוץ משפטי ליו"ר הכנסת ולמוסדות הכנסת, שמירת ההליך התקין במשכן, ייעוץ לחברי הכנסת בכל הנוגע לעבודתם, וייצוג הכנסת בערכאות שיפוטיות שונות.

היועץ ממונה לתקופה של חמש שנים על ידי יו"ר הכנסת, וניתן להאריך את כהונתו בחמש שנים נוספות. איל ינון, היועץ הנוכחי, מונה לתפקיד באפריל 2010 ולאחר הארכת כהונתו בשנת 2015, הוא עתיד לסיים את תפקידו באפריל הקרוב. הבעיה: במציאות כיום, הפרוצדורה החוקית להחלפתו לא תתאפשר.

איל ינון – מתוך אתר הכנסת

תהליך בחירת היועץ – החל מהקמת ועדת ציבורית ועד לאישור ועדת הכנסת

חלון המינוי לבחירת יועץ חדש כבר נפתח: מי שאחראי על מינוי יועץ חדש הוא יו"ר הכנסת. מינוי זה אפשרי רק לאחר שהמועמד עבר ועדה ציבורית, שנראה בלתי אפשרי להקים כיום. לאחר הועדה הציבורית אישור המועמד כפוף לוועדת הכנסת, עוד ועדה שלא קיימת כיום.

הוועדת הציבורית: יו"ר הכנסת חייב למנות ועדה ציבורית שאמורה להמליץ בפניו על 2-4 מועמדים לתפקיד. הוועדה הציבורית מורכבת משבעה חברים: שופט עליון, נציב שירות המדינה, יו"ר לשכת עו"ד וחבר סגל אקדמי. עד כאן הכל נראה אפשרי. אך שלושת החברים האחרים בוועדה הציבורית הם: יו"ר ועדת הכנסת, יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה. תפקידים אלה לא מולאו מאז הבחירות באפריל 2019.

ועדת הכנסת: לאחר שיו"ר הכנסת בוחר את המועמד/ת שלו, ועדת הכנסת נדרשת לאשר סופית את המינוי.

חלון הזדמנויות נפתח, ספק רב אם הכנסת תעמוד במצופה ממנה

החוק קובע כי "מינוי יועץ משפטי לכנסת יעשה, ככל האפשר", בחלון שבין תשעים יום לשלושים יום טרם סיום תפקידו. מאחר וינון נכנס לתפקיד באפריל 2010, באופן אירוני, חלון הזמן שכבר נפתח צפוי להסגר ביום הבחירות לכנסת, ה-2 במרץ.

בסיום תפקידו, אם לא ימצא מחליף, מי שאמור לתפוס את מקומו הוא המשנה ליועץ המשפטי. פנינו לדוברות הכנסת בשאלה מי הוא המשנה הנוכחי, אך שם נמסר לנו כי "אין כרגע, כי המשנה ליועץ, אתי בנדלר, פרשה לגמלאות ב-30 ביוני 2019 ובגלל שהפרישה היתה בפגרת הבחירות הקודמת ומינוי משנה דורש על פי החוק את אישור יו״ר הכנסת היה צורך לחכות לבחירת יו״ר קבוע לכנסת ה-22 אלא שבינתיים נקלענו לפגרת בחירות נוספת שדחתה שוב את המינוי".

חוסר היכולת של הכנסת למנות יועץ משפטי מהווה עדות נוספת לחולשתה. ועדותיה לא מתכנסות מאז דצמבר 2018 והיא לא מסוגלת לפקח על עבודת הממשלה. כעת מסתבר שהיא אפילו לא מסוגלת למנות לעצמה יועץ משפטי בהתאם לחוק. ויולי אדלשטיין? יו"ר הכנסת מונע את הקמת הוועדות בעקביות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. ברוך שפטרנו ממנו.
    בינינו אפשר להסתדר היטב כם ללא רועץ משפטי, ואלי עדיף כך, כי הרועצים הללו בדרך כלל משתייכים לכנופיית שלטון ה(צ)חוק המשחיתה כל חלקה טובה במדינת ישראל.
    ראינו את מעלליהם רק לאחרונה וזה בהחלט מספיק כדי להבין שמדובר בחבר פושעים שעשו יד אחת ובאיצטלה של גלימת הצדק מרשים לעצמם לעשות כל מעשה נבלה אפשרי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!