ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

למה תומר אביטל מבקש לקבל מ"שקוף" מתנות במקום שכר?

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתב האישום מתקרב ורה"מ בנימין נתניהו טוען שוב ושוב ש"אין בעיה עם מתנות מחברים". מדובר במתנות שנתניהו דרש בצורה קבועה, והגיעו לשווי כולל של כמיליון שקל. המכתב למעלה הוא כמובן בדיחה. זה ניסיון להבהיר שאפילו בעובדה הכי בסיסית שמופיעה בכתב האישום – יש אמת מטרידה. 
הרי לפי נתניהו, כל אחד יכול לבקש מאנשים שיעבירו לו בשיטתיות ובקביעות במקום משכורת – דברים שהוא זקוק להם, וכך למעשה להתחמק מתשלום מס. נתניהו דרש שוב ושוב לקבל את אותן מתנות במשך לא פחות מ-5 שנים. קראו את המשפט הזה שוב. מהחישוב יוצא שנתניהו קיבל מהצד מתנות בשווי של 17 אלף שקל לחודש **בקביעות** ועדיין הדבר לא הוכר כהכנסה, ולא שולם עליו מס. בחקירותיו אף סיפר נתניהו, כבדרך אגב, שקיבל גם מבן דוד אחר אלפי דולרים בחודש.
נכון, מתנות פטורות ממס, אך האם מדובר במתנה גם אם הפוליטיקאי דורש אותה והיא ניתנת בקביעות? מה דעתך?
לפי רשויות המס התשובה ברורה. "המבחן לסיווג התקבול כמתנה או כהכנסה בידי המקבל, הוא האם התקבול ניתן בתור מחווה של הבעת תודה במישור הרגשי, כנדיבות לב גרידא, או שמא כתמורה וכגמול עבור שירות שניתן על ידי מקבל המתנה", הסביר ג׳ק בלנגה, רו״ח ועו״ד סגן נשיא לשכת רואי חשבון. הוא הדגיש כי "שירות יכול שיהיה גם מתן עצות, קידום אינטרס עסקי וכדומה". לדבריו, כדי שתהיה פטורה ממס – אסורה להיות אצל מקבל המתנה ציפייה לקבלה.

מלבד מתנות מובהקות, על כל אגורה שאזרח בישראל מקבל, עליו לשלם מס – לא משנה למה זה משמש. גם תרומות. אין כזה דבר לקבל תרומה מבלי להוציא קבלה. כל פעולה חשבונאית בישראל חייבת במס.
ככה מממנים את הכבישים ובתי החולים שלנו. ככה מממנים את צה"ל ואת כיתות הלימוד.
נתניהו, שהודה כי ביקש את ה"מתנות" האלו, ואין על העובדות האלו מחלוקת, למעשה גזל כסף מהקופה הציבורית.

בנימין נתניהו


זה רק חלק מהתמונה. נתניהו הוא מקבל ההחלטות מספר 1 במדינת ישראל. בסמכותו לקבל החלטות שמשפיעות על כולנו. לכן יש כאן כמה מחדלים חמורים:
1) רה"מ אמור לדווח על כל אדם שיש לו איתו קשר חריג כדי למנוע ניגודי עניינים. אלא שנתניהו לא סיפר מעולם על הזיקה שלו למרעיפי המתנות – אף שאלה פינקו אותו לאורך שנים בסכומי עתק. נתניהו העלים מידע זה ממשרד המשפטים.
2) לא רק זאת, חוק שירות הציבור (מתנות), תש"ם-1979 מנוסח ברור להפליא: שרים, ח"כים ופקידים חייבים לדווח על כל חולצה או עט שהם מקבלים. וכפי שהראינו בעבר – החוק איננו אות מתה, כולם, מלבד נתניהו, מדווחים על מתנות גם בשווי של שקלים בודדים: https://shkifut.info/gifts. לא רק זאת, המתנה אצל איש ציבור בכלל אמורה לעבור לרשות המדינה (לחצו לפירוט נוסף).  נתניהו? לא דיווח על מתנות בשווי שהתקרב לכמיליון שקל (!) בניגוד לחוק. למה? כנראה שידע שבסכום ובשיטתיות שכאלו – אין עו"ד או רו"ח בעולם שיחשוב שמדובר במשהו אחר מאשר משכורת קבועה ולא חוקית מהצד.
3) נתניהו קיבל במקביל שכר יפה לצד כיסוי של כלל הוצאותיו  – והמימון ימשיך גם אחרי שיסיים את כהונתו.
4) הדילים האלו פוגעים ישירות בך

אין ארוחות חינם ונתניהו במקביל עזר לכאורה למרעיפי המתנות. לפי טיוטת כתב האישום, מי ש"פינק" את רה"מ זכה לאוזן קשבת, לרבות הרמת טלפונים אישית למענו לבכירים בארה"ב, קידום רפורמה שתפחית מהמס שהיה נדרש לשלם, הטסה במסוק המיוחד של רה"מ ועוד.
ואם זה לא מספיק, במקום להתנצל, רה"מ מנסה להגדיר מחדש נורמות כמו "מתנות" ו"ניגודי עניינים" בצורה שתכשיר את השרץ הזה ותפגע בכולנו לעוד שנים קדימה. 😡
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!