ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דרישה טריוויאלית: לחייב תיעוד מפגשים בין גופי פיקוח ממשלתיים לגופים המפוקחים על ידם

עמותת "הצלחה" פנתה לייעוץ המשפטי לממשלה לאחר שניסתה לקבל מידע על פגישות של חברי הרשות השנייה וחברי מועצת הכבלים והלוויין עם נציגי הגופים המפוקחים על ידיהן, חברות החדשות וחברות הוט ויס • הבקשות נדחו משום שבגופי הפיקוח לא קיבלו כל הנחיה לתעד את המידע

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אילוסטרציה

עמותת "הצלחה", באמצעות יועמ"ש העמותה עו"ד אלעד מן, פנתה בשבוע שעבר ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, בבקשה שתפרסם הנחייה מחייבת בנוגע לתיעוד קשרים בין רגולטורים (מאסדרים) לבין נציגי גופים עליהם הם מפקחים. במידה והנחייה לא תתפרסם בתוך חודשיים, או נימוק מדוע אין לפרסם הנחייה כזו, תעתור "הצלחה" לביהמ"ש.

הפנייה ליועמ"שית מגיעה אחרי שב-27 בנובמבר 2021 הגישה עמותת הצלחה בקשות חופש מידע למשרד התקשורת, על מנת לקבל מידע על פגישות חברי מועצת הכבלים והלוויין עם נציגי גופים המפוקחים על ידה. במקביל נשלחה בקשה דומה לגבי פגישות חברי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו.

מועצת הכבלים והלווין היא הגוף המפקח על השידורים הרב-ערוציים (חברת הכבלים הוט וחברת הלווין יס) והרשות השנייה היא הגוף המפקח על הטלוויזיה והרדיו המסחריים. להחלטות המועצות יכולות להיות השלכות כלכליות משמעותיות על הגופים המפוקחים, ומידע על פגישות של חברי המועצות עם הגורמים המפוקחים יכול לשפוך אור על יוזמות ועמדות של אותם חברים.

ב-7 בפברואר 2023 התקבלו תשובות לבקשות חופש המידע, לפיהן אין לרשויות מידע בנושא פגישות ושיחות של חברי המועצה, זאת משום שהם "לא נדרשו או הונחו לתעד מידע כזה או לשמור אותו".

פנייה-בעניין-תיעוד-פגישות-מאסדרים

למרות היעדר הנחייה בנושא, פנו מאגף חופש המידע לחברי מועצת הרשות השנייה בהווה ובעבר הלא רחוק, אולם רק חברת המועצה ד"ר אודליה מינס (הנמצאת כעת בלב מחלוקת בין הייעוץ המשפטי לממשלה לבין הממשלה בשל מינויה שלא כחוק ליו"ר הרשות השנייה) השיבה לבקשה ופירטה את מפגשיה עם מפוקחים.

ד"ר מינס דיווחה על חמש שיחות שקיימה, כולן עם דמויות מחברת קשת וחברת הבת חדשות 12, זאת בתקופה שבין אפריל 2020 לאפריל 2022. שתי שיחות התקיימו עם יו"ר דירקטוריון קשת ונמשכו 10-15 דקות, שלוש שיחות התקיימו במרץ-אפריל 2022 עם סמנכ"לית הרגולציה בקשת, כשאחת מהן ארכה 50 דקות. ד"ר מינס לא פירטה מה היו נושאי השיחה או האם בשיחה הובטח דבר כלשהו לנציגי הגוף המפוקח.

המידע החלקי אותו סיפקה ד"ר מינס מעיד עד כמה עשוי להיות חשוב המידע הנוגע לפגישות בעלי תפקידים של גופים מאסדרים עם נציגים מהגוף המפוקח, ובוודאי במידה וחברי המועצות יחויבו לתעד פרטים ממפגשיהם, כולל נושאי הדיון בפגישות והאם הוענקו הבטחות כלשהן לגורמים המפוקחים.

תשובה

"קיים אינטרס ציבורי מובהק בתיעוד ודיווח כל מפגש של חבר מועצה בגוף אסדרה, העלול לעורר במקרים קיצוניים אף חשש לניגוד עניינים והפרת הדין", טוען עו"ד מן בפנייתו, "מדובר בצורך רוחבי, עקרוני ובעל חשיבות הנוגע לכלל גופי האסדרה. בשל כך, מתן המענה לצורך זה רובצת לפתחו של הייעוץ המשפטי לממשלה".

עו"ד מן מזכיר עוד כי הייעוץ המשפטי לממשלה פנה ב-2021 לכלל היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה בהמלצה לקדם נוהל מפגשים עם שדלנים (לוביסטים) במשרדי הממשלה, מסיבות הנכונות גם למפגשי מאסדרים עם גופים מפוקחים.

הגופים אותם יידעה "הצלחה" על שליחת המכתב ליועמ"שית הם רשות האסדרה, הרשות לניירות ערך, רשות התחרות הכלכלית, בנק ישראל, רשות החשמל, רשות הטבע והגנים, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו והמועצה לשידורי כבלים ולווין, אולם בפנייה מצויין כי היא אינה נוגעת רק לגופים אלה אלא לכל "גופי אסדרה שהם יחידות סמך או הפועלים במסגרת משרדי הממשלה" ו"יחידות נפרדות ותאגידים סטטוטוריים שהוקמו בחוק".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!