ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הפוליטיקה של הזיהום: המזהם לא משלם

אחרי כמעט עשור של אזהרות, המשרד להגנת הסביבה הכריז על קנס מגוחך לרותם אמפרט • המפגע הרעיל עדיין כאן

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

גשם שחלחל מהר הפוספוגבס היבש ויצר תשטיפים חומציים בשטח (מרץ 2024). (צילום: אליזבטה סנדלרסקי, המשרד להגנת הסביבה)

המשרד להגנת הסביבה דיווח אתמול (שני) שקנס את חברת רותם אמפרט נגב, מבית ICL (לשעבר כי"ל), ב-897.84 אלף שקל, משום שהפרה את "היתר הרעלים" שניתן לה. היתר הרעלים הוא רישיון לזהם, אבל בגבולות ההיתר. רותם אמפרט "לא הכינה תוכנית שיקום להר הפוספוגבס במועד ולא פעלה לפיה", ולפיכך נקנסה.

הפוספוגבס הוא תוצר לוואי של כריית פוספטים. הוא מוגדר כפסולת רעילה שגורמת לזיהום קרקע, מקורות מים ואוויר וגם לפגיעה נופית. החומר הרטוב מטופל תחילה בבריכות השפכים, ולאחר שהוא מתייבש הוא מועבר לערמת ענק, שמכונה הר הפוספוגבס.

לפני תשע שנים, לאחר שהזיהום הצטבר במשך שנים ארוכות ללא מפריע, המשרד להגנת הסביבה הציב לחברה תנאים ברישיון העסק שלה, שיחייבו אותה לטפל בהר הרעיל.

לפני שבע שנים, המדינה התקדמה עוד צעד קטן: הדרישות לשיקום הר הרעל עודכנו גם בהיתר הרעלים של החברה. זה קרה אחרי שהמפעל גרם לאחד מהאסונות הסביבתיים הגדולים ביותר במדינה – אסון אשלים. בריכת השפכים שהכילה פוספוגבס רטוב קרסה והמים המזוהמים זרמו אל הנחל ושטפו אותו. החברה, מצידה, המשיכה לא לטפל כנדרש במפגע.

לפני כשלוש שנים הוביל המשרד להגנת הסביבה יחד עם משרד האוצר ומשרד האנרגיה, שאחראי על אוצרות הטבע בישראל, מנגנון בטוחות לשיקום נזקי הפסולת התעשייתית של רותם אמפרט. הוא גם אושר על ידי ועדת הכספים של הכנסת כתנאי למתן זיכיון להמשך כריית הפוספטים.

והנה, למרות הדרישות השונות בעשור האחרון, המפגע עומד שריר וקיים. השיקום המיוחל, שיארך כ-20 שנה, טרם החל.

יתרה מכך, המדינה פועלת לאיטה למיצוי ההליכים מול החברה ולהבטחת שיקום המפגעים והפחתת הזיהום. אפילו הקנס שקיבלה החברה הוא אחרי הנחה של 10%. הסיבה? המשרד לא ביצע הליכי אכיפה בנושא זה בשנתיים שקדמו להפרה.

לא שזה משנה לעידן עופר, בעל השליטה ב-ICL. במשרד להגנת הסביבה מקפידים לדווח על גודל הקנס עד לעשרות השקלים, אבל ICL הכניסה ברבעון האחרון יותר מ-6 מיליארד שקל. העיצומים הכספיים הזניחים הללו לא ממש מטרידים את רותם אמפרט ולא מרתיעים אף אחד.

עיקרון "המזהם משלם" הוא עיקרון בסיסי בפיקוח ובאכיפה בתחום הגנת הסביבה ושמירה על בריאות הציבור. מטרתו היא למנוע פגיעה עתידית בסביבה ולגבות מחיר על פגיעה שכבר נעשתה.

במקרים של זיהום כבד ומתמשך, החוק מאפשר לפתוח גם בהליך פלילי ולקבוע עונש מאסר לבעלי תפקידים ולמי שנושא באחריות. אחרי כל-כך הרבה שנים של הרעלה, לא הגיע כבר הזמן שהמשרד להגנת הסביבה יפעל בכל האמצעים ובכל הכוח כדי להבטיח שרותם אמפרט נגב ישלמו ולא יזהמו עוד אף פעם?

עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון ומחבר הספרים "צריך לקיים" ו"המשבר הגדול"

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!