ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב "שקוף": חמישה שרים לא הגישו למבקר המדינה הצהרות הון 

בראש הרשימה עומד השר אמסלם, שמסרב להגיש את ההצהרה כבר 1,093 ימים. על פי הכללים למניעת ניגוד עניינים שקבעה הממשלה, השרים מחויבים בהגשת הצהרת הון שנתית. הצהרת ההון מאפשרות לאתר הפרשי הון בנכסי שרים, האחראים על החלטות בעלות משמעות כלכלית עבור האזרחים, וקיימת סכנה כי הם עושים בכוח הזה שימוש להעצים את הונם

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מתעלם סדרתי. השר אמסלם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חמישה שרים בממשלת ישראל ה-37 טרם הגישו הצהרון הון נדרשות – כך עולה מתשובת לשכת מבקר המדינה לפניית "שקוף". השרים שטרם הגישו הצהרת הון הם השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שר החינוך יואב קיש ושר התיירות חיים כץ. מבין השרים המוזכרים, השר אמסלם סרבן קבוע של הגשת הצהרות הון, ומחויב כבר 1,093 ימים בהגשת הצהרות הון מהממשלה ה-35 בה היה חבר. 

בכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים (התשס"ג-2003), שהתקינה הממשלה והמבוססים על המלצות דוח ועדת אשר משנת 1977, נקבע כי ראש הממשלה, שרי הממשלה וסגניהם, מחויבים בהגשתה למבקר המדינה של הצהרת הון שנתית. את ההצהרה עליהם להגיש למבקר לא יאוחר מ-60 יום מתום כל שנת כהונה במשרת שר, ו-60 יום לאחר סיום כהונה כשר.

הצהרת ההון מהווה כלי לאיתור הפרשי הון בנכסיהם של חברי ממשלה, אישים האחראים על החלטות בעלות משמעות כלכלית בלתי מוגבלת עבור אזרחי ישראל, ושקיימת סכנה כי הם עושים בכוח הזה שימוש להעצים את הונם האישי.

"מיכון הצהרות ההון יאפשר להשוות את ההון באופן אוטומטי, וכך ייחסך זמן עבודה של עובד הרשות. כמו כן, יהיה ניתן לבצע את השוואות ההון של כלל החייבים להגיש הצהרות הון, ולהציף לבדיקה פרטנית רק נישומים שבבדיקה האוטומטית נמצא בהצהרותיהם הפרש הון בלתי מוסבר", כך נכתב בדוח מבקר המדינה הנוגע למיכון ההצהרות שפרסם בנובמבר 2022.

השר אמסלם סרבן קבוע של הגשת הצהרות הון

1,093 ימים עברו מהיום בו היה מחויב השר אמסלם להגיש הצהרת הון בממשלה ה-35 בה היה חבר. אמסלם נדרש להגיש עד כה שתי הצהרות הון למבקר, הראשונה 60 יום אחרי סיום כהונתו הראשונה שנמשכה שנה פחות יומיים, והשנייה במסגרת כהונתו בממשלה ה-37 בה הוא מכהן כרגע כשר. הימנעותו מהגשת הצהרות ההון מונעת ממבקר המדינה יכולת להתחקות אחר שינויים בהונו בתקופה האמורה, ובמקרה זה גם בצבירת ההון בין תקופות הכהונה.  

בדיקת "שקוף" גילתה בחודש מרץ כי כחבר כנסת אמסלם הגיש הצהרת הון ליו"ר הכנסת, כמתחייב בחוק חסינות חברי הכנסת. הצהרת ההון הוגשה ב-13 בדצמבר 2022, עם השבעתו לכנסת ה-25. כאן המקום לציין שיו"ר הכנסת אינו מורשה להעביר את הצהרת ההון של אמסלם למבקר המדינה, גם אם יבקש זאת המבקר, לאור שמתחייבת הסכמתו של אמסלם לכך. בעוד שמבקר המדינה בודק את הצהרות השרים ואת השינויים בהון שצברו בין ההצהרות שהגישו, יו"ר הכנסת מותיר את המעטפות סגורות ואין משמעות גדולה להגשת ההצהרות.

חסר סמכויות בנושא. מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לפי סעיף 16 (א) בתקנון האתיקה של חברי הכנסת, יו"ר הכנסת מורשה לפתוח את הצהרות ההון של הח"כים, אולם מחויב לסודיות מוחלטת לגבי פרטיהן, שאותם הוא רשאי לחשוף רק באישור או לבקשת חבר הכנסת, ובמקרה של דרישת בית המשפט. בפועל, מעטפות ההצהרות נותרות סגורות בלשכת יו"ר הכנסת.

באופן אירוני, השר המקשר בין הממשלה לכנסת הוא זה שהגיש הצהרת הון בכנסת אולם מסרב להגיש אותה כשר בממשלה. 

המבקר חסר סמכויות אכיפה

כשאזרח מהשורה מאחר בהגשת הצהרת הון הדבר נחשב לעבירה פלילית על פי סעיף 215 לפקודת מס הכנסה, וכל חודש איחור גורר קנסות מצטברים הנעים בין 380-750 שקלים בחודש. אולם כשחברי ממשלה, שבאופן תיאורטי אמורים לשמש דוגמה לציבור, אינם מגישים בזמן הצהרות הון, החוקים והתקנות אינם מאפשרים להטיל עליהם סנקציה כלכלית או אחרת.

בניגוד לכלל האזרחים החייבים בכך, שרי ממשלות ישראל דאגו שלא להעניק סמכויות אכיפה למבקר המדינה על שרים המסרבים להגיש הצהרות הון, וכרגע אין יכולת להטיל סנקציות כלכליות או אחרות על אותם חברי ממשלה. הטענה שמחוקקים דואגים לעצמם יותר מאשר לנו, מקבלת במקרה זה משנה תוקף. 

"כל שר מחויב בהגשת הצהרות הון למבקר המדינה בהתאם ל'כללי אשר'", נמסר במרץ 2024 ל"שקוף" ממשרד המבקר. "מתוקף אותם כללים המבקר פנה בעבר לראש הממשלה עם רשימת השרים שלא הגישו את הצהרות ההון. על השרים לנהוג על פי כללי אשר והוראות הדין".

ב-7 בינואר מסר משרד ראש הממשלה ל"שקוף" כי "לאחר קבלת מכתבו של מבקר המדינה, מזכירות הממשלה פנתה לכל לשכות השרים על מנת שיגישו את הצהרות ההון שלהם". מאז פניית לשכת ראש הממשלה לשרים עברו לפחות שבעה חודשים אולם השרים ממשיכים להתעלם ממנה.

מלשכת השר רון דרמר נמסר: "אין תגובה". 

ממשרדי שאר השרים לא התקבלה כל התייחסות עד כה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

6 תגובות

  1. כדרישת הרשות המוסמכת הגשתי השנה -כעצמאי בן 75 ,מעסיק עובדים -הצהרת הון.המנוולים שמתנגדים לכך בכנסת ובכלל,,יש מה להסתיר!!! אבל אותם לא קוראים לסדר!!! הם שווים מעל לחוק!!! זו כל התורה.

  2. איך שייכת צביעות לכאן? יש כללים שמחייבים את כ ו ל ם. ותגובתך אינה אלא ווטאבאוטיזם במירעו.

    1. כתבה זו רק מחזקת את ההבנה שכנופיית עבריינים מחזיקה בהגאי המדינה המדינה ומובילה אותה לתהום.

    2. מה זה דייך? מי בממשלת השינוי שהיתההרחוקה מלהיות שמאל, כמו שביבימלא ימין, לא הגיש הצהרת הון כמתבקש. תן שם אחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!