ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ממשיך לצפצף על החוק: השר אמסלם מסרב להגיש הצהרת הון

בניגוד לכללים המחייבים שרים וסגניהם, דוד אמסלם נמנע מלהגיש הצהרה מאז הושבע לשר • כך גם היה כשהיה חבר בממשלה ה-35 - 867 יום בסך הכל ללא הצהרה • למבקר המדינה אין סמכויות ענישה על מפרי הכללים, ובמשרד ראש הממשלה נמנעים מלפעול בנושא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר דודי אמסלם, בחודש ספטמבר השנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השר לשיתוף פעולה אזורי דוד אמסלם נמנע מלהגיש הצהרת הון מאז הושבע לשר בממשלה ה-37. זאת בניגוד לכללים למניעת ניגוד עניינים שקבעה הממשלה. כך עולה מתשובת לשכת מבקר המדינה לפניית "שקוף". 

זו אינה הפעם הראשונה שבה אמסלם מפר את כללי הממשלה. כפי שחזרנו ודיווחנו, גם כשאמסלם היה חבר בממשלה ה-35 (ממשלת נתניהו-גנץ) הוא נמנע מלהגיש הצהרת הון. ומכאן שבחישוב כללי, זה 867 יום שאמסלם לא הגיש הצהרת הון כמחויב. 

לנוכח הממצאים, "שקוף" פנה לדוברות משרד ראש הממשלה בבקשה לדעת אם בכוונת ראש הממשלה להורות לאמסלם להגיש לאלתר את הצהרות ההון הנדרשות, גם הנוכחית וגם הקודמת, ואף להתנות בפניו את המשך כהונתו בהגשת ההצהרות. עד פרסום ידיעה זו לא התקבלה תשובה ממשרד ראש הממשלה. פנייה ללשכתו של השר אמסלם לקבלת תגובה העלתה גם היא חרס.  

חוסר האונים של מבקר המדינה

הצהרת ההון מהווה כלי לאיתור הפרשי הון בנכסיהם של חברי ממשלה האחראים על החלטות בעלות משמעות כלכלית עבור אזרחי ישראל. וזאת כדי לאותת לציבור אם קיימת סכנה שהללו עושים שימוש לא ראוי בכוחם, להעצמת הונם האישי.

בכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים שהתקינה הממשלה ב-2002 ונכנסו לתוקף ב-2003, והמבוססים על המלצות דוח ועדת אשר מ-1977, נקבע כי ראש הממשלה, שרי הממשלה וסגניהם, מחויבים בהגשתה למבקר המדינה של הצהרה הון שנתית. את ההצהרה עליהם להגיש למבקר לא יאוחר מ-60 יום מכניסתם לתפקידו, 60 יום מתום כל שנת כהונה במשרת שר, ו-60 יום לאחר סיום כהונה כשר. 

בסעיף 17 לכללים נקבע כי בתוך 60 ימים מתחילת כהונתו, יצהיר השר למבקר המדינה, בין היתר, על עניינים אלו: ההון, הנכסים, הזכויות, וההתחייבויות שיש לשר ולבני משפחתו ביום כניסתו לתפקיד, מקורות ההכנסה שלו ושל בני משפחתו בשנה שקדמה למינויו כשר, ופרטים נוספים כפי שקבע המבקר.

אלא שמוסד מבקר המדינה חסר אונים מול שרים המפרים את הכלל הנוגע לחובה האמורה. זאת כיוון שכללי הממשלה והחוק בישראל אינם מעניקים למוסד המבקר סמכויות ענישה והטלת סנקציות על מפרי הכללים. 

אפשר כי הנחת המוצא הייתה שדי בפרסום שמו של שר שמפר את הכללים על מנת שהוא יגיש לבסוף את הצהרת ההון, כנדרש. אולם אנו חיים בעידן בו חלק מנבחרי הציבור סבורים שהם מעל החוק, וכשהם יודעים שאין למעשיהם השלכות אישיות הם נוטים, כך נראה, להתחמק מאחריות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. תודה רבה על העדכון ופשוט אסור לעזוב את הנושא. לפזר את המידע לכל העיתונאים ולבקש מהם לשאול אותו על הנושא בכל ראיון עם מר (מאוד מר) דודי כץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!