ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חוק אלג'זירה יוארך: החלטות ועדת השרים לחקיקה

פעילות הוועדה החשובה אמנם אינה חשופה לציבור, ואין לנו יכולת לדעת כמה זמן הקדישו השרים להצעות החוק, או מדוע החליטו כפי שהחליטו • זה המידע שאפשר בכל זאת לדלות • מעקב "שקוף" על ישיבת 30 ביוני 2024

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת שלמה קרעי בכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת שלמה קרעי בכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הממשלה תתמוך בהארכת תוקפו של "חוק אלג'זירה 1", שעליו נכתב בחוות הדעת של האגודה לזכויות האזרח כי "מדובר בחוק שאיננו אלא כתם על ספר החוקים הישראלי". פרט לכך דנה אתמול (ראשון 7.7) ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות יריב לוין (ליכוד) ב-44 הצעות חוק. הוועדה החליטה לתמוך ב-15 מההצעות, להתנגד לארבע, ולדחות את הדיון ביתר ההצעות בטווחים שבין שבוע לשלושה חודשים. 

בין 15 הצעות החוק שזכו לתמיכה ממשלתית ניתן למצוא ארבע הצעות ממשלתיות ו-11 הצעות חוק פרטיות – שמונה מהן הוגשו על ידי ח"כים מהקואליציה ושלוש על ידי ח"כים מהאופוזיציה. 

ההצעות שנדחו

הוועדה דחתה את הצעת החוק של ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) ויונתן מישרקי (ש"ס), "הצעת חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (תיקון – פיקוח על מוצרי מזון בריא בסיסיים)". בדברי ההסבר להצעת החוק מצוין כי "משרד הבריאות הכין רשימה מפורטת של מוצרי מזון בריא שאותם יש להכניס לרשימת המוצרים בפיקוח ממשלתי. בין היתר, המליץ משרד הבריאות להכניס לרשימת המוצרים בפיקוח: לחם מדגן מלא, דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות עונתיים, טחינה גולמית, שמן זית, אגוזי מלך ושקדים ועוד". 

על פי ההצעה שנדחתה כאמור, שר האוצר ושר הבריאות יקבעו בתקנות רשימת מוצרי מזון בריא בסיסיים שעליהם יחול פיקוח, כדי ליצור סל מוצרים בסיסי מזין במחירים מפוקחים. חברי ועדת השרים הנוכחית כנראה מתנגדים לעידוד בריאות בקרב אזרחי ישראל. 

הוועדה דחתה גם את הצעת החוק של ח"כ יוסף עטאונה "הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון – התאמות לאוכלוסייה הערבית – חגים)". כיום מוסדות אקדמיים מתחשבים במועדי חגים של סטודנטים מוסלמים כשמועדי בחינות נופלים עליהם, אולם מעמד חגי הדתות שאינם ביהדות שונה מאשר חגים יהודיים. בדברי הצעת החוק צוין כי "המוסד האקדמי מייצג ערכים של שוויון, צדק, חופש ושותפות כלל אנושית, אך עליו לקדם וליישם אותם בפועל, בין השאר, באמצעות הכללת חגים לא יהודיים בלוח השנה האקדמי".

העמקת הסיפוח הזוחל ועוד זכויות למילואימניקים

ועדת השרים החליטה לתמוך בהצעת חוק רשות העתיקות (תיקון – סמכות רשות העתיקות ביהודה והשומרון) של ח"כ עמית הלוי, שתכפיף את האתרים הארכיאולוגיים ביהודה ושומרון לרשות עתיקות הישראלית, במקום למינהל האזרחי כפי שקיים היום. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "אין עוררין על כך שאזורים אלו רוויי היסטוריה יהודית, וממילא לממצאים אלו אין כל זיקה היסטורית או אחרת לרשות הפלסטינית. לפיכך, לדיון על המעמד המדיני של אזורי יהודה והשומרון, אין רלוונטיות לאחריות של ישראל על הממצאים הארכיאולוגיים השייכים לעמה". 

הוועדה אישרה שתי הצעות שנוגעות למורשת. האחת של שני ח"כים מש"ס – סימון מושיאשוילי וינון אזולאי – המבקשת להסדיר בחוק יום לציון מכתבן של 18 משפחות יהודיות מגאוגרגיה שהביעו את רצונן לעלות לישראל, מעבר ל"מסך הברזל" בימי שלטון ברית המועצות. מכתב מטעם המשפחות פורסם ב-10 בנובמבר 1969 והוקרא מעל בימת הכנסת על ידי ראש הממשלה דאז גולדה מאיר. 

חיילי מילואים בתרגיל בגבול הצפון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

ההצעה השנייה שאושרה היא זו של מאיר כהן מיש עתיד, "הצעת חוק להטמעת מורשת יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך וההשכלה הגבוהה". בשנת 2016 הוגשו מסקנות ועדת ביטון, שקבעו כי מורשת יהדות ספרד והמזרח אינה מקבלת את מקומה הראוי בתכני הלימודים בישראל – מבית ספר ועד לימודים גבוהים. הצעת החוק מעוניינת להקים מערך מקצועי להטעמת המורשת וההיסטוריה של יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך והאקדמיה, שיעקוב וידווח על התקדמות הנושא מידי שנה. 

בשבועות האחרונים אישרה הוועדה כמה וכמה הצעות חוק שנוגעות לזכויות משרתי המילואים. לאלו הצטרפה השבוע "הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון – העדפה מתקנת למשרתי מילואים)" של ח"כ קטי שטרית (ליכוד), שקיבלה את אישור הוועדה. בדברי ההסבר להצעה מצוין כי היא "משווה את מעמדם של משרתי המילואים הפעיל למעמדן של קבוצות אוכלוסייה ייחודיות אשר זכאיות להקלות או תנאים חלופיים לצורך קבלה, רישום ולימודים להשכלה גבוהה, דוגמת מיעוטים וקבוצות בעלות רקע חברתי-כלכלי רלוונטי". 

הוועדה אישרה גם את הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הארכת תקופת הלידה וההורות להורי פעוט עם מוגבלות מורכבת) של ח"כ יעקב אשר (ש"ס) ומשה גפני (יהדות התורה). בדברי ההסבר של ההצעה מצוין כי "הצעת החוק מבקשת להאריך את תקופת הלידה וההורות בחמישה שבועות נוספים עבור עובדת שהילד אשר ילדה הינו פעוט עם מוגבלות מורכבת וכן בהתאמה את התקופה בה היא תהיה זכאית לדמי לידה".

הצעה נוספת שאושרה היא הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון -החזר דמי נסיעה באמבולנס עבור מטופל בתחום בריאות הנפש) של ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) המרבה לעסוק בסוגיית בריאות הנפש. בדברי ההסבר מנומק כי המתמודדים עם מחלות נפש משתמשים פעמים רבות בפינוי לבית חולים באמצעות אמבולנסים, בשל תחושות מצוקה בעלות ביטוי פיזי. השימוש המוגבר בשירותי אמבולנס מעמיס על משפחותיהם, שבשל מחלתם נאלצות להתמודד עם הוצאות רבות נוספות. 

ההצעות שאושרו בוועדה:

שם הצעת החוקיוזם ההצעהמספר ההצעה
1טיוטת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 136)ממשלתי
2הצעת חוק יום לציון מכתב 18 המשפחותהיהודיות מגאורגיהחה"כ סימון מושיאשוילי וינון אזולאיפ/3687
3הצעת חוק להטמעת מורשת יהדות ספרדוהמזרח במערכת החינוך וההשכלה הגבוההחה"כ מאיר כהן ואחריםפ/3758
4הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון – העדפהמתקנת למשרתי מילואים)חה"כ קטי קטרין שטריתפ/4567
5הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון -החזר דמי נסיעה באמבולנס עבור מטופל בתחום בריאות הנפש)חה"כ מיכל מרים וולדיגרפ/41
6טיוטת חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם (תיקון מס')ממשלתי
7הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – תקופת לידה והורות להורה יחיד)חה"כ שרן מרים השכלפ/541
8הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הארכת תקופת הלידה וההורות להורי פעוט עם מוגבלות מורכבת)חה"כ יעקב אשר ומשה גפניפ/3076
9הצעת חוק שירות המדינה (מינויים)(תיקון -עדיפות למשרת מילואים פעיל)חה"כ שרון ניר ואחריםפ/4327
10הצעת חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחוןהציבור (תיקון מס' 8), התשפ"ד- 2024 (ה"ח הכנסת מס' 1020)ח"כ יצחק קרויזרפ/3326
11הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה -נתוני תקשורת)(תיקון – חובת דיווח)חה"כ שמחה רוטמן ואחריםפ/3531
12הצעת חוק מגבלות על חזרתו של עבריין מיןלסביבת נפגע העבירה (תיקון – שינוי מידת הנזק והגדרת גילו של העבריין)חה"כ לימור סון הר מלךפ/4510
13הצעת חוק רשות העתיקות (תיקון – סמכותרשות העתיקות ביהודה והשומרון)חה"כ עמית הלויפ/2346
14טיוטת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס')(תגמול מיוחד חלף שכר לחטופים)ממשלתי
15טיוטת חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זרבביטחון המדינה (הוראת שעה – חרבות ברזל) (תיקון)ממשלתי

ההצעות שנדחו על ידי הוועדה:

שם ההצעהיוזם ההצעהמספר ההצעה
הצעת חוק חניה לנכים (תיקון – זכאות תג נכה לצמיתות(חה"כ אימאן ח'טיב יאסיןפ/4388
הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון – התאמותלאוכלוסייה הערבית – חגים(חה"כ יוסף עטאונה ואחריםפ/1267
הצעת חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים)תיקון – פיקוח על מוצרי מזון בריא בסיסיים(חה"כ יסמין פרידמן ויונתן מישרקיפ/4395
הצעת חוק היחידה המיוחדת לחילופי מידע שלגופי הביטחון והרשויות האזרחיותחה"כ שרן מרים השכלפ/4480
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,855 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!