ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יועמ"שית הכנסת תקפה את בקשת הקיצור של הקואליציה: "זלזול בכנסת ובמעמדה"

ועדת הכנסת אישרה בדקה ה-90 את בקשת הממשלה להעניק פטור מחובת הנחה להצעת החוק להעלאת גיל הפטור משירות מילואים • ההליך יקצר את זמן החקיקה אך הוא מונע דיון מקיף בהחלטה שתשפיע על משרתי המילואים • עו"ד שגית אפיק על עיתוי הבקשה סמוך לפקיעת תוקף הוראת השעה: "הבקשה מקוממת. מגיעה ברגע האחרון ומשאירה יומיים לכנסת ולוועדה"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יועמש"ית הכנסת עו"ד שגית אפיק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מקרה שקרה היום (שני) בוועדת הכנסת בראשות אופיר כץ (ליכוד) המחיש את סבלנותה ההולכת  ומתקצרת של יועמ"שית הכנסת עו"ד שגית אפיק כלפי תרגילי החקיקה של הקואליציה. הוועדה אישרה היום (שני) את בקשת הממשלה לפטור מחובת הנחה ולהקדמת הדיון בהצעה להעלאת גיל הפטור ממילואים, שנועד להאריך את משך שירות המילואים. אפיק מתחה בדיון ביקורת על הבקשה, טענה שהיא מקוממת ושהיא מונעת דיון ציבורי חשוב בחוקים קריטיים. 

הצעת חוק שירות ביטחון (העלאת גיל הפטור חרבות ברזל – הארכת הוראת שעה) מבקשת להאריך בשלושה חודשים את הוראת השעה שמעלה בשנה את הגיל שבו יינתן הפטור מחמת גיל בכל קטגוריות הגילאים הנקובים בחוק שירות הביטחון, כך שחייל מילואים שאינו קצין ישרת עד גיל 41 במקום 40, קצין ישרת עד גיל 46 במקום 45 והמשרתים בתפקידים מיוחדים ישרתו במילואים עד גיל 50 במקום 49.

במהלך הדיון בוועדה מתחה היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, ביקורת על בקשות הפטור של הממשלה: "האינפלציה בבקשות פטור מחובת הנחה לא מקובלת והוצאתי על כך מכתב למזכיר הממשלה. הבקשה הזו מקוממת במיוחד משום שמגיעה ברגע האחרון, ומשאירה יומיים עבודה לכנסת ולוועדה".

ככלל, כל הצעת חוק שמונחת על שולחן הכנסת נדרשת להמתין 45 ימים לפחות עד להצבעה במליאת הכנסת, הליך המוכר גם כ"חובת הנחה". חובה זו נועדה לאפשר לח"כים ולחברי ועדת השרים לחקיקה לגבש עמדה ולאפשר דיון ציבורי. עם זאת, אפשר לקבל פטור מחובת הנחה במקרה שהממשלה מצהירה שהיא תומכת בחוק או אם ועדת הכנסת מאשרת פטור כזה. בנוסף,  במכון הישראלי לדמוקרטיה מציינים בסקירה שעלתה בנושא כי לגבי כל הצעה שזוכה לפטור מחובת הנחה גם קיים "חשד" כי מדובר בהצעות חוק שהממשלה רוצה לקדם בעצמה אך עושה זאת באמצעות חקיקה פרטית כדי לעקוף את ההליך הכרוך בהעברת חוק ממשלתית – פרסום תזכיר חוק וקבלת הערות מהציבור וממשרדי הממשלה השונים, לרבות מהייעוץ המשפטי לממשלה.

יו"ר ועדת הכנסת אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לדברי עו"ד אפיק, "זה זלזול בכנסת ובמעמדה וביכולתה לעבוד, ובפרט אחרי שבוועדת חוץ וביטחון לא הסכימו לתת את ההארכה לשנה בעבר. אין מקום לתת פטורים מכל הקריאות בהצעה הזו. ככל שיינתן פטור מקריאה ראשונה, על מערכת הביטחון והצבא לתת בוועדת חוץ וביטחון בעצמם את כל הנתונים על הקבוצה, על הצרכים, על חלופות שנשקלו בהליך הממשלתי – בלי אלה מבחינתי יהיה הליך חקיקה  לא תקין".

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "הארכת הוראת השעה נובעת מצורך מיידי, מהיקף המשימות ומהיעדר האפשרות לענות על צורך מבצעי זה באמצעים אחרים, שכן גריעה של אותם משרתי מילואים תוך כדי הלחימה עלולה לגרום לפגיעה בכשירות וברציפות התפקוד של היחידות, בייחוד לגבי היחידות הלוחמות. כמו כן, ההארכה נדרשת בשל הצורך למלא את השורות ולהרחיב מסגרות לוחמות".

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) תקף את ההצעה ואמר כי "בממשלת ישראל יושבת קבוצה של מנותקים. ההצעה אומרת שמי שמשרת, ישרת עכשיו יותר, בעוד שיש קבוצה גדולה של אנשים שחייהם ממשיכים כמעט כרגיל. במקום לבקש מאנשים לבוא ולתרום למדינה, היא גורמת להגדלת הנטל על המשרתים שיקרסו". לעומתו טען ח"כ שמחה רוטמן כי "צריך להפסיק את השיח הפופוליסטי הזה. לכולם ברור שגם אם מחר בבוקר יגויסו כל החרדים והערבים, החוק הזה עדיין נדרש כרגע כי לא יספיקו להכשיר אותם". 

בהצעה לקיצור הליך החקיקה תמכו חברי הכנסת אופיר כץ (ליכוד) שמחה רוטמן (הציונות הדתית) משה רוט (יהדות התורה) משה סעדה (ליכוד) אריאל קלנר (ליכוד) עמית הלוי (ליכוד) וארז מלול (ש"ס). 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יאיר טאובר

Picture of יאיר טאובר
תל אביבי זה מכבר, אבא של עמליה נשוי לטל וירוק בנשמה. עבדתי במשך שנים במגוון תפקידים בתקשורת המיינסטרים (ידיעות אחרונות, וואלה), שם הכרתי לעומק את התקשורת הממוסדת, על מעלותיה ומגבלותיה. מאמין בכוח של עיתונות ביקורתית, הגונה וישרה להביא לשינוי ומכיר באחריות הגדולה שיש לנו כעיתונאים לכל מילה ומילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!