ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נחשף יומן נתניהו: הסתיר פגישות עם מוזס, אלוביץ' ומילצ'ן וניהל יומן כפול

יומן לשכת ראש הממשלה לשנת 2014, שנתניהו נאלץ לחשוף אחרי מאבק משפטי ממושך, מצונזר בכבדות • אולם אפשר ללמוד הרבה גם ממה שנתניהו מנסה להסתיר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ב-20.3.2014, בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התכנס צוות מיוחד של הומוריסטנים ימניים: חנוך דאום, דידי הררי וקובי אריאלי הגיעו לפגישה בת שעה וחצי עם נתניהו. המטרה: הכנת ראש הממשלה למה שהיום נדמה כאירוע בלתי-אפשרי, הופעה בתוכנית טלוויזיה של אחד ממבקריו הגדולים, ליאור שליין.

דאום היה באותם הימים יועץ של חברת רשת ובעל טור ב"ידיעות אחרונות", שבמקביל ביקש לסייע לנתניהו, בין היתר בהעברת מסרים מהבעלים של רשת אודי אנג'ל וממו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. הררי מונה כשנה לאחר מכן לסייע לצוות ניהול קמפיין הבחירות של נתניהו, אך באותה תקופה לא פעל מתוקף התקשרות רשמית עם נתניהו. אריאלי אמר בראיון ל"וואלה" בשנת 2021 כי הפגישה שלו עם נתניהו כהכנה לתוכנית של שליין היתה פעם אחת מתוך שלוש שדיבר איתו בחיים.

בפעם הבאה שאריאלי נשאל על מפגשיו עם נתניהו, אולי כדאי לשנות את המספר לארבע, שכן למחרת, ב-21.3.2014, התקיימה פגישה נוספת של נתניהו עם דאום, הררי ואריאלי, הפעם בת שעתיים ו-45 דקות, כך לפחות לפי יומנו של ראש הממשלה נתניהו, שנמסר לאחרונה לפרסום. יומן 2014 של נתניהו נחשף רק כעת, בעקבות עתירת חופש מידע שהגישה עמותת הצלחה באמצעות עו"ד אלעד מן (לשעבר יו"ר העין השביעית), ולאחר מאבק משפטי ארוך שנים שנמשך עד היום. בתחילה מול סירובו העיקש של נתניהו לחשוף את יומניו הרשמיים ולאחר מכן נגד התעקשותו לצנזר אותם בכבדות בניגוד לחוק.

מלבד שמותיהם של דאום, הררי ואריאלי, קשה מאוד למצוא עוד שמות אנשי תקשורת ביומן של נתניהו. מדיניות ההשחרות למפגשים הוחרפה מאז שחרר נתניהו בפעם הראשונה את יומנו הראשון לשנת 2015. אז הותיר נתניהו את שמות העיתונאים שעמם נפגש, וניתן היה לקבוע כי אילה חסון זכתה ליותר מפגשים מכל עיתונאי אחר.

אולם ככל שרבו הבקשות והעתירות לגילוי היומנים, וככל שרבו הפרסומים על הממצאים שבהם, הוחרפה מדיניות ההשחרה. היומן הנוכחי, של שנת 2014, הושחר על-ידי נתניהו בחודשים האחרונים ונמחקו ממנו כל שמות העיתונאים שעמם נפגש (למעט אילנה דיין, ששמה נותר בפגישה מה-20.10.2014, ככל הנראה בשגגה).

דווקא בקרב העיתונאים הזרים עמם נפגש, ישנם כמה שמות שנתניהו בחר שלא להשחיר. ב-15.5.14 נפגש נתניהו עם ראש הסגל ארי הרו והדובר לירן דן לקראת ראיון שהעניק למחרת לעיתונאי האמריקאי ג'פרי גולדברג.

נתניהו מסתיר את הפגישות עם אלוביץ' ומילצ'ן

עם זאת, גם ממה שבחר נתניהו להשחיר, ואף ממה שמלכתחילה לא נכתב ביומן הרשמי, ניתן ללמוד הרבה.

כך, למשל, מתברר כי הפגישות שקיים נתניהו עם איש העסקים שאול אלוביץ' לאורך שנת 2014, בתקופה שבה אלוביץ' שלט בחברת בזק, הוסתרו מחלק מעותקי יומן ראש הממשלה.

באותה תקופה, לפי כתב האישום במשפט המו"לים, התנהלה בין השניים עסקת שוחד שנכרתה בסוף 2012: נתניהו העניק לאלוביץ' הטבות רגולטוריות בשווי מיליארדי שקלים ואילו אלוביץ' העניק לו ולמשפחתו דריסת רגל בתכני אתר החדשות "וואלה".

נתניהו נפגש עם אלוביץ' במעון הרשמי של ראש הממשלה ב-8 בפברואר, ב-24 במרץ וב-28 בנובמבר, כך לפי עמודי יומן שתפסה משטרת ישראל מתוקף צו בית-משפט במסגרת חקירת חשדות לפלילים ב"תיק 4000", שהבשילו בסופו של דבר לכתב אישום באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, שעודנו נידון בבית-המשפט המחוזי בירושלים.

הפגישה האחרונה, בנובמבר אותה שנה, נערכה כשנתניהו כבר מכהן כשר תקשורת ועל כן אחראי לפיקוח על בזק של אלוביץ', אותו הגדיר חבר ותיק.

ביומן שתפסה משטרת ישראל נכתב כי בשעה 14:15 ב-28.11.14 אמורה להתקיים בבית ראש הממשלה פגישה שהוגדרה "פרטי". בכתב יד נוסף השם "שאול אלוביץ'". ביומן שנמסר מתוקף עתירת חופש המידע מופיעה רק השורה "פרטי – בבית ראש הממשלה". התוספת בכתב יד, עם שמו של בעל השליטה בתאגיד התקשורת הגדול ביותר שעליו אמור משרד התקשורת בראשות נתניהו לפקח, כלל לא מופיעה.

נוהג זה, של עריכת יומן כפול, כשבעותק אחד נרשם מידע על פגישות אשר בעותק האחר, שהועמד לרשות הציבור, לא הופיע המידע, גם לא לפני המחיקות שביצעו נתניהו ואנשי משרדו, נחשף כבר לפני שנתיים באתר "העין השביעית".

ב-28.11.2014, אגב, אותו היום שבו נפגש עם נתניהו בביתו עם אלוביץ', נועדה לראש הממשלה בהמשך אותו היום פגישה נוספת, הפעם עם המיליארדר ארנון מילצ'ן, שהמטיר על ראש הממשלה ועל רעייתו מתנות בשווי מאות אלפי שקלים. טובות ההנאה האלו הניבו חלק אחר בכתב האישום, המכונה "תיק 2000".

ביומן שתפסה המשטרה נכתב כי בשעה 16:30 צפויה להתקיים פגישה שהוגדרה "פרטי – בטיפול ארי", כלומר ארי הרו, ראש הסגל שהפך לעד מדינה נגד נתניהו ולאחרונה הורשע בפלילים בפרשה נפרדת. לצד זאת, בכתב יד, נוסף השם "ארנון מילצ'ן".

ביומן שהועמד לרשות הציבור שוב חסר השם שנוסף בכתב יד, ואף ההערה "בטיפול ארי" נמחקה בידי נתניהו או מי מאנשי לשכתו, טרם הועבר היומן לרשות הציבור. רק משום שעמוד היומן שהוגש כמוצג במסגרת משפט המו"לים, ניתן לדעת כי היומן צונזר על-ידי נתניהו.

יומנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליום 28.11.2014. מימין: עמוד היומן כפי שנמסר למשטרת ישראל מתוקף צו בית-משפט. משמאל: עמוד היומן כפי שנמסר במענה לעתירת חופש מידע
יומנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליום 28.11.2014. מימין: עמוד היומן כפי שנמסר למשטרת ישראל מתוקף צו בית-משפט. משמאל: עמוד היומן כפי שנמסר במענה לעתירת חופש מידע


שמו של מילצ'ן מופיע בכתב יד גם בעמוד היומן שתפסה המשטרה מה-3.2.2014, שם נוספה לשורה הרשמית "פרטי – בית ראש הממשלה" הערה בכתב יד: "בטיפול איל (ארנון)".

שם נוסף שעלה במשפט המו"לים, נרשם ביומן ראש הממשלה, ונמחק מהעותק שהוגש לציבור, הוא שמו של מתיאס דופנר, בעל השליטה בתאגיד המדיה הגרמני אקסל-שפרינגר.

במאי 2014 רכשה אקסל-שפרינגר במחיר גבוה באופן מעורר תהייה, את אתר הלוחות "יד 2" מידי "וואלה" של אלוביץ'. דופנר הוזכר באופן עקיף גם ב-4.12 אותה שנה, באחת משתי הפגישות המוקלטות בין נתניהו למו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, הקלטות שתפיסתן הביאה לחלק בכתב האישום המכונה "תיק 1000".

"הגרמני צלצל אליך? עוד לא שלח עדיין מישהו?", תהה נתניהו. מוזס השיב כי "תיקבע פגישה" וציין כי "הם לא יוכלו לבוא החודש". בהמשך אמר: "הגרמני, הגרמנים דיברו איתי, הם לא יכולים לבוא עד כריסמס […] סוכם שבינואר תהיה פגישה".

הרו העיד בבית-המשפט כי אותו גרמני הוא דופנר, אותו ניסה נתניהו לעניין ברכישת "ידיעות אחרונות", כדי לשנות את אופי סיקור העיתון ולרתום גם אותו לשירות האינטרסים שלו ושל בני משפחתו. גם מילצ'ן אישר בעדותו כי נטל חלק במאמץ לעניין את דופנר ברכישת "ידיעות אחרונות".

לפי גרסת היומן שתפסה המשטרה, ב-21.11.2014 בשעה 16:00 קיים נתניהו שיחת טלפון עם דופנר. בגרסה שנמסרה לציבור נמחקה השורה הזו ולצדה רשם נתניהו, או מי מלשכתו, את ההערה "פרטי", זאת על אף שמעולם לא נטען כי דופנר הוא חבר אישי של נתניהו, כמו אלוביץ' או מילצ'ן.

דופנר עצמו אמר בחקירת משטרת ישראל כי "הקשר שלי עם מר בנימין נתניהו הוא מקצועי וקשור לנושאים פוליטיים ונושאים הקשורים לתקשורת".

יומנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליום 21.11.2014. מימין: עמוד היומן כפי שנמסר למשטרת ישראל מתוקף צו בית-משפט. משמאל: עמוד היומן כפי שנמסר במענה לעתירת חופש מידע
יומנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליום 21.11.2014. מימין: עמוד היומן כפי שנמסר למשטרת ישראל מתוקף צו בית-משפט. משמאל: עמוד היומן כפי שנמסר במענה לעתירת חופש מידע

דווקא פגישה אישית של נתניהו עם דופנר נותרה ביומן שהוגש לציבור. ב-20.10.2014 נרשמה ביומן פגישה עם "בכירים בהנהלת אקסל שפרינגר – מתחילים עם מתיאס דופרנר בארבע עיניים".

נתניהו מסתיר את הפגישות עם מוזס

גם הפגישות שקיים נתניהו עם מוזס, אותן פגישות שבלב האישום נגד השניים בפרשה המכונה "תיק 2000", לא זכו לפירוט ביומן הרשמי של נתניהו, ואם כן – הושחרו.

ב-27.9.2014, מועד הפגישה הראשונה של נתניהו עם מוזס שמוזכרת בסבב שמוזכר בכתב האישום, נכתב ביומן ראש הממשלה כי בשעה 22:30 צפויה לו פגישה פרטית בביתו. מילים נוספות שהופיעו במקור ביומן הושחרו.

חודש לאחר מכן, ב-26.10, נפגשו נתניהו ומוזס פעם נוספת, כך לפי כתב האישום. ביומן קבועה פגישה פרטית בשעה 20:00 ובשעה 22:00 רשומה נוספת ביומן הושחרה כולה בטענה ל"ביטחון מידע". במועד הפגישה השלישית, 1.11, שוב נקבעה לנתניהו פגישה פרטית בביתו, הפעם בשעה 22:00 ולאחר מכן רשומה מושחרת בשל "ביטחון מידע".

הפגישה הרביעית בסבב, והראשונה שהוקלטה בידי נתניהו במכשיר הטלפון של ארי הרו, התקיימה ביום חמישי, ה-4.12.14. ביומנו של ראש הממשלה מאותו היום רשומה פגישה פרטית לשעה 20:00 כשלאחריה מילה או שתיים מחוקות.

הפגישה החמישית בין נתניהו למוזס התקיימה בשבת, ה-13.12.2014. ביומן ראש הממשלה רשומה באותו יום רק פגישה אחת, בשעה 21:00 בביתו, וכל מה שנכתב לגביה הוא שמדובר בפגישה פרטית. הפגישה השישית והאחרונה באותה שנה התקיימה ב-28.12. גם כאן, לפי היומן, רשומות לנתניהו בשעות הערב רק פגישות "פרטיות".

היידמן, אדלסון ומרכוס

פגישה נוספת בעלת עניין, שנותרה ביומן, נערכה ב-3.2.2014 עם ריצ'רד היידמן. היידמן, שתרם לנתניהו כ-45 אלף שקלים באותה שנה לקראת הבחירות המקדימות בליכוד, יהיה לימים אחד ממומחי המשפט שחתומים על דו"ח ולפיו אין להעמיד לדין את נתניהו בגין התערבויותיו בשוק התקשורת.

כשבוע לאחר מכן נפגש נתניהו עם ד"ר מרים אדלסון, שבן-זוגה המולטי-מיליארדר שלדון הקים ומימן עבור נתניהו את החינמון "ישראל היום". באוגוסט 2014 נפגש נתניהו עם הפוליטיקאי הצרפתי המקורב אליו, מאיר חביב, שמימן לנתניהו נסיעות בחו"ל.

בדצמבר אותה שנה נפגש נתניהו עם המיליארדר ברני מרכוס, מייסד המכון הישראלי לדמוקרטיה. המכון הוציא לאור בין היתר את "העין השביעית", שנוסדה בין כתליו ב-1996. בסוף 2014 הודיע המכון על קיצוץ מסיבי בתקציב "העין השביעית" ולמעשה על סגירתה (מערכת "העין השביעית" המשיכה את פעילותה במסגרת עמותה עצמאית, ובשנים האחרונות כחלק מאיחוד העיתונות העצמאית יחד עם האתרים "שקוף" ו"המקום הכי חם בגיהינום").

ב-16.9 נפגש נתניהו עם אמיר גילת, מי שבעברו היה דוברו של נתניהו ובאותה תקופה בדיוק סיים את תפקידו כיו"ר רשות השידור אחרי שדרדר אותה עד כדי סגירתה, אולם המשיך למשוך שכר של 40 אלף שקל ברוטו.

22 פגישות עם שר התקשורת

נתניהו, שלאורך מרבית 2014 לא כיהן כשר תקשורת (בנוסף להיותו ראש ממשלה), נפגש לפי יומנו 22 פעמים עם שר התקשורת דאז ארדן. 10 מתוך 22 הפגישות התקיימו בין ה-17.7 ל-5.11, היום בו מונה נתניהו בעצמו לתפקיד השר.

הפגישות עם ארדן באותה תקופה כללו בין היתר פגישה אישית בביתו של נתניהו בשעות הערב (20.9) ופגישה ראשונה של נתניהו אחרי שחזר מארה"ב, שם נשא נאום בפני עצרת האו"ם.

בבוקרו של ה-12.11.14, יום ההצבעה הטרומית בכנסת על החוק שכונה "חוק ישראל היום", נפגש נתניהו עם יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין, היועצת הפוליטית פרח לרנר שהעידה כי קיבלה את המשימה לבלום את החוק, וראש הלשכה ארי הרו.

לפי היומן, ב-12.12.14, אחרי שנתניהו פיזר את הכנסת, הגיעו לביתו חברי-הכנסת אלקין ויריב לוין. לפי כתב האישום פגישה זו נועדה לצורך בירור האפשרות לקדם בכל זאת חוק שיפגע ב"ישראל היום", או לפחות לגרום למוזס לחושב כי נתניהו פועל לקידום מטרה זו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אורן פרסיקו

Picture of אורן פרסיקו
כתב "העין השביעית". בעברו כתב בגלובס, מעריב, כל העיר וכלי תקשורת נוספים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!