ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"רה"מ ושרי הקבינט פוגעים אנושות בחופש העיתונות"

ארגון העיתונאים וראשי מערכות החדשות בערוצי הטלוויזיה פנו לרה"מ נתניהו ולשרי הקבינט גלנט וגנץ: הפסיקו את חרם הראיונות על התקשורת הישראלית
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נתניהו, גנץ וגלנט במסיבת עיתונאים, ארכיון (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
Israeli prime minister Benjamin Netanyahu speaks during a press conference at the Ministry of Defense, in Tel Aviv. December 16, 2023. Photo by Noam Revkin Fenton/Flash90 *** Local Caption *** îìçîä îñéáú òéúåðàéí ÷éøééä ÷øéä ÷øééä îìçîä éåàá âìðè ùø äáéèçåï øàù äîîùìä áðéîéï ðúðéäå áðé âðõ ùø

לאור מעקב "העין השביעית" אחרי החרם של רה"מ בנימין נתניהו על ערוצי החדשות הישראלים, ארגון העיתונאים והעיתונאיות וארבעת ראשי מערכות החדשות בערוצי הטלוויזיה פנו היום לנתניהו ול"שרי קבינט המלחמה" בדרישה "לצאת אל הציבור ולהשיב לשאלות העיתונות".

"ראש הממשלה מרבה להעניק ראיונות לתקשורת הזרה, בעיקר האמריקאית. לפי נתונים של אתר העין השביעית, מתחילת המלחמה, העניק ראש הממשלה 26 ראיונות באנגלית לכלי תקשורת זרים, ושום ראיון לכלי תקשורת בעברית. מתן אפשרות לעיתונים לשאול שאלה או שתיים במהלך סיורי שטח אינם תחליף לראיונות", נכתב בפנייה עליה חתומים נורית קנטי, יו"ר ארגון העיתונאים והעיתונאיות; ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון ולצידם ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי; אבי וייס, מנכ"ל חברת חדשות 12; ליאור לנדנברג, סמנכ"ל תוכן בחדשות 13; ויורם כהן, עורך ראשי בערוץ 14.

"ההתעלמות מאמצעי תקשורת, וההימנעות ממתן מענה לשאלות הציבור הישראלי, בעברית, פוגעת אנושות בחופש העיתונות, בזכות הציבור לדעת ובדמוקרטיה", לשון הפנייה.

בשישי האחרון (31.5) פורסמו נתונים עדכניים הנוגעים להתנהלות רה"מ נתניהו, לפיהם אפילו את מסיבות העיתונאים שהוכרח לקיים כחודש אחרי שהחלה המלחמה, הוא נמנע מלקיים כבר 64 ימים. האחרונה שבהן התקיימה ב-31 במרץ 2024, בערב בו נכנס לניתוח שהתקיים בהרדמה מלאה. במקביל לפרסום שודר בארה"ב ריאיון האולפן ה-26 של נתניהו בחו"ל מאז תחילת המלחמה.

נתניהו מחרים את העיתונות הישראלית ונמנע מראיונות מ-2021. את השידור הציבורי הוא מחרים כבר מ-2019. מאז תחילת המלחמה הוא נמנע מלהתראיין אפילו בערוץ 14, התומך בו ומוקדש להדהוד מסריו. מאז ה-7 באוקטובר הופיע רק במונולוגים מצולמים במשך כחודש, אז נאלץ לקיים מסיבות עיתונאים בהן הותר לעיתונאים לשאול מספר שאלות מצומצם.

פניה-לקבינט-המלחמה-דרישה-לקיום-ראיונות-לתקשורת-ישראלית

אלא שכבר למעלה מחודשיים מסרב נתניהו להופיע אפילו בפורמט המוגבל של מסיבות עיתונאים, והוא חזר לתקשר באמצעות 51 הודעות לכתבים עם ציטוטים מטעמו לתקשורת, כשל-26 מהן צורפו קטעי וידיאו בפורמט הצהרות המונולוג של תחילת המלחמה.

"גם פרסום סרטונים בחשבונות ראש הממשלה", כתבו הפונים, "אינו תחליף לראיון, שבו ראש ממשלה, או שרי קבינט המלחמה, עונים לשאלות שמטרידות את הציבור בימים מתוחים אלה, וגם מסיבות העיתונאים הנדירות אינן מהוות תחליף הולם לראיונות עם ראש הממשלה ועם השרים המובילים ומנהלים את המלחמה".

הפנייה מסתיימת בקריאה לנתניהו ולשרי קבינט המלחמה "לצאת אל הציבור ולהשיב לשאלות העיתונות. עמידה ציבורית איתנה באתגרי המשבר, תיגזר, בין השאר מפיזור הערפל לגבי העתיד". לצד נתניהו חברים בקבינט המלחמה השרים יואב גלנט ובני גנץ, גם הם לא העניקו ראיונות לעיתונות. השרים גדי איזנקוט, אריה דרעי ורון דרמר מכהנים בקבינט כמשקיפים. בעוד איזנקוט ודרעי העניקו ראיונות, דרמר שומר גם הוא על שתיקה.

כמו בפניות קודמות בנושא ללשכת ראש הממשלה נתניהו, על מנת לקבל תגובה מדוע הוא ממשיך בחרם הראיונות שלו על ערוצי החדשות הישראלים, גם בעת מלחמה, גם הפעם לא זכינו לקבל התייחסות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. אפרט קצת יותר:
    אברהם גור מצא בעבודת דוקטורט שלו שיש הטיה לשמאל באמצעי התקשורת
    והינה התוצאות לגבי 1994 עד 2004 : הסכם אוסלו עד לפני גירוש מגוש קטיף:
    רשת ב' – הטיה של 205% במספר המרואיינים והטיה של 160% בזמן שמוקדש לאנשי ימין ושמאל
    גלי צה"ל – הטיה של 143% במספר המרואיינים והטיה של 154% בזמן שמוקדש לאנשי ימין ושמאל
    כיום להערכתי זה קרוב יותר ל 1000%

    זה שקיפות!
    את זה הייתם צריכים לדרוש!
    את זה הייתם צריכים ליישם אם הייתם באמת שקופים אבל אתם אדומים!
    אתם גוף שמאל בעליל

    הייתם צריכים לאסוף את ביטויי השנאה בערוצים 11, 12, 13 ו 14 ולהציגם באופן שאברהם גור עשה.
    זו הייתה שקיפות!!.
    אתה גם עיתונאי ואין לך כול עומק.
    אצלכם באתר היה בקלילות אפשר לעלות על מחקר כזה וליישם אותו לימינו אלו אבל לא מתאים לכם שקיפות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!