ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לפיד מסרב לענות לבקשת "שקוף" לקבל את יומן פגישותיו כיו"ר האופוזיציה

מצע מפלגת "יש עתיד" מתהדר בחשיבות השקיפות "כתנאי הכרחי לאמון הציבור", אלא שהבטחות לחוד - ומעשים לחוד. חוק הכנסת שתוקן בעבר קובע את מעמד יו"ר האופוזיציה ומגדיר את תפקידו, אך עד כה לא חויבו ראשי אופוזיציה במפורש להעביר את פגישותיהם במסגרת בקשת חופש מידע. פנייתנו לקבלת תגובה מלפיד לא נענתה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, מסרב להשיב לבקשת חופש המידע של "שקוף" שנועדה לקבל את יומן פגישותיו מרגע מינויו ליו"ר אופוזיציה בכנסת ה-25. הבקשה הוגשה לפני יותר מחודש, אך פרטי פגישותיו טרם נמסרו.

סוגית חובת יו"ר אופוזיציה לספק למבקשים את יומני פגישותיו טרם נבדקה עד תום וטרם אותגרה משפטית. חברי כנסת אינם מחויבים להעביר לידי המבקש את יומני פגישותיהם, אולם יו"ר הכנסת כן מחויב, לאור שתפקידו הוא למעשה תפקיד ממלכתי המעוגן בחוק הכנסת וכפוף לחוק חופש המידע, וכמוהו גם ראש הממשלה ושרי הממשלה, כנגזרת מבחוק יסוד: הממשלה. 

בשנת 2000 העבירה הכנסת את תיקון מספר 8 לחוק יסוד: הכנסת, המעגן את מעמד ראש האופוזיציה באמצעות הוספת פרק בחוק הכנסת, "פרק ו': ראש האופוזיציה". בדומה לפרק על יו"ר הכנסת, גם הפרק על יו"ר האופוזיציה מגדיר את האופן בו קובעים מי יכהן כיו"ר אופוזיציה, דרכי סיום כהונתו וחובת דיווחים של ראש ממשלה ליו"ר אופוזיציה. בנוסף, החוק מגדיר את מעמדו של יו"ר האופוזיציה בכנסת, מעמדו של יו"ר אופוזיציה בטקסים ממלכתיים, ושכרו של יו"ר האופוזיציה שנקבע כי לא יפחת משכרו של שר בממשלה.  

לכאורה, התיקון בחוק הכנסת שנועד לחזק את מעמד יו"ר האופוזיציה, עשוי היה להפוך את יו"ר האופוזיציה לתפקיד מוסדי, בדומה ליו"ר הכנסת, שאמור להיות כפוף גם הוא לחוק חופש המידע. אולם עד כה לא קיימת חובה חוקית על יו"ר אופוזיציה להעביר יומני פגישותיו למבקשים זאת בבקשת חופש מידע. 

עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה", העוסק בקידום פרסום יומני יו"ר אופוזיציה בישראל, מסר ל"שקוף" כי נושא יומני חברי כנסת נדון במהלך השנים האחרונות בידי גורמים שונים בכנסת ובמהלך תקופות שונות, "כבר בתקופת יולי אדלשטיין כיו"ר כנסת, ולאחר שהוגשו בקשות לקבלת יומני חברי כנסת שונים ובהם גם יו"ר האופוזיציה הרצוג ויו"ר הקואליציה ביטן, נעשה ניסיון להקים ועדה ציבורית שתדון ותקבע כללים ליישום הנוגעים ליומני חברי הכנסת. הדבר לא הסתייע בסופו של דבר, גם בגלל חמש מערכות בחירות שהתנהלו בסמיכות". 

לדברי עו"ד מן, "עמדתנו העקבית היא שאין אפשרות לשלול באופן גורף את חובתם החוקית של חברי כנסת למסור פרטים מתוך יומנם, במיוחד, כאלה הנוגעים לתפקידים רשמיים ולהפעלת סמכויות מיוחדות שלהם. אין גם כל הגיון בחיסוי פרטי יומן שניתן להם פומבי באופנים שונים (פרסומים מטעם הכנסת או מטעם חברי הכנסת עצמם וכו')".  

אולם עמדת היועצים המשפטיים לכנסת גורסה כי למרות התיקון בחוק, אין לראות בתפקיד יו"ר האופוזיציה כתפקיד מוסדי. לפי עמדה זו, יו"ר אופוזיציה מרבה בפגישות פוליטיות, שגם שרים ויו"ר כנסת רשאים שלא לחשוף ביומניהם המפורסמים ברבים, ומסיבה זו אין לחייב שקיפות על יו"ר אופוזיציה ויש להותיר את בחירת הפרסום בידו. 

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אין ספק כי חופש הפעולה הפוליטי והפרלמנטרי של חברי הכנסת הוא עניין חשוב שיש לתת לו משקל מתאים בשאלה אילו פריטי מידע ניתן לחשוף", עונה לטענות עו"ד מן, "אבל קשה לקבל את המצב הנוכחי שאינו מעוגן בהוראות חוק מפורשות, במסגרתו אין כלל מסירה של יומני ח"כים מלבד של יו"ר הכנסת. הדברים אמורים ביתר משקל בעניינם של יו"ר האופוזיציה, חברי נשיאות הכנסת (סגני היו"ר), ראשי ועדות ויו"ר הקואליציה. ראוי שיימצא מתווה מתאים לפרסום יזום של היומנים, כפי שנכון וראוי לעשות גם בכל הנוגע ליומנים ציבוריים אחרים".  

לא נותר דבר מהבטחות לפיד לקידום שקיפות ב-2015

ביוני 2023 פנה "שקוף" למוסדות הכנסת כדי לקבל את יומני יו"ר האופוזיציה לפיד, אולם תשובת אחראי חוק חופש המידע בכנסת הייתה כי "יומנים של חברי הכנסת מנוהלים על ידי חברי הכנסת עצמם וצוותם ולא על ידי הכנסת. בנסיבות אלה, נציע כי תפנה את בקשתך ליו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד", כאמור, התשובה עולה בקנה אחד עם עמדת הייעוץ המשפטי לכנסת לפיה מסירת יומני יו"ר האופוזיציה היא עניין של בחירה אישית. 

לפיד אינו שונה מיו"ר אופוזיציה קודמים כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו שכיהן בכנסת הקודמת כיו"ר אופוזיציה, ונשיא המדינה הרצוג שכיהן גם הוא כיו"ר אופוזיציה בין 2015-2018 בכנסת ה-20. אולם בשונה משניהם, סוגיית שקיפות התנהלות נבחרי ציבור הייתה סוגיה מרכזית במצע הבחירות של לפיד ומפלגת יש עתיד בבחירות שהתקיימו לכנסת ה-20 בשנת 2015.  

במהלך מסע הבחירות פרסמה מפלגת יש עתיד מצע מקיף הכולל פרוט ארוך לגבי כיצד בכוונתה להיאבק בשחיתות בישראל במידה ותגיע לשלטון או תהיה שותפה לממשלה. המילה "שקיפות" מופיעה במצע 35 פעמים. 

תחת פרק הגברת השקיפות השלטונית הכלול במצע של יש עתיד, נכתב כי "שקיפות של מעשי השלטון, בכל הדרגים, היא בלם הכרחי מפני שחיתות, ניגודי עניינים ושימוש לרעה במשאבי הציבור ובכסף שלטוני. שקיפות היא גם תנאי מוקדם והכרחי לאמון הציבור ביושרתן של מערכות השלטון. ככל שמידע מוצג בצורה נגישה, ברורה וזמינה יותר, כך תגבר היעילות של הפיקוח והבקרה הציבוריים על השלטון".

בהמשך נכתב כי "שקיפות איננה מצטמצמת אך ורק למסירת מידע בעקבות בקשה, אלא לארגון ולהנגשה של כל המידע השלטוני באופן שיאפשר נגישות של הציבור אל המידע, הבנה שלו, וגם שימוש בו". אולם מצע והבטחות לחוד – ומעשים במציאות לחוד. 

עו"ד מן מסר כי חשוב לציין ש"במקרה של יו"ר האופוזיציה הנוכחי לפיד, שכיהן אף כשר (ומסר בעבר יומנים) וראש הממשלה, הוא טרם מסר את יומניו לתקופת כהונתו כראש ממשלה למרות שנעשו אליו פניות שונות בעניין לאורך תקופה ארוכה. ככל שלא יחול שינוי בטווח הזמן המיידי בעניין זה, לא יהיה מנוס מהגשת עתירה מתאימה כפי שהיה במקרה של ראש הממשלה המכהן".

פנייתנו בנושא לקבלת תגובת יו"ר האופוזיציה לא נענתה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,889 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!