ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תחרות בשוק הפארם? מחקר של הכנסת מסמן – זה לא יקרה בלי הורדת מכסים

כנס החורף הסתיים בצעקות בין נציגי סופר פארם לרשת B של שופרסל, על רקע חקיקה שנועדה להגביר את התחרות. אך ייתכן שהמריבה לא מייצגת על מה שעתיד לקרות: מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מראה כי רפורמות שאינן כוללות הורדת מכסים אינן מצליחות להוריד מחירים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תחרות בשוק הפארם? (צילום CC wikimedia commons, פלאש 90)

יוקר המחייה הוא לא מושג ערטילאי בשוק הפארם, כשמדי תקופה מתפרסמות השוואות מחיר בין החנויות השונות בארץ ובחו"ל וההבדלים הגדולים ביניהן. בארץ ענף הפארם הוא ענף כמעט סגור, בו קיימים שלושה שחקנים מרכזיים בלבד: סופר פארם, רשת בי מקבוצת שופרסל ורשת גוד פארם מקבוצת רמי לוי. הרשת הוותיקה והגדולה ביותר היא סופר פארם, הפועלת מ-1978 ומחזיקה בכ-72% מכלל הסניפים של רשתות הפארם. אחריה, רשת בי עם 22% ורשת גוד פארם עם 6%.

על מנת לנסות להילחם בריכוזיות בתחום, שהופכת את הצרכן הישראלי לצרכן שבוי, בחודש שעבר קיימה ועדת הכלכלה שני דיונים שעסקו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בתיקון לחוק קידום התחרות בענף המזון שנחקק ב-2014, על מנת להחילו גם על רשתות הפארם. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, אמר כי צריך להטיל מגבלות על הרשת הגדולה ביותר – סופר פארם, בניסיון להגבילה והחליט להוסיף להצעת החוק סעיף שיקבע כי בקניון חדש שיפתח בחמש השנים הבאות, חנות הפארם שתפתח במקום לא תהיה של החברה. 

כיצד ניתן לקשור רפורמות והליכי חקיקה להצלחות בהורדת מחירים ומה אפשר לנבא עבור החקיקה הנוכחית? לפי נתוני מסמך של מרכז המחקר והמידע (ממ"מ), רפורמות חלקיות בענף המזון, שלא כללו הסרה מלאה של חסמי יבוא וביטול של מכסות ייצור בענף החקלאות, הובילו לתוצאות חלקיות – ובכך ניצב  סימן שאלה בכדאיות התיקון לחוק בשוק הפארם. 

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חוק קידום התחרות בענף המזון היה אמור להביא לפני עשור בשורה גדולה כשמטרתו הייתה להגביר את התחרות בענף המזון ומוצרי הצריכה ובכך להביא להפחתת מחירים, אך לא הצליח. בין השנים 2010 ועד 2024 המחירים רק עלו: מדד המחירים לצרכן עלה ב-19.8%, מדד מוצרי המזון עלה ב-23.8%. אמנם חלה ירידה בריכוזיות בקמעונאות המזון ברמה הארצית והאזורית, אולם מרכז המחקר של הכנסת מציין בדוח כי לא ניתן לומר אם זה בגלל חוק המזון. 

לעומת זאת, במסמך מציינים כדוגמה חיובית את מדד ההלבשה וההנעלה שירד ב- 31.6%, בין 2010 ל-2024 בעקבות הרפורמה להסרת המכסים בתחום. לעומת זאת, חוק קידום התחרות בענף המזון היה אמור להביא לפני עשור בשורה גדולה כשמטרתו הייתה להגביר את התחרות בענף המזון ומוצרי הצריכה ובכך להביא להפחתת מחירים, אך לא הצליח.

סופר פארם VS שופרסל

מדד מוצרי הפארם לפי המסמך, ירד בשנים 2010 עד 2024 ב-7.3%. הירידה במדד מוצרי הפארם הגיעה ככל הנראה על רקע כניסת גוד פארם לשוק ורכישת רשת בי (לשעבר ניו פארם) ע"י שופרסל.

המצב כיום הוא שרשתות הפארם מוחרגות כמעט לחלוטין מחוק קידום התחרות בענף המזון. ב-2016 הוחלט להחיל עליהן רק את הפרק הנוגע לשקיפות מחירים, כך שהן מוחרגות מהפרק הנוגע להקצאת שטחי מדף לספקים והמרחק הגיאוגרפי הנוגע בין היתר למניעת ריכוזיות גאוגרפית.

בענף הפארם הדעות חלוקות לגבי התיקון לחוק – לפי הערכת חברת BDI, בשנת 2021 הסתכמו הכנסות רשתות הפארם בכ-6.7 מיליארד ש"ח. סופר פארם עם נתח שוק כספי מוערך של 85% – כ-5.7 מיליארד ש"ח, רשת בי עם נתח שוק של 12% – כ-800 מיליוני ש"ח ורשת גוד פארם עם נתח שוק של 3% – כ-200 מיליוני ש"ח.

חנות ברשת גוד פארם (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

ראייה לדעות החלוקות הן הצעקות שנשמעו מחדר ועדת הכלכלה ב-27.3, במהלך ויכוח בין מנכ"ל סופר פארם, ניצן לביא ומנכ"לית רשת בי, עינת פלד שפירא. האחרונה טענה כי סופר פארם היא מונופול ו"אנחנו רק רוצים לסדוק את זה ולאפשר תחרות". מנגד, מנכ"ל סופר פארם טען כי "שופרסל מנסה בצורה צינית למנוע מאיתנו לפתוח חנויות".

בסיומו של הדיון, נציג רשות התחרות איל שפירא, אמר כי נושא ההגבלות הגיאוגרפיות דורש בדיקה נוספת ונציג אגף תקציבים באוצר, גל ברנס ביקש שהממשלה תבוא עם הצעה חדשה. היו"ר ביטן הסכים לדחייה והודיע כי לאחר שתוגש הצעה חדשה ההצבעה על התיקון תתקיים, אבל זה יהיה כמובן רק אחרי הפגרה. לצרכנים נותר להמתין ולראות איך תיגמר הסאגה והאם בכלל התיקון לחוק יוביל להגדלת התחרות ולהוזלת המחירים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!