ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הצעת חוק: התקרבת למרחק של שני מטרים משוטר ללא אישור? עד שלוש שנות מאסר

מגיש החוק, ח"כ אושר שקלים מהליכוד, טוען כי מדובר ביוזמה פרטית לטובת מניעת הפרעה לשוטרים בעת מילוי תפקידם. בשיחה עם שקוף הוא מסביר: "יש פה עניין של משמעת וכבוד" • בדיקה מעלה כי ב-2021 המפכ"ל הצהיר כי בכוונתו לקדם חקיקה דומה • שני חוקים דומים בארה"ב נפסלו בשנה שעברה כמנוגדים לחוקה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עימותים בין משטרה למפגינים בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הצעת חוק חדשה שהונחה השבוע על שולחן הכנסת מבקשת לאסור על אזרחים להתקרב לשוטרים כחלק מאיסור הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו – תוך שמירה על מרחק של שני מטרים. אם תתקדם, ההצעה עלולה לפגוע ביכולתם של אזרחים לתעד את פעילות השוטרים.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "מוצע לקבוע במסגרת האיסור להפריע לשוטר במילוי תפקידו, כי לא יתקרב אדם אל השוטר במרחק שלא עולה שני מטרים במטרה להפריע לו, אלא אם קיבל אישור לכך מהשוטר". 

ח"כ אושר שקלים (הליכוד) שהניח את ההצעה טוען כי מדובר ביוזמה פרטית שלו ולא מטעם המשטרה. יש לציין כי המשטרה תכננה בעבר לקדם חקיקה בנושא: לפני כשנתיים וחצי, המפכ"ל יעקב שבתאי תכנן להכניס איסור התקרבות אזרחים לשוטרים כחלק מהתוכנית הרב שנתית למשטרת ישראל לשלוש שנים. בדיווח בכאן 11 צוין כי המפכ"ל מעוניין לקדם בחקיקה איסור על התקרבות למרחק מסוים משוטר בשטח – אלא אם ביקש אחרת. "בשל העובדה שהדבר מצריך תיקון חקיקה, צוות בראשות היועצת המשפטית של המשטרה עוסק בכך", דווח בידיעה. 

כשיש מורא, יש ציות?

התיקון נועד להיכנס לסעיף 275 בחוק העונשין, שעניינו הפרעה לשוטר, הקובע כי "העושה מעשה בכוונה להפריע לשוטר כשהוא ממלא תפקידו כחוק או להכשילו בכך, או להפריע לאדם אחר או להכשילו מלעזור לשוטר, דינו – מאסר עד שלוש שנים ולא פחות משבועיים ימים". 

ח"כ שקלים מציע כי אחרי "להכשילו בכך", יבוא "ובכלל זאת המתקרב אל שוטר במרחק שלא עולה על 2 מטרים, ללא אישורו, במטרה לעשות כן". 

עימותים בהפגנה בירושלים שנערכה ביום ראשון (צילום: פלאש 90)

הצעת החוק נמצאת כעת בשלב ראשוני מאוד וטרם הגיעה לוועדת השרים לחקיקה, לכן עוד מוקדם לדעת האם יש כוונה אמיתית לקדמה. אם תגיע לוועדות, יעלו סביבה שאלות רבות מתחום זכויות האזרח. על כך טען שקלים בשיחה עם "שקוף" כי "שני מטר זה מרחק מספיק. מישהו שהיה בעימות עם שוטר ומישהו אחר מצלם אותו – שיצלם אותו. מרחק של שני מטר זה עדיין מספיק טוב".

לדבריו, "אנשים מדברים לשוטרים בצורה לא מכבדת, משפילה, מצמידים טלפונים לפרצוף שלהם, ואני רוצה למנוע את זה. אם יש שוטר שמתנהג לא כראוי זה משהו אחר, אז אין שום בעיה. בשביל זה אפשר להעמיד אותו לדין במידת הצורך". 

עוד הוסיף שקלים כי "בראייה שלי תמיד יש עניין של משמעת וכבוד. כשאתה רואה איש חוק, ויש לך מורא כלפיו, כבוד כלפיו, עם איזו רתיעה מסוימת, אתה מציית לחוק. אתה מראה לו כבוד ואתה כבר מתחיל להירגע. אתה בא בצורה הרבה יותר מכובדת לאותו איש חוק ואתה מראה את ההפך מעוינות שיש לרבים מאיתנו היום". 

דיון סוער סביב חוקים דומים בארה"ב

בשנתיים האחרונות קודמו מספר חוקים דומים במקצת במדינות בארה"ב. אך העיקרון המצוי בלב גרסת החוק שמציע ח"כ שקלים – לפיו יחול איסור גורף על אדם להתקרב לשוטר מעבר לטווח של שני מטרים – נפסל בשתי מדינות בארה"ב לאור התנגשות עם החוקה. במקרה אחד החוק נכנס לתוקף, ובשני מקרים אחרים החוק עבר אבל נפסל בבית משפט או שהמושל הטיל עליו וטו וסירב לחתום עליו.  

ברקע החקיקה עומד אירוע שנחקק בתודעה ובהיסטוריה האמריקאית – תיעוד רצח ג'ורג' פלויד בידי השוטר דרק שובין, בחניקתו על הרצפה. צילום האירוע, שחולל את מחאת "black lives matter", לא היה מתאפשר לו עמדו בתוקף חוקים שאוסרים על אזרחים להתקרב לשוטרים וכפועל יוצא מכך – גם לתעד את פועלם.

ח"כ אושר שקלים (צילום: דוברות הכנסת)

ב-22 ביולי 2023 פסל בית המשפט הפדרלי חוק שחוקק במדינת אריזונה במטרה להגביל התקרבות אזרחים לשוטרים למרחב של כשניים וחצי מטרים (שמונה פיט/רגל), כשבפועל החוק היה מונע מאזרחים את היכולת לצלם ולתעד את פעולות השוטרים. בית המשפט קבע כי החוק מנוגד לתיקון הראשון בחוקת ארה"ב. 

חודש לפני כן, ב-28 ביוני 2023 השתמש מושל לואיזיאנה לשעבר, ג'ון בל אדוארד, בזכות הווטו שלו על חוקים, על מנת לפסול את חוק מספר 85 של בית הנבחרים במדינה, שקבע כי אזרחים לא יוכלו להתקרב מעבר לשבעה וחצי מטרים (25 פיט/רגל) משוטרים הממלאים את תפקידם. גם במקרה זה, החוק היה יכול למנוע מאזרחים לצלם שוטרים בעת ביצוע משימותיהם. 

באריזונה עברה לפני כחצי שנה גרסה מתונה יותר של החוק: בשמיני ביוני 2023 דווח כי מושל מדינת אינדיאנה, אריק הולקומב, חתם על חוק שעבר בשני בתי המחוקקים במדינה, לפיו שוטר יכול להורות לאזרח להתרחק משוטר למרחק של 7.5 מטר (25 פיט/רגל). במידה ואזרח לא שומע להוראת השוטר הוא עשוי להיכנס לכלא לעד 60 יום, או לקבל קנס של 500 דולר.

מדובר בנוסח מעט שונה משני החוקים האחרים ומהחוק שהוצע בישראל, כאשר לא מדובר באיסור התקרבות גורף אלא בכלי אכיפה הנתון בידי השוטר באופן נקודתי. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. שקלים זה לא אושר לראות אותך תחזור
    מאין שבאת דיקטטור עלוב מי אתה בכלל
    חסר תועלת אוכל כספי ציבור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!