ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

במקום עוד הטפת מוסר לציבור, הגיע הזמן שסילמן תתעורר ותבין את תפקידה

במסגרת יום הניקיון הארצי פרסם המשרד להגנת הסביבה הודעה לציבור, שוב עם ציטוט של השרה, שקוראת "לשים זרקור על הניקיון והאחריות האישית לפסולת המיוצרת בידי כל אדם" • אלא שהשרה ממשיכה משום מה לנזוף באזרחים, ולא להתוות מדיניות כנדרש • התפיסה שכישלון מערכתי מתחיל באחריות אישית מעוותת את תפקיד המדינה, ומבטאת תפיסה ארכאית שהתנפצה ב-7 באוקטובר • טור אישי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

קליפת בננה לא שווה יותר מדי כשהיא נטמנת באדמה. היא מזהמת, מלכלכת ולא מנוצלת. האמת שרוב קליפות הבננה ימצאו את עצמן בדיוק במקום הזה. כמובן שלא מדובר רק על קליפות בננה, אלא על שיירי תפוחים, אורז שנשרף בסיר וגבינה שהתחבאה בירכתי המקרר והעלתה עובש. למעשה, כמעט כל שאריות האוכל שלנו ימצאו את עצמן קבורות באדמה בהיעדר פתרון אחר. 

ובישראל אין פתרון אחר. מתקני המיון לא מגיעים לתוצר איכותי והשוק רווי בשחיתות. פה ושם יש יוזמות מקומיות של תושבים או רשויות שמעודדות קומפוסטציה של פסולת אורגנית, אבל לא מדובר בהיקפים מערכתיים וכ-80% מהזבל נקבר

ובשעה שהציבור טובע בתוך הערימות – במקום להושיט יד או לכל הפחות להבין שהכישלון הוא תחת אחריותה, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מצאה שיום הניקיון הארצי הוא הזדמנות לחנך מחדש וללמד איך להתנהג. קצת כמו המיליארדרית שרי אריסון שתמכה בהחלטת בנק הפועלים בשעתו לפטר 900 מעובדיו, ואז יצאה בקמפיין "השלום מתחיל בתוכי" שמעודד את הציבור לשינוי דרך התבוננות פנימית, ככה סילמן מציגה ניתוק מרהיב וחוסר הבנה מוחלט של התפקיד שלה ומטיפה לאחריות אישית.

זה קרה אמש (שלישי), כשהמשרד להגנת הסביבה שחרר הודעה לתקשורת על יום הניקיון הארצי. במסגרת ההודעה, סילמן כמו תמיד שירבבה ציטוט. אולי בהיעדר דוברת אישית היא מנצלת את זמנם של פקידי המשרד לצרכיה האישיים עם ציטוטים ותמונות, אולי זו נורמה שהשתרשה – אולי כי אפשר ולא עוצרים אותה. 

בציטוט היא קראה לציבור בין היתר לקחת אחריות על הניקיון. "יום הניקיון הארצי 2024 הוא הזדמנות מצוינת לשים זרקור על נושא הניקיון והאחריות האישית לפסולת המיוצרת בידי כל אדם, באמצעות קיום פעילויות הסברה וחינוך, שיגבירו בקרב הדור הצעיר את המודעות לשמירה על ניקיון הסביבה והמרחב הציבורי", היא שיגרה לכולם והוסיפה כמה מילים על פסולת בניין. אף מילה על הפחתה במקור, על קמפיין שמסביר איך למחזר, על אפשרויות אחרות לסופה של קליפת הבננה.

התפקיד של סילמן אינו להטיף מוסר, אלא להתוות מדיניות. התפיסה שכישלון מערכתי מתחיל באחריות אישית מעוותת את תפקיד המדינה, את מהות השר, את מטרות הריבון. וכמו הבננה עצמה, אם זה נראה רקוב, זה לא דבש.

סילמן דיברה אמנם על פסולת, אבל ביטאה תפיסה כלכלית ארכאית שהתנפצה ב-7 באוקטובר, פילוסופיה שמעודדת את צמצום סמכויות השלטון ומוסדותיו ומאמינה שהאזרח והוא בלבד אחראי לגורלו. מדיניות שאמורה היתה להיגנז בימים שבהם המדינה צריכה לדאוג לרווחתם וביטחונם של אזרחיה ונכשלה פעם אחר פעם בחצי השנה האחרונה. זו תפיסה מבית היוצר הכלכלי שמאשים את העניים בעניותם, את החולים בהתנהגותם ואת החיים ליד מפעל מזהם, בבחירות שעשו. אותה מדיניות שסוברת שהכל אפשרי אם רק נאמין בעצמנו, כי השלום מתחיל בתוכנו והבננה היא אחריות אישית. 

התפקיד של סילמן אינו להטיף מוסר, אלא להתוות מדיניות. התפיסה שכישלון מערכתי מתחיל באחריות אישית מעוותת את תפקיד המדינה, את מהות השר, את מטרות הריבון. וכמו הבננה עצמה, אם זה נראה רקוב, זה לא דבש

אלא שאפילו דוגמה אישית סילמן לא מצליחה לספק. כשבוטל המס על הכלים החד פעמיים המשרד להגנת הסביבה התחייב להציג חלופה בתוך חצי שנה, כלומר ביוני האחרון. בינתיים אין חקיקה, אין מס ואין אחריות אישית של זו שעומדת בראש המשרד על הכישלון המהדהד. ואם לא די בזה, בסרטון שצורף להודעה לתקשורת ולציטוט של סילמן, המשרד להגנת הסביבה פרסם ש-56% מהפסולת המושלכת לרחוב מקורה בפלסטיק חד פעמי. כלומר לא רק שסילמן לא מנעה את ביטול החוק, לא רק שהיא לא יצרה מתווה חדש כפי שהתחייבה, אז עכשיו אנחנו אשמים. כולנו. אלה שהשלום לא התחיל בתוכם. 

ולא רק זה: לרוב הבתים בישראל אין לאן להשליך פסולת רטובה, המשרד לא מנהל הסברה אמיתית על מיחזור, משמעותו וההבדלים בין הפחים, אין ניסיון להפחית פסולת במקור והפתרון לפלסטיק עודף הוא בין היתר שריפה שלו במפעל הפרטי המזהם בישראל, "נשר", שפעם אחר פעם נתפס עובר על החוק.

אז רגע לפני שהיא מפרסמת עוד ציטוט, סילמן מוזמנת לאמץ את העצות שלה בעצמה, ליישם אותן בלשכתה ולקחת אחריות על פסולת שמוטב שלא היתה נכתבת. גם ציטוטים אפשר להטמין ולפעמים זה אפילו מועיל לסביבה.

ההודעה המלאה של המשרד להגנת הסביבה והציטוט של סילמן
דוברות המשרד להגנת הסביבה – יום הניקיון הארצי: ביום הניקיון הארצי תשפ"ד-2024, לוקחים אחריות על הלכלוך: המשרד להגנת הסביבה מקדם פעילויות במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, להגברת המודעות לאחריות האישית לשמירה על ניקיון המרחב הציבורי

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "יום הניקיון הארצי 2024 הוא הזדמנות מצוינת לשים זרקור על נושא הניקיון והאחריות האישית לפסולת המיוצרת בידי כל אדם, באמצעות קיום פעילויות הסברה וחינוך, שיגבירו בקרב הדור הצעיר את המודעות לשמירה על ניקיון הסביבה והמרחב הציבורי. המשרד פועל גם במישור החקיקתי עם קידום חוק פסולת בניין לקראת קריאה שנייה ושלישית בכנסת, לצד המשך הגברת האכיפה נגד העבריינים הסביבתיים. כל התוכניות והפעולות הללו יביאו אותנו לניקוי הארץ היפה שלנו ולאיכות חיים לכולנו"

היום (ג') מצוין ברחבי הארץ יום הניקיון הארצי אשר נקבע בחוק שמירת הניקיון במטרה להגביר את המודעות לניקיון המרחב הציבורי במדינת ישראל. ברחבי הארץ מתקיימים היום ובימים הקרובים במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, פעילויות הסברה וחינוך להעלאת המודעות לחשיבות השמירה על ניקיון המרחב הציבורי, שמירה על החופים, שימוש בכלים רב פעמיים ועוד. כך למשל, כחלק מהפעילות להעלאת המודעות לניקיון, הצטרפו עובדי המשרד להגנת הסביבה להנהלת איגוד ערים כנרת לפעילות של ילדי בית ספר כינר מטבריה בחוף סוסיתא אשר למדו על הנושא בכיתה, עברו הדרכה על הכנרת ועל השפעת הלכלוך על חיי בעלי החיים והדגים באגם, בתום הפעילות הילדים אימצו מקטע משביל סובב כנרת.

בהמשך נערך מפגש עם עובדי המשרד ויו"ר איגוד הערים וראש המועצה האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום ומנכ"לית האיגוד דנה בכר, על המתווה העתידי לשינוי התנהגות המבקרים ומניעת הלכלוך בחופי הכנרת. כמו כן, נוקט איגוד ערים כנרת בפעולות למניעת לכלוך ומקיים פעולות הסברה למבקרים בנושא.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן; מנכ"ל המשרד גיא סמט; מנהל התחנה להגנת הסביבה הימית אילת, אלי ורבורג; והצוות המקצועי, בחנו היום (ג') בסיור מושט במפרץ אילת, בין היתר, מקומות שבהם הוצאה פסולת צמיגים ושברי סירות בפעילות ניקיון קרקעית הים. את הפעולות להוצאת פסולת כבדה מן הים עורך צוות התחנה להגנת הסביבה הימית באילת, במסגרת תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה. יום הניקיון הארצי הוא הזדמנות להגביר את המודעות לקשר וליחס שבין האדם לסביבתו, להבנת חשיבותם של הטבע והסביבה לאדם, להבניית ערכים של כבוד לסביבה, אחריות ומחויבות ולשינוי הרגלים דרך עשייה למען הסביבה. מטרת הפעולות היא לעורר בקרב התלמידים, המורים, המדריכים, ההורים והקהילה כולה את ההבנה שעל כל אחד ואחת לקחת אחריות על הלכלוך שהוא מייצר כשהוא נמצא במרחב הציבורי. המשרד להגנת הסביבה מקדם בשנים האחרונות מהלך לשיפור מצב הניקיון במרחב הציבורי בישראל במרחב הציבורי העירוני ובשטחים הפתוחים. המשרד ימשיך גם בהליך החקיקה של חוק פסולת בניין, שאתמול (ב') התקיים בו דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת במסגרת הכנתו לקריאות שנייה ושלישית בכנסת.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. סילמן רוצה לחנך את הדור הצעיר לניקיון ושמירת הסביבה, בזמן שהדור הזה יכול לחנך אותה.
    אין יותר הפוך על הפוך מזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!