ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

על רקע הקיצוץ התקציבי: העובדים במכון וולקני שכרו שירותי לובינג בכנסת

לאחר שהממשלה החליטה על קיצוץ מסיבי מתקציב המכון, החליט ועד סגל המחקר לשכור את שירותי חברת "הקבינט" - אחת מחברות הלובינג הגדולות בכנסת • הצעד מביע חוסר אמון של העובדים ברצון או ביכולת של שר החקלאות והמנכ"ל לדאוג למכון, שנחשב למוסד הגדול ביותר בארץ העוסק במחקר חקלאי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מכון וולקני (צילום: מתוך ויקימדיה, CC, יגאל אלעד)

על רקע הקיצוץ התקציבי המתוכנן במכון וולקני, ועד העובדים במכון נרשם אתמול (יום שני) לראשונה כלקוח במרשם הלוביסטים בכנסת, כך עולה מבדיקת "שקוף". לפי הרישום, "ועד סגל המחקר מינהל המחקר החקלאי מכון וולקני" נרשם כלקוח תחת חברת הלובינג "הקבינט", שבבעלות ח"כ לשעבר יואל חסון והלוביסט צח בורוביץ'. 

מכון וולקני או "מינהל המחקר החקלאי, מרכז וולקני" הוא יחידת סמך של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, והמוסד הגדול ביותר בארץ העוסק במחקר חקלאי. במכון מועסקים כ-500 עובדים, מתוכם כ-170 חוקרים. לצד אלה, כ-300 סטודנטים נוספים נמצאים במכון על מלגות מחקר. 

לפי הדיווחים, על רקע הגירעון הטופח בתקציב המדינה, הממשלה החליטה לקצץ 21% מתקציב מכון וולקני. קיצוץ מסיבי זה עתיד להוביל, כך נכתב בפרסומים, לביטול של 24 תקני כוח אדם, ואולי אף לסגירת המכון כולו.

שבוע שעבר, פנה פורום הרקטורים של ועד ראשי האוניברסיטאות לשר החקלאות אבי דיכטר בדרישה לבטל את הקיצוץ המתוכנן המהווה, לדבריהם, פגיעה אנושה בתשתית הידע של מדינת ישראל. במכתבם, מזהירים הרקטורים כי פגיעה ביכולת המחקר של מכון וולקני היא פגיעה בביטחון המזון בישראל.

במשך שנות קיומו, הביא מכון וולקני לחידושים מדעיים רבים בחקלאות, בתחומים כמו גידולי חממה, חקלאות באזורים צחיחים, השקייה, פיתוח זני פירות חדשים ואופני הטיפול בתוצרת לאחר הקטיף. 

זו אינה הפעם הראשונה בה המכון מתמודד עם אתגרים כלכליים. רק באוגוסט האחרון דווח כי הוא סובל מקשיים תקציביים כתוצאה מהיעדר מנהל קבוע. חוקרי המכון התבקשו, בעקבות זאת, לתעדף מחקרים ולדחות הזמנות רכש.

עתה, "שקוף" מפרסם כי ועד עובדי המכון שכר לראשונה את שירותי הלובינג של חברת "הקבינט" – אחת מחברות הלובינג הגדולות בכנסת, המייצגת יותר מ-90 לקוחות. בין לקוחות החברה: תנובה, הבנק הבינלאומי, כלל ביטוח וקבוצת ישראכרט.

המשמעות: חוסר אמון בשר ובמנכ"ל

כפי שפרסמנו ב"שקוף", ועדי עובדים נעזרים לא פעם בשירותי לובינג בכנסת. ארגוני עובדים מיוצגים בכנסת כמעגל לובינג נוסף ללובינג המרכזי של החברה, ולעיתים, ייצוג העובדים עוצמתי לא פחות מזה של בעליה. כך קרה למשל, בשנה שעברה כשעובדי תנובה התגייסו למען החברה כדי להצדיק את עליית המחירים של מוצריה.

גם במקרה של מכון וולקני, קיימת חפיפה בין האינטרסים של הנהלת המכון לאינטרסים של עובדי המחקר. שכירת שירותי הלובינג באמצעות הוועד מתבצעת מכספי העובדים המשולמים לו, ולא מתקציב המכון הממומן מכספי המיסים – מהלך שעשוי היה לגרור ביקורת. 

כך או כך, הצעד מביע חוסר אמון של העובדים ברצון או ביכולת של השר והמנכ"ל לשמש לוביסטים יעילים של המכון ולהגן על האינטרסים החשובים לו. 

חשוב להבהיר כי אין מניעה חוקית מגוף ציבורי לשכור שירותי לובינג בעצמו, במימון כספי משלמי המיסים. כך קורה כיום עם רשויות מקומיות כמו עיריות כפר סבא, לוד, ראש העין ופורום ה-15 (15 הערים הגדולות בישראל), לצד גופים ציבוריים נוספים. 

מוועד סגל החוקרים במכון וולקני נמסר בתגובה לידיעה: "ועד סגל החוקרים של מכון וולקני מורכב מ-170 חוקרים מדענים שכל חייהם מוקדשים למדע, לחקלאות וליצירת עולם סביבתי טוב יותר למען הדורות הבאים. לצערנו, ההיכרות שלנו עם הפעילות הפרלמנטרית אפסית והוחלט להתייעץ באנשי מקצוע ובבעלי ניסיון, במימון אישי שלנו והכל במטרה אחת ויחידה – לאפשר למכון וולקני להמשיך לקיים את הפעילות המחקרית החקלאית שמביאה מוניטין וממון רב למדינת ישראל".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. אין ספק מינהל המחקר החקלאי מהווה חוד החנית במחקר החקלאי לטובת חקלאות ישראל! מאידך מוזר, בכתבה בערוץ 11 ניתן משקל לפיתוח תרופה מצמח קנאביס לסרטן השחלות! זאת במקום להציג עשיה בנושאים הקשורים לחקלאות! הכתבה נועדה לשרת לקדם חוקרת העוסקת בנושאים השנויים במחלוקת! זאת בלשון המעטה!

  2. עזבו חקלאות, מזון, מדע והשכלה בכלל- תעבירו הכל לסטרוק ודומיה. אחרי המבול

  3. שלום שבי. הקיצוץ הוא רק נדבך נוסף בתהליך הרס החקלאות בידי ממשלות הימין. ראה משק החלב, הביצים, או חשיפת גידול דגי ים ליבוא מתורכיה.
    ככל הידוע לי, הסיבה אחת בעיקר: אנשי ההתיישבות העובדת אינם מצביעים לליכוד ולשותפיו.
    יהיה מועיל לקיים תחקיר יסודי.
    ללא ייצור מקומי ניחשף לסחיטה באמצעות מצור מזון, ללא סיוע הומניטרי. על אומות העולם רק להקטין את מהירות האניות המהירות יבוא מזון לכאן, ונהיה רעבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!