ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

למרות ההבטחות: בעיריית תל אביב לא מתחייבים לבדוק את הזיהום באזור התחנה המרכזית

המשרד להגנת הסביבה הציב לאחרונה ניידת ניטור אוויר במתחם בתי הספר הצמוד לתחנה המרכזית. בסוף ינואר אמורה הניידת להתחלף בתחנת ניטור מטעם העירייה. אלא שכעת בעירייה מגלגלים את האחריות חזרה למשרד, שמדגיש: "אנו נמצאים בדיונים על מנת להבטיח שאכן הניטור יתבצע"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ניידת ניטור האוויר שהציב המשרד להגנת הסביבה (צילום: עומר שטרית, אינ.פי.סי)

עבר כמעט עשור מאז שהמשרד להגנת הסביבה קבע כי תלמידי מתחם בית הספר הצמוד לתחנה המרכזית בתל אביב, עלולים להיות חשופים לזיהום אוויר שמסכן אותם. מדידת זיהום שנערכה ב-2014 בבית הספר "שורשים" חשפה אז ריכוזים גבוהים של חנקן דו חמצני, והתוצאות הדאיגו את גורמי המקצוע, כפי שנחשף ב"שקוף". אלא שמאז לא נערכו כל מדידות עדכניות והתושבים נותרו באפלה. לפני שנים ספורות אף הוקם במתחם בית ספר נוסף, צומח, "השכונתי שפירא", ומשנה לשנה היקף התלמידים במתחם רק גדל. 

ההורים נאבקו, פעילי הסביבה לחצו ובסוף החודש שעבר הציב המשרד להגנת הסביבה ניידת ניטור אוויר במתחם בתי הספר. "הניידת תמדוד את איכות האוויר בתוך שטח בית הספר במשך כחודשיים (עד סוף ינואר, מועד הבחירות לרשויות המקומיות – י.ג)", הבהירו ל"שקוף" במשרד להגנת הסביבה לצד הודעה שהוציאו לתקשורת בנושא. "בחלוף תקופה זו, תוחלף בתחנת ניטור של עיריית תל אביב". 

הצהרת המשרד להגנת הסביבה מקפלת בתוכה מאבק ארוך שנים בינה לבין העירייה על איכות האוויר והאחראים למדידתו. פניית "שקוף" לעיריית תל אביב חושפת כי ההסדר על הצבת הניידת אינו מקובל עליה. כעת, האחריות על המשך ניטור האוויר בבית הספר, בחלוף החודשיים, נמצאת שוב בדיונים. ואף שבמשרד להגנת הסביבה רומזים לנו כי יתעקשו על ניטור האוויר במשך שנה, כמוסכם, חילופי הדברים ממחישים פעם נוספת עד כמה נושא איכות האוויר ורווחת התושבים נדחק לתחתית סדר העדיפויות. 

ילדי בתי הספר היסודיים "השכונתי שפירא" ו"שורשים", שהצטלמו לפרויקט "מפת המזהמים" של "שקוף" (צילומים: יעל געתון)

מגלגלים אחריות

כבר בחודש אפריל בשנה שעברה, דוברות עיריית תל אביב אישרה כי בכוונתם למדוד את איכות האוויר במתחם בתי הספר "לאור חששות התושבים". עוד הוסיפו כי "העירייה החליטה בתיאום המשרד להגנת הסביבה, להציב ניידת לניטור זיהום אוויר בבית הספר 'שורשים', וזאת על מנת לאשש את הנתונים הידועים לה וכדי להרגיע את הטענות בדבר זיהום אוויר במקום" (התגובות המלאות בסיום הכתבה). 

בעירייה לא התחייבו אמנם על מועד מדויק, אבל במשרד להגנת הסביבה כיוונו לראשית שנת הלימודים ותחילת החורף. ואכן, למרות העיתוי המאתגר, במשרד להגנת הסביבה העתיקו את ניידת הניטור שפיקחה על תחנת הניטור הקבועה בלוינסקי, למתחם בתי הספר "שורשים" ו"השכונתי שפירא", תוך הבהרה כי מדובר במצב זמני בלבד.

אלא שבעירייה מתנערים כעת מההתחייבות. "נציין כי בניגוד לנטען, עיריית תל אביב-יפו לא התחייבה להקים תחנת קבע במקום", הבהירו בעקבות פניית "שקוף". "המשרד להגנת הסביבה פנה לעירייה בבקשה להמשיך את הניטור בבית ספר שורשים מעבר לחודשי החורף. הבקשה התקבלה בעירייה ונמצאת בדיונים בין המשרד להגנת הסביבה לבין עיריית תל אביב-יפו". 

בעירייה אף מיהרו לקבוע, על סמך מדידות של חודש בלבד כי "מאיסוף נתונים ראשוניים, לא נמצאו חריגות באיכות האוויר". 

תגובת המשרד להגנת הסביבה לא איחרה לבוא, כשמבין השורות אפשר להבין כי בכוונתם להתעקש על ניטור האוויר במשך שנה. "המשרד להגנת הסביבה סיכם עם עיריית תל-אביב כי יתקיימו מדידות למשך שנה שלמה", הבהירו לנו. "המשרד נמצא בדיונים עם עיריית תל אביב על מנת להבטיח שאכן הניטור יתבצע".

"אנו מברכים על הצבת תחנת הניטור ועל ההחלטה להשאירה במקומה לשנה שלמה כפי הנדרש", אמר ל"שקוף" איתמר שמשוני, אב לילד בבית הספר וממובילי המאבק. "הצבת התחנה במקום הרגיש ביותר, באזור שהוכרז כנפגע זיהום אוויר על-ידי המשרד להגנת הסביבה, מראה על הפנמת משמעות ההכרזה – הן מצד המשרד עצמו והן מצד העירייה שהחליטה, בסופו של דבר, לשתף פעולה עם המשרד ועם תושבי האזור. כולנו תקווה שבתום שנת הניטור נגלה שאין זיהום באזור, ושניתן לנשום ללא חשש בבתי הספר ובשכונות הסמוכים לתחנה המרכזית".

התגובות המלאות של עיריית תל אביב והמשרד להגנת הסביבה (מהישנה לחדשה ביותר)

מענה לפניית "שקוף" מעיריית תל אביב, בחודש אפריל:

"כפי שאמרנו בעבר, בשש השנים האחרונות ישנה ירידה דרסטית בזיהום האוויר בסביבת התחנה המרכזית החדשה. כך למשל במזהם העיקרי ממנועי אוטובוסים, no2, לא נרשמה חריגה אחת בשנים 2021-2022. בשנת 2014 אכן היו חריגות. אולם העירייה ביצעה לפני כשנתיים בדיקת היתכנות להקמת בית ספר בגינה מול התחנה, ומודל הזיהום הצביע על כך שאין חריגות במקום. עם זאת, לאור חששות התושבים, החליטה העירייה, בתיאום המשרד להגנת הסביבה, להציב ניידת לניטור זיהום אוויר בבית הספר "שורשים", וזאת על מנת לאשש את הנתונים הידועים לה ובכדי להרגיע את הטענות בדבר זיהום אוויר במקום. כמובן שבמידה שהנתונים יצביעו על חריגה, העניין יטופל".

מענה לפניית "שקוף" מהמשרד להגנת הסביבה, בחודש דצמבר:

"ניידת 7 החלה לשדר מה-30.11.23 אחר הצהריים, הניידת של המשרד אמורה למדוד בחצר בית הספר לתקופה של חודשיים ימים ולאחריה תוצב ניידת של עיריית תל אביב.
"תחנת הניטור ברחוב לוינסקי היא תחנה המופעלת ע"י חברת התחנה המרכזית בתל אביב. מטבע הדברים, תחנה זו יכולה להיות מועתקת על ידם רק בשטח שלהם. לא נמצא מקום ציבורי מתאים שבו ניתן להציב תחנת ניטור באזור לוינסקי. כל המקומות שהוצעו ע"י מטה המאבק של התחנה המרכזית שאנו עומדים בקשר רציף איתם, הם מקומות פרטיים בלבד.
"המשרד להגנת הסביבה פועל בשיתוף פעולה עם תושבי השכונה על מנת ללמוד את השטח ולמצוא את הפתרונות הטובים ביותר, כולל ביצוע סיורים משותפים בשטח. זאת לנוכח העובדה שמציאת מיקום לתחנת ניטור הינו נושא מורכב. ככל הידוע למשרד, כל מיקום רלוונטי שעלה על הפרק נבחן.
"לא ניתן להעתיק את תחנת הניטור הנמצאת בלוינסקי, המופעלת בהוראה על ידי התחנה המרכזית, למקום אחר. בנוסף, במסגרת אישורי התוכנית של העירייה נבחן גם את הצעת העירייה למיקומי ניטור תחבורתי באזור. המשרד בחן גם את הנכסים העירוניים וגם את חלופות השכירות, בשלב הזה החלופות אשר נבחנו העלו קשיים ביחס ליכולת להציב תחנת ניטור שם".

תגובת עיריית תל אביב:

"עיריית תל אביב-יפו הקימה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה תחנת ניטור זמנית בבית ספר שורשים. התחנה הניידת הוצבה במקום למשך חודשיים על מנת לספק אינדיקציה נוספת לממצאי תחנת הניטור הקבועה ברחוב לוינסקי, המודדת את איכות האוויר בשכונת שפירא, שכן חודשי החורף הם הקריטיים ביותר למדידת איכות אוויר. מאיסוף נתונים ראשוניים, לא נמצאו חריגות באיכות האוויר. נציין כי בניגוד לנטען, עיריית תל אביב-יפו לא התחייבה להקים תחנת קבע במקום. המשרד להגנת הסביבה פנה לעירייה בבקשה להמשיך את הניטור בבית ספר שורשים מעבר לחודשי החורף. הבקשה התקבלה בעירייה ונמצאת בדיונים בין המשרד להגנת הסביבה לבין עיריית תל אביב-יפו".

המשרד להגנת הסביבה בתגובה לעיריית תל אביב:

"המשרד להגנת הסביבה סיכם עם עיריית תל אביב כי יתקיימו מדידות למשך שנה שלמה בביה"ס 'שורשים'. הובהר לעירייה כי המשרד תקצב ניידת למשך חודשי החורף עקב חשיבותם למדידות זיהום האוויר וכי כדי לקבל את תמונת מצב מלאה באזור זה, נדרשת מדידה של שנה שלמה. המשרד נמצא בדיונים עם עיריית תל אביב על מנת להבטיח שאכן הניטור יתבצע".
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!