ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בניגוד לנוהל: משרדי הממשלה שלא משקיפים את הכספים שמגיעים לגופים פרטיים

משרד התפוצות, משרד המורשת והמשרד לענייני ירושלים ומסורת ישראל לא מדווחים על התקשרויות עם ספקים • עתירה של התנועה לחופש המידע חשפה עוד טפח מהכאוס הפוליטי שמשפיע גם על היחידה הממשלתית לחופש המידע
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרים עמיחי שקלי, עמיחי אליהו ומאיר פרוש (צילומים: יונתן זינדל, מרים אלסטר, פלאש 90)

משרד התפוצות בראשות עמיחי שיקלי (ליכוד), משרד המורשת בראשות עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) והמשרד לענייני ירושלים ומסורת ישראל בראשות מאיר פרוש (יהדות התורה) הם רק חלק מרשימה ארוכה של משרדי ממשלה שלא מדווחים על התקשרויות עם ספקים בהתאם לזמנים הקבועים בנוהל הממשלתי, או בכלל. כך עולה מבדיקה של התנועה לחופש המידע, שגם עומדת במרכז עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים.

"דווקא בימים שבהם הצורך בעצם קיומם של משרדים ממשלתיים אלה מוטל בספק, מוטלת עליהם חובה לכל הפחות לשמור על מנהל תקין, לעמוד בדרישות החוק, להשיב לבקשות מידע ולפעול בשקיפות במעשיהם כך שהציבור יוכל לבחון בעצמו האם פעילות המשרדים מצדיקה את כספי המיסים שמוציאים למימונם", מסבירה מנכ"לית התנועה לחופש המידע, רחל אדרי, בשיחה עם "שקוף". לדבריה, "חלק מהמשרדים החדשים אפילו אינם מודעים לחובה הזאת".

הוקלט באולפני המרכז לתרבות מונגשת

בנוהל החשבת הכללית במשרד האוצר מ-2015 נקבע כי משרדי ממשלה חייבים בפרסום ההתקשרויות שלהם עם ספקים חיצוניים בכל רבעון. בהקדמה הפותחת את הנוהל מוסבר כי הוא נקבע "בעקבות בקשות חוזרות ונשנות להנגשת מידע אודות הוצאות המדינה, אשר הטילו עומס רב על משרדי הממשלה, ולאור חשיבות המידע האמור ומחויבותה של ממשלת ישראל לעקרונות השקיפות", וכן כי "הובן הצורך בפרסום האמור באופן סדור, שיטתי ואחיד". 

ולמה זה חשוב? פרסום התקשרויותיהם של משרדי הממשלה ויחידות הסמך מאפשר לכל אזרח בישראל לעקוב אחר הוצאות כספי המיסים על שירותים חיצוניים. להבדיל מתשלומים על שכר עובדים, סכומי הכסף שמועברים אל אותם ספקים – גופים פרטיים, על פי רוב – אינם מפוקחים באופן ממשי. פרסום התקשרויות משרדי הממשלה משקיף גם את אופן הבחירה בגוף מסוים (בין אם במכרז או לא). מדובר במידע שאמור להיות זמין לציבור, ולהתפרסם כל רבעון בתאריך מסויים, שכן השקיפות היא כלי מרכזי וחיוני בפיקוח על פעילות המשרדים. 

ואולם, משרד המורשת והמשרד לענייני ירושלים ומסורת ישראל לא פרסמו את הדוחות האמורים לאורך כל שנת 2023. משרד התפוצות לא פרסם את הרבעון השני והשלישי לשנת 2023, אף שזמן ההגשה חלף מזמן. "אלמנט הזמן הוא מהותי, על התקשרות שמתפרסמת באיחור ניכר, קשה יותר להשפיע", מסבירה אדרי, מנכ"לית התנועה.

אדרי מבהירה שלא מדובר בפעולה מורכבת. "בהתאם לנוהל היחידה הממשלתית, מערכת המרכב"ה (מערכת העבודה הממשלתית) עוצבה באופן שיאפשר לכלל הרשויות העושות בה שימוש למסור מידע הנוגע להתקשרויותיהן עם ספקים חיצוניים באופן מהיר וקל", היא מסבירה. אולם לדבריה משרדים עדיין לא פועלים בהתאם לחוק: "משרד התפוצות למשל לא הזין את המידע המבוקש במערכת, חרף פנייה יזומה כבר בחודש יוני, והתראות חוזרות ונשנות. לטענת משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, נציבות שירות המדינה מתנגדת למינוי ממונה חופש מידע ולכן המשרד לא יכול לעמוד בדרישות חופש המידע. אולם, לא ברור מדוע המינוי החסר מצדיק את התחמקות המשרד ממילוי חובותיו".

כשהמפקח לא יודע על מי הוא מפקח

בימים אלו מוגשת עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד מספר משרדים שלא דיווחו בהתאם לחוק. העתירה שופכת אור על פרט מקומם נוסף: היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, שאמורה להיות האחראית על מעקב ודיווח שוטף של המשרדים כלל לא מעודכנת בפרטי המשרדים שעליהם היא מדווחת. וייתכן שמדובר בשיקוף נוסף של הכאוס הפוליטי במשרדי הממשלה. 

נספח-2

ומה מתברר? לטענת התנועה, היחידה כלל לא מספקת פרטים עדכניים לגבי המשרדים. כך למשל, באתר היחידה נרשם שהמידע שלה מעודכן ל-1.1.24 אולם בבחינת רשימת המשרדים שהיא בודקת – נרשם מעקב אחר משרדים שכלל אינם קיימים. זאת לצד משרדים שהוקמו בממשלה הנוכחית ושאינם נמצאים ברשימה – או במעקב כלל. כך למשל, מופיע ברשימה של היחידה מעקב אחר משרד בשם "ירושלים ומורשת", משרד שכלל לא קיים היום, שכן הממשלה הנוכחית החליטה עם הקמתה לפצל אותו לשני משרדים – משרד המורשת והמשרד לענייני ירושלים ומסורת ישראל. אולם ברשימה של היחידה לא מופיע אף אחד מהמשרדים החדשים הללו.

"הקמתם של משרדים קטנים 'יש מאין' שכל הקמתם מקורה בהסכמים קואלציוניים מבלי שנבדק אם יש בהם צורך, לצד העברת סמכויות מנהליות ותקציבים לידי משרדים ללא הליך מסודר, הוביל לכאוס ובלבול אצל משרדי המטה", מסכמת אדרי. "מסתבר שהיחידה הממשלתית מתקשה גם היא לעקוב אחר כל אותם משרדים שקמים ונסגרים ללא כל הליך סדור".

ממשרד התפוצות נמסר כי הדבר נמצא בטיפול ובתקופה הקרובה עתידים להתפרסם הדוחות הנדרשים. מהמשרד לענייני ירושלים ומסורת ישראל נמסר כי בעקבות הפיצול שביצעה הממשלה הנוכחית בינו לבין משרד המורשת, רק לאחרונה בוצע גם פיצול טכני של ההתקשרויות בין המשרדים. כעת,  עם המעבר למערכת מסודרת נפרדת, נערך המשרד לטפל בפרסום כל ההתקשרויות. משרד המורשת, שהיה בין המשרדים שקיבלו את מירב ההתראות הרבות בנושא מהתנועה לחופש המידע, לא מסר תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!