ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כמה עלה לנו המשרד שהשרה בראשו הגדירה כ"בזבוז כספי ציבור"?

במענה לבקשת חופש מידע נחשף ייעודם של כ-500 אלף שקלים בלבד, מתוך סכום של כ-7 מיליון שיצאו בשנת 2023 מתקציב משרד ההסברה - השאר נותר באפלה • במשרד המיותר של גלית דיסטל-אטבריאן הוציאו עשרות אלפי שקלים על כיבוד, חניות ושירותי הדפסה (רכישת מדפסת למשרד לא התבצעה)
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרה לשעבר גלית דיסטל-אטבריאן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בראיון לערוץ 13 בחודש דצמבר האחרון הודתה שרת ההסברה לשעבר גלית דיסטל-אטבריאן (ליכוד) במה שהיה ידוע לכולם כבר חודשים ארוכים – שמשרד ההסברה היה משרד מיותר. "אין לי אלא להודות ביושר שכל יום בו המשרד מופעל מהווה בזבוז של כספי ציבור", אמרה אז. את תפקידה היא היטיבה אז להסביר במילים: "הייתי שרת חרטבונה". אבל גם משרד חרטבונה, כמו כל משרד ממשלתי "אמיתי", מצריך משאבים. יועצים, לשכה, אבטחה וטיסות, אלה אקססוריז ששרים לא מוותרים עליהם בכזאת קלות. מענה לבקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה" חשף חלק קטן מההוצאות של השרה והמשרד שלא הועיל לאף אחד, אבל בזבז לכולנו את הכסף. 

הוקלט ע"י הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה

תקציב המשרד היה צפוי לעמוד על כ-14 מיליון בכל אחת מהשנים 2023-2024. בנוסף, בדיוני התקציב בממשלה הובטחו לדיסטל-אטבריאן 94 מיליון שקלים נוספים שיגיעו ברגע האחרון לפני אישור התקציב בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. בפועל, לאחר שבעה באוקטובר הוחלט לסגור את משרד ההסברה ולהפנות את הכספים שטרם נוצלו לשנת 2023 (כ-7 מיליון שקלים) ואת תקציב 2024 במלואו (כ-14 מיליון שקלים) לטובת מנהלת תקומה לשיקום עוטף עזה. 

הוצאות-דיסטל

על מה יצא סכום של כ-7 מיליון שקלים במשרד מיותר? בינתיים מדובר בסוד כמוס. המידע החלקי שהועבר במענה לבקשה נוגע לסכום של כ-500 אלף בלבד וללא ציון התאריכים שבהם בוצעו הפעולות. היקף ההתקשרויות הנוגעות לתחומי המשרד, כגון מיפוי ראשוני במדיניות הסברה ופרויקטים הסברתיים, נאמד בסך של כ-265 אלף שקלים, כאשר לפחות בזמן מסירת המידע החלקי, רוב ההתקשרויות נדמות ככאלו שלא יצאו לפועל.

תקציב לבזבוזים

ומה אנחנו בכל זאת יודעים? אלו ההתקשרויות שנעשו מטעם המשרד. חלק מההתקשרויות המתוכננות לא שולמו במלואן בזמן מסירת המידע החלקי, אם בשל כך שהמשרד חדל מלהתקיים או בשל שינויים של הרגע האחרון:

  • חניות המשרד – 10,000 שקלים.
  • הוצאות טלפון סלולרי – 30 אלף שקלים
  • כיבוד ומוצרים חד פעמיים – 5,000 שקלים
  • שתייה קלה – 5,000 ש"ח
  • שירותי דפוס – 10,000 שקלים (רכישת מדפסת לא נמצאה בין ההוצאות שחשפו במשרד)
  • מנויים לעיתונים "ישראל היום", "ידיעות אחרונות" ו"הארץ" – 600 שקלים
  • מנויים לעיתונים הבינלאומיים "ג'רוזלם פוסט" ו"ניו יורק טיימס" – 2,000 שקלים.

בגזרת הרכישות, קנה המשרד מפיץ ריח לחדר בעלות של 1,647 שקלים (ייתכן שמדובר במספר מפיצי ריח), וכן מקרר משרדי שנרכש בעלות של כ-750 שקלים.  

טיסות

שרת ההסברה טסה פעמיים במהלך השנה הראשונה לכהונתה. טיסה ראשונה למדריד הייתה בחודש מאי, לשלושה ימים (16-19.5.23). לפי פירוט מזכירות ההממשלה הטיסה נעשתה "בענייני משרדה". כרטיס הטיסה שלה עלה יותר מ-8,000 שקלים. עלויות כרטיסי הטיסה לשתי היועצות שטסו עם השרה – יותר מ-7,000 שקלים. עלויות האבטחה הגיעו ליותר מ-4,000 שקלים, לא כולל שירותי VIP בסך של כ-1,500 שקלים. העלויות למשרד החוץ בגין שירותי הנהלה הנוגעים לשהות של השרה במקום (מלון, רכב ושונות) הגיעו ליותר מ-7,000 שקלים. סך הכול – הוצאה של כמעט 30 אלף שקלים. 

הטיסה השנייה הייתה יקרה משמעותית ונעשתה בתקופה שבה הושמעה ביקורת ציבורית גדולה על יותר מ-16 שרים וחברי כנסת שהתעתדו להגיע למצעד ההצדעה לישראל שנערך בניו יורק בארבעה ביוני. השרה הגיעה לניו יורק לכשבוע ימים (1-8.6.23). כרטיס הטיסה שלה עלה יותר מ-18 אלף שקלים. עלויות הטיסה לשתי היועצות שטסו איתה עמד על כ-11 אלף שקלים. עלויות האבטחה הגיעו לכ-18.5 אלף שקלים, לא כולל שירותי VIP בסך של כ-1,600 שקלים. העלויות למשרד החוץ בגין שירותי הנהלה הנוגעים לשהות של השרה במקום (מלון, רכב ושונות) הגיעו ליותר מ-152 אלף (טרם התקבל חיוב סופי ממשרד החוץ). סה"כ הוצאה צפויה של יותר מ-200 אלף שקלים. 

הוצאות קבועות נוספות במשרד של דיסטל היו לשכה של שר שמוערכת בכ-6.5 מיליון שקלים לשנה, וכן משכורת של שר שנאמדת בכ-53 אלף שקלים לחודש. דיסטל, שהתחילה כשרה ללא תיק ב-29.12.23 ולאחר שבועיים קיבלה את משרד ההסברה, סיימה את תפקידה רשמית ב-14.10.23. סך המשכורות ששולמו לה במשך עשרת החודשים מגיע ל-530 אלף שקלים. 

ההסברה לכשעצמה היא נכס חשוב למדינה, ובפרט לאחר אירועי שבעה באוקטובר, אולם משרד ההסברה שהוקם על רקע הצורך הפוליטי לסדר ג'וב מיניסטריאלי לדיסטל-אטבריאן, לא היה בעל זכות קיום עצמאית. בנוסף אליו באותו הזמן התקיימו גופים ממשלתיים רבים שעוסקים עד היום בהסברה, כדוגמת מערך ההסברה הלאומי שיושב תחת משרד ראש הממשלה, משרד החוץ ומשרד התפוצות. 

בנאומו של ראש הממשלה בערב מוצאי שבת האחרון הבהיר בנימין נתניהו שהכסף של המשרדים המיותרים הוא "כסף קטנטן". אכן, הכספים שהועברו למשרד ההסברה, ושמועברים למשרדים מיותרים אחרים, מוערכים במיליארדים בודדים, סכום שנמוך משמעותית מכספים שמועברים למשרדי ממשלה גדולים כמו משרד הבריאות שתוקצב ב-53 מיליארד בשנת 2023, או ממשרדים יותר קטנים כמו משרד התיירות שתוקצב בשני מיליארד לשנת 2023. אך גם על הכסף הקטן הזה איש בממשלה לא מוכן לוותר, גם לא למען הסטת כל שקל אפשרי לאפיקים נחוצים כל כך בעת הנוכחית.

מטעמה של דיסטל-אטבריאן לא נמסרה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

7 תגובות

  1. האם לא קיימת שום בקרה אפקטיבית, במשרד מבקר המדינה למשל, בעל סמכות מתוקף חוק, להעניש את האחראי (האחראיים) על חריגה מהוצאות בלתי מוצדקות, או בלתי סבירות, במשרדי הממשלה ובגופים ציבוריים למיניהם?! כי מהנכתב כאן זועקת לשמיים לא אחת שחיתות בריבוע!

  2. מקומם.ככה זה כשצביר- דרעק-הכיסאות- המרקדים אחראי עד בלי סוף חיינו על כספינו.

    1. תפסיקי לשלם מיסים! מספיק ש30% מהאוכלוסיה יפסיקו לשלם במחאה על השחיטות , זה משתק את המערכת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!