ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

14 מיליון שקלים להנצחת גנדי: המספרים מאחורי המחטף של סמוטריץ'

מבדיקת ההבדלים בין ההחלטה שפורסמה לשרים לבין הנוסח שאישרה הממשלה לבסוף עולה שהחלוקה הסופית של הכספים הקואליציוניים לשנת 2023 רחוקה מהצהרותיו של שר האוצר • עשרות מיליונים ל"חיזוק הזהות היהודית" ולגרעינים התורניים, ואולי כדי לרכך את הביקורת: 25 מיליון למפונים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

ברגע האחרון, במחטף לעת ערב, אישרה הממשלה השבוע את ההחלטה על הקצאת הכספים הקואליציוניים לשנת 2023, כשסכום הקיצוץ נמוך בכ-100 מיליון שקלים מהסכום שבעצמו היה נמוך מהצהרותיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. אך חשובים אולי יותר מסכום הקיצוץ הנמוך, הם יעדי הכספים שהוסטו. 

מעיון בהבדלים בין נוסח ההחלטה שפורסם ביום שני לקראת ישיבת הממשלה, לבין הנוסח שעליו הצביעה בפועל הממשלה אפשר ללמוד כי כ-14 מיליון שקלים יוקצו למרכז מורשת רחבעם זאבי (גנדי), כ-88 מיליון יוקצו ל"חיזוק הזהות היהודית", 10 מיליון נוספים יועברו לגרעינים התורניים, ו-45 מיליון יועברו ללימודים לנשים חרדיות. נוסף על כל אלו, ואולי בעקבות הביקורת הציבורית על הנוסח הראשוני השנוי במחלוקת, יועברו כ-25 מיליון שקלים לסיוע למפונים בעקבות מלחמת עזה.  

וכך השתלשלו העניינים בנושא המחלוקת על הכספים הקואליציוניים: לפני שבועיים הצהיר סמוטריץ' שיקצץ 1.6 מיליארד שקלים מתוך כ-8 מיליארד מהכספים הקואליציוניים שהוקצו לשנים 2023-2024 ושטרם נעשה בהם שימוש. החלטה זו גררה אחריה ביקורת חריפה בטענה שהשר מתעדף הסכמים פוליטיים על פני צרכי המלחמה. ואולם, בערב יום שני השבוע התפרסם נוסח לקראת ישיבת הממשלה שבה התגלה שהסכום שיקוצץ עומד על כ-960 מיליון שקלים, סכום נמוך עוד יותר. 

אך זה לא נגמר בכך, ובנוסח החלטת הממשלה שאושר בפועל נראה שהסכום עומד על כ-860 מיליון שקלים בלבד, כמעט חצי מהסכום עליו הצהיר סמוטריץ' מלכתחילה.

גורם המעורב בפרטים מסר ל"שקוף" כי הנוסח שפורסם ביום שני הוגש לחברי הממשלה, אולם בישיבה עצמה נעשה משא ומתן נוסף בין הנוכחים ולבסוף הוסכם על תוספת של כ-100 מיליון מהכספים הקואליציוניים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

2 תגובות

  1. קטע כביש עולה יותר, את רצינית? לעוטף ילכו הרבה יותר מיליונים…

    10 מיליון לגרעינים תורניים? נחנקתי מצחוק. הם לא יאהבו אותו.

    לא אוהבת את גנדי, מבין. מי טו. אבל שר נרצח אחרי הכל, ויש עוד כמה קדושים שאני מחכה מתי תגעי בהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!