ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אחרי שלא נכללה בתוכנית הפינוי: אופקים גם לא בתוכנית השיקום

ראש מנהלת תקומה התייחס להחלטה השרירותית שקיבלה הממשלה לפיה יישובים במרחק של יותר משבעה קילומטרים לא ייכללו בתוכנית השיקום: "תחליטו לשנות את זה כממשלה ונדע לפעול" • עיריית אופקים: "אנו נמצאים כעת בשלבי גיבוש טיוטה שתוגש לאוצר, בתיאום עם שר האוצר"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש מנהלת תקומה משה אדרי בדיון הוועדה לביקורת המדינה (צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ראש מנהלת תקומה משה אדרי הציג אתמול (רביעי) לראשונה את חזון התוכנית של המנהלת לשיקום היישובים שנפגעו בשבעה באוקטובר. אלא שרשימת היישובים לא כוללת את אופקים, ששוב נותרה מאחור. 

המרחק של אופקים מרצועת עזה הוא כ-25 ק"מ, אולם ביום הטבח הנורא הצליחו להגיע עד לשם כוחות החמאס, לתפוס בני ערובה, לרצוח ולפצוע את תושביה ללא רחם. בפרט נפגעו קשה מחדירת המחבלים תושבי שכונת מישור הגפן, שרבים מתושביה הם מאשכול סוציו-אקונומי נמוך. חמאס לא הבחין אז בין תושבי הנגב המערבי לתושבי אופקים, אבל המדינה כן. 

לפי החלטת הקבינט הכלכלי-חברתי מה-19 באוקטובר, תוכנית השיקום תכלול את אזור שדרות רבתי והיישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב שבתיהם – כולם נמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה. בסך הכל מדובר ב-45 יישובים. 

בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה תיאר אדרי את שיתופי הפעולה שבהם יושבים נציגי הממשלה מול נציגי הקהילות. "אנחנו עוברים ותופרים חבילה לכל יישוב ויישוב", אמר אדרי. "החזון שלנו לחזור וליישב מחדש את הקהילות, לחדש ולהרחיב את היישובים, למנף ולהביא לשגשוג הקהילות והחבל כאזור חיוני, פורח ואטרקטיבי לתושבי החבל ומדינת ישראל. נדאג לשיקום אישי, רווחה, חינוך וקהילה".  

ראש המנהלת התייחס גם להחלטה השרירותית שקיבלה הממשלה ביחס למרחק הגיאוגרפי שלפיו נקבע איזה מהיישובים יהיו זכאים לשיקום, ורמז לכך שההחלטה נמצאת מחוץ לידיו. "כשנציג ממשלה או שר בממשלה שואל אותי למה זה רק שבעה קילומטר, אני עונה: תחליטו לשנות את זה כממשלה ונדע לפעול בעניין הזה", אמר.

המטרה של המנהלת תהיה בין היתר שיקום וחיזוק מרקם החיים של התושבים שנפגעו, בדגש על היבטים נפשיים, חברתיים וחומריים, וכן בינוי ופיתוח סביבתי של תשתיות ושירותים שנפגעו לשיפור הצמיחה. במהלך הדיון הדגיש אדרי את מחויבות המנהלת לשיקום הקהילתי והפרטי של 45 היישובים. "יש רגישות רבה בתהליך, יש דילמות לאנשים אם להמשיך עם הקהילה או לפרוש.  אף אחד – גם אם יחליט לא לחזור ליישוב, או לא לעבור למגורי הביניים – לא יופקר", הבטיח. "מנהלת תקומה תטפל בכל אחד ותיתן ומענה".

בעיריית אופקים מסבירים כי "מנהלת תקומה הוקמה בעיקר כדי לתת מענה לצרכים שעלו באזור עוטף עזה, אשר אופקים פחות זקוקה להם". עוד הוסיפו שם כי העירייה "מקדמת בימים אלה החלטת ממשלה, עם מנועי צמיחה אדירים לעיר. אנו נמצאים כעת בשלבי גיבוש טיוטה שתוגש לאוצר, בתיאום עם שר האוצר".

דיון הוועדה לביקורת המדינה (צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"הפקירו אותנו"

זו אינה הפעם הראשונה שאופקים נשארת מאחור. ב-12 באוקטובר אישרה הממשלה במשאל שרים טלפוני תוכנית פעולה לאומית לביצוע פינוי האוכלוסייה המתגוררת בסמוך לגבול רצועת עזה, סיוע ראשוני לתושבים וקליטתם בבתי מלון. התוכנית כללה את יישובי הנגב המערבי שנמצאים במרחק של שבעה קילומטרים מגבול רצועת עזה. תושבי אופקים נותרו מחוץ להסדר ונאלצו לגייס תרומות כדי להתרחק מהתופת שאירעה בקרבת מגוריהם.

"אין לנו ראש עיר שנותן קונטרה לממשלה, הפקירו אותנו", אומרת אושר וקנין איתן, תושבת אופקים. "אף אחד לא מבין שאנחנו התושבים זקוקים לשיקום בכל היבט אפשרי. מלבד הפגיעות הפיזיות, אנו נדרשים לשיקום נפשי, כלכלי, קהילתי. מעטפת שלמה. הצעירים שהגיעו לכאן בגלל הטבות המס לא רוצים להישאר".

"מדברים איתנו על חזרה לשגרת חירום, על איזו שגרה הם מדברים? התושבים פה בסטרס, רק לפני חודש טבחו בנו", אומרת וקנין איתן, "לפחות חמאס אומר בגלוי שלא אכפת לו מתושבי עזה. ההנהגה שלנו אומרת את זה בעקיפין".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

2 תגובות

  1. אי מה לשקם ואי אפשר לשקם את אופקים. חבל על הכסף. זו עיר שהצביעה 41% ליכוד, 23% שס. 15% דגל תורה. דהיינו 79% שם תומכים בקואליציה הנוכחית. לא צריך לשקם אותם. גם אי אפשר. זה כבר אחוזים של פגיעה מוחית

  2. אחר כך בליכוד יטענו שזאת עוד דוגמא לאפליית המזרחיים ולכן צריך לבחור בליכוד. וחלק מתושבי אופקים יאמינו ויסכימו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!