ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לובי 99 ליועמ"ש האוצר: מנע השתתפות היועץ האסטרטגי בישיבות המשרד

בעקבות חשיפת "שקוף", דרש הארגון לבחון את הדיונים המקצועיים בהם השתתף היועץ אבי לרנר, תוך בירור מידת מעורבותו בהם • גם בעמותת "הצלחה" ביקשו לברר את פרטי ההעסקה של לרנר • רשימת לקוחותיו של לרנר חסויה, אך בעבר ייצגה קבוצת הפרסום שלו ענקיות כמו תנובה ובנק הפועלים • "השתתפותו עלולה לקדם את ענייני לקוחותיו העסקיים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים שקיים בתחילת השבוע (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

בעקבות חשיפת "שקוף", פנה ארגון לובי 99 ליועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג בבקשה שיעצור את השתתפותו של היועץ האסטרטגי אבי לרנר בדיונים במשרד האוצר, מחשש לניגוד עניינים. "מאחר שנראה כי לא קיים הסכם ניגוד עניינים עם מר לרנר, עולה חשש ממשי כי שיקוליו העסקיים מתערבבים בתפקידו כיועץ אסטרטגי, וכי השתתפותו בישיבות מקצועיות בכובעו האחד, עלולה לקדם את ענייני לקוחותיו העסקיים בכובעו השני", נכתב במכתב שנשלח בשבוע שעבר, שעליו חתומה עו"ד זהר אלטמן-רפאל.

בארגון ביקשו ממשרד האוצר לפעול לבדיקת כל הדיונים בהם השתתף לרנר עד כה, תוך בירור רמת מעורבותו בהם. לצד המכתב, הוגשה בקשה על פי חוק חופש המידע, לקבלת העתקי הדיווח על פגישות שקיים לרנר עם עובדי המשרד, כמו גם הסדר ניגוד העניינים שנחתם עמו, ככל שהסדר שכזה אכן נחתם.

בעקבות הפרסום ב"שקוף", גם בעמותת "הצלחה" ביקשו לברר את פרטי ההעסקה של לרנר, אם אמנם נחתם הסכם מסוג זה. עורך הדין אלעד מן פנה בשבוע שעבר למשרד האוצר בבקשה לפי חוק חופש המידע כדי לקבל את "הסכם ההתקשרות עם אבי לרנר למתן שירותי ייעוץ וכן כל הסדר ניגוד עניינים ו/או התחייבות הנוגעת למניעת ניגודי עניינים, לרבות שאלון ומידע שנמסר יחד איתם או אגב עריכתם או בחינת הצורך בהסדר ניגוד עניינים לרבות רשימת לקוחות".

עוד ביקשו בעמותה "כל מידע, לרבות התכתבות, נוהל, הנחיה, או הוראה הנוגעים לזהות ותפקידי המשתתפים בישיבות מקצועיות במשרד האוצר או לאפשרות השתתפות יועצים פוליטיים ודומיהם בישיבות מקצועיות ו/או בהשתתפות דרג מקצועי".

לרנר, מבעלי קבוצת הפרסום "גל אורן לרנר", מייצג במקביל שורת לקוחות פרטיים. בעבר ייצגה החברה של לרנר ענקיות כמו תנובה, בנק הפועלים, קופת חולים מאוחדת ופרטנר, כמו גם את ישיבת פוניבז', המועצה האזורית גוש עציון והעיתונים "ישראל היום" ו"מקור ראשון". לפי ההערכות, החברה מייצגת כיום רשויות מקומיות ובעלי עסקים, ומעניקה שירותי פרסום ויח"צ למגזר הדתי לאומי. עם זאת, רשימת לקוחותיו העדכניים של לרנר חסויה.

ל"שקוף" נודע כי לרנר משתתף באופן קבוע בדיונים גורליים עם שר האוצר ואנשיו, בניגוד לנהלים. גורמים ממשלתיים שונים מבהירים כי השתתפותו של לרנר בישיבות בעייתית – ללרנר, כך נראה, אין הסכם למניעת ניגוד עניינים, והפרוטוקולים מהדיונים לא שקופים לציבור. 

בעקבות זאת, ביקש ארגון לובי 99 לפעול בהקדם לחידוד נהלים בדבר השתתפות יועצים אסטרטגיים שאינם עובדי המשרד בישיבות מקצועיות. "על פי נוהל שפרסמת, שבקידומו תמכנו", נכתב במכתב ליועץ המשפטי, עו"ד אסי מסינג, "נקבעו כללים הנוגעים לפגישות בהם משתתפים שדלנים וגורמי חוץ. כך למשל, נקבע כי יש לדווח על פגישות בהן השתתפו שדלנים; יש לדווח ליועץ המשפטי על התחייבות כלשהי של העובד כלפי השדלן או מצג של התחייבות כאמור וכן על הליך מנהלי שהחל בעקבות יוזמה של גורם חוץ; ועוד".

בארגון הבהירו כי עד לחידוד הנהלים, ובעקבות החשש כי לרנר קידם אינטרסים זרים, יש לעצור את השתתפותו בדיונים לאלתר.

בתגובה לפניית "שקוף", ממשרד האוצר נמסר כי "מענה למכתב יישלח לפונה".

חשש-להשתתפות-אנשים-המייצגים-גורמים-עסקיים-בישיבות-מקצועיות-במשרד-האוצר

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

תגובה אחת

  1. פרט שולי שנשמט – רעייתו הגב' נעמה פרח לרנר שהייתה הממונה במשרד ראה"מ אצל נתניהו על הקשר בין הממשלה לכנסת, ובעצם על כל קידום הליכי החקיקה, ונאלצה לפרוש אחרי הליך משמעתי בנציבות המדינה *בדיוק בגלל הנושא הזה* – קידום הליכי חקיקה של חב' המיוצגות ע"י בעלה/משרדו, מבלי לתת על כך גילוי נאות ואף למעלה מכך…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!