ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אחרי הביקורת: משרד המשפטים נסוג מכוונתו לבטל את חוק חופש המידע חודשים קדימה

במשרד המשפטים החליטו להיענות חלקית לביקורת שנמתחה על ידי שורת ארגונים על החוק שידחה מועדים במגוון תחומים • אלפי אזרחים הגישו התנגדויות לתזכיר החוק בעקבות קמפיין המונים ברשת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

משרד המשפטים (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
משרד המשפטים (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

משרד המשפטים נסוג מכוונתו להשבית את חופש המידע בישראל למשך חודשים, זאת בעקבות ביקורת ציבורית על המהלך.

לפני כשבועיים הודיע משרד המשפטים על תזכיר חוק שידחה מועדים הקבועים בחוק במגוון תחומים, בין היתר חובת מענה של רשויות ציבוריות לפי חוק חופש המידע. לפי התזכיר, כל החלטה של רשות ציבורית שאמורה היתה להתקבל החל מה-7.10.23 תידחה בשלושה חודשים, החל מה-7.01.24 ואילך. המשמעות בפועל היא שמי שיגיש בקשת חופש מידע היום יוכל לצפות לתשובה במקרה הטוב בסוף חודש ינואר 2024.

שר המפשטים יריב לוין, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
שר המשפטים יריב לוין, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בעקבות ההודעה פנו שורה של ארגונים בקריאה להחריג את חוק חופש המידע מתזכיר החוק, דווקא בשל מצב המלחמה הנוכחי. במקביל ניהלו תומר אביטל, פעיל חברתי ואחד ממייסדי "שקוף", וסיירת השקיפות קמפיין המונים שהציף את אתר משרד המשפטים באלפי התנגדויות מטעם אזרחים ואזרחיות לתזכיר החוק.

במשרד הודיעו זה מכבר כי "במסגרת הליך החקיקה ייקבע הסדר אשר יבטיח הגנה על הזכות לחופש המידע, תוך התחשבות בצורכי השעה". ואמנם, לפי הטיוטה העדכנית שפורסמה היום (5.11) חוק חופש המידע יוחרג באופן חלקי מחוק הארכת התקופות ודחיית המועדים.

בטיוטה העדכנית נקבע כי בכל הנוגע לחוק חופש המידע רק התקופה של בין ה-7.10 ל-6.11 לא תיחשב במניין התקופות שמחייב החוק. כלומר בפועל מדובר בדחייה של חודש אחד במקום שלושה.

בדברי ההסבר נכתב כך: "ההסדר המוצע מבקש ליצור איזון ראוי בין הזכויות והאינטרסים המוגנים מכוח חוק חופש המידע לבין כורח המציאות והצורך בהתארגנות של משרדי הממשלה והרשויות הציבוריות באופן שיאפשר להם להשיב לבקשות חופש מידע במתכונת כוח האדם הנוכחית ולצד משימות החירום הרבות המונחות לפתחם. לפיכך, מוצע להחיל על חוק חופש המידע הסדר שונה ומצומצם יותר מההסדר הכללי המוצע".

seder_Hakika_extentionseder051123

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אורן פרסיקו

אורן פרסיקו
כתב "העין השביעית". בעברו כתב בגלובס, מעריב, כל העיר וכלי תקשורת נוספים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!