ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בן גביר ביוני 23: "זו הסיבה שבשבילה נבחרתי, כן? להחזיר את תחושת הביטחון האישי לרחובות"

בחודשים שבהם כיהן ניסה השר לביטחון לאומי לבנות את המשמר הלאומי ולגייס תקציבי ענק לשם כך. בינתיים, היישובים סמוכי הגדר נותרו עם הגנה מינימלית • בנושא המאבק בטרור בדיון הוועדה לביטחון לאומי בהשתתפותו, עסק בעיקר בהורדת סרטוני הסתה בטיקטוק
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ויו"ר הוועדה לביטחון לאומי צביקה פוגל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ויו"ר הוועדה לביטחון לאומי צביקה פוגל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מאז אירועי ה-7 באוקטובר, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (הציונות הדתית) מקדם במרץ חלוקה של עשרות אלפי כלי נשק. בשבוע שעבר הוא העלה בחשבון הטוויטר הפרטי שלו פוסט שבו איחל הצלחה "למאות כיתות הכוננות שנפתחו ע"י משטרת ישראל מפרוץ המלחמה עד עכשיו ברחבי הארץ. עוד רבים יפתחו בשבועות הקרובים", הבהיר והוסיף: "לכו, תתחמשו. נשק מציל חיים!" 

בחודשים שבהם כיהן כשר, חזר בן גביר פעם אחר פעם על הצורך לחלק נשק לאזרחים, אבל הוא לא עשה דבר על מנת לחלק נשק לכיתות כוננות. ובעוד הוא ניסה לבנות את המשמר הלאומי, היישובים סמוכי הגדר נותרו ללא הגנה. 

"חצי שנה זו תקופה שאפשר לבוא, להציג דברים, להראות תוכניות ובעיקר לדבר על החזון. החזון הגדול, השאיפות הגדולות", כך פתח בן גביר את דבריו בישיבת הוועדה לביטחון לאומי ב-26 ביוני. 

בן גביר הציג בפני הוועדה, בראשותו של ח"כ צביקה פוגל (הציונות הדתית), את תוכנית העבודה של משרדו ותוספת התקציב הנדרשת למימוש "השאיפות הגדולות". בראש היעדים הוא ציין את החזרת הביטחון האישי לתושבי ישראל והקמת המשמר הלאומי, שני אלו לדבריו כפועל יוצא של המהומות בערים המעורבות בזמן אירועי שומר חומות, המבצע הצבאי ברצועת עזה ב-2021. 

יש "דרישה ציבורית גוברת מאוד לביטחון אישי", אמר והציג סקר של המשטרה בנוגע לתחושות הביטחון האישי של אזרחי ישראל היהודים והערבים ב-2022: "אם תרצו, זו הסיבה שבשבילה נבחרתי, כן? להחזיר את תחושת הביטחון האישי לרחובות". החזון שלו על הקמת המשמר הלאומי כרכיב מרכזי להחזרת הביטחון האישי לא כלל את חיזוק כיתות הכוננות ביישובים הסמוכים לרצועת עזה ואלו הקרובים לגבול הצפוני, שיובשו עד לכדי פירוקן.

החזון של בן גביר על הקמת המשמר הלאומי, כפי שהוצג במצגת בדיון, כלל "תוספת תקינה, חיזוק פלוגות מילואים, תגבור מתנדבים והשקעה באמצעים וטכנולוגיה". רק דבר אחד לא נכתב שם – המועד שבו החזון הזה ייצא לפועל. 

על אף שחיזוק תחושת הביטחון האישי, לדברי בן גביר, היה בראש סדר העדיפויות, הוא לא הציג פתרון ביניים לבעיה, עד לרגע שבו הגוף הגדול הזה אמור היה לקום. השר התעקש לייסד את המשמר הלאומי למרות אזהרות שמדובר ב"גוף שיחליש את המשטרה, עם משאבים כפולים ומורכבות מבצעית מיותרת ובעייתית", כך בין היתר לפי המכון למחקרי ביטחון לאומי מאפריל השנה.

מי האחראי? 

נושא הסמכות והאחריות לגבי כיתות הכוננות בעוטף עזה ובישראל כולה לא הוסדר עד הטבח ב-7 באוקטובר ונותר סוגיה הסובלת מחוסר בהירות ואנדרלמוסיה בין צה"ל מצד אחד, והמשטרה ומג"ב מנגד. 

סמכויות העיסוק של הוועדה לביטחון לאומי, שהחלה לפעול ב-11 באוגוסט 2021, הן "ביטחון הפנים במדינה, שמירת הסדר הציבורי, ביטחון הציבור והקהילה, ביטחון אישי, מלחמה בפשיעה ובפשיעה המאורגנת ובנזקיה, מוכנות לאירועי חירום אזרחיים, משטרה, בתי סוהר ואסירים, כבאות והצלה, כלי ירייה". 

חלוקת נשקים ביישובי הצפון לכיתות כוננות (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

ב-11 בינואר 2022 קיים יו"ר ועדת החוץ והביטחון בזמנו, ח"כ רם בן ברק, "ישיבת מעקב בנושא כיתות כוננות". במהלך הישיבה עלתה סוגיית חלוקת האחריות על כיתות הכוננות בין המשטרה ומג"ב ובין צה"ל. "בדרך כלל האחריות מוטלת על מג"ב בעניין", טענה טליה לנקרי, ראש אגף לוט"ר (לוחמה בטרור), בט"פ (ביטחון פנים) ועורף במועצה לביטחון לאומי. "כל הנתונים האלה ייאספו לכדי חבילה אחת והיא תוצג לוועדה על פי לוחות הזמנים שייקבעו. אני ממליצה לא לפני יוני 2022". אולם ביוני פוזרה הכנסת ועבודת הוועדה בראשות בן ברק נקטעה ולא הגיעה למיצוי סיכום החלוקה. 

מסיבה זו גם המשרד לביטחון לאומי וגם צה"ל ומשרד הביטחון, כמו גם הוועדה לביטחון לאומי וועדת חוץ וביטחון, הם הגופים שהיה באחריותם לדון ולקדם פתרונות למצוקות כיתות הכוננות בעוטף עזה.   

מספרים מדהימים

ובחזרה לאותו דיון בהשתתפות השר בן גביר: איש מחברי הוועדה לא שאל אותו אז על כיתות הכוננות, איש לא תהה איך אפשר לחזק את תחושת הביטחון האישי כשעשרות מיליונים עתידים לעבור לגוף חדש. 

בהמשך דבריו התייחס בן גביר לנושא מניעת טרור. ארבעה סעיפים בסך הכל היו בנושא הזה: צוות הסתות לטרור, נהלי הגנה עצמית ("אזרח שיירה במחבל לא ייחקר באזהרה ונשקו לא יילקח", צווי סגירה (למניעת פעילות של הרשות הפלסטינית בשטחי מדינה ישראל) ונוהל החזרת גופות. 

"יש לנו צוות הסתה לטרור", אמר בן גביר בגאווה. "זה משהו שלא היה והוקם לפי הדרישה שלי. פעם בשבועיים אנחנו מתכנסים כדי לבחון את ההסתות האלה… זה לא צוות שמתעסק באירועי פשע, בדיוק, זה לא אירועי חופש ביטוי ולא אירועי דיבור ולא אירועי הפגנות. זה טרור פר אקסלנס. זה אנשים שנמצאים בטוויטר ובפייסבוק ובאינסטגרם ובטלגרם ואולי הכי חמור, בטיקטוק". 

בן גביר שיבח את נציגות הרשת החברתית בישראל, סיפר על שיתוף הפעולה בינם לבין המשטרה והוסיף כי במשך ארבעה חודשים "נפתחו מעל 110 תיקים, הוגשו כתבי אישום, היו עשרות חקירות. הוסרו 330 תכנים… כל סרטון כזה, כל אירוע כזה יכול לייצר פוטנציאל של פיגוע, פיגוע רצח. ותחשבו כשאומרים לנו כאן 330 תכנים שהוסרו, 330 פיגועים שנמנעו. זה מספרים מדהימים". 

במצגת הוזכרה מדיניות החזרת גופות מחבלים שאותה מקדם משרדו של בן גביר, שלפיה אין להחזירן, גם כאשר מדובר באזרחי ישראל. "לצערי, לא הכול בידיים שלי", אמר בן גביר. "יש דברים שהם בידיים של שר הביטחון. אבל בהחלט בהחלט מה שבידיים שלנו, המדיניות, היא לחשוב מיליון פעמים לפני שמחזירים גופה כזאת". 

מאז אירועי 7 באוקטובר בן גביר לא נשמע מתייחס לסוגייה הזו. את עיקר מרצו הוא משקיע בסרטונים שבהם הוא מתבטא נגד סיוע הומניטרי לאזרחי עזה עד לשחרור כל החטופים והחטופות שנמצאים בידי חמאס. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!