ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

למרות המלחמה – עודפי התקציב תקועים, בין סעיפי המחלוקת: שיפוץ מעון רה"מ

בוועדת הכספים החליטו שלא לדון בהצעת משרד האוצר להסטת עודפי תקציב 2022, וגורלם עדיין לא ידוע • בינתיים נמשך המאבק לייעד את הכספים הקואליציוניים לטובת המלחמה, ובאופוזיציה מאשימים: לא קיבלנו מידע, זה הפך לסוד מדינה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מעון ראש הממשלה בירושלים, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מעון ראש הממשלה בירושלים, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהודעה מאגף התקציבים במשרד האוצר שנשלחה בתחילת השבוע שעבר אל חברי ועדת הכספים, לקראת הדיון שהתקיים אתמול (רביעי 26.10), התגלה לאן מנותבים כספים במשרד ראש הממשלה בעיצומה של מלחמת סוכות. ההודעה נשאה את הכותרת: שימוש בעודפי תקציב 2023. לצד רכישת שירותי מיגון ואבטחה ותפעול שוטף של המשרד, הופיע גם סעיף נוסף – פרויקט שיפוץ מעון ראש הממשלה הרשמי.

המשרד הודיע במכתב על העברת 214 מיליון שקל משנת 2022 לשנה הנוכחית. את הנתח הגדול קיבל משרד ראש הממשלה – 56 מיליון שקל מעודפי התקציב. סגן הממונה על התקציבים באוצר עלי בינג, שחתום על המסמך, פירט מהם הסעיפים הנוגעים למשרד ראש הממשלה שבגינם נדרש תקציב של 56 מיליון שקל: פרויקט מחשב לכל ילד, רכישת שירותי מיגון ואבטחה, שירותי מערכות מידע וטכנולוגיה, תפעול שוטף של המשרד ולצד כל אלה גם שיפוץ המעון. המסמך לא כלל חלוקה של התקציב לכל אחד מהסעיפים. 

יו"ר ועדת הכספים משה גפני (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
יו"ר ועדת הכספים משה גפני (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

בשיחות עם גורמים שונים בכנסת נטען שהודעות מייל מהסוג הזה הן חלק מהליך פרוצדורלי שגרתי, ושמדובר בבקשות שהוגשו לפני תחילת מלחמת סוכות ב-7 באוקטובר, ונשלחו לחברי הוועדה כחלק ממדיניות השקיפות בה נוקטת הכנסת. אולם קשה שלא לתהות מדוע לא היה בכל ההליך הפרוצדורלי הזה נבחר ציבור אחד שחשב להורות על סינון מראש של בקשות שאינן רלוונטיות לזמן מלחמה, בדיון שהתקיים שלושה שבועות אחרי פרוץ המלחמה. 

המסמך כלל גם בקשות לתקצוב משרדים שאין להם נגיעה למאמץ המלחמתי, ושגם בימים רגילים שאלת נחיצותם מוטלת בספק. כך התבקשה הוועדה לאשר העברת 13 מיליון שקל למשרד התפוצות של עמיחי שיקלי, 8 מיליון למשרד המסורת של מאיר פרוש, 18 מיליון למשרד ההתיישבות של אורית סטרוק, 6 מיליון למערך הגיור וכ-12 מיליון למשרד הנגב והגליל.

בדיון בוועדת הכספים שנערך ביום שלישי האחרון הכריז היו"ר משה גפני כי בקשות הכספים היחידות שיובאו לאישור יעסקו אך ורק בפעילות התקינה של משרדי הממשלה או בפעילות הנוגעת ללחימה, אולם חבר הוועדה ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) מוטרד. "אמנם הוחלט לא להעלות אותם לדיון בגלל לחץ שהפעלנו, אבל בפועל הם יכולים לעלות לאישור בכל רגע נתון", אמר ל"שקוף". "זה לא שהוחלט לוותר על התקציבים של המשרדים הפיקטיביים או על שיפוץ מעון ראש הממשלה".

"הכספים הפכו לסוד מדינה". ח"כ ולדימיר בליאק

ועדת הכספים, שתפקידה לקיים בקרה ופיקוח תקציבי על הממשלה, ובפרט על משרד האוצר, קיימה דיון אחד בלבד בשבוע הראשון למלחמה, ובו אושרה קבלת ערבות בהיקף של 6 מיליארד דולר להסדרת הביטוח של חברות התעופה הישראליות. 

למרות דרישת חברי הוועדה מהאופוזיציה, בשבוע השני ללחימה התקיימו בוועדת הכספים ארבעה דיונים בלבד, בימים שני ושלישי. שניים לא עסקו בענייני הלחימה באופן ישיר ושניים היו הצהרתיים. "גם בשבוע השלישי למלחמה עדיין אין החלטות כלכליות קונקרטיות בנוגע למתווה פיצויים, לשימוש בכספים הקואליציוניים שטרם הוקצו ומומשו ועל סגירת המשרדים המיותרים." מצייק ח"כ בליאק.

כשכל שבוע של מלחמה מוערך בעלות של 4.6 מיליארד שקל למשק, והשיקום יהיה ארוך וקשה לאמוד בשלב זה את עלותו, עלתה ביקורת ציבורית על כך שעל ועדת הכספים לצאת בהצהרות ברורות, בין היתר לגבי גורל הכספים הקואליציוניים.

"הפך לסוד מדינה"  

השבוע הצהיר יו"ר הקואליציה אופיר כץ כי לא יאושרו כספים קואליציוניים שלא מיועדים לסיוע במלחמה, אולם הוא לא פירט לאן ינותבו הכספים שיוקפאו ובאיזה סכום מדובר. 

כספים קואליציוניים הם כספים שמוקצים לסיעות הקואליציה מתוך תקציב המדינה, ומבוססים על הסכמים קואליציוניים שנחתמו בין המפלגות שמחזיקות בשלטון בזמן הרכבת הממשלה. שינוי ייעודם יכול להיעשות רק באמצעות החלטת ממשלה ואישור ועדת הכספים. כיום, סך הכספים הקואליציוניים עומד על כ-14 מיליארד שקל. כשנשאל כמה מתוכם עדיין לא הוקצו, התחמק גפני מתשובה. "אני לא עוסק בהעברות כספים, אני עוסק באישור", אמר. "אפילו אם הייתי יודע לא הייתי אומר, זה לא התפקיד שלי. אני לא הרשות המבצעת".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

 "כדי לשקם את היישובים ולפצות את האזרחים – הממשלה תצטרך להכניס את היד לכיס ולהגדיל את הגירעון", אומר בליאק. "אבל עוד לפני כן, היא חייבת לשחרר לפחות חלק מהכספים הקואליציוניים. למרות בקשות חוזרות ונשנות, לא קיבלנו מידע על הכספים הקואליציוניים שטרם הוקצו ומומשו. זה הפך לסוד מדינה". 

במענה לשאלת "שקוף" באשר לשאלה מהו הסכום, מתוך סך הסכומים המשוקללים בהסכמים הקואליציוניים, שטרם הוקצה ומומש, ומה בכוונת משרד האוצר לעשות איתו, מסרו במשרד את התגובה הבאה: 

"כספים שלא הועברו או שהועברו אבל טרם בוצעו – הוקפאו ונמצאים בבחינה. מהכספים הקואצליוניים של 2023 – יש 1.15 מיליארד שלא הועברו, מה שהועבר וטרם בוצע נמצא בבדיקה כרגע. מהכספים של 2024 – מעריכים שכ-5.5 מיליארד לא הועברו ו/או בוצעו. זה למגוון רחב של שימושים והנחיצות שלהם נמצאת בבדיקה כרגע".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

2 תגובות

  1. כשאני קורא את הכתבות ברור לי שאלו שלא תרמו למדינה והתרומה היחידה שלהם היתה בלקחת כמה שיותר ממשיכים בדרך שלהם. אנשים נהרגים, נפצעים ,ישובים נהרסים להם זה לא נוגע, אנחנו לוקחים מה שאפשר כמה שיותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!