ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
משרד התפוצות בראשות השר עמיחי שקלי מסרב להסביר מדוע הוציא עשרות אלפי שקלים על קידום עצמי בעיצומה של המלחמה, במקום על פעילות הסברה.
בפברואר השנה הועברה האחריות על "המאבק באנטישמיות" ממשרד החוץ למשרד התפוצות (שהחליף את שמו ל"משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות") ובספטמבר הוקם שם "פורום משותף לתיאום המאבק באנטישמיות של ממשלת ישראל והמוסדות הלאומיים". 11 יום לאחר פרוץ המלחמה הכריז המשרד של שיקלי על פתיחת "חמ"ל" נוסף, הפעם "לניהול המאמץ ההסברתי בעולם".
הסכום המדובר, 20 אלף שקל, הושקע בקניית מודעות בפייסבוק במהלך הימים שבין ה-15 ל-18 באוקטובר. הפוסט המקודם הוקדש כולו לתשבחות עצמיות לפעילות המשרד, וקודם מול קהל ישראלי בלבד. כך עולה מנתוני ספריית המודעות של חברת מטא, החושפת נתוני קידום ממומן בנושאים פוליטיים.
מדובר אמנם בסכום לא גדול ביחס לתקציב של משרד ממשלתי, אך בשעה שבה מתחולל מאבק תדמיתי בקשר למדיניותה של ישראל בעולם, נדמה שרצוי היה שכל המשאבים יופנו למטרה זו.
סתם שתדעו שמשרד התפוצות השקיע 20 אלף שקל בשלושת הימים האחרונים על פרסום בפייסבוק. אולי הסברה לעולם על הטבח של חמאס בעוטף עזה? לא ולא. במקום זאת: קידום עצמי של פעילות המשרד, השר והמנכ"ל. קהל היעד של הקמפיין: ישראלים בלבד. pic.twitter.com/wMg2ZgUp8W
— Nir Ben-Zvi – ניר בן-צבי (@nir_benzvi) October 18, 2023
בתגובה לציוץ על הנושא בטוויטר הגיבו חלק מהמשתמשים בביקורת נגד המשרד. "תעסקו בפעילות הסברה למען ישראל בכל השפות האפשריות", כתבה אחת המגיבות. "הסברה היא למען האזרחים במדינות אחרות. זו העזרה הכי טובה שיכולה להיות בשעה זו".
"הסיוע צריך להיות בהסברה לעולם, בשפות שונות ולקהלים שניזונים משקרים של מכונת ההסברה המשומנת של אויבנו", כתבה מגיבה נוספת. "אנחנו מעטים מול רבים. יש כל כך הרבה בורות. חייבים להשמיע קולנו חזק יותר". ומגיבה אחרת הוסיפה: "הכוונה היא הסברה החוצה. לא בארץ".
בתגובה לפנייה הראשונית למשרד התפוצות בנוגע לפעילות הזאת נאמר ל"עין השביעית" כי "מדובר בפייק". דוברות המשרד התעכבה מספר ימים בתגובה לבקשה להסביר מהי הכוונה, אז נשלח הסבר ארוך ומפורט על פעילות המשרד, אולם ללא התייחסות לשאלה בקשר לכספים שהושקעו בקידום עצמי והאם הושקעו כספים נוספים באותה מטרה.
אתמול (22.10) הצביעו שרי הממשלה על ביטול משרד ההסברה בראשות השרה גלית דיסטל-אטבריאן, שהתפטרה לאחר שהודתה שמדובר במשרד מיותר. בהתייחסו להחלטה, אמר השר שיקלי בראיון לספי עובדיה ויניר קוזין בגלי צה"ל כי "משרד פעיל לא יכול להוציא עכשיו אף משאבים שאין להם רלוונטיות לפעילות הלוחמתית". שיקלי הסביר כי משרד האוצר לא מאשר כעת כל שימוש בכספים לפעילות שלא קשורה למלחמה.
ביחס לשאלה מדוע לא לסגור משרדים מיותרים נוספים לצורך הקצאת המשאבים למלחמה הוא ענה: "איפה שיש משרד שלא יודע לייצר רלוונטיות – אין לזה זכות קיום".
עדכון (24.10): לאחר הפרסום פנתה ל"עין השביעית" דוברות משרד התפוצות וביקשה למסור כי "המשרד מקדם באופן שוטף וכחלק מתכנית העבודה השנתית פוסטים מגוונים המיועדים לקהל הישראלי בנושא חיזוק הקשר בין ישראל לתפוצות", כי הפוסט המדובר "עלה מספר ימים לאחר פרוץ המלחמה במסגרת התכנית המקורית" וכי "נכון לעכשיו כל משאבי המשרד מופנים לפעילות הקשורה למלחמה". במשרד ביקשו להדגיש כי השר שיקלי כלל אינו עוסק בעצמו בקידום התכנים בפייסבוק של המשרד.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק