ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

במשרד התפוצות הוציאו 20 אלף שקלים על קידום פעילות המשרד – בקרב קהל ישראלי

מנתוני ספריית המודעות של מטא עולה שהמשרד השקיע בקידום פוסט שפיאר את פעילותו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר התפוצות עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר התפוצות עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

משרד התפוצות בראשות השר עמיחי שקלי מסרב להסביר מדוע הוציא עשרות אלפי שקלים על קידום עצמי בעיצומה של המלחמה, במקום על פעילות הסברה.

בפברואר השנה הועברה האחריות על "המאבק באנטישמיות" ממשרד החוץ למשרד התפוצות (שהחליף את שמו ל"משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות") ובספטמבר הוקם שם "פורום משותף לתיאום המאבק באנטישמיות של ממשלת ישראל והמוסדות הלאומיים". 11 יום לאחר פרוץ המלחמה הכריז המשרד של שיקלי על פתיחת "חמ"ל" נוסף, הפעם "לניהול המאמץ ההסברתי בעולם".

הסכום המדובר, 20 אלף שקל, הושקע בקניית מודעות בפייסבוק במהלך הימים שבין ה-15 ל-18 באוקטובר. הפוסט המקודם הוקדש כולו לתשבחות עצמיות לפעילות המשרד, וקודם מול קהל ישראלי בלבד. כך עולה מנתוני ספריית המודעות של חברת מטא, החושפת נתוני קידום ממומן בנושאים פוליטיים.

מדובר אמנם בסכום לא גדול ביחס לתקציב של משרד ממשלתי, אך בשעה שבה מתחולל מאבק תדמיתי בקשר למדיניותה של ישראל בעולם, נדמה שרצוי היה שכל המשאבים יופנו למטרה זו.

בתגובה לציוץ על הנושא בטוויטר הגיבו חלק מהמשתמשים בביקורת נגד המשרד. "תעסקו בפעילות הסברה למען ישראל בכל השפות האפשריות", כתבה אחת המגיבות. "הסברה היא למען האזרחים במדינות אחרות. זו העזרה הכי טובה שיכולה להיות בשעה זו".

"הסיוע צריך להיות בהסברה לעולם, בשפות שונות ולקהלים שניזונים משקרים של מכונת ההסברה המשומנת של אויבנו", כתבה מגיבה נוספת. "אנחנו מעטים מול רבים. יש כל כך הרבה בורות. חייבים להשמיע קולנו חזק יותר". ומגיבה אחרת הוסיפה: "הכוונה היא הסברה החוצה. לא בארץ".

בתגובה לפנייה הראשונית למשרד התפוצות בנוגע לפעילות הזאת נאמר ל"עין השביעית" כי "מדובר בפייק". דוברות המשרד התעכבה מספר ימים בתגובה לבקשה להסביר מהי הכוונה, אז נשלח הסבר ארוך ומפורט על פעילות המשרד, אולם ללא התייחסות לשאלה בקשר לכספים שהושקעו בקידום עצמי והאם הושקעו כספים נוספים באותה מטרה.

אתמול (22.10) הצביעו שרי הממשלה על ביטול משרד ההסברה בראשות השרה גלית דיסטל-אטבריאן, שהתפטרה לאחר שהודתה שמדובר במשרד מיותר. בהתייחסו להחלטה, אמר השר שיקלי בראיון לספי עובדיה ויניר קוזין בגלי צה"ל כי "משרד פעיל לא יכול להוציא עכשיו אף משאבים שאין להם רלוונטיות לפעילות הלוחמתית". שיקלי הסביר כי משרד האוצר לא מאשר כעת כל שימוש בכספים לפעילות שלא קשורה למלחמה.

ביחס לשאלה מדוע לא לסגור משרדים מיותרים נוספים לצורך הקצאת המשאבים למלחמה הוא ענה: "איפה שיש משרד שלא יודע לייצר רלוונטיות – אין לזה זכות קיום".

עדכון (24.10): לאחר הפרסום פנתה ל"עין השביעית" דוברות משרד התפוצות וביקשה למסור כי "המשרד מקדם באופן שוטף וכחלק מתכנית העבודה השנתית פוסטים מגוונים המיועדים לקהל הישראלי בנושא חיזוק הקשר בין ישראל לתפוצות", כי הפוסט המדובר "עלה מספר ימים לאחר פרוץ המלחמה במסגרת התכנית המקורית" וכי "נכון לעכשיו כל משאבי המשרד מופנים לפעילות הקשורה למלחמה". במשרד ביקשו להדגיש כי השר שיקלי כלל אינו עוסק בעצמו בקידום התכנים בפייסבוק של המשרד.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שירי בלומברג

שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!