ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השבת השחורה של ה-7 באוקטובר הזכירה שגם עיתונות רצינית בנושאי צבא וביטחון אין בישראל

הכתבות על הטנק החדיש או הסמלת בעלת המוגבלויות אינן עיתונות - זה ליקוט זבל תרנגולות תקשורתי מידיו המיטיבות של דובר צה"ל • העיתונאים הצבאיים צריכים להיות כלבי ציד ולא כלבי מחמד, לנשוך את היד של דובר צה"ל ולא לאכול ממנה • דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עיתונאים משקיפים על רצועת עזה משדרות 19.10.23 (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
עיתונאים משקיפים על רצועת עזה משדרות 19.10.23 (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בלילות שבת חוזר הטקס הקבוע של מדורת השבט הטלוויזיונית: כתבה על היחידה הסודית, הסיירת המובחרת, הטנק החדיש, החייל הבודד, הסמלת בעלת המוגבלויות, והכלב שיצא לפנסיה לאחר שלל גבורות ומעללים. כל אלו כתבות צבע נחמדות ומחממות לב, אבל הן אינן עיתונאות. הן ליקוט זבל תרנוגולות תקשורתי מידיו המיטיבות של דובר צה"ל, ויצירת תלות מוחלטת בו – פרנסה שוטפת מובטחת, תמורת מכירת האתיקה העיתונאית.

יניב קובוביץ', כתב צבאי ב"הארץ", כתב בתחילת המלחמה: "האחריות היתה גם שלי וכשלתי! סליחה שלא חקרתי יותר, שלא שיקפתי את המציאות בשטח. שלעיתים לא רציתי לפגוע ברגשות של קצינים בכירים על חשבונכם. שלא הטלתי יותר ספק. סליחה על כתבה שנועדה לפאר ולא לבקר. על תדרוכים חסרי חשיבות שהשתתפתי. סליחה על חוכמה שבדיעבד. היתה לי אחריות וכשלתי. סליחה!".

זה מדוייק. מה לא ראינו? תחקירים על צה"ל ועל שאר מערכת הביטחון (שב"כ, מוסד, מל"ל), על יחידות הסמך (קמ"ג, ממ"ג, רפא"ל, מכון ביולוגי, ועוד), על החשיבה האסטרטגית, על שאלות צבאיות-מוסריות כמו גרעין, בחינה מעמיקה של טענות ביקורתיות כמו אלו של האלוף בדימוס יצחק בריק, צלילה לתהליכי קבלת ההחלטות והרכש.

השאלה הרת הגורל הזאת, כמו רבות אחרות, לא עניינה את רוב הכתבים הצבאיים, בוודאי במדיום הטלוויזיוני. היא הובאה רק כרכילות על תככים פוליטיים

כשאביגדור ליברמן היה שר הביטחון הוא ביקש להקים "חיל טילים" אבל המטכ"ל (וסביר שבמיוחד חיל האוויר) בלם אותו. האם בעידן שבו ניתן להביא חימוש מדוייק למטרה באמצעות טילים וכלי טיס בלתי-מאויישים יש הצדקה לחיל האוויר במתכונתו הנוכחית? לי אין מושג לגבי התשובה, אבל השאלה הרת הגורל הזאת, כמו רבות אחרות, לא עניינה את רוב הכתבים הצבאיים, בוודאי במדיום הטלוויזיוני. היא הובאה רק כרכילות על תככים פוליטיים.

אפשר גם לשאול שאלות חברתיות-צבאיות כמו האם ההילה של יחידות כמו 8200 איננה מוגזמת, ובאה על חשבון יחידות אחרות? האם זה שבתקשורת כל יחידה שניה היא "מובחרת" לא פוגע ביחידות ה"רגילות" שהן רוב מניינו ובניינו של הכוח הצה"לי? וכמובן לתהות על יחסי דת וצבא מעבר לאנקדוטות, על פריפריה מול מרכז ועוד ועוד.

נכון, ישנם מכוני מחקר וחוקרים שעוסקים בנושאים כאלה, אבל שיח אקדמי אינו מספיק בחברה שבה הצבא הוא חיוני להישרדות ומהווה גורם חברתי וכלכלי כל כך דומיננטי. כאן היתה צריכה להיכנס העיתונות – הכתבים והפרשנים הצבאיים והעיתונאים החוקרים – שיכניסו לשיח הציבורי את הנושאים הללו ויחתרו לקיומו של דיון מעמיק. אבל מעבר למספר מצומצם של יחידי סגולה, בעיתונות שלנו מסתפקים בסקופים חלולים ובכתבות צבע ודיווחים מבצעיים שהם קופי-פייסט מהודעות דובר צה"ל.

במבצע "שומר החומות" כתבתי כאן על הדיסוננס שבין תפיסת הביטחון הישראלית הקלאסית: התקפה, העברת הקרב לשטח האויב – לבין ה"סבבים" מול עזה מזה 17 שנה. קל לגלגל את האחריות על הדרג המדיני, אבל חשוב היה להבין האם גם לצה"ל יד במדיניות הזאת, ואם כן – מדוע. מחדל כיתות הכוננות התגלה באופן טרגי ביותר ב"שבת השחורה" של ה-7 באוקטובר, האם הנושא לא היה ראוי לתחקיר מעמיק קודם לכן? או למשל העיכוב בנושא לוחמת הלייזר, והחשש שמעורבים בו גם מניעים לא ענייניים, האם זהו אינו נושא ששווה לברר אותו?

העיתונאים הצבאיים צריכים להיות, ובכן, עיתונאים. לשחוט פרות קדושות, להיות כלבי ציד ולא כלבי מחמד, לנשוך את היד של דובר צה"ל ולא לאכול ממנה. לשאול שאלות קשות, לתחקר, לחשוף לאור השמש המחטא כשלים שחלקם הביאו אותנו לאותה שבת שחורה. אנחנו עדיין כאן. אפשר להתחיל עכשיו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!