ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הצהרות תמיכה בישראל בעקבות מתקפת חמאס

מנהיגי ארה"ב צרפת, גרמניה, איטליה ובריטניה יצאו בהצהרה משותפת על תמיכה "איתנה ומאוחדת" בישראל • "חמאס אינו מייצג את השאיפות הפלסטיניות" • טראמפ ניצל את המתקפה הרצחנית לתעמולת בחירות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הבית הלבן מואר בכחול לבן, אמש. "הקשרים בין ישראל לארצות הברית עמוקים".

המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס מפשירה את יחסם של מנהיגי העולם הדמוקרטי לישראל. זאת לאחר שניסיון ההפיכה המשטרית הביא מנהיגים ברחבי העולם, כולל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, להפנות כתף לראש הממשלה בנימין נתניהו. בזמן שישראל נלחמת זה היום הרביעי, בהודעות של עשרות ממנהיגי העולם בימים האחרונים, ששותפו ברשתות החברתיות, הביעו זעזוע עמוק מהאופי הברוטאלי של המתקפה וגינו את חמאס.

בלילה בין יום שני לשלישי פרסמו מנהיגי ארה"ב, צרפת, גרמניה, איטליה ובריטניה הצהרה משותפת שבה נכתב כי הם מביעים תמיכה "איתנה ומאוחדת במדינת ישראל ומגנים באופן חד משמעי את ארגון חמאס ומעשי הטרור המחרידים שביצע". "אנו מדגישים כי לפעולות הטרור של חמאס אין הצדקה ולגיטימציה, ויש לגנותן באופן גורף", נכתב בהצהרה שעליה חתומים נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה אולף שולץ, ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. 

"כולנו מכירים בשאיפות הלגיטימיות של העם הפלסטיני ותומכים בצדק וחירות לישראלים ולפלסטינים כאחד", נכתב בהצהרה. "אך אל תטעו: חמאס אינו מייצג את השאיפות הללו, והוא אינו מציע דבר לעם הפלסטיני מלבד טרור ושפיכות דמים נוספת". מנהיגי המדינות סיכמו: "בימים הקרובים נשאר מאוחדים ומתואמים, יחד כבני ברית וכידידים משותפים של ישראל, כדי להבטיח את יכולתה של ישראל להגן על עצמה, ובסופו של דבר גם להעמיד תנאים לשלום במזרח התיכון".

נשיא ארה"ב ביידן המשיך והביע את תמיכתו המלאה בישראל, בין אם בהצהרות רשמיות, ברשתות החברתיות או במחוות אחרות. אמש, הואר הבית הלבן בצבעי כחול לבן. "הלילה, אמריקה אומרת בבירור לישראלים, לעולם ולטרוריסטים בכל מקום: אנחנו עומדים לצד ישראל", כתב הנשיא בהודעה שפורסמה בטוויטר לצד תמונת הבית הלבן. "עמדתנו לעולם לא תשתנה". "זו לא איזו טרגדיה רחוקה מאיתנו", הבהיר הנשיא המכהן בציוץ נוסף. "הקשרים בין ישראל לארצות הברית עמוקים".

גם נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, הצטרף להודעות התמיכה בישראל. בין אובמה ונתניהו שררו יחסים מתוחים, שלא לומר תיעוב עמוק. "האמריקאים כולם צריכים להזדעזע ולהתקומם נוכח מתקפות הטרור על ישראל והטבח של אזרחים חפים מפשע", צייץ הנשיא לשעבר, "אנו מתאבלים על המתים, מתפללים לשובם של בני הערובה, ועומדים בבירור לצד בת בריתנו, ישראל, בפעולותיה לחיסול החמאס. בזמן שאנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני מתקפות טרור, מחובתנו להמשיך לשאוף לשלום צודק ומתמשך עבור ישראלים ופלסטינים כאחד".

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, התייצבה גם היא לצד ישראל. "האכזריות של מתקפת חמאס הותירה אותנו חסרי נשימה", כתבה הנשיאה בטוויטר, לצד תמונה של דגל ישראל שהונף לצד דגל האיחוד האירופי. "אנשים חסרי הגנה נרצחו באכזריות ובדם קר ברחובות. אנו עומדים איתנים עם ישראל ואנשיה. כיום, דגלי האיחוד האירופי וישראל מתנוססים זה לצד זה".

לא רק באירופה ובארה"ב גינוי את המתקפה חסרת התקדים. ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הגיב לאירועים כבר ביום שבת וכתב: "בהלם עמוק מהחדשות על מתקפות הטרור בישראל. מחשבותינו ותפילותינו עם הקורבנות התמימים ומשפחותיהם. אנו עומדים בסולידריות עם ישראל בשעה קשה זו". היום הוסיף והודה לראש הממשלה בנימין נתניהו על שקיים עמו שיחת עדכון בטלפון. "אני מודה לראש הממשלה נתניהו על שיחת הטלפון שקיים עמי ועל העדכון בהתפתחויות", כתב מודי בטוויטר. "הודו מגנה בחריפות ובאופן חד משמעי את הטרור, על כל צורותיו וביטוייו".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מתבטא בקביעות נגד מתקפת הטרור ומרבה להשוותה לפלישה הרוסית לאוקראינה. "העמדה שלנו ברורה וחד משמעית: כל מי שגורם לטרור ומוות – בכל מקום על פני כדור הארץ – חייב לתת על כך את הדין", אמר ביום שבת האחרון. "לישראל יש את הזכות המלאה להגן על עצמה מפני טרור, כמו כל מדינה אחרת. חשוב שהעולם כולו יגיב לטרור באופן מאוחד ובלתי מתפשר".

להודעת הגינוי הצטרף גם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, בן-בריתו ובן-דמותו של נתניהו, אולם הוא ניצל את התגובה כדי להכפיש את הנשיא המכהן. "המתקפה הנוראית על ישראל, בדומה למתקפה על אוקראינה, לעולם לא הייתה מתרחשת לו הייתי נשיא – אפס סיכוי!", כתב בפלטפורמת המדיה החברתית שבבעלותו, Truth Social.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!